Fremsat den 1. april 2014 af Stine Brix
(EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om amning i det offentlige rum
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte lovforslag, der sikrer imod forskelsbehandling i
det offentlige rum af mødre, der ammer deres børn, og
forældre, der giver flaskemad til deres baby.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark har der i de senere år
været en række sager med kvinder, som er blevet forvist
fra cafeer og restauranter, fordi de ammede. Senest er en kvinde i
februar 2014 blevet henvist til et hjørne på en
indendørs legeplads i København, fordi hun
ammede.
Ligebehandlingsnævnet behandlede i juni
2013 en klage over forskelsbehandling på grund af køn
fra en kvinde, der blev bortvist fra cafeen i Illum, fordi hun
ammede. Ligebehandlingsnævnet afviste klagen og godtgjorde,
at det ikke »er handlingen at amme, der afvises … det
er således ikke ammende kvinder som gruppe, som bliver
afvist«, jf. Ligebehandlingsnævnets afgørelse
nr. 107/2013.
Nævnet henviser i begrundelsen direkte
til ordlyden i EU's direktiv om gennemførelse af princippet
om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang
til og levering af varer og tjenesteydelser, pkt. 16, hvoraf det
fremgår: »Forskelsbehandling kan kun accepteres, hvis
den er begrundet i et legitimt mål … for eksempel . .
. hensyn til privatlivets fred og blufærdigheden. . .«,
jf. Rådets direktiv 2004/113/EF. Nævnet afviser
således klagen under henvisning til, at det er acceptabelt at
tilrettevise eller bortvise ammende kvinder, da hensyn til de
omkringsiddendes privatliv og krænkede blufærdighed
vejer tungere.
Forskelsbehandling på grund af amning
fremhæves imidlertid specifikt i Europa-Parlamentets
beslutning af 16. april 2013 om gennemførelse og anvendelse
af det direktiv, som Ligebehandlingsnævnet henviser til. I
Europa-Parlamentets beslutning hedder det, ad 16:
»Europa-Parlamentet. . . opfordrer Kommissionen til
særlig nøje at overvåge enhver form for
forskelsbehandling i forbindelse med amning, herunder eventuel
forskelsbehandling for så vidt angår adgangen til varer
og tjenesteydelser på offentlige steder og
områder«, jf. procedure 2010/2043(INI) - P7 -
TA(2013)0118. Ligeledes fremgår det af betænkningen:
»Et aspekt, som stadig mangler at blive behandlet i flere
nationale lovgivninger, er amningsrelateret forskelsbehandling.
Selv om selve direktivet ikke indeholder bestemmelser om
forskelsbehandling af forældre, blev denne form for
forskelsbehandling, som er tæt forbundet med moderskab,
fremhævet som problematisk, navnlig hvad angår adgangen
til offentlige steder, offentlig transport og manglende faciliteter
for forældre med små eller handicappede
børn«, jf. procedure 2010/2043(INI) -
A7-0044/2013.
Europa-Parlamentets udtalelse er ikke
nødvendigvis et argument for, at Danmark skal fortolke
reglerne på samme måde, men den understreger, at
spørgsmålet om forskelsbehandling er komplekst, og at
Danmark aktivt bør tage stilling til dette
spørgsmål.
Barnets
tarv
Obstruktion af mødres mulighed for at
amme har først og fremmest negative konsekvenser for det
diende barn.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at barnet ammes
frit, det vil sige, når barnet viser tegn på at have
behov for det, i modsætning til skemalagt amning.
Verdenssundhedsorganisationen WHO og FN's børneorganisation
UNICEF anbefaler ligeledes amning efter efterspørgsel, det
vil sige, når barnet vil, dag og nat. Sundhedsstyrelsen
anbefaler fuld amning, til barnet er omkring 6 måneder, fulgt
af delvis amning til 12 måneder eller længere. De
fleste børn kan trives på modermælk alene i 6
måneder, og frem til 9-månedersalderen tilrådes
fortsat, at modermælk udgør størstedelen af
barnets mælk. Sundhedsstyrelsen har desuden i »10
skridt mod vellykket amning« beskrevet, at det er vigtigt at
støtte mødre i at amme, så ofte og så
længe barnet har behov for det.
Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen, WHO og
UNICEF står i skarp kontrast til, at kvinder nægtes
eller hæmmes i deres muligheder for at amme deres
børn, når børnene har behov herfor. Det samme
gælder naturligvis for børn, der får
flaskemad.
Amning i det
offentlige rum
Amning i det offentlige rum blev almindeligt i
Danmark i slutningen af 1960'erne og var en del af
kvindeoprøret og kvindernes indtog på arbejdsmarkedet.
I årene herefter blev barselsorloven forlænget ad flere
omgange ikke mindst ud fra et sundhedspolitisk ønske om at
optimere det spæde barns udvikling ved at sikre barnets
mulighed for modermælk via amning. Danmark har af samme grund
i international sammenhæng en forholdsvis lang barselsorlov,
ligesom man via Sundhedsstyrelsen bruger relativt store summer
på gennem folkeoplysning, jordemoderfaglig bistand,
sundhedsplejerskeordning m.v. at oplyse gravide og barslende
kvinder om det sundhedsfremmende og forebyggende aspekt ved
amning.
Det har i debatten og også i
Ligebehandlingsnævnets afgørelse ofte været
nævnt, at andre borgeres blufærdighed krænkes ved
amning. Der har desuden været tegnet et billede af, at
kvinder ammer med helt blottet overkrop, uhæmmet og overalt.
Dette må siges at være et meget karikeret billede, der
står i skarp kontrast til det faktum, at langt de fleste
kvinder ammer endog meget diskret, f.eks. bag
tørklæder eller i særlige ammebluser, og at
mange kvinder fortæller om usikkerhed og utilpashed ved at
skulle blotte sig under amning.
Gentagne sager, hvor kvinder har
vanskeligheder ved at få lov til at amme i det offentlige
rum, eller hvor de helt forhindres i det, må formodes at have
en vis selvforstærkende effekt. Der kan hos ammende kvinder
opstå en negativ forventning om, at det ikke er velset at
amme offentligt, hvilket kan føre til ændret
adfærd for at undgå repressalier i form af
bortvisninger, irettesættelser, kommentarer og stirrende
blikke. Omvendt kan der i befolkningen som helhed opstå
holdninger til, at kvinder ikke skal eller bør amme
offentligt, og at man derfor roligt kan påtale og
irettesætte ammende kvinder.
For at forebygge en sådan
selvforstærkende effekt bør Danmark sende et tydeligt
politisk signal om, at kvinder har ret til at amme, når
barnet viser tegn på sult, uanset hvor mor og barn befinder
sig, og at det dermed ikke er i orden at forskelsbehandle
forældre, som giver små børn mad ved amning
eller ved flaske.
International lovgivning
I Australien, Skotland og i 45 amerikanske
stater sikrer specifik lovgivning ret til at amme, og 28 stater har
undtaget amning fra deres blufærdighedslovgivning. En
dansk lovgivning kan med fordel tage udgangspunkt i erfaringerne
fra disse lande.
I Australien er mødre, der ammer
offentligt, beskyttet af lovgivning. Australiens højesteret
har desuden i 2011 udspecificeret i sin »Sex Discrimination
Act«, at amning er en selvstændig
diskriminationskategori, der ikke blot falder ind under
sexchikanelovgivningen, således som det stadig er
tilfældet i mange lande.
I Skotland blev det i 2005 ulovligt at
forhindre mødre i at amme på f.eks. barer, cafeer, i
busser og indkøbscentre. Der kan gives bøder på
op til 2.500 pund til steder, der forhindrer amning. Loven
dækker alle mødre, der giver mælk til
børn, dvs. også flaskebørn, og den gælder
alle steder, hvor børn ikke eksplicit er forbudt adgang.
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om amning
i det offentlige rum.
(Beslutningsforslag nr. B 83)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.