B 29 Forslag til folketingsbeslutning om dansk bidrag til FN’s og OPCW’s mission i Syrien.

Af: fungerende udenrigsminister Rasmus Helveg Petersen (RV)
Udvalg: Forsvarsudvalget
Samling: 2013-14
Status: Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 18-12-2013

Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 18. december 2013

20131_b29_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 18. december 2013

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 6. december 2013 og var til 1. behandling den 10. december 2013. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.

Dispensation fra § 8 a, stk. 2, i Folketingets forretningsorden

Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelse af betænkningen, til beslutningsforslaget behandles 2. gang af Folketinget.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 8 spørgsmål til forsvarsministeren og 2 spørgsmål til udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.

2. Udtalelse fra udenrigsministeren

Udenrigsministeren har over for udvalget oplyst følgende:

OPCW's styrelsesråd noterede sig den 17. december 2013 Generaldirektørens plan for destruktion af syriske kemiske våben uden for Syrien. Denne fastlægger rammerne for den samlede transport og destruktion af kemiske stoffer fra Syrien, herunder at:

- Italien vil tilbyde havn til brug ved omlastning af kemiske stoffer fra Syrien mellem skibe med henblik på efterfølgende destruktionsproces.

- Omlastningen vil ske til amerikansk fartøj, som vil foretage destruktionsprocesser for de farligste stoffer (prioritet 1-stoffer). Såfremt kommercielle faciliteter er identificeret betids, vil en del af disse prioritet 1-stoffer dog kunne transpores direkte til denne/disse faciliteter.

Det forventes, at de mindre farlige stoffer (prioritet 2-stoffer) vil skulle transporteres direkte fra Syrien til endelig destruktion på kommerciel facilitet.

Når destinationen for Danmarks transport eller eskorte af prioritet 2-stoffer samt de prioritet 1-stoffer, der eventuelt vil skulle transporteres direkte til kommerciel destruktion, er fastlagt, vil regeringen inddrage Udenrigspolitisk Nævn herom.

Danske transportskibe vil som udgangspunkt blive ledsaget af dansk eskorteskib i syrisk territorialfarvand. Det kan ligeledes komme på tale, at danske transportskibe bliver ledsaget af andre landes militære fartøjer, såvel i relevante territorialfarvande, herunder syrisk territorial farvand, som i internationalt farvand. Det bemærkes, at Norge og Rusland formelt har tilbudt at stille eskorteskibe til rådighed for operationen, mens også andre lande, herunder Kina, har tilkendegivet interesse.

Dansk eskorte af andre landes transport af kemiske stoffer kan komme på tale, herunder i og uden for syrisk territorialfarvand. Der vil i så fald sandsynligvis være tale om eskorte af et norsk transportskib.

Med henvisning til sætningen på side 2 i beslutningsforslagets bemærkninger: »De farligste stoffer (prioritet 1) skal ifølge sikkerhedsrådsresolution 2118 være ude af Syrien senest 31. december 2013, mens en række mindre farlige stoffer (prioritet 2) skal indskibes i februar 2014«, skal det præciseres, at de omtalte frister følger af beslutning fra OPCW's styrelsesråd den 15. november 2013, der bl.a. bygger på sikkerhedsrådsresolution 2118.

Det understreges, at situationen i Syrien kan medføre forsinkelser i forhold til de ovennævnte frister.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter destruktion af Syriens kemiske våben og kan derfor støtte et dansk bidrag til denne indsats under ledelse af FN og OPCW. I den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at EL lægger afgørende vægt på, at indsatsen fra Danmark og Norge følger FN's beslutning og folkeretten. Desuden er det afgørende for Enhedslistens støtte, at Danmark ikke bliver en del af borgerkrigen i Syrien, og at destruktionen sker på forsvarlig vis med hensyn til miljø og sikkerhed. Enhedslisten ønsker generelt nedrustning og destruktion af verdens masseødelæggelsesvåben. Det forfærdelige giftgasangreb i Syrien understreger vigtigheden af at arbejde imod kemiske og atomare våben - ikke mindst i Mellemøsten. Danmark bør yderligere arbejde for at stoppe våbenstrømmen til Syrien, genindføre EU's våbenembargo og øge sin humanitære støtte og hjælp til de mange flygtninge. Der findes ingen militær løsning i Syrien. Der findes kun en politisk forhandlingsløsning, og den skal Danmark bidrage til at skabe. Destruktionen af Syriens kemiske våben kan forhåbentlig blive et skridt på vejen i retning af en politisk forhandlingsløsning.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget havde i god tid bedt den fungerende udenrigsminister om at fremsætte to forslag - ét, som drejede sig om den maritime del og bortfjernelsen af de kemiske våben, og andet om bevogtningsopgaven på syrisk jord. Havde ministeren opfyldt dette ønske, ville DF have kunnet tilslutte sig udsendelsen af flådefartøjerne og stemt nej til bevogtningsopgaven. Men den fungerende udenrigsminister ønskede ikke at imødekomme Dansk Folkeparti.

