Fremsat den 26. marts 2015 af
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) og Henning Hyllested (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at civilregistreringen skal overgå fra
folkekirken til kommunerne
Folketinget pålægger regeringen
at fremsætte lovforslag om, at al civilregistrering, dvs.
registrering af fødsel, fadderskab, navngivning,
navneændring og dødsfald, fremover skal ske i
kommunerne.
Bemærkninger til forslaget
Danmark adskiller sig med hensyn til
civilregistrering fra de lande, som omgiver os, f.eks. Sverige,
Norge, Tyskland og Holland, ved at civilregistreringen
foregår i folkekirken og ikke hos offentlige myndigheder.
Sønderjylland er dog en undtagelse, da
civilregistreringen her foregår i kommunerne. Årsagen
er, at Sønderjylland i perioden fra 1864 til 1920 var under
tysk herredømme, hvor civilregistreringen foregik på
kommunekontoret. Da Sønderjylland ved genforeningen kom
tilbage til Danmark, besluttede man, at civilregistreringen fortsat
skulle ske i kommunerne. Man gik dengang ud fra, at resten af
Danmark snart ville følge efter og overflytte
civilregistreringen til kommunerne. Men det skete som bekendt
ikke.
I dag bliver både fødsler,
fadderskab, navngivning, navneændring og dødsfald
behandlet af folkekirkens personregisterførere i den
enkeltes bopælssogn. Ved fødsel sørger
hospitalet/jordemoderen for anmeldelse til moderens
bopælssogn. Omsorgs- og faderskabserklæring udfyldes
digitalt. Hvis den indsendes inden for de første 14 dage
efter fødslen, sendes erklæringen til
bopælssognet. Indsendes den senere end 14 dage efter
fødslen, sendes den til Statsforvaltningen. Navngivning og
navneændring skal ske digitalt, og de udfyldte attester
bliver sendt til personregisterføreren i bopælssognet.
Ved dødsfald udsteder lægen dødsattesten, og
bedemanden eller den pårørende selv sørger
herefter for, at dødsfaldet anmeldes til
personregisterføreren i bopælssognet.
Hvis der er mangler eller fejl i de digitale
oplysninger, retter sognets personregisterfører henvendelse
til den enkelte borger for at få de manglende oplysninger
eller få fejlen rettet.
Folkekirken får indirekte kompensation
for udgifterne til civilregistrering via statens tilskud til
præstelønningerne.
For mange borgere føles det
mærkeligt, at folkekirken, som de ikke har noget at
gøre med til daglig, skal blandes ind i fødsel,
navngivning, fadderskab og øvrige civile anliggender. De
savner fornuftige begrundelser for, at folkekirken skal have ansvar
for disse civile registreringer.
Gennem en årrække har man kunnet
konstatere, at folkekirken har en aftagende betydning for
befolkningen i Danmark:
Medlemstal
I 1990 var 89,3 pct. af befolkningen medlem af
Folkekirken. I 2014 var antallet af medlemmer faldet til 78,4 pct.
I København var antallet af medlemmer faldet fra 80,3 pct.
til 60,9 pct.
Dåbsprocent
I 1990 blev 80,6 pct. af alle nyfødte
døbt, og dermed blev de medlem af folkekirken. I 2012 var
antallet af døbte faldet til 65,6 pct. af de nyfødte.
I København var antallet af døbte faldet fra 58,8
pct. til 42,5 pct.
Konfirmation
I 2001 blev 77 pct. af de unge konfirmeret. I
2013 var andelen faldet til 71 pct. I København var det 43,3
pct. af de unge, der blev konfirmeret i 2013.
Kirkelige vielser
I 2006 var der 15.212 kirkelige vielser,
18.779 borgerlige vielser og 1.742 kirkelige velsignelser af
borgerligt viede. I 2013 var der 9.675 kirkelige vielser, 15.531
borgerlige vielser og 1.352 kirkelige velsignelser af borgerligt
viede.
Kirkelige begravelser
I 2006 var der 49.757 kirkelige begravelser og
4.801 begravelser uden medvirken af en præst. I 2013 var der
43.310 kirkelige begravelser og 6.230 begravelser uden medvirken af
en præst.
I 2013 var det ca. 83 pct. af alle, der
døde i Danmark, der blev kirkeligt begravet. I 2012 var
tallet ca. 87 pct.
Disse statistikker viser, at folkekirken har
en stadig aftagende betydning for befolkningen i Danmark, og at
stadig færre benytter folkekirken ved livets store
begivenheder som fødsel, dåb, konfirmation,
ægteskab og død.
På denne baggrund mener
forslagsstillerne, at tiden er inde til at overflytte
civilregistreringen fra folkekirken til kommunerne eller anden
offentlig instans. Forslagsstillerne kan ikke få øje
på nogen anden årsag til, at folkekirken stadig har
ansvaret for civilregistreringen, end at det er en gammel
tradition.
I Københavns Kommune ønsker man
at få adgang til at foretage civilregistrering.
Forslagsstillerne anbefaler, at regeringen påbegynder det
nødvendige lovforberedende arbejde, således at
civilregistreringen kan overgå til kommunerne. Det burde
kunne ske meget enkelt, ved at de regler og den praksis, der
gælder for Sønderjylland, overføres til hele
landet.
Når civilregistreringen overflyttes til
kommunerne, bør kommunerne modtage økonomisk
dækning fra staten, der svarer til de nuværende
udgifter, som folkekirken har til civilregistrering. Dette
finansieres, ved at statens tilskud til
præstelønningerne nedsættes med samme
beløb.
Kilder:
Kirkestatistik: folkekirkens medlemstal,
døbte, konfirmerede, kirkelige vielser og kirkelige
velsignelser, kirkelige begravelser.
Statistikbanken: tabel HISB3, borgerlige vielser, tabel KM4,
begravet uden gejstlig medvirken.
Skriftlig fremsættelse
Jørgen
Arbo-Bæhr (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
civilregistreringen skal overgå fra folkekirken til
kommunerne
(Beslutningsforslag nr. B 107)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.