Fremsat den 20. marts 2013 af
udenrigsministeren (Villy Søvndal)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution og lov om Dansk Institut for
Internationale Studier
(Udvidelse af Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse med et medlem udpeget af
Grønlands Råd for Menneskerettigheder og ændring
af kompetence til at udpege medlemmer til Dansk Institut for
Internationale Studiers bestyrelse)
§ 1
I lov nr. 553 af 18. juni 2012 om Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks
Nationale
Menneskerettighedsinstitut,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, ændres
»13 medlemmer« til: »14 medlemmer«.
2. I
§ 3, stk. 2, indsættes som
nr. 8:
»8) 1 medlem
udpeges af Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.«
§ 2
I lov nr. 554 af 18. juni 2012 om Dansk Institut
for Internationale Studier, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3, stk. 2, nr. 2, ændres
»Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde«
til: »Udviklingspolitisk Råd«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. august 2013.
§ 4
Medlemmer af Dansk Institut for Internationale
Studiers bestyrelse, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er udpeget af Styrelsen for Internationalt
Udviklingssamarbejde, fortsætter som medlemmer af bestyrelsen
i den resterende tid af den periode, de er udpeget for.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | 1. | Indledning | 2. | Lov om Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution | | 2.1 | Gældende
ret | | 2.2 | Lovforslagets
udformning | 3. | Lov om Dansk Institut
for Internationale Studier | | 3.1 | Gældende
ret | | 3.2 | Lovforslagets
udformning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder, organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
Formålet med forslag til ændring
af lov om Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution er at udvide Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse til også at omfatte et medlem
udpeget af Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
Der foreslås endvidere en ændring
af lov om Dansk Institut for Internationale Studier, hvor det
foreslås, at Udviklingspolitisk Råd overtager den nu
nedlagte Styrelse for Internationalt Udviklingssamarbejdes
kompetence til at udpege medlemmer til Dansk Institut for
Internationale Studiers bestyrelse.
2. Lov om
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution
2.1
Gældende ret
Ved lov nr. 553 af 18. juni 2012, der
trådte i kraft den 1. januar 2013, blev Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution en selvstændig
institution, således at institutionens stilling som Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution blev styrket og
tydeliggjort. Dette var en udmøntning af regeringsgrundlaget
fra oktober 2011.
Institut for Menneskerettigheder ledes af en
bestyrelse, der træffer afgørelse i alle
væsentlige spørgsmål om institutionens faglige
arbejdsområde, økonomi og forvaltning, jf. lov om
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution (IMR-loven) § 3, stk. 1.
Bestyrelsen består af 13 medlemmer, som
udpeges i deres personlige egenskab, jf. IMR-lovens § 3, stk.
2. 6 medlemmer udpeges af Rådet for Menneskerettigheder, 1
medlem udpeges af rektor for Københavns Universitet, 1
medlem udpeges af rektor for Aarhus Universitet, 1 medlem udpeges
af rektor for Syddansk Universitet, 1 medlem udpeges af rektor for
Aalborg Universitet, 2 medlemmer udpeges af Rektorkollegiet under
Danske Universiteter og 1 medlem vælges af medarbejderne ved
institutionen, jf. IMR-lovens § 3, stk. 2, nr. 1-7.
Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer
1 formand. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden,
og udarbejder en vedtægt for institutionen, der godkendes af
udenrigsministeren, jf. IMR-lovens § 4.
Bestyrelsen nedsætter efter offentlig
høring Rådet for Menneskerettigheder, der
sammensættes således, at det afspejler de synspunkter,
som gør sig gældende blandt
civilsamfundsorganisationer, der arbejder med menneskerettigheder,
jf. IMR-lovens § 5, stk. 1. Bestyrelsen fastsætter
nærmere bestemmelser for medlemskab af rådet i
overensstemmelse med FN's Parisprincipper for nationale
menneskerettighedsinstitutioner, jf. § 5, stk. 1, 3. pkt.
Rådet er nedsat for at sikre oplysning om og bred folkelig
opbakning til den nationale menneskerettighedsinstitutions arbejde,
samt sikre samarbejde mellem institutionens og andre
aktørers indsats til fremme af menneskerettigheder, jf.
bemærkningerne til § 5 i forslag til Lov om Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution, fremsat den 11. april 2012.
