Fremsat den 19. december 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om lægemidler
og lov om apoteksvirksomhed
(Differentierede og øgede afgifter
ved forhandling af lægemidler til produktionsdyr til
finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd)
§ 1
I lov nr. 1180 af 12. december 2005 om
lægemidler, som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr.
1557 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 534 af 17. juni 2008,
§ 1 i lov nr. 464 af 18. maj 2001, § 46 i lov nr. 593 af
14. juni 2011 og § 1 i lov nr. 605 af 8. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. § 103
a affattes således:
Ȥ 103
a. Hos den, der har tilladelse efter § 39, stk. 1, til
forhandling til brugere af lægemidler til produktionsdyr,
opkræver Sundhedsstyrelsen en afgift som fastsat i stk. 2-5
til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.
Stk. 2. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af forhandlerens omsætning af
simple smalspektrede penicilliner til produktionsdyr.
Stk. 3. Afgiften
fastsættes til 10,77 pct. af forhandlerens omsætning af
kritisk vigtige antibiotika til produktionsdyr.
Stk. 4. Afgiften
fastsættes til 5,44 pct. af forhandlerens omsætning af
øvrige antibiotika til produktionsdyr.
Stk. 5. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af forhandlerens omsætning af
øvrige lægemidler til produktionsdyr, idet der dog
ikke fastsættes en afgift for så vidt angår
forhandlerens omsætning af vacciner til
produktionsdyr.«
§ 2
I lov om apoteksvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 4. august 2008, som
ændret ved § 71 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
§ 1 i lov nr. 100 af 10. februar 2009, § 14 i lov nr. 140
af 9. februar 2010, og lov nr. 465 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 71 b,
stk. 3, ophæves.
2.
Efter § 71 b indsættes:
Ȥ 71
c. Hos apoteker, som til brugere forhandler lægemidler
til produktionsdyr, opkræver Sundhedsstyrelsen en afgift som
fastsat i stk. 2-5 til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.
Stk. 2. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af apotekets omsætning af
simple smalspektrede penicilliner til produktionsdyr.
Stk. 3. Afgiften
fastsættes til 10,77 pct. af apotekets omsætning af
kritisk vigtige antibiotika til produktionsdyr.
Stk. 4. Afgiften
fastsættes til 5,44 pct. af apotekets omsætning af
øvrige antibiotika til produktionsdyr
Stk. 5. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af apotekets omsætning af
øvrige lægemidler til produktionsdyr, idet der dog
ikke fastsættes en afgift for så vidt angår
forhandlerens omsætning af vacciner til
produktionsdyr.«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. februar 2013.
Stk. 2. Uanset §
103 a, stk. 2-5, som affattet ved denne lovs § 1,
fastsættes afgiften i en periode fra lovens
ikrafttræden til 2,04 pct. af forhandlerens samlede
omsætning af lægemidler til produktionsdyr. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter tidspunktet for denne
periodes afslutning.
Stk. 3. Uanset § 71
c, stk. 2-5, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,
fastsættes afgiften i en periode fra lovens
ikrafttræden til 2,04 pct. af apotekets samlede
omsætning af lægemidler til produktionsdyr. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter tidspunktet for denne
periodes afslutning.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Forlig om
veterinærområdet | | 1.2. | Lovforslagets
indhold | 2. | Differentierede og
øgede afgifter ved forhandling af lægemidler til
produktionsdyr til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses overvejelser og lovforslagets
indhold | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
1.1. Forlig
om veterinærområdet
Regeringen har den 2. november 2012 med
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgået et forlig om
veterinærområdet. Forliget løber i perioden
2013-2016.
Et væsentligt element i forliget er
aftalen om at iværksætte en styrket indsats i forhold
til at sikre en ansvarlig anvendelse af
antibiotika i husdyrproduktion med henblik på at fastholde
det lave niveau for antibiotikaresistens.
Forligsparterne er enige om, at den styrkede
indsats for at sikre overholdelse af lovgivningen om
medicinanvendelse til produktionsdyr skal finansieres ved
øget brugerfinansiering.
Det er derfor som led i forliget aftalt, at
der i tilknytning til forhandling af lægemidler til
produktionsdyr skal etableres en differentieret afgiftsstruktur,
med et forhøjet afgiftsprovenu i forhold til i dag.
Det forhøjede afgiftsprovenu på
ca. 8,3 mio. kr. om året vil blive anvendt til at finansiere
indsatser i Fødevarestyrelsen for at sikre en ansvarlig
anvendelse af antibiotika i husdyrproduktion. Formålet med
etablering af en differentieret afgiftsstruktur er at styrke
incitamentet til at vælge alternativer til antibiotika som
f.eks. forebyggende vaccination eller til - når
antibiotikabehandling er påkrævet - at vælge de
antibiotika, der ikke er kritisk vigtige, og som har den mindste
risiko for resistensudvikling.
Lovforslaget har til formål at
indføre den i forliget aftalte differentierede
afgiftsstruktur med et forhøjet afgiftsprovenu.
1.2.
Lovforslagets indhold
Det foreslås ved ændringer af lov
om apoteksvirksomhed (herefter: apotekerloven) og lov om
lægemidler (herefter: lægemiddelloven) at tilvejebringe
lovgrundlaget for en differentieret og forøget
opkrævning af afgifter hos apotekere, der har valgt at
forhandle lægemidler til produktionsdyr, og andre forhandlere
med tilladelse til at forhandle sådanne lægemidler.
Ordningen indebærer, at omkostningerne
til forligets nye initiativer betales af apotekere og andre
forhandlere af lægemidler til produktionsdyr. Der er dog en
formodning for, at beløbet i sidste ende vil blive afholdt
af brugerne (besætningsejerne) som følge af den frie
prisdannelse på lægemidler til produktionsdyr.
Med de foreslåede ændringer vil
afgiftsopkrævningen årligt blive forøget med ca.
8,3 mio. kr., ligesom dens struktur vil blive ændret,
således at der fremover vil skulle opkræves afgifter
efter differentierede satser i forhold til, om lægemidlerne
er kritisk vigtige og medfører risiko for
resistensudvikling. Formålet er som nævnt ovenfor at
styrke incitamentet til at vælge alternativer til antibiotika
som f.eks. forebyggende vaccination eller til - når
antibiotikabehandling er påkrævet - at vælge de
antibiotika, der ikke er kritisk vigtige, og som har den mindste
risiko for resistensudvikling.
2.
Differentierede og øgede afgifter ved forhandling af
lægemidler til produktionsdyr til finansiering af initiativer
til styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd
2.1.
Gældende ret
I henhold til apotekerlovens § 71 b, stk.
3, og lægemiddellovens § 103 a opkræves i dag en
afgift på 0,77 pct. af henholdsvis apotekets og
lægemiddelforhandlerens omsætning af lægemidler
til produktionsdyr. Der er således i dag tale om en
enstrenget afgiftsstruktur, hvor omsætningen på alle
lægemidler til produktionsdyr er underlagt samme afgiftssats
(dvs. 0,77 procent af omsætningen).
Indtægterne ved denne
afgiftsopkrævning anvendes til finansiering af
Fødevarestyrelsens og Sundhedsstyrelsens (tidligere
Lægemiddelstyrelsens) initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Afgiftsprovenuet
bliver i praksis anvendt til finansiering af
Fødevarestyrelsens og Sundhedsstyrelsens kontrol og
overvågning af dyrlægers ordinationer og
landmændenes medicinforbrug.
2.2.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses overvejelser og
lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås en
ændring af den nuværende § 103 a i
lægemiddelloven og indsættelsen af en ny § 71 c i
apotekerloven, således at der indføres en
differentieret afgiftsstruktur, hvor afgiften fastsættes med
henblik på, at besætningsejerne får incitamenter
til at anvende visse lægemidler frem for andre med henblik
på at sikre ansvarlig anvendelse af antibiotika og at mindske
risikoen for resistensudvikling, ligesom afgiftsopkrævningen
samlet set forøges med ca. 8,3 mio. kr. i forhold til i
dag.
Indtægterne ved denne ændrede
afgiftsopkrævning vil skulle finansiere initiativer til
styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.
Med lovforslaget foreslås det at inddele
lægemidler til produktionsdyr i fem grupper. Inddelingen af
lægemidlerne i de fem grupper sker ud fra faglige kriterier
med baggrund i WHO's kategorisering af lægemidler efter
ATC-koder. Der vil efter forslaget skulle ske opkrævning af
afgifter af omsætningen af disse lægemidler efter
forskellige procentsatser af omsætningen.
De foreslåede afgiftssatser er fastsat
med henblik på at give incitamenter til en reduceret
anvendelse af antibiotika, en øget brug af forebyggende
vaccinationer og til, at forbruget af antibiotika flyttes fra
kritisk vigtige antibiotika over mod simple smalspektrede
penicilliner.
Som konsekvens heraf foreslås afgiften
på 0,77 pct. på vacciner helt afskaffet, afgiftssatsen
på kritisk vigtige antibiotika foreslås forhøjet
med 10 procentpoint (til 10,77 pct.), satsen på simple
smalspektrede penicilliner foreslås bibeholdt på 0,77
pct., mens satsen på øvrige antibiotika foreslås
øget til 5,44 pct. Afgiften for øvrige
lægemidler til produktionsdyr (ikke antibiotika)
foreslås fastholdt på det nuværende niveau
på 0,77 pct. af omsætningen.
Afgiftsniveauet er med indregnede
adfærdsregulerende effekter fastsat således, at der kan
forventes et årligt merprovenu på 8,3 mio. kr. Dette
merprovenu skal anvendes til at finansiere aktiviteter i
Fødevarestyrelsen vedrørende overvågning af
antibiotikaresistens, udvikling af indeks, kontrol af
medicinforbrug i besætninger og målrettede
medicinaktioner. Endvidere skal provenuet dække
løbende administrations- og IT-udgifter forbundet ved den
differentierede afgiftsopkrævning (ca. 0,2 mio. kr. i 2013 og
frem) samt udgifter til tilretning af Sundhedsstyrelsens
IT-systemer (ca. 1 mio. kr. i 2013).
Der ændres ikke ved de eksisterende
brugerfinansierede indsatser i form af Sundhedsstyrelsens og
Fødevarestyrelsens kontrol og overvågning af
dyrlægers ordinationer og landmændenes medicinforbrug.
Disse indsatser vil således fortsætte uafhængigt
af dette lovforslag.
Den nye struktur til opkrævning af
afgifter til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd foreslås
indført den 1. februar 2013.
Da ændringen fra en enstrenget struktur
(med samme afgiftssats) til en differentieret afgiftsstruktur
forudsætter tilpasninger af Sundhedsstyrelsens IT-systemer,
ligesom det er nødvendigt med tilpasninger hos apoteker og
andre forhandlere, der forhandler lægemidler til
produktionsdyr, vil den differentierede afgiftsopkrævning i
praksis først kunne implementeres fra et senere tidspunkt
end lovens ikrafttræden (formentlig medio 2013). Det er
samtidig vigtigt at sikre det provenu, som skal finansiere de
indsatser, som er aftalt i forlig om veterinærområdet,
ligesom det - ikke mindst - er afgørende så hurtigt
som muligt at skabe incitamenter til at reducere
antibiotikaforbruget.
Det forslås derfor, at den enstrengede
afgiftsstruktur opretholdes i en periode fra lovens
ikrafttræden, således at afgiften i denne periode
fastsættes - og forhøjes fra 0,77 pct. - til 2,04 pct.
af forhandlerens samlede omsætning på alle
lægemidler til produktionsdyr. Det foreslås samtidig at
bemyndige ministeren for sundhed og forebyggelse til at
fastsætte tidspunktet for denne periodes afslutning,
hvorefter den foreslåede differentierede
afgiftsopkrævning påbegyndes. Det skal i den
forbindelse understreges, at den differentierede afgiftsstrukturs
ikrafttræden således alene afventer den fornødne
IT-tilpasning af Sundhedsstyrelsens systemer.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede nye afgiftsstruktur
forventes at medføre et samlet årligt provenu for
staten på ca. 14,3 mio. kr., hvilket er et merprovenu
på 8,3 mio. i forhold til den eksisterende
afgiftsopkrævning.
Merprovenuet vil som nævnt ovenfor under
punkt 2.2. blive anvendt til at finansiere aktiviteter i
Fødevarestyrelsen vedrørende overvågning af
antibiotikaresistens, udvikling af indeks, kontrol af
medicinforbrug i besætninger og målrettede
medicinaktioner. Endvidere skal provenuet dække
løbende administrations- og IT-udgifter forbundet med den
differentierede afgiftsopkrævning (ca. 0,2 mio. kr. i 2013 og
frem) samt udgifter til tilretning af Sundhedsstyrelsens
IT-systemer, således at de kan håndtere den
differentierede afgiftsstruktur (ca. 1,0 mio.kr. i 2013).
Det resterende provenu på ca. 6,0 mio.
kr. skal finansiere en fortsættelse af de initiativer, som
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen allerede i dag
udfører, dvs. kontrol og overvågning af
dyrlægers ordinationer og landmændenes
medicinforbrug.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget forventes at medføre en
samlet årlig merudgift for apotekere og andre forhandlere af
lægemidler til produktionsdyr på ca. 8,3 mio. kr. i
forhold til i dag, idet det dog er formodningen, at merudgiften i
sidste ende vil blive afholdt af brugerne
(besætningsejere).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
der som led i forliget om veterinærområdet på
Fødevareministeriets område vil blive
gennemført byrdelettende initiativer for erhvervet
(besætningsejere), der modsvarer denne merudgift for
besætningsejere. Det drejer sig bl.a. om omlægning og
fokusering af dyrlægers rådgivningsbesøg
på kvægområdet samt etablering af en fokuseret
dyrevelfærdsrådgivning.
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for besætningsejerne. I forhold
til apotekere og andre forhandlere, som forhandler lægemidler
til produktionsdyr, forventes lovforslaget at medføre
begrænsede administrative konsekvenser som følge af
den foreslåede ændrede struktur for opkrævning af
afgifter, hvor den nuværende enstrengede struktur (med
én og samme afgiftssats) afløses af en differentieret
afgiftsstruktur. Apotekere og forhandlere vil således skulle
inddele deres omsætning i de nye lægemiddelgrupper i
deres indberetning til Sundhedsstyrelsen.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Formålet med etablering af den
foreslåede differentierede afgiftsstruktur er at styrke
incitamentet til at vælge alternativer til antibiotika som
f.eks. forebyggende vaccination eller til - når
antibiotikabehandling er påkrævet - at vælge de
antibiotika, der ikke er kritisk vigtige, og som har den mindste
risiko for resistensudvikling. Det vurderes derfor, at vedtagelsen
af forslaget vil kunne påvirke udledningen af resistente
bakterier til miljøet positivt.
7.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Dakofo, Danish Meat
Association, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks
Apotekerforening, Dansk Akvakultur, Dansk Erhvervsfjerkræ,
Dansk Fåreavl, Dansk Gede Union, Dansk Industri, Dansk Kennel
Klub, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Åleproducentforening, Danske Fugleforeninger, Danske
Lammeproducenter, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Den Danske
Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige Fakultet ved
Købehavns Universitet, Det Danske Fjerkræråd,
Det Dyreetiske Råd, Det Farmaceutiske Fakultet på
Københavns Universitet, Det Jordbrugsfaglige Fakultet
på Århus Universitet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, DTU Veterinærinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs ret,
Dyreværnsrådet, Erhvervsstyrelsen (Center for Kvalitet
i Erhvervsregulering), Felis Danica, Fokus på dyr,
Forbrugerrådet, Foreningen af Medicingrossister MEGROS,
Foreningen af Parallelimportører af Lægemidler,
Foreningen Aktive Dyrerettigheder, Foreningen Muslingeerhvervet,
Greenpeace, Hatting-Vet ApS, Hestens Værn, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kopenhagen Fur, KU SUND, Landbrug og
Fødevarer, A-consult A/S, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret Heste, Landsorganisationen Grøn Hverdag,
Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Pharmadanmark, Pharmakon,
Region Hovedstaden, Rådet for Dyreforsøg, Rådet
vedrørende Hold af Særlige Dyr, SPF- Danmark, Statens
Serum Institut, Tandlægeforeningen, Veterinærmedicinsk
Industriforening VIF, VetPharm Løgstør ApS,
Videncenter for Landbrug, Videncenter for Svineproduktion, Vilovet
A/S, WSPA Danmark og Økologisk Landsforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Lovforslaget forventes at ville
medføre en merindtægt for staten på 8,3 mio.
kr., der vil indgå i finansieringen af forlig om
veterinærområdet for 2013-2016. | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil medføre merudgifter
på 8,3 mio. kr. for besætningsejere og begrænsede
administrative konsekvenser for apoteker og andre forhandlere af
lægemidler til produktionsdyr som følge af den
ændrede struktur for afgiftsopkrævning. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget vil kunne påvirke
udledningen af resistente bakterier til miljøet
positivt. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1 (Lov om
lægemidler)
Den foreslåede ændring af
lægemiddellovens § 103 a, stk.
1, fastsætter, at der hos den, der har tilladelse
efter § 39, stk. 1, til forhandling til brugere af
lægemidler til produktionsdyr, skal opkræves en afgift
til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd som nærmere
angivet i bestemmelsens stk. 2-5.
De samlede årlige omkostninger til nye
og eksisterende initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd er opgjort til 14,3
mio. kr.
Den samlede omsætning af
lægemidler til produktionsdyr udgjorde 729 mio. kr. i 2011 og
skønnes at ville udgøre 758 mio. kr. i 2012 og 781
mio. kr. i 2013.
Afgiftssatserne i bestemmelsens stk. 2-5 er
fastsat med henblik på at give incitamenter til en reduceret
anvendelse af antibiotika, en øget brug af forebyggende
vaccinationer og til at forbruget af antibiotika flyttes fra
kritisk vigtige antibiotika over mod simple smalspektrede
penicilliner. Som konsekvens heraf foreslås afgiften på
0,77 pct. på vacciner til produktionsdyr helt afskaffet,
afgiftssatsen på kritisk vigtige antibiotika til
produktionsdyr foreslås forhøjet med 10 pct. til 10,77
pct., satsen på simple smalspektrede penicilliner til
produktionsdyr foreslås bibeholdt på 0,77 pct., mens
satsen på øvrige antibiotika til produktionsdyr
foreslås øget til 5,44 pct. Afgiften for øvrige
lægemidler til produktionsdyr foreslås fastholdt
på det nuværende niveau på 0,77 pct. af
omsætningen.
Merprovenuet i forhold til den
afgiftsopkrævning, der sker i dag, dvs. ca. 8,3 mio. kr.,
skal som tidligere beskrevet anvendes til at finansiere aktiviteter
i Fødevarestyrelsen vedr. overvågning af
antibiotikaresistens, udvikling af indeks, kontrol af
medicinforbrug i besætninger og målrettede
medicinaktioner. Endvidere skal provenuet dække
løbende administrations- og IT-udgifter forbundet med den
differentierede afgiftsopkrævning (ca. 0,2 mio. kr. i 2013 og
frem) samt udgifter til tilretning af Sundhedsstyrelsens
IT-systemer (ca. 1,0 mio.kr. i 2013).
Størrelsen på den afgift, som
efter stk. 1 skal opkræves, differentieres efter forslaget
til § 103 a, stk. 2-5, i forhold
til hvilket lægemiddel, der er tale om.
Om de enkelte lægemiddelgrupper og
baggrunden for de foreslåede afgiftssatser i forhold til de
enkelte grupper, kan oplyses følgende:
Vacciner til
produktionsdyr
Det foreslås, at der ved salg af
vacciner til produktionsdyr ikke længere opkræves en
afgift. Den nuværende afgift på 0,77 pct. af
omsætningen foreslås derfor afskaffet for så vidt
angår vacciner til produktionsdyr, og det fastsættes i
den foreslåede bestemmelse (§ 103 a, stk. 5), at der ingen afgift opkræves
ved forhandling af vacciner til produktionsdyr (eller at afgiften
fastsættes til 0 pct. af omsætningen af vacciner til
produktionsdyr). Det betyder, at det fremover vil blive billigere
at købe vacciner til produktionsdyr, og denne
prisnedsættelse på vacciner må forventes at
øge brugen af disse, hvilket på længere sigt vil
nedsætte behovet for antibiotisk behandling.
Simple
smalspektrede penicilliner
Gruppen omfatter de klassiske benzyl- og
phenoxymethylpeniciliner, som er kendetegnet ved at være
smalspektrede og i mindre grad at medvirke til udvikling af
antibiotikaresistens sammenlignet med nyere og mere bredspektrede
antibiotika. Det tilstræbes derfor, at sådanne
penicilliner er førstevalg, når antibiotisk behandling
er nødvendig.
Det foreslås derfor, at afgiftssatsen
for så vidt angår disse lægemidler fastholdes
uændret som i dag på 0,77 procent af omsætningen
(§ 103 a, stk. 2). Det skyldes
ønsket om at fremme brugen af netop simple smalspektrede
penicilliner i de tilfælde, hvor det er nødvendigt at
behandle med antibiotika. En øget brug af simple,
smalspektrede penicilliner på bekostning af de mere
bredspektrede forventes således at bidrage til en
nedsættelse af den voksende risiko for
resistensudvikling.
Kritisk
vigtige antibiotika
Cefalosporiner er en gruppe af relativt
få, nyudviklede, højpotente lægemidler.
Cefalosporiner opdeles i 1. - 4. generations cefalosporiner. I
Danmark er 3. og 4. generations cefalosporiner karakteriseret som
kritisk vigtige antibiotika, hvorved forstås, at de
primært bør anvendes ved behandling af kritisk sygdom
og multiresistente stammer hos mennesker. Den veterinære brug
af denne type antibiotika ønskes derfor reduceret mest
muligt.
Fluorokinoloner er ligeledes en meget potent
og bredspektret gruppe af antibiotika. De vil i nogle
tilfælde være sidste mulighed for at behandle
livstruende infektioner hos mennesker og kategoriseres ligeledes i
Danmark som kritisk vigtige antibiotika. Brugen af fluorokinoloner
til produktionsdyr ønskes derfor også begrænset
mest muligt.
Det foreslås på den baggrund at
forhøje afgiften med 10 procentpoint, således at den
fastsættes til 10,77 procent af omsætningen på
kritisk vigtige antibiotika, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 103 a, stk. 3.
Øvrige antibiotika til produktionsdyr
Det foreslås i § 103 a, stk. 4, at afgiften på omsætning
af øvrige antibiotika til produktionsdyr fastsættes
til 5,44 procent. Afgiftsforhøjelsen skal ses som et led i
et generelt ønske om en nedsættelse af
antibiotikaforbruget i forhold til produktionsdyr.
Øvrige lægemidler til produktionsdyr
Det foreslås i § 103 a, stk. 5, at fastholde den nuværende
afgift på 0,77 procent af omsætningen af alle
øvrige lægemidler til produktionsdyr.
Kategoriseringen af lægemidler i de
ovennævnte fem grupper sker ud fra faglige kriterier med
baggrund i WHO's kategorisering af lægemidler efter
ATC-koder. Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen
offentliggør på deres hjemmesider oplysninger om
lægemidler omfattet af bestemmelserne i stk. 2-5.
Til § 2 (Lov om
apoteksvirksomhed)
Til nr. 1
(§ 71 b, stk. 3)
Det foreslås af lovtekniske grunde at
indsætte lovgrundlaget for opkrævning af afgifter til
finansiering af initiativer til fødevaresikkerhed og
dyrevelfærd i en selvstændig bestemmelse (den
foreslåede § 71 c). Det foreslås som konsekvens
heraf at ophæve den gældende bestemmelse i
apotekerlovens § 71 b, stk. 3.
Til nr. 2
(§ 71 c)
Den foreslåede nye bestemmelse i
apotekerlovens § 71 c
fastsætter, at Sundhedsstyrelsen hos apoteker, der til
brugere forhandler lægemidler til produktionsdyr, skal
opkræve en afgift til finansiering af initiativer til
styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd som
nærmere angivet i bestemmelsens stk. 2-5.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1 om de
foreslåede bestemmelser i lægemiddellovens § 103
a, stk. 2-5, som relaterer sig til forhandlere af lægemidler
til produktionsdyr. Bestemmelserne er identiske med de
foreslåede bestemmelser i apotekerlovens § 71 c, stk.
2-5, der vedrører apotekere.
Til § 3
Bestemmelsen i lovforslagets § 3, stk. 1, fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. februar 2013.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget vil den differentierede
afgiftsopkrævning imidlertid forudsætte, at der sker
tilpasninger af Sundhedsstyrelsens IT-systemer, ligesom det er
nødvendigt med systemtilpasninger hos apoteker og andre
forhandlere, der forhandler lægemidler til produktionsdyr.
Det er samtidig vigtigt at sikre det provenu, som skal finansiere
de i forliget aftalte indsatser, og at skabe incitamenter til at
reducere antibiotikaforbruget.
Det foreslås på den baggrund i
lovforslagets § 3, stk. 2 og 3, at afgiften i en overgangsperiode
fastsættes til 2,04 pct. af forhandlerens/apotekets samlede
omsætning på alle lægemidler til produktionsdyr.
Det foreslås samtidig, at ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte en dato for denne periodes
afslutning.
Disse overgangsbestemmelser indebærer,
at afgiftsopkrævningen forhøjes (fra 0,77 pct.) til
2,04 pct. pr. 1. februar 2013. Fra denne dato fortsættes (i
en overgangsperiode) således den enstrengede afgiftsstruktur
- dog med en forhøjet afgiftssats - dvs. i form af
opkrævning af 2,04 pct. af den samlede omsætning af
alle lægemidler til produktionsdyr. Den forhøjede
afgiftssats vil efter forslaget skulle anvendes, indtil ministeren
for sundhed og forebyggelse ved bekendtgørelse
fastsætter, at overgangsperioden er afsluttet. Det
understreges i den forbindelse, at når IT-tilpasningen af
Sundhedsstyrelsens systemer er på plads, vil
overgangsperioden blive afsluttet. Den differentierede
afgiftsopkrævning vil i henhold til de foreslåede
bestemmelser i lovforslagets § 1 og § 2, nr. 2, herefter
blive påbegyndt. Det er forventningen, at den differentierede
afgiftsopkrævning vil kunne påbegyndes fra medio
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1180 af 12. december 2005 om
lægemidler, som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr.
1557 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 534 af 17. juni 2008,
§ 1 i lov nr. 464 af 18. maj 2001, § 46 i lov nr. 593 af
14. juni 2011 og § 1 i lov nr. 605 af 8. juni 2012, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. § 103 a affattes således: | § 103 a. Hos dem, der har
tilladelse efter § 39, stk. 1, til forhandling til brugerne af
lægemidler til produktionsdyr, opkræves et samlet
beløb, som fastsættes i finansloven, til finansiering
af initiativer til styrkelse af fødevaresikkerhed og
dyrevelfærd. Beløbet fordeles forholdsmæssigt
efter omsætningen af lægemidler til produktionsdyr.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler herom. | | Ȥ 103
a. Hos den, der har tilladelse efter § 39, stk. 1, til
forhandling til brugere af lægemidler til produktionsdyr,
opkræver Sundhedsstyrelsen en afgift som fastsat i stk. 2-5
til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Stk. 2. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af forhandlerens omsætning af
simple smalspektrede penicilliner til produktionsdyr. Stk. 3. Afgiften
fastsættes til 10,77 pct. af forhandlerens omsætning af
kritisk vigtige antibiotika til produktionsdyr. Stk. 4. Afgiften
fastsættes til 5,44 pct. af forhandlerens omsætning af
øvrige antibiotika til produktionsdyr. Stk. 5. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af forhandlerens omsætning af
øvrige lægemidler til produktionsdyr, idet der dog
ikke fastsættes en afgift for så vidt angår
forhandlerens omsætning af vacciner til
produktionsdyr.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om apoteksvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 4. august 2008, som
ændret ved § 71 i lov nr. 1336 af 19. december 2008,
§ 1 i lov nr. 100 af 10. februar 2009, § 14 i lov nr. 140
af 9. februar 2010, og lov nr. 465 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 71 b.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
apotekers indbetaling af gebyr til dækning af
Lægemiddelstyrelsens omkostninger ved varetagelsen af
myndighedsopgaver efter loven og Lægemiddelstyrelsens
omkostninger til transport af elektroniske recepter, jf.
sundhedslovens § 157. De private apotekers gebyr
fastsættes som en procentsats af apotekets omsætning.
Sygehusapotekernes gebyr fastsættes til et fast årligt
beløb for hvert sygehusapotek og sygehusapoteksfilial. Stk. 2.
Gebyrer efter stk. 1, der ikke indbetales rettidigt,
tillægges rente på 1,3 pct. månedlig for hver
påbegyndt måned fra forfaldsdagen at regne. | | | Stk. 3.
Hos apotekere, som forhandler lægemidler til produktionsdyr
til forbrugerne, opkræves et samlet beløb, som
fastsættes i finansloven, til finansiering af initiativer til
styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.
Beløbet fordeles forholdsmæssigt efter
omsætningen af lægemidler til produktionsdyr.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler herom. | | 1. § 71 b, stk. 3, ophæves. | | | | | | 2. Efter §
71 b indsættes: | | | »§ 71
c. Hos apoteker, som til brugere forhandler lægemidler
til produktionsdyr, opkræver Sundhedsstyrelsen en afgift som
fastsat i stk. 2-5 til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Stk. 2. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af apotekets omsætning af
simple smalspektrede penicilliner til produktionsdyr. Stk. 3. Afgiften
fastsættes til 10,77 pct. af apotekets omsætning af
kritisk vigtige antibiotika til produktionsdyr. Stk. 4. Afgiften
fastsættes til 5,44 pct. af apotekets omsætning af
øvrige antibiotika til produktionsdyr Stk. 5. Afgiften
fastsættes til 0,77 pct. af apotekets omsætning af
øvrige lægemidler til produktionsdyr, idet der dog
ikke fastsættes en afgift for så vidt angår
forhandlerens omsætning af vacciner til
produktionsdyr.«. | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2013. Stk. 2. Uanset
§ 103 a, stk. 2-5, som affattet ved denne lovs § 1,
fastsættes afgiften i en periode fra lovens
ikrafttræden til 2,04 pct. af forhandlerens samlede
omsætning af lægemidler til produktionsdyr. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter tidspunktet for denne
periodes afslutning. Stk. 3. Uanset
§ 71 c, stk. 2-5, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 2,
fastsættes afgiften i en periode fra lovens
ikrafttræden til 2,04 pct. af apotekets samlede
omsætning af lægemidler til produktionsdyr. Ministeren
for sundhed og forebyggelse fastsætter tidspunktet for denne
periodes afslutning. | | | |
|