Dansk Folkeparti må således med beklagelse sige nej til B 29.

Det er bestemt ikke dagligdag, at DF vender sig imod dansk deltagelse i en militær operation, som er anbefalet af såvel NATO som FN - oven i købet en nominelt »lille« en af slagsen; en bevogtningsopgave med kun en snes danske soldater samt et Herculesfly involveret - og DF vil derfor i dette betænkningsbidrag nærmere forklare årsagen hertil:

Dansk Folkeparti er overrasket over, at et meget stort flertal i Folketinget nu vil beslutte at sende op til 20 danske soldater af sted - lige ind i den syriske borgerkrigs helvede og kun udrustet med lette håndvåben. De danske soldater skal agere beskyttelse for FN's våbeninspektører. Men det gode spørgsmål, som vi også stillede den fungerende udenrigsminister under 1. behandling, er, hvem der beskytter vore 20 danske soldater, som nu sendes af sted på denne uriaspost. Den fungerende udenrigsminister kunne med sit svar bekræfte vore værste anelser: Beskyttelsen af de danske soldater er af FN lagt i hænderne på Assads militær. Yderligere bekræftede den fungerende udenrigsminister, at det vil være Assads militær, som i tilfælde af en kritisk situation ville skulle stå for en decideret evakuering af FN's våbeninspektører og af deres danske livvagter.

Dansk Folkeparti har meget vanskeligt ved at acceptere og kapere, at danske soldater således skal gå side om side med præsident Assads syriske hær og stå under dette militærs beskyttelse; og så meget mere underligt forekommer det Dansk Folkeparti, at regeringen samt Venstre og Det Konservative Folkeparti uden videre accepterer og kaperer det, når man betænker, hvorledes disse partier igen og igen har gjort klart, at Assad - og jo dermed også hans tropper - er »illegetim«. Nu skal danske soldater altså arbejde tæt sammen med den illegitime Assad og hans illegitime tropper og stå under beskyttelse af disse.

En anden væsentlig årsag til Dansk Folkepartis afvisning af beslutningsforslaget er, at det - rent ud sagt - er en dødsensfarlig mission, danske soldater her sendes ud på. »Men sådan er jo soldatens betingelser«, vil nogle indvende - hvilket jo er fuldstændig rigtigt. Under normale omstændigheder ville vi i Dansk Folkeparti også være fuldt ud trygge ved at udsende danske soldater til selv meget farlige operationer - netop fordi vi for det første kender danske soldaters enorme dygtighed, og for det andet fordi vi ved, at de materielt udsendes med det allermest avancerede - og altså dermed besidder den nødvendige slagkraft.

Men i denne operation, hvor de skal »beskytte FN's inspektører«, er de danske soldater simpelthen ikke ordentligt udrustet! Det fremgår nemlig af forslaget, at vores soldater alene skal udrustes med »lette håndvåben« - man må tage sig til hovedet: »Lette håndvåben??! « Midt i en vild, grusom og dødelig borgerkrig i Syrien side om side med - og midt i - Assads syriske hær skal vores danske soldater beskytte en håndfuld våbeninspektører. Og til at løse denne opgave, udstyrer man vores soldater i FN's blå baretter med lette håndvåben!