2.2
Lovforslagets udformning
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre)
har den 15. november 2012 besluttet, at IMR-loven bør
sættes i kraft for Grønland. Det betyder, at Institut
for Menneskerettigheder skal fungere som National
Menneskerettighedsinstitution, også i forhold til
Grønland.
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre)
har endvidere ved Inatsisartutlov nr. 23 af 3. december 2012
etableret Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
der er sammensat af repræsentanter for væsentlige
civilsamfundsorganisationer, der arbejder med
menneskerettigheder. Ved indtrædelse af en repræsentant
for Grønlands Råd for Menneskerettigheder i Institut
for Menneskerettigheders bestyrelse sikres oplysning om og
opbakning til instituttets arbejde i Grønland, og dermed at
arbejdet for beskyttelse af menneskerettigheder også har en
folkelig forankring i Grønland.
Det foreslås på den baggrund at
udvide instituttets bestyrelse med et medlem, som udpeges af
Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
3. Lov om
Dansk Institut for Internationale Studier
3.1
Gældende ret
Dansk Institut for Internationale Studier
ledes af en bestyrelse, der fastlægger de overordnede faglige
mål og strategier for instituttets virksomhed, herunder
forskningsprogram, og som træffer afgørelse i alle
væsentlige spørgsmål om instituttets
økonomi og forvaltning, jf. lov om Dansk Institut for
Internationale Studier (DIIS-loven) § 3, stk. 1.
Bestyrelsen består af 9 medlemmer, som
udpeges i deres personlige egenskab, jf. DIIS-lovens § 3, stk.
2. Medlemmerne udpeges af Det Frie Forskningsråd, Styrelsen
for Internationalt Udviklingssamarbejde, Rektorkollegiet under
Danske Universiteter og medarbejderne ved instituttet, jf. §
3, stk. 2, nr. 1-4.
3.2
Lovforslagets udformning
Ved lov nr. 555 af 18. juni 2012 om
internationalt udviklingssamarbejde blev den hidtil gældende
lov om internationalt udviklingssamarbejde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 541 af 10. juli 1998, ophævet
med virkning fra lovens ikrafttræden den 1. januar 2013.
Af den nu ophævede lov om internationalt
udviklingssamarbejde fremgik det af § 14, stk. 1, at
udviklingsministeren udnævner medlemmerne til en
»Styrelse for Internationalt Udviklingssamarbejde.« Det
fremgik endvidere af § 15, at styrelsen skal være
rådgivende for udviklingsministeren ved gennemførelsen
af de opgaver, der i medfør af loven er pålagt
ministeren.
Ved ikrafttrædelsen af den
nugældende lov om internationalt udviklingssamarbejde, jf.
lov nr. 555 af 18. juni 2012, nedlagdes Styrelsen for
Internationalt Udviklingssamarbejde og samtidig oprettedes
Udviklingspolitisk Råd. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at med henblik på at
sikre åbenhed og inddragelse og samtidig styrke den
løbende strategiske dialog og rådgivning om
udviklingsbistanden etableres et nyt Udviklingspolitisk Råd
med op til 15 medlemmer, som alle er eksterne i forhold til
Udenrigsministeriet, jf. de almindelige bemærkninger pkt.
3.2.2. i forslag nr. 153 til lov om Internationalt
Udviklingssamarbejde fremsat den 11. april 2012. Det fremgår
endvidere, at styrelsens rolle for så vidt angår
strategisk rådgivning om udviklingsbistanden
videreføres i det Udviklingspolitiske Råd.
Endelig fremgår det af
bemærkningerne til det samtidigt fremsatte forslag nr. 155 om
lov om Dansk Institut for Internationale Studier, at forslaget til
en ny lov om internationalt udviklingssamarbejde ventes forelagt
Folketinget, hvorefter den nuværende Styrelse for
Internationalt Udviklingssamarbejde foreslås afløst af
et nyt råd. Et sådant nyt råd vil i givet fald
overtage udpegelsen af medlemmer til Dansk Institut for
Internationale Studiers bestyrelse fra styrelsen, jf. lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
For at udmønte ovennævnte
bemærkninger foreslås det, at Udviklingspolitisk
Råd overtager den nu nedlagte Styrelse for Internationalt
Udviklingssamarbejdes kompetence til at udpege medlemmer til Dansk
Institut for Internationale Studiers bestyrelse.
Der henvises til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har
ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer,
institutioner m.v.: Grønlands Selvstyre, ADRA Danmark,
Akademikernes Centralorganisation, Advokatrådet, AIDS-Fondet,
Aktive Modstandsfolk, Amnesty International,
Arbejderbevægelsens Internationale Forum (nu LO's
Solidaritetsenhed), Art for Living Danmark, Axis, Denmark, Baltic
Development Forum, Brahma Kumaris, Børnefonden, CARE
Danmark, Caritas Danmark, Center for Etik og Ret i Natur og
Samfund, Center for Ligestillingsforskning (institut for samfund og
globalisering), DANFØ, Danmarks Journalisthøjskole,
Danmarks Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk
Journalistforbund, Dansk Missionsråds Udviklingsafdeling,
Dansk PEN, Dansk Røde Kors, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Dansk-Russisk Forening, Danske Universiteter, Den Danske
Europabevægelse, Den Danske Helsinki Komite, Den Danske
UNESCO Nationalkommission, Den Internationale Juristkommission, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det
Forskningsfaglige Udvalg, Det Frie Forskningsråd, Det
Færøske Landsstyre, Det Mosaiske Troessamfund, Det
Udenrigspolitiske Selskab, Dokumentations- og
rådgivningscentret om racediskrimination, ECMI - European
Centre for Minority Issues, EGV Fonden, ENAR Danmark,
Fagbevægelsens U-landssekretariat, 3 F Fagligt Fælles
Forbund, FN-Forbundet, Folkehøjskolernes Forening,
Folkekirkens Nødhjælp, Folketingets Ombudsmand,
Fontanas Venner, Forening for Etnisk Ligestilling, Foreningen af
Udviklingsforskere, FAU c/o CUF, Foreningen for
Folkehøjskoler, Det Rådgivende Forskningsfaglige
udvalg, FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Genvej til Udvikling, Ghana
Venskabsgrupperne, GLOBAL CSR, Grønlands
Repræsentation i Danmark, Gymnasielærerforeningen,
Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF, HK Stat Danmark,
Håndværksrådet, IBIS, International Aid Services,
International Dalit Solidarity Network, Institut for
Flerpartisamarbejde, Institut for Menneskerettigheder, IRCT,
Islamisk-Kristent Studiecenter, IWGIA, Kammeradvokaten, Kommunernes
Landsforening, Kriminalpolitisk Forening KRIM, Kvindernes
U-landsudvalg, Kvinderådet, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU), LGBT
Danmark, Ligestillingsrådet, LO, Læger Uden
Grænser, Mandela Center Danmark, Mellemamerikakomiteen,
Mellemfolkeligt Samvirke, Mission Øst, NETOP (Netværk
for Oplysning), NGO Forum, OASIS, Oplysningscenter om den 3.
Verden, Organisation for vedvarende energi, People Uniting for
Generating Aid for Development, Plan Denmark,
Projektrådgivningen, RCT, Red Barnet, Retspolitisk Forening,
Rigsombudsmanden i Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Internationalt Udviklingssamarbejde,
Sex & Samfund, Solens Børn, Styrelsen for Internationalt
Udviklingssamarbejde, Tukae Denmark, Udenrigsdirektoratet,
Grønlands Selvstyre, Ulandssekretariatet,
Ældremobiliseringen og Ældresagen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at ændre antallet af
medlemmer af bestyrelsen fra 13 medlemmer til 14 medlemmer i
IMR-lovens § 3, stk. 2. Ændringen foreslås som en
konsekvens af forslagets § 1, nr. 2, hvorefter Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse udvides med et medlem, som udpeges
af Grønlands Råd for Menneskerettigheder.
Bestyrelsen vil således bestå af
et lige antal medlemmer, hvorefter der vil kunne opstå
stemmelighed også i de tilfælde, hvor bestyrelsen er
fuldtallig. Det forudsættes, at Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse regulerer denne situation i
institutionens vedtægter, f.eks. ved at indsætte en
bestemmelse om, at formandens stemme er udslagsgivende i
tilfælde af stemmelighed i bestyrelsen.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Til nr.
2
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 3, stk. 2, nr. 8, hvorefter Grønlands Råd
for Menneskerettigheder får kompetence til at udpege et
medlem til Institut for Menneskerettigheders bestyrelse.
Den foreslåede ændring
indebærer, at rådet skal udpege et medlem til Institut
for Menneskerettigheders bestyrelse. Medlemmet skal udpeges i sin
personlige egenskab, jf. IMR-lovens § 3, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås, at Udviklingspolitisk
Råd overtager kompetencen til at udpege medlemmer til Dansk
Institut for Internationale Studiers bestyrelse fra den pr. 1.
januar 2013 nedlagte Styrelse for Internationalt
Udviklingssamarbejde.
Den foreslåede ændring
indebærer, at Udviklingspolitisk Råd skal udpege 2
medlemmer til Dansk Institut for Internationale Studiers
bestyrelse. Medlemmerne skal udpeges i deres personlige
egenskab.
For så vidt angår siddende
bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget af Styrelse for Internationalt
Udviklingssamarbejde, henvises til lovforslagets § 4 og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. august 2013.
Til § 4
Det foreslås i § 4, at medlemmer af
Dansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, er udpeget af Styrelsen
for Internationalt Udviklingssamarbejde, fortsætter som
medlemmer af bestyrelsen i den resterende tid af den periode, de er
udpeget for. Det vil herefter tilkomme Udviklingspolitisk Råd
at udpege nye medlemmer til instituttets bestyrelse, jf. IMR-lovens
§ 3, stk. 2, nr. 2, som ændret ved lovforslagets §
2, nr. 1.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Den forslåede bestemmelse i § 5,
fastsætter, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 553 af 18. juni 2012 om Institut
for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitut, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3. - -
- | | 1. I § 3, stk. 2, ændres »13
medlemmer« til: »14 medlemmer«. | Stk. 2.
Bestyrelsen består af 13 medlemmer, som udpeges i deres
personlige egenskab på følgende måde: | | | 1) | 6 medlemmer udpeges af Rådet for
Menneskerettigheder, jf. stk. 4. | | | 2) | 1 medlem udpeges af rektor for
Københavns Universitet, jf. stk. 5. | | | 3) | 1 medlem udpeges af rektor for Aarhus
Universitet, jf. stk. 5. | | | 4) | 1 medlem udpeges af rektor for Syddansk
Universitet, jf. stk. 5. | | | 5) | 1 medlem udpeges af rektor for Aalborg
Universitet, jf. stk. 5. | | | 6) | 2 medlemmer udpeges af Rektorkollegiet
under Danske Universiteter. | | | 7) | 1 medlem vælges af medarbejderne ved
institutionen, jf. stk. 6. | | | | | | | | | | 2. I § 3, stk. 2, indsættes som nr.
8: | | | »8) | 1 medlem udpeges af Grønlands
Råd for Menneskerettigheder.« | | | | | | | | | § 2 | | | I lov nr. 554 af 18. juni 2012 om Dansk
Institut for Internationale Studier, foretages følgende
ændring: | | | | § 3. - -
- | | 1. I § 3, stk. 2, nr. 2, ændres
»Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde«
til: »Udviklingspolitisk Råd«. | Stk. 2.
Bestyrelsen for instituttet består af 9 medlemmer, som
udpeges i deres personlige egenskab på følgende
måde: | | | 1) | 2 medlemmer udpeges af Det Frie
Forskningsråd, | | | 2) | 2 medlemmer udpeges af Styrelsen for
Internationalt Udviklingssamarbejde, | | | 3) | 4 medlemmer udpeges af Rektorkollegiet
under Danske Universiteter og | | | 4) | 1 medlem udpeges af medarbejderne ved
instituttet. | | | - - - | | | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. august
2013. | | | | | | § 4 | | | Medlemmer af Dansk Institut for
Internationale Studiers bestyrelse, som er udpeget af Styrelsen for
Internationalt Udviklingssamarbejde fortsætter som medlemmer
af bestyrelsen i den resterende tid af den periode, de er udpeget
for. | | | | | | § 5 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|