L 130 Forslag til lov om ændring af byggeloven.

(Ændring af byggelovens dispensationsbestemmelse i forbindelse med kravet om etablering af parkeringspladser på egen grund m.v.).

Af: Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (RV)
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-03-2014

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 26. marts 2014

20131_l130_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 26. marts 2014

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2014 og var til 1. behandling den 18. februar 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den tidligere klima-, energi- og bygningsminister sendte den 12. november 2013 dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 55. Den 10. februar 2014 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

2. Politiske bemærkninger

Udvalget med undtagelse af Enhedslistens medlemmer bemærker, at lovforslaget sikrer, at en kommunes beslutning om antallet af parkeringspladser i forbindelse med nybyggeri og beslutning om eventuel dispensation herfra ikke kan udskydes til et senere tidspunkt, men skal meddeles byggeansøgeren på det tidspunkt, hvor byggetilladelsen gives.

Efter byggeloven kan en kommune i forbindelse med et nybyggeri fastsætte, at der er behov for et givet antal parkeringspladser, men kan tilbyde bygherren dispensation fra denne pligt, mod at bygherren indbetaler til en fælles parkeringsfond. Herefter er det kommunen, der har ansvaret for at bygge parkeringspladserne.

Der er imidlertid eksempler på, at en kommune i stedet tinglyser en såkaldt deklaration på ejendommen, som giver kommunen ret til på et senere tidspunkt at fastsætte antallet af parkeringspladser, eller hvor stor den kompenserende indbetaling til parkeringsfonden skal være. Det betyder, at kommunen, mange år efter at bygningen er opført, pludselig kan kræve, at bygherren anlægger et antal parkeringspladser eller indbetaler et beløb til en parkeringsfond.

Lovforslaget sikrer, at alle kommuner træffer beslutning om antallet af parkeringspladser allerede i forbindelse med byggetilladelsen eller alternativt beslutter, hvad bygherren skal indbetale i kompensation til parkeringsfonden. På den måde sikrer lovforslaget, at bygherren får sikker viden om, hvad han eller hun har at rette sig efter.

Lovforslaget ændrer ikke på, at det er kommunerne selv, der bestemmer, hvor mange parkeringspladser der skal opføres i forbindelse med nybyggeri. Her kan kommunen f.eks. tage hensyn til, at der ikke er behov for mange parkeringspladser til virksomheder, der ligger tæt på offentlig transport, eller at elever på ungdomsuddannelser typisk cykler.

Lovforslaget har hverken til hensigt at forøge eller formindske antallet af parkeringspladser.

Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker derudover, at LA's støtte til lovforslaget ikke blåstempler kommunernes ret til at pålægge private bygherrer krav om opførelse af parkeringspladser generelt, men at LA opfatter lovforslaget som en »lempelse« af gældende regler.

Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter ikke lovforslaget, da det er Enhedslistens vurdering, at resultatet bliver flere parkeringspladser i byen og lovforslaget endvidere kan medføre, at der vil skulle opkræves meget store beløb hos den almene boligsektor.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Poul Andersen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF) fmd. Karsten Hønge (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 130

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning
4
2. udkast til betænkning