Det er da muligt, at FN vil være i stand til at tage nogle af oprørshærens mange fraktioner i ed med hensyn til ikke at angribe FN-soldater, men Dansk Folkeparti må spørge regeringen samt Venstre og Konservative, om de da ikke aner, at al-Qaeda er en meget væsentlig og meget stærk deltager i den syriske borgerkrig? Og ved man da ikke, at al-Qaeda ikke kender det fjerneste til begrebet fairness - og i øvrigt er fløjtende ligeglad med, om soldater er iført FN-baretter? Og ved man da ikke, at al-Qaeda har endog særdeles tunge kalibre til sin rådighed? Og ved man da heller ikke, at det ville være al-Qaedas allerstørste lyst at få ram på en håndfuld danske soldater iført FN-baretter?

Nej, det er ganske simpelt ikke fair at sende op til 20 danske soldater ind i den syriske borgerkrig kun udstyret med »lette håndvåben«. Fairness for vores soldater i denne situation ville være massiv flystøtte, støtte af kampvogne, støtte af artilleri - og så naturligvis med en helt anderledes styrke - ja, en egentlig militær intervention.

Det er forståeligt, at NATO så ikke anbefaler dette. Det gør man ikke, fordi resultatet i så fald ville være et direkte engagement i Syriens komplicerede, vilde og blodige borgerkrig. Så NATO nøjes med at sende op til 20 danske soldater ind ledsaget af syriske tropper - bærende håndvåben.

Nej, denne mission er ikke i orden, og derfor siger vi i Dansk Folkeparti nej.

Vi ønsker ikke danske tropper indsat på syrisk jord. Derimod ville det have været helt på sin plads, om Rusland, som jo selv har fundet på afviklingen af Syriens kemiske våbenlagre, for en gangs skyld ville have påtaget sig en militær FN-opgave. Rusland har jo faktisk vist sig som Assads væsentligste allierede, og russiske bevogtningsstyrker side om side med Assads militær ville have virket helt rigtigt. Men regeringens uigennemtænkte og for danske soldater dødsensfarlige forslag vil blive vedtaget i Folketinget - som følge af Venstres og De Konservatives stemmer. Sådan er det, og sådan bliver det. For Dansk Folkeparti bliver der så alene tilbage at sige, at vi ved, at vores dygtige danske soldater - som altid - vil yde deres allerbedste nede i Syrien. I har Dansk Folkepartis hjerteligste opbakning og støtte. Og vi ønsker og håber, at ikke én eneste dansk soldat vil komme til skade, men derimod, at alle vores soldater - hver og én - efter endt mission vil vende tilbage til Danmark glade, sunde og raske - på krop og sjæl.

Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Ole Hækkerup (S) Trine Bramsen (S) Zenia Stampe (RV) Christian Friis Bach (RV) Lone Loklindt (RV) Ole Sohn (SF) Nikolaj Villumsen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Doris Jakobsen (SIU) Jakob Engel-Schmidt (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) fmd. Troels Lund Poulsen (V) Hans Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Espersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Leif Mikkelsen (LA) Lene Espersen (KF)

Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 29

Bilagsnr.

Titel

1
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
2
Pressemeddelelsen »Transport af kemiske våben fra Syrien«
3
Udkast til betænkning
4
Tilkendegivelse fra udenrigsministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 29

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvorledes samarbejdet mellem de danske soldater og Assads hær vil foregå, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvem de danske soldater på syrisk jord vil være under kommando af, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvilke våben de danske soldater vil blive udrustet med, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvorledes de danske soldater vil blive indkvarteret under opholdet - og hvorledes og af hvem indkvarteringsstederne er beskyttet, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvad, ifølge FE, trusselsniveauet er mod de danske soldater på syrisk jord, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvordan de danske soldater skal forholde sig, såfremt Assads tropper bliver angrebet, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om ministeren er bekymret for, hvorledes oprørsstyrkerne i Syrien - herunder specielt al-Qaeda - vil betragte de danske soldater, når disse er i så tæt kontakt med Assads hær, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om det er Assads hær eller flyvevåben, som vil forestå evakueringen, såfremt de danske soldater samt FN's inspektører af sikkerhedsårsager må evakueres, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om de danske soldater under opholdet i Syrien er beskyttet af Assads hær, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
10
MFU spm. , om ministeren vil redegøre for, hvad han mener med sin udtalelse: »Jeg tror ikke, det er en farlig mission. Vi regner ikke med, at det er en farlig mission. Det er under ordnede forhold«, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå