Fremsat den 13. oktober 2010 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v.1)
Kapitel 1
Erhvervet
som beskikket bygningssagkyndig m.v.
§ 1. Økonomi- og
erhvervsministeren beskikker bygningssagkyndige til at udarbejde
tilstandsrapporter efter lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om beskikkelsen som bygningssagkyndig,
herunder om ansvarsforsikring og andre betingelser for
beskikkelsen, om gebyr for beskikkelsen m.v., om bortfald af
beskikkelsen samt om administration af beskikkelsesordningen.
Stk. 3.
Straffelovens §§ 144, 150, 152 og 155-157 finder
tilsvarende anvendelse på beskikkede bygningssagkyndige.
Kapitel 2
Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede
bygningssagkyndige
§ 2. Økonomi- og
erhvervsministeren opretter et disciplinær- og
klagenævn for beskikkede bygningssagkyndige.
Stk. 2.
Erhvervs- og Byggestyrelsen er sekretariat for disciplinær-
og klagenævnet.
§ 3. Nævnet behandler sager
om, hvorvidt en beskikket bygningssagkyndig har tilsidesat de
pligter, der følger af lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v. og regler fastsat i medfør
heraf samt regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
En beskikket bygningssagkyndig, der tilsidesætter de i stk. 1
nævnte pligter, kan af disciplinærnævnet tildeles
en påtale, en advarsel eller pålægges en
bøde på maksimalt 100.000 kr. Bøden tilfalder
statskassen.
Stk. 3.
Hvis den bygningssagkyndige har gjort sig skyldig i grov eller
oftere gentagen overtrædelse af sine pligter som
bygningssagkyndig, jf. stk. 1, og de udviste forhold giver grund
til at antage, at den pågældende ikke for fremtiden vil
udøve sin virksomhed som bygningssagkyndig på
forsvarlig måde, kan nævnet frakende den
bygningssagkyndige retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig. Frakendelsen kan ske i et tidsrum fra 6
måneder til 3 år eller indtil videre.
Stk. 4.
Nævnets afgørelser efter stk. 2 og 3 skal indeholde
oplysning om adgangen til domstolsprøvelse og fristen
herfor, jf. §§ 11 og 12.
Stk. 5.
Nævnet sender meddelelse om en afgørelse til klageren
og den bygningssagkyndige.
§ 4. Nævnet kan af egen drift
indlede en disciplinærsag efter § 3. Endvidere kan
fysiske og juridiske personer med retlig interesse i, at en
disciplinærsag efter § 3 indledes, indgive anmodning
herom.
§ 5. Nævnet kan til enhver
tid ophæve en frakendelse efter § 3, stk. 3. Er
frakendelsen sket indtil videre, og afslår nævnet en
ansøgning om ophævelse af frakendelsen, kan den
pågældende forlange spørgsmålet indbragt
for retten, såfremt der er forløbet 3 år efter
frakendelsen. Sagen anlægges af økonomi- og
erhvervsministeren i den borgerlige retsplejes former. Godkender
retten nævnets afgørelse, kan spørgsmålet
først på ny indbringes for retten efter 2 års
forløb.
§ 6. Nævnet behandler
endvidere klager over tilstandsrapporter udfærdiget af
bygningssagkyndige beskikket efter denne lov. Klage over en
tilstandsrapport kan indbringes af køberen eller
sælgeren af den ejendom, som tilstandsrapporten
vedrører. Klage kan dog ikke indbringes af erhvervsdrivende,
der har solgt eller købt ejendommen som led i deres
erhverv.
Stk. 2.
Nævnet kan ved klage over en tilstandsrapport tilkende klager
en erstatning.
Stk. 3.
Nævnet kan opkræve et gebyr for at få behandlet
en klage.
§ 7. §§ 4-4h i lov om
forbrugerklager finder anvendelse på nævnets
afgørelser efter § 6.
§ 8. Nævnet kan
offentliggøre sine afgørelser og navne på og
firmatilknytningsforhold for bygningssagkyndige, der er tildelt en
advarsel, pålagt en bøde eller er frakendt retten til
at udøve virksomhed som bygningssagkyndig.
§ 9. Nævnet består af
en formand, som skal være landsdommer, og 6 andre medlemmer,
hvoraf 2 skal være repræsentanter for erhvervet, 2 skal
være repræsentanter for forbrugerne, og 2 skal
være personer med særligt kendskab til
huseftersynsordningen.
Stk. 2.
Nævnets medlemmer med undtagelse af formanden udpeges af
økonomi- og erhvervsministeren. Formand og medlemmer udpeges
for en periode på indtil 4 år.
§ 10. Nævnets
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
§ 11. Nævnets
afgørelse efter § 3, stk. 2, kan indbringes for retten
af den bygningssagkyndige.
Stk. 2.
Indbringelse skal ske inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt den pågældende.
Stk. 3.
Afgørelsen indbringes ved, at den bygningssagkyndige
anlægger sag mod nævnet i den borgerlige retsplejes
former. Sagen anlægges ved den ret, i hvis kreds den
bygningssagkyndige har sit forretningssted.
§ 12. Den bygningssagkyndige kan
forlange en afgørelse efter § 3, stk. 3, indbragt for
retten.
Stk. 2.
Anmodning om sagsanlæg skal fremsættes over for
Erhvervs- og Byggestyrelsen inden 4 uger efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Erhvervs-
og Byggestyrelsen anlægger herefter sag i den borgerlige
retsplejes former mod den bygningssagkyndige.
Stk. 3.
Anmodning om sagsanlæg har opsættende virkning, men
retten kan ved kendelse udelukke den pågældende fra at
udøve virksomhed som bygningssagkyndig, indtil sagen er
endeligt afgjort. Det kan ved dommen bestemmes, at anke ikke har
opsættende virkning.
§ 13. Forældelsesfristen i
§ 3, stk. 2, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. finder anvendelse ved indbringelse af sager for
nævnet.
§ 14. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter regler om nævnets
virksomhed og sagsbehandling, klageadgang, opkrævning af
gebyr, syn og skøn, afhøring af vidner, fordeling af
sagsomkostninger, offentliggørelse af nævnets
afgørelser og om offentliggørelse af navne på
og firmatilknytningsforhold for bygningssagkyndige, der er tildelt
en advarsel, en bøde eller er blevet frakendt beskikkelsen
som bygningssagkyndig.
Kapitel 3
Administrative bestemmelser
§ 15. Økonomi- og
erhvervsministeren kan henlægge sine beføjelser i
medfør af denne lov til Erhvervs- og Byggestyrelsen. Det kan
endvidere i forskrifter, der fastsættes i medfør af
denne lov, bestemmes, at opgaver i forbindelse med administrationen
af beskikkelsesordningen overlades til private.
Stk. 2.
Henlægger økonomi- og erhvervsministeren sine
beføjelser efter denne lov til Erhvervs- og Byggestyrelsen,
kan ministeren fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 16. Økonomi- og
erhvervsministeren kan for bygningssagkyndige beskikket efter denne
lov fastsætte nærmere regler, som er nødvendige
for at opfylde Danmarks forpligtelser til opfyldelse af
EU-retsakter vedrørende lovregulerede erhverv.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 17. Loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Stk. 2.
De hidtil gældende regler finder anvendelse på sager
udtaget til teknisk revision før lovens ikrafttræden.
Tilsvarende finder de hidtil gældende regler for
Ankenævnet for Huseftersyn anvendelse på klager over
tilstandsrapporter indgivet til Ankenævnet for Huseftersyn
før lovens ikrafttræden.
§ 18. I lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1142 af 28. september 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, ændres »,
der er godkendt ved beskikkelse eller certificering, jf. stk.
2,« til: »beskikket hertil efter lov om beskikkede
bygningssagkyndige m.v.«.
2. § 4,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
virksomheden som bygningssagkyndig, herunder om den
bygningssagkyndiges undersøgelse til brug for udarbejdelsen
af en tilstandsrapport, samt regler om den bygningssagkyndiges
vederlag.«
3. § 4,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
4. § 4,
stk. 5, ophæves.
§ 19. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| 1. Indledning | 1.1. Lovforslagets hovedindhold | 1.2. Den overordnede baggrund for
lovforslaget | 1.3. Hovedlinjer i lovforberedelsen | 2. Hovedpunkterne i lovforslaget | 2.1. Samlet disciplinær- og
klagenævn | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Overvejelser i udvalg mv. | 2.1.3. Økonomi- og
Erhvervsministeriets overvejelser | 2.1.4. Nævnsmodel | 2.2. Mulighed for tildeling af sanktion i
form af bøde i disciplinærsager | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Sanktion i form af bøde | 3. De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. De miljømæssige
konsekvenser | 7. Forhold til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
1.1 Lovforslagets
hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at oprette et
samlet disciplinær- og klagenævn for beskikkede
bygningssagkyndige for at styrke kvaliteten i tilstandsrapporterne
gennem en ensartet behandling og vurdering af de sagkyndiges
arbejde samt sikre ensartet vurdering af de byggetekniske forhold.
Samtidig udskilles reguleringen af erhvervet som bygningssagkyndig
fra lov om forbrugerbeskyttelse af erhvervelse af fast ejendom m.v.
i en selvstændig lov.
Af lovforslaget fremgår de overordnede
rammer for et samlet disciplinær- og klagenævn for
beskikkede bygningssagkyndige, herunder regler om
sammensætning og kompetence, mens de nærmere regler om
nævnets organisation og sagsbehandling m.v. fastsættes
i bekendtgørelsesform.
Nævnet skal have de samme
sanktionsmuligheder over for de beskikkede bygningssagkyndige, som
Erhvervs- og Byggestyrelsen har i dag, dvs. påtale, advarsel
eller frakendelse af retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig. Nævnet skal endvidere som Ankenævnet
for Huseftersyn have mulighed for at tilkende klager en erstatning
i forbrugeklagersager. Som en del af nævnets
reaktionsmuligheder foreslås det herudover som et nyt
element, at nævnet i disciplinærsager skal kunne
pålægge bygningssagkyndige en bøde.
Lovforslaget indeholder desuden regler om
offentliggørelse af navnene på bygningssagkyndige, der
har fået tildelt advarsler, pålagt bøder eller
fået frakendt retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig, ligesom der i overensstemmelse med lov om
forbrugerklager er indsat bestemmelser om, at nævnets
afgørelser i forbrugerklagesager kan fuldbyrdes efter de
almindelige regler herom.
Lovforslaget indeholder endvidere hjemmel til at
fastsætte regler om beskikkelse som bygningssagkyndig.
Økonomi- og erhvervsministeren skal således med
hjemmel i lovforslaget beskikke bygningssagkyndige til at udarbejde
tilstandsrapporter og fastsætte nærmere regler om
ansