L 64 Forslag til lov om ændring af postloven.

(Ændringer i vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anvendelsesområde, post til døren m.v.).

Af: Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 13-11-2013

Fremsat den 13. november 2013 af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)

20131_l64_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 13. november 2013 af transportministeren (Pia Olsen Dyhr)

Forslag

til

Lov om ændring af postloven

(Ændringer i vilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anvendelsesområde, post til døren m.v.)

§ 1

I postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:

1. I § 2 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse på befordring af adresserede pakker, som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den virksomhed, som befordrer pakken, og afsenderen, medmindre befordring sker på grundlag af en individuel tilladelse, jf. § 14.«.

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

2. I § 9, stk. 1, indsættes som nyt pkt.:

»1. pkt. finder alene anvendelse på postmodtagerens folkeregisteradresse.«.

3. § 15, stk. 1, affattes således:

»§ 15. Transportministeren fastsætter i den individuelle tilladelse, jf. § 14, vilkårene for opfyldelse af befordringspligten, herunder:

1) fysiske mål samt service- og kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser og udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf,

2) hvilke dage der skal foretages omdeling,

3) regler for organisering af det landsdækkende net af postbetjeningssteder og

4) regler for postbetjeningen af øer samt begrænsninger i postomdelingen.«.

4. I § 28 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. Overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, begået af en virksomhed med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede forsendelser, straffes med bøde.«.

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

    
Almindelige bemærkninger
    
Indholdsfortegnelse
 
1.
Indledning.
2.
Udmøntning af befordringspligten.
 
2.1.1.
Indholdet af den gældende individuelle tilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed.
 
2.1.2.
Lovforslagets indhold.
3.
Øvrige ændringer af postloven.
 
3.1.
Præcisering vedrørende postbefordring af pakker omfattet af en forudgående aftale.
 
3.2.
Præcisering vedrørende ordningen med »post til døren«.
 
3.3.
Straf for overtrædelse af postlovens ordensmæssige bestemmelser for omdelingen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten.
9.
Hørte myndigheder og organisationer.
10.
Sammenfattende skema.
    


1. Indledning

Postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010, trådte i kraft den 1. januar 2011. Siden lovens vedtagelse er det danske brevmarked faldet med 10-12 pct. om året som følge af substitutionen fra fysiske breve til elektronisk kommunikation.

For fortsat at kunne opretholde en postservice i Danmark af høj kvalitet, som kan varetages på kommercielle vilkår, er de oprindelige parter bag den politiske aftale, som ligger til grund for postloven, den 26. juni 2013 - suppleret med Socialistisk Folkeparti - blevet enige om at justere vilkårene for varetagelse af befordringspligten fra 2014. Den politiske tillægsaftale fremgår af bilag 2 til lovforslaget.

Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage ændringer i affattelsen af postlovens bemyndigelsesbestemmelse om det nærmere indhold og omfang af befordringspligten.

Ved lovforslaget foreslås den gældende bemyndigelse til transportministeren derfor tydeliggjort med henblik på, at elementerne i den politiske aftale fra 26. juni 2013 efterfølgende skal udmøntes i den nye individuelle tilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed, som ministeren efter vedtagelsen af lovforslaget administrativt skal udstede for perioden 2014-2016.

Samtidig vil ministeren ved den foreslåede ændring af bestemmelsen administrativt kunne udmønte fremtidige politiske aftaler inden for lovens rammer uden fornyet forelæggelse for Folketinget.

I forbindelse med ændringen af bestemmelsen om udmøntning af befordringspligtens indhold lægges der endvidere op til at foretage ændringer og præciseringer i et mindre antal øvrige bestemmelser i postloven.

Transportministeren vil udpege Post Danmark A/S som befordringspligtig postvirksomhed for perioden 2014-2016, jf. postlovens § 14, stk.1.

2. Udmøntning af befordringspligten

2.1.1 Indholdet af den gældende individuelle tilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed

Ved postloven blev Post Danmark A/S forudsat udpeget som befordringspligtig postvirksomhed for perioden 2011-2013, og Trafikstyrelsen har med henblik herpå den 28. marts 2011 udstedt en individuel tilladelse til Post Danmark A/S, hvori indholdet og omfanget af Post Danmarks A/S' befordringspligt fastlægges og beskrives nærmere.

Ved loven blev der i øvrigt ikke foretaget nogen ændringer i befordringspligtens indhold eller omfang i forhold til den dagældende lov om postbefordring. Post Danmark A/S' hidtidige pligt som koncessioneret postvirksomhed til at udføre landsdækkende omdeling af adresserede breve, aviser, blade og kataloger m.v. på op til 2 kg og pakker på op til 20 kg 6 dage om ugen (mandag til lørdag, dog ikke omdeling af pakker om lørdagen) samt gratis blindeforsendelser på op til 7 kg blev således videreført uændret i postloven.

I medfør af postloven fastsætter transportministeren (Trafikstyrelsen) regler om blandt andet indholdet af befordringspligten, herunder antallet af omdelingsdage, begrænsninger i postomdelingen, krav til postbetjeningsnettet, service- og kvalitetskrav samt udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf. Dette er sket ved den individuelle tilladelse af 28. marts 2011 til Post Danmark A/S.

Ifølge den individuelle tilladelse skal B-brevet omdeles inden for 2-3 arbejdsdage, og i modsætning til tidligere skal B-breve kunne indleveres til befordring i en postkasse.

Desuden følger det af den individuelle tilladelse, at Post Danmark A/S skal opretholde et landsdækkende net af postbetjeningssteder, hvori geografiske afstandskriterier og bysamfunds størrelse er anført som dimensionerende for posthusnettet.

Det er således en betingelse, at der skal være mindst ét postbetjeningssted i hver af kommunerne fra før kommunalreformen i 2007, dvs. i henhold til den kommunale inddeling pr. 31. december 2003.

I byer med over 5.000 indbyggere skal der være mindst ét postbetjeningssted og en maksimal afstand for brugerne på 5 km. I byer mellem 2.000 og 5.000 indbyggere, hvor der er et postbetjeningssted, kan Post Danmark A/S ikke nedlægge betjeningsstedet, medmindre der etableres et nyt betjeningssted i byen.

Postbetjeningssteder i mindre byer og landdistrikter kan ikke nedlægges, hvis dette indebærer, at brugerne dermed får forøget afstanden til det nærmeste betjeningssted med mere end 10 km (målt i luftlinje), medmindre nedlæggelsen af betjeningsstedet er begrundet i forhold uden for Post Danmark A/S' kontrol.

Såfremt Post Danmark A/S ønsker at nedlægge et postbetjeningssted, skal de lokale interessenter inddrages i form af høring m.m., forinden der træffes beslutning om ændringer i postbetjeningsnettet.

Muligheden for at begrænse postomdelingen på særligt afsides eller utilgængelige steder eller for øsamfund, hvortil der ikke er normal forbindelse med færge eller båd, har været til stede også i den forud for postloven gældende postlovgivning. I overensstemmelse hermed har befordringspligten i relation til en række danske småøer med fra 1 til 10 fastboende husstande i en længere årrække været begrænset, således at beboerne som udgangspunkt har skullet afhente postforsendelser på fastlandet mod en økonomisk kompensation herfor.

2.1.2 Lovforslagets indhold

Transportministeren får med lovforslaget bemyndigelse til at fastsætte vilkår over for Post Danmark A/S, som udmønter indholdet af befordringspligten i overensstemmelse med den politiske aftale af 26. juni 2013 samt eventuelle efterfølgende justeringer som følge af den indgåede aftale.

Aftalen vil komme til at indebære følgende ændringer i den landsdækkende befordringspligt:

En reduktion af antal omdelingsdage, men 6-dages serviceuge

Transportministeren har i første omgang til hensigt at give Post Danmark A/S mulighed for pr. 1. juni 2014 at iværksætte en reduceret omdelingsuge, men med fastholdelse af en 6-dages serviceuge.

Skulle der senere opstå behov for en yderligere reduktion i antallet af omdelingsdage (reduktion til 5 dage), kan transportministeren gøre dette administrativt, men efter forudgående aftale med de politiske partier bag den indgåede aftale af 26. juni 2013.

Justering af serviceniveauet for B-breve

Transportministeren har til hensigt at fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S, som medfører en justering af B-brevets servicekrav fra 3 til 4 dage.

Fastholdelse af principper for betjening af øsamfund

Post Danmark A/S og Trafikstyrelsen har i juni 2007 aftalt nærmere retningslinjer med principper for postbetjeningen af øsamfund.

Transportministeren har til hensigt at fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S, som betyder, at de aftalte principper for postomdelingen til øsamfund videreføres ved lovforslaget.

Betjeningssteder

I den tilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed, som skal være gældende for perioden 2014-2016, vil transportministeren udmønte principperne for det landsdækkende net af betjeningssteder til indsamling og udlevering af forsendelser.

3. Øvrige foreslåede ændringer af postloven:

3.1 Præcisering vedrørende postbefordring af pakker omfattet af en forudgående aftale

Efter postlovens ikrafttræden 1. januar 2011 har postforligskredsen den 4. april 2011 aftalt, at postloven udmøntes således, at befordring af pakker fra erhvervsafsendere til erhvervsmodtagere samt fra erhvervsafsendere til private postmodtagere på baggrund af en kontrakt ikke skulle være omfattet af postlovens tilladelseskrav.

Ved Trafikstyrelsens efterfølgende bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring og postvirksomheder er det i § 1, stk. 4, derfor fastsat, at bekendtgørelsen ikke omfatter adresserede pakker, hvis befordringen er omfattet af en kontrakt mellem transportvirksomheden og afsenderen.

Transportministeriet er imidlertid blevet opmærksom på, at der ikke er fornøden klar hjemmel til at fastsætte disse regler. Det foreslås med dette lovforslag, at det fastsættes i lovteksten, at loven ikke finder anvendelse på befordring af adresserede pakker, som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den virksomhed, som befordrer pakkerne, og afsenderen, medmindre det sker på grundlag af en individuel tilladelse.

Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.

3.2 Præcisering vedrørende »post til døren«

Det foreslås præciseret i lovforslaget, at en kommunes afgørelse om, at postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i en brevkasse eller i et brevkasseanlæg, skal have bragt adresserede forsendelser direkte til døren, alene gælder for den pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.

Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.

3.3 Straf for overtrædelse af postlovens ordensmæssige bestemmelser for omdelingen

Der foreslås indført mulighed for at strafpålægge overtrædelser af de ordensmæssige bestemmelser om omdeling af adresserede og uadresserede forsendelser.

Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget forventes ikke at få økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget forventes ikke at få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Omorganiseringen af postbetjeningsstederne vil generelt betyde, at der i forhold til i dag vil være nemmere adgang til de grundlæggende posttjenester, idet antallet af »postshops« øges. Til gengæld vil der være noget længere til servicesteder, der også tilbyder adgang til sjældent efterspurgte posttjenester. Samlet set vil lovforslaget derfor ikke have administrative konsekvenser af betydning.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Borgerne vil få nemmere adgang til de grundlæggende posttjenester. Til gengæld vil der blive noget længere til servicesteder, der også tilbyder sjældent efterspurgte posttjenester.

Samlet set vil lovforslaget ikke have administrative konsekvenser af betydning for borgerne.

7. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring til følgende myndigheder og organisationer m.v.:

3F, AE (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd), Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Bladkompagniet A/S, Coop Danmark A/S, Danmarks Rederiforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Danske Fragtmænd, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Standard, Danske Bank A/S, Danske Lokalaviser - Provinsens Distriktsblade, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Specialmedier, Danske Speditører (DASP), Det Centrale Handicapråd, DI (Dansk Industri), Distributionsservice A/S, DSK (De Samvirkende Købmænd), DTL (Dansk Transport og Logistik), FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel), Finansrådet, FK Distribution A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, GLS Denmark A/S, HK/Post & Kommunikation, Håndværksrådet, International Transport Danmark (ITD), KL (Kommunernes Landsforening), Kreativitet & Kommunikation, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, LO (Landsorganisationen i Danmark), Post Danmark A/S, Realkreditrådet, Offentligt Ansattes Organisationer, Sammenslutningen af Danske Småøer, Specialmedierne, UGEAVISERNE, ÆldreSagen.

 
10. Sammenfattende skema
 
 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kortere afstand til betjeningssteder
Længere afstand for så vidt angår specielle posttjenester
Administrative konsekvenser for borgerne
Kortere afstand til betjeningssteder
Længere afstand for så vidt angår specielle posttjenester
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
  


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Med det nye stk. 3 i § 2 foreslås, at befordring af adresserede pakker falder uden for postlovens tilladelseskrav, hvis befordringen er omfattet af en forudgående aftale mellem den virksomhed, som varetager befordringen, og afsenderen.

Det foreslås derfor at indsætte et nyt stykke i bestemmelsen, således at der i loven bliver klar hjemmel til afgrænsningen af disse pakker fra anvendelsesområdet i § 2, stk. 1, for erhvervsmæssig postbefordring, som i medfør af postlovens § 3, stk. 1, kræver en tilladelse af transportministeren.

Det bemærkes, at det er en forudsætning for, at pakkebefordringen falder uden for postlovens tilladelseskrav, at der skal være tale om en aftale med afsenderen, som omfatter befordring af flere pakker, og aftalen skal være indgået forud for befordringen. Forslaget er møntet dels på befordring af pakker fra erhvervsafsendere til erhvervsmodtagere samt på internethandelen, hvor erhvervsafsendere har indgået en fast aftale med en transportvirksomhed eller en postvirksomhed om afhentning og udbringning af afsenderens produkter og ydelser til forbrugerne (privatmodtagere).

Forslaget indebærer, at post-, kurér-, transport- eller andre virksomheder frit og uden tilladelse hertil efter postloven kan afhente og derefter befordre adresserede pakker på op til 20 kg fra en afsender til både erhvervs- og privatmodtagere, hvis der forud herfor er indgået en aftale med afsenderen om den samlede befordring af disse pakker. Sådanne pakker vil med undtagelse af Post Danmark A/S' befordring af pakker fra erhvervsafsendere til forbrugere, som fortsat vil være omfattet af befordringspligten, jf. lovens § 14, derfor falde uden for lovens øvrige regler, herunder eksempelvis afleveringsreglerne i § 7, reglerne om posthemmelighed, jf. §§ 11 og 12, eller betalings-, tilsyns- eller klagereglerne i §§ 23 - 26.

Forslaget indebærer således, at privatmodtagere ikke har mulighed for at klage til Trafikstyrelsen over virksomheders omdeling af sådanne pakker, medmindre der er tale om den befordringspligtige postvirksomhed. Forbrugerne vil dog være omfattet af de almindelige regler om forbrugerbeskyttelse, herunder klageadgang til Forbrugerombudsmanden.

Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.

Til nr. 2

Det foreslås i § 9, stk. 1, at kommunens afgørelse om at kunne få afleveret forsendelser direkte til boligen udelukkende gælder for den pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.

I medfør af postlovens § 9 har postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i brevkassen eller brevkasseanlægget, efter afgørelse fra de pågældendes kommune krav på at få adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen (»post til døren«). Forpligtelsen gælder for alle postvirksomheder, som omdeler adresserede forsendelser.

Ordningen om »post til døren« er uafhængig af postmodtagerens alder eller boligtype. Ordningen tilgodeser således også personer, som anvender et fritidshus som helårsbolig og dermed er tilmeldt folkeregisteret på den pågældende adresse.

På landsplan er ca. 23.000 personer p.t. tilmeldt ordningen om »post til døren«, som administreres af Post Danmark A/S på den samlede postbranches vegne.

Der har efter lovens ikrafttræden været eksempler på, at postmodtagere med en sådan bevilling har ment at have et retskrav på at få »post til døren« overalt, dvs. også under midlertidige ophold uden for hjemmet, såsom i et fritidshus.

Ved ansøgning fra en postmodtager om at få bevilget post til døren vil kommunen skulle behandle og oplyse sagen i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper, men kommunen vil ofte i forvejen have kendskab til ansøgeren i forbindelse med kommunens behandling af ansøgninger om hjælp efter serviceloven, hvor det kan være påkrævet med en visitation af den pågældende borger, herunder besigtigelse af boligen.

Med forslaget sikres det, at en meddelt bevilling af »post til døren« alene omfatter postmodtagerens faste bopæl, dvs. vedkommendes folkeregisteradresse, som kommunen i forvejen vil have kendskab til eller mulighed for nemt at skaffe sig kendskab til. Postmodtageren bør derimod ikke have nogen forventning om, at kommunen som led i sin sagsbehandling derudover ligeledes vil skulle tage stilling til afleveringsforholdene i for eksempel et fritidshus, uanset om fritidshuset befinder sig i kommunen eller ej, eller tage højde for postmodtagerens eventuelle kortvarige ophold hos et familiemedlem. Administrative hensyn hos Post Danmark A/S taler derudover imod, at en postmodtager, der har opnået bevilling om »post til døren«, kan være registreret med flere adresser på samme tid.

Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.

Til nr. 3

I § 15, stk. 1, foreslås, at transportministeren som hidtil over for den befordringspligtige postvirksomhed kan fastsætte nærmere regler og krav til de fysiske mål for breve og pakker omfattet af befordringspligten, således at målene svarer til de internationalt fastsatte mål ifølge Universal Postal Union (UPU) og øvrige internationale aftaler, samt fastsætte regler om service- og kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser og udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf.

Endvidere foreslås, at transportministeren i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S skal kunne fastsætte vilkår for det øvrige indhold af befordringspligten. Det foreslås således, at transportministeren kan fastsætte, hvilke dage der skal foretages omdeling. Endelig foreslås det, at transportministeren skal kunne fastsætte krav til postbetjeningsnettet, regler for postbetjeningen af øer samt indføre begrænsninger i postomdelingen.

Transportministeren får således med lovforslaget bemyndigelse til administrativt at fastsætte vilkår for opfyldelse af befordringspligten i overensstemmelse med de politiske aftaler, der indgås herom.

Aktuelt betyder det, at der efter lovforslagets vedtagelse vil blive udstedt en ny individuel tilladelse til Post Danmark A/S som befordringspligtig postvirksomhed gældende for perioden 2014-2016. Den nye individuelle tilladelse udstedes næste gang med vilkår med nedenstående indhold.

Servicekravene til A- og B-breve vil blive ændret.

Det er således hensigten at fastsætte vilkår, som betyder, at Post Danmark A/S fra den 1. juni 2014 kan indføre en reduceret omdelingsuge, hvorefter dagblade omdeles dagligt mandag til lørdag (begge dage inkl. ), pakker omdeles mandag til fredag (begge dage inkl. ), A-breve afsendt lørdag/søndag til erhvervsmodtagere, herunder landbrug, omdeles mandag, mens A-breve afsendt lørdag/søndag til private og til fritidshuse omdeles tirsdag frem for som i dag om mandagen.

Den eneste ændring i Post Danmark A/S' omdeling i forhold til i dag vil derfor være, at A-breve til private modtagere ikke længere skal omdeles om mandagen. For at det alligevel skal være muligt at få et brev omdelt til en privat modtager på mandage, vil Post Danmark A/S tilbyde et nyt produkt - et »mandagsbrev« - hvor brevet omdeles i forbindelse med pakkeomdelingen, således at det sikres omdelt på denne ugedag omend til en højere pris end et almindeligt A-brev. Post Danmark A/S forventer, at prisen på et sådant mandagsbrev vil ligge på maksimalt 50 kr.

Endvidere er det hensigten at fastsætte vilkår, som betyder, at B-brevets servicekrav ændres fra 3 til 4 dage. Ændringen vil give Post Danmark A/S mulighed for at tilrettelægge sin omdeling i to gange to omdelingsperioder, som giver en meget effektiv omdeling og høj besøgsfrekvens. Denne driftstilrettelæggelse vil kunne holde omkostningsniveauet lavere.

For indenlandske adresserede pakker er servicekravet fortsat dag-til-dag befordring mandag til fredag mellem alle byer, undtagen til Bornholm, hvor en ekstra dag må påregnes. Post Danmark A/S kan undlade omdeling af forsendelser grundlovsdag og juleaftensdag.

Kravene til organiseringen af Post Danmark A/S' landsdækkende net af postbetjeningssteder vil som en følge af lovforslaget blive fastlagt i overensstemmelse med følgende principper:

Det er Post Danmark A/S' målsætning, at der etableres op imod 700 betjeningssteder, der tilbyder grundlæggende postydelser (postshops, hvor der er mulighed for at kunne sende og modtage breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede forsendelser og værdiforsendelser, samt købe frimærker). Samtidig sker der en reduktion i antallet af egendrevne posthuse og postbutikker til ca. 200. Disse betjeningssteder med fuld service tilbyder alle postydelser.

Betjeningsstederne placeres efter kundernes behov, dvs. ud fra en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer - supermarkeder, købmænd og andre butikker i detailhandelen. Tilsvarende vil betjeningssteder med fuld service blive placeret, hvor der er efterspørgsel efter alle postydelser. Et yderligere antal fuld service betjeningssteder placeres, så der sikres en geografisk spredning. Hertil kommer »Pakkeposten«, som er automater, hvor kunderne på alle tider af døgnet kan sende og afhente pakker og afhente anbefalede forsendelser og værdiforsendelser samt erhvervsindleveringer, hvor der kan ske indlevering af større partier post typisk i forbindelse med sortercentre.

Post Danmark A/S' målsætning indebærer, at antallet af servicesteder øges fra ca. 1.000 til 1.180.

Principperne for betjeningsstederne tages op til revision i 2016 med henblik på at vurdere, hvorvidt der er behov for at foretage justeringer set i lyset af borgeres og erhvervslivs benyttelse af postbetjeningsnettet.

Post Danmark A/S har i dag betjeningssteder med fuld service på 14 øer. På øer uden fast broforbindelse, som er selvstændige kommuner, bibeholdes fuld servicebetjeningssteder. Desuden bibeholdes et fuld servicebetjeningssted på Fur, Anholt, Orø, Sejerø og Fejø, forudsat det er muligt at finde egnede samarbejdspartnere.

På øvrige øer skal Post Danmark A/S bevare disse betjeningssteder som betjeningssteder, der tilbyder grundlæggende postydelser (postshops med mulighed for afsendelse og modtagelse af breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede forsendelser og værdiforsendelser, samt frimærkekøb). Denne forpligtelse gælder, medmindre det bliver umuligt at bevare betjeningsstedet på grund af et åbenbart urimelig lavt antal ekspeditioner, eller det ikke længere er muligt at finde en egnet samarbejdspartner på øen.

Den bestående mulighed for at begrænse postomdelingen til enkelte modtagere eller grupper af modtagere i visse områder, eksempelvis særligt afsides eller utilgængelige steder eller øsamfund, hvortil der ikke er normal forbindelse med færge eller båd, fastholdes ved lovforslaget.

Transportministeren har således til hensigt at fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S, som udmønter de retningslinjer med principper for postbefordringen til de små øsamfund, der er aftalt mellem Post Danmark A/S og Trafikstyrelsen i juni 2007.

Det indebærer, at øsamfund fortsat skal betjenes efter følgende generelle principper:

Ved øer uden helårsbeboelse hentes posten i land af modtager, og der ydes ikke nogen betaling.

? Ved øer med 1-10 fastboende (helårs) husstande leveres posten på fastlandet og hentes af beboerne selv. Der ydes en betaling pr. husstand på 3.000 kr. årligt (2007-niveau - pristalsreguleret). Beboerne skal være tilmeldt folkeregisteret på den pågældende adresse.

? For øer med 11-1.000 fastboende husstande befordres posten til øen - forudsat at der er offentlig sejlads til den pågældende ø - og der etableres en konkret omdelingsordning enten ved Post Danmark A/S selv, ved hjælp af en eller flere kontraktansatte beboere, eller der opsættes et brevkasseanlæg ved færgelejet på øen.



Hvis der på en ø er flere end 1.000 fastboende husstande - og offentlig sejlads - befordres posten til øen, hvor den omdeles af Post Danmark selv på samme vis som den postbefordring, der gælder for resten af landet.

Transportministeren får med lovforslaget endvidere bemyndigelse til administrativt at fastsætte vilkår i den individuelle tilladelse til Post Danmark A/S, som betyder, at følgende fremover skal indgå i de førnævnte principper:

Ved øer med 1-10 fastboende husstande og med daglig offentlig sejlads kan posten leveres til et brevkasseanlæg, der placeres ved færgelejet på øen, såfremt:

? Der er et ønske fra de fastboende beboere på øen om at få posten sejlet til øen.

? Brevkasseanlægget betales af beboerne.

? Betalingen på 3.000 kr. årligt (2007- niveau - pristalsreguleret) pr. husstand for afhentning af post på fastlandet bortfalder i tilfælde af, at posten leveres til øen.

? Post Danmark A/S' samlede betaling for, at posten leveres til øen, ikke overstiger den betaling, som de fastboende husstande ville modtage, hvis de selv afhentede posten på fastlandet (dvs. Post Danmark A/S' maksimale betaling vil være antal husstande gange 3.000 kr. årligt (2007-niveau - pristalsreguleret)).



Det er hensigten, at de nuværende kvalitetskrav i Post Danmark A/S' individuelle tilladelse vil blive videreført i den tilladelse, som skal afløse den nugældende tilladelse om varetagelsen af den landsdækkende befordringspligt, og som vil skulle gælde for perioden 2014-2016.

For indenlandske adresserede breve og pakker vil kvalitetskravet således fortsat være, at 93 pct. af disse skal være omdelt i overensstemmelse med servicekravet.

Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil transportministeren fremover administrativt kunne udmønte nye politiske aftaler om opfyldelse af befordringspligten, forudsat at denne udmøntning kan holdes inden for loven rammer.

Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 1 og 2.

Til nr. 4

Det foreslås med bestemmelsen, at postvirksomheder eller distributionsvirksomheder, som tilsidesætter de ordensmæssige krav til korrekt aflevering af forsendelser, vil kunne straffes med bøde.

Postlovens § 28 indeholder lovens strafbestemmelser. Det er ikke i medfør af den gældende strafbestemmelse muligt at sanktionere overtrædelse af de ordensmæssige krav til korrekt aflevering af forsendelser f.eks. ved aflevering af et brev eller en pakke på en dørmåtte, uden at der foreligger en aftale herom, eller hvis der efterlades reklamebundter på havegangen, i en opgang eller lignende steder.

Postlovens § 7, stk. 1 og 2, fastlægger de ordensmæssige krav til aflevering af både adresserede og uadresserede forsendelser. Sådanne forsendelser må således ikke - udover til adressaten eller til en person i adressatens husstand - afleveres andre steder end i adressatens brevkasse, brevkasseanlæg, brevindkast, postboks eller andre med modtager aftalte afleveringssteder (som for eksempel Post Danmark A/S' Modtagerflex-ordning eller Pakkeposten). Adresserede forsendelser må derudover alene udleveres til den, der har fået fuldmagt til at modtage forsendelsen.

De ordensmæssige krav i postlovens § 7, stk. 1 og 2, kan ifølge lovforslaget dog ikke gøres gældende over for en virksomhed, der omdeler adresserede pakker, som er omfattet af en forudgående aftale mellem virksomheden og afsenderen, eftersom omdeling af disse pakker ikke kræver tilladelse efter postloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.

Ved en uadresseret forsendelse forstås enhver forsendelse, som ikke af afsender er forsynet med både navn og adresse på modtager.

Med bestemmelsen vil postvirksomheder og distributionsvirksomheder kunne pålægges bødestraf for overtrædelse af disse krav.

Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.3 samt til de specielle bemærkninger til lovforslaget § 1, nr. 1, om omdeling af pakker, omfattet af en forudgående aftale mellem virksomheden og afsenderen.

Til § 2

Det foreslås, at de foreslåede ændringer træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:
   
§ 2. Loven finder anvendelse på erhvervsmæssig postbefordring og erhvervsmæssig omdeling af uadresserede forsendelser og på vilkår for borgeres og virksomheders benyttelse af posttjenester.
Stk. 2. Ved erhvervsmæssig postbefordring forstås i denne lov erhvervsmæssig indsamling, erhvervsmæssig sortering eller erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser på op til 20 kg, herunder forsendelser til og fra udlandet.
Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder, som udøver erhvervsmæssig omdeling af individualiserede, uadresserede forsendelser, helt eller delvis kan omfattes af lovens regler vedrørende virksomheder, som udøver erhvervsmæssig postbefordring.
 
1. I § 2 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse på befordring af adresserede pakker, som befordres i henhold til en forudgående aftale mellem den virksomhed, som befordrer pakken, og afsenderen, medmindre befordring sker på grundlag af en individuel tilladelse, jf. § 14.«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
   
§ 9. Postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i brevkassen eller brevkasseanlægget, har efter afgørelse fra de pågældendes kommune krav på at få adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen.
Stk. 2. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om levering af forsendelser direkte til boligen. Endvidere udarbejder transportministeren en vejledning herom.
 
2. I § 9, stk. 1, indsættes som nyt pkt.:
»1. pkt. finder alene anvendelse på post­modtagerens folkeregisteradresse.«.
   
§ 15. Transportministeren fastsætter regler om fysiske mål for de forsendelser, der er nævnt i § 14, samt det øvrige indhold af befordringspligten, herunder antallet af omdelingsdage, begrænsninger i postomdelingen, krav til postbetjeningsnettet, service- og kvalitetskrav samt udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf.
Stk. 2. Den befordringspligtige postvirksomhed skal for de posttjenester, som er omfattet af § 14, stk. 3, nr. 1-5, anvende takster, som er omkostningsægte, gennemsigtige og ikke-diskriminerende.
Stk. 3. Den befordringspligtige postvirksomhed skal anvende landsdækkende enhedstakster for breve og pakker, som indleveres til befordring som enkeltforsendelse.
Stk. 4. Transportministeren godkender takstfastsættelsen for indenlandske, frimærke­frankerede B-breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsendelse.
Stk. 5. Transportministeren kan i tilladelsen til den befordringspligtige postvirksomhed, jf. § 14, stk. 1, fastsætte regler om:
1) at den befordringspligtige postvirksomhed skal overholde beslutninger fra Universal Postal Union (UPU) og internationale aftaler, herunder vedtagne standarder på postområdet samt,
2) betaling af en bod for manglende opfyldelse af tilladelsen, herunder manglende opfyldelse af kvalitetskrav.
 
3. § 15, stk. 1, affattes således:
»§ 15. Transportministeren fastsætter i den individuelle tilladelse, jf. § 14, vilkårene for opfyldelse af befordringspligten, herunder:
1) fysiske mål samt service- og kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser og udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf,
2) hvilke dage der skal foretages omdeling,
3) regler for organisering af det landsdækkende net af postbetjeningssteder og
4) regler for postbetjeningen af øer samt begrænsninger i postomdelingen.«.
   
§ 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, § 8, stk. 1-3, § 9, stk. 1, § 11, § 12, § 13, stk. 3-5, § 16, § 19 og § 24.
Stk. 2. Den, der udøver postbefordring uden tilladelse efter § 3, stk. 1, straffes med bøde.
 
4. I § 28 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3. Overtrædelse af § 7, stk. 1 og 2, begået af en virksomhed med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring, jf. § 3, stk. 1, eller en virksomhed, der omdeler uadresserede forsendelser, straffes med bøde.«.
   
  
§ 2
   
  
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
   



Bilag 2

Tillæg til aftale af 27. maj 2010 om sikring af befordringspligten på et liberaliseret postmarked

26. juni 2013

Regeringen (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti er enige om at ændre postloven (nr. 1536 af 21. december 2010), så varetagelsen af den landsdækkende befordringspligt sikres i lyset af udviklingen på brevmarkedet.

Siden 2010 er brevmarkedet yderligere faldet med 10 -12 pct. om året som følge af substitutionen fra fysiske breve til elektronisk kommunikation. Faldet har været større, end det var forventet i forbindelse med indgåelse af aftalen fra 2010 selv i »worst case« scenariet. Analyser viser, at faldet i brevmængden vil fortsætte i de kommende år for da ifølge Post Danmark at stabilisere sig.

Ekspedition af giroindbetalinger, som tidligere har været det bærende element i økonomien i filialnettets posthuse og postbutikker, er i dag næsten faldet bort. De serviceydelser, der nu mest efterspørges i filialnettet, er grundlæggende postydelser, såsom at sende og afhente breve og pakker samt købe frimærker.

Denne udvikling afspejles negativt i Post Danmarks økonomi, hvor resultatet for 2012 blev minus 124 mio. kr., et væsentligt forringet resultat set i forhold til 2011. For at skabe en holdbar økonomi er det nødvendigt, at Post Danmark de kommende år forbedrer sit årsresultat med mindst 800 mio. kr. primært gennem reducerede omkostninger. Der skal samtidig ske en tilpasning af det postale serviceudbud til den faktiske efterspørgsel.

For fortsat at kunne opretholde en postservice af høj kvalitet, som kan varetages på kommercielle vilkår, er parterne enige om at justere vilkårene for varetagelse af befordringspligten fra 2014 på følgende områder:

Udpegning af befordringspligtig virksomhed

Post Danmark pålægges befordringspligt for perioden 2014-2016. Parterne mødes i 2015 for at drøfte rammerne for varetagelsen af befordringspligten efter 2016.

Befordringspligtens omfang

Post Danmark vil som befordringspligtig virksomhed fortsat være forpligtet til i hele landet at befordre adresserede breve m.v. op til 2 kg, pakker op til 20 kg (dog ikke omdeling lørdag) samt gratis blindeforsendelser op til 7 kg.

Reduktion af antal omdelingsdage, men 6-dages serviceuge

Parterne er enige om, at der skal gives Post Danmark mulighed for pr. 1. juni 2014 at iværksætte en reduceret omdelingsuge, men med 6-dages serviceuge.

Det indebærer følgende:

- Dagblade og pakker omdeles som i dag, dvs. pakker dagligt mandag - fredag (begge dage inkl. ), dagblade dagligt mandag - lørdag (begge dage inkl. ).

- A-breve afsendt lørdag/søndag til erhvervsmodtagere, herunder landbrug, omdeles som i dag, dvs. mandag.

- A-breve afsendt lørdag/søndag til private og til fritidshuse omdeles tirsdag frem for som i dag om mandagen.



Den eneste ændring i forhold til i dag er således, at Post Danmark ikke omdeler A-breve til private modtagere om mandagen. For at det alligevel skal være muligt at få et brev omdelt til en privat modtager på mandage, vil Post Danmark tilbyde et nyt produkt - et »mandagsbrev« - hvor brevet sikres omdelt på denne ugedag, om end til en højere pris end et A-brev. Det forventes, at prisen på et mandagsbrev vil ligge på maksimalt 50 kr.

Hvis Post Danmarks økonomi gennem et fortsat fald i brevmængderne yderligere forværres, kan det komme på tale at ændre omdelingsfrekvensen til en egentlig 5 dages uge. Dette kan dog ikke ske uden en forudgående drøftelse i postforligskredsen.

Justering af serviceniveauet for B-breve:

Post Danmarks produktions- og distributionssystem bygger på konsolidering af så mange forsendelser som muligt pr. aflevering hos modtagerkunderne. Dvs., at postbuddet har så mange forsendelser med til den enkelte husstand som muligt, således at indtægterne fra de omdelte forsendelser samlet set overstiger udgifterne ved det enkelte besøg.

En justering af B-brevets servicekrav fra 3 til 4 dage vil give mulighed for at tilrettelægge omdelingen i to gange to omdelingsperioder, som giver en meget effektiv omdeling og høj besøgsfrekvens. Denne driftstilrettelæggelse vil kunne holde omkostningsniveaet lavere.

Fastholdelse af principper for betjening af øsamfund

De særlige regler for postomdelingen til øsamfund videreføres. Det indebærer, at øsamfund fortsat betjenes efter følgende principper:

- Ved øer uden helårsbeboelse hentes posten i land af modtager, og der ydes ikke nogen betaling.

- Ved øer med 1-10 fastboende (helårs) husstande leveres posten på fastlandet og hentes af beboerne selv. Der ydes en betaling pr. husstand på 3.000 kr. årligt (2007-niveau - pristalsreguleret). Beboerne skal være tilmeldt folkeregisteret på den pågældende adresse.

- For øer med 11-1.000 fastboende husstande befordres posten til øen - forudsat at der er offentlig sejlads til den pågældende ø - der etableres en konkret omdelingsordning enten ved Post Danmark selv, ved hjælp af en eller flere kontraktansatte beboere, eller der opsættes et brevkasseanlæg ved færgelejet på øen.



Hvis der på en ø er flere end 1.000 fastboende husstande - og offentlig sejlads - befordres posten til øen, hvor den omdeles af Post Danmark selv på samme vis som den postbefordring, der gælder for resten af landet.

Parterne er enige om, at følgende fremover skal indgå i de førnævnte principper:

?

- Ved øer med 1-10 fastboende husstande og med daglig offentlig sejlads, kan posten leveres til et brevkasseanlæg, der placeres ved færgelejet på øen, såfremt:

- Der er et ønske fra de fastboende beboere på øen om at få posten sejlet til øen.

- Brevkasseanlægget betales af beboerne.

- Betalingen på 3.000 kr. årligt (2007- niveau- pristalsreguleret) pr. husstand for afhentning af post på fastlandet bortfalder i tilfælde af, at posten leveres til øen.

- Post Danmarks samlede betaling for at posten leveres til øen ikke overstiger den betaling, som de fastboende husstande ville modtage, hvis de selv afhentede posten på fastlandet (dvs. Post Danmarks maksimale betaling vil være antal husstande gange 3.000 kr. årligt (2007 niveau-pristalsreguleret)).



Betjeningssteder:

Det landsdækkende net af betjeningssteder indrettes efter følgende principper:

Det er Post Danmarks målsætning, at der etableres op imod 700 postshop, som er et betjeningssted, der tilbyder grundlæggende postydelser (at kunne sende og modtage breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede- og værdiforsendelser, samt købe frimærker).

Samtidig sker der en reduktion i antallet af egendrevne posthuse og postbutikker til ca. 200. Disse betjeningssteder med fuld service tilbyder alle postydelser.

Denne målsætning er baseret på virksomhedens forventninger til postkundernes anvendelse af nettet af betjeningssteder i de kommende år, dvs., hvor mange ekspeditioner vil der blive foretaget i postshops, posthuse og postbutikker.

Hvis der sker væsentlige ændringer i grundlaget for Post Danmarks målsætning, således at virksomhedens forventninger ikke kan indfries, kan der opstå behov for en mindskelse i antallet af betjeningssteder. Forligskredsen mødes i givet fald til en drøftelse herom.

Betjeningsstederne placeres efter kundernes behov, dvs. ud fra en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer - supermarkeder, købmænd og andre butikker i detailhandelen. Tilsvarende vil betjeningssteder med fuld service blive placeret, hvor der er efterspørgsel efter alle postydelser. Et yderligere antal fuld service betjeningssteder placeres, så der sikres en geografisk spredning.

Hertil kommer Døgnposten automater, hvor kunderne på alle tider af døgnet kan sende og afhente pakker og afhente anbefalede forsendelser og værdiforsendelser samt erhvervsindleveringer, hvor der kan ske indlevering af større partier post typisk i forbindelse med sortercentre. Post Danmarks målsætning indebærer, at antallet af servicesteder øges fra ca. 1.000 til 1.180.

Som opfølgning rapporterer Post Danmark årligt til Trafikstyrelsen om udviklingen i nettet af betjeningssteder.

Principperne for betjeningsstederne tages i alle tilfælde op til revision i 2016 med henblik på at vurdere, om der er behov for at foretage justeringer, set i lyset af borgeres og erhvervslivs benyttelse af postbetjeningsnettet.

Post Danmark har i dag betjeningssteder med fuld service på 14 øer. På øer uden fast broforbindelse, som er selvstændige kommuner, bibeholdes fuld service betjeningssteder. Desuden bibeholdes et fuld service betjeningssted på Fur, Anholt, Orø, Sejerø og Fejø, forudsat det er muligt at finde egnede samarbejdspartnere.

På øvrige øer skal Post Danmark bevare disse betjeningssteder som postshops, dvs. med afsendelse og modtagelse af breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede- og værdiforsendelser. Denne forpligtelse gælder, med mindre det bliver umuligt at bevare betjeningsstedet på grund af et åbenbart urimelig lavt antal ekspeditioner, eller det ikke længere er muligt at finde en egnet samarbejdspartner på øen.

Konsekvenser for Post Danmark

Post Danmark har indenfor den gældende postlov fra 2010 iværksat en række tiltag, som skal bidrage til at reducere virksomhedens omkostninger.

Der er således i forlængelse af en pilottest ultimo 2012 gennemført en tilpasning af postkassenettet og arbejdsgangene for tømning af postkasser. Desuden har Post Danmark ønsket at effektivisere sine processer. I den forbindelse er der pr. 1. januar 2013 sket nogle serviceændringer, herunder ændring af sidste afleveringstidspunkt i omdelingen fra kl. 14.30 til 16.00. Endelig har Post Danmark for at opretholde sin konkurrencekraft pr. 1. april 2013 indført differentierede/omkostningsbestemte priser for omdeling af dagblade.

Med nærværende aftale opnår Post Danmark en forbedring i rammevilkårene, så varetagelsen af den landsdækkende befordringspligt sikres frem til og med 2016 i lyset af det fortsatte fald i såvel brevmængder som de finansielle serviceydelser på postbetjeningsstederne.

Opfølgning

Parterne er enige om at mødes i 2015 med henblik på at drøfte rammerne for varetagelsen af befordringspligten efter 2016.

Forligskredsen modtager et oplæg om en forbedret konkurrencemulighed for andre postvirksomheder på brev- og pakkeområdet. Oplægget skal leveres og være klar til politisk behandling forud for evalueringen i 2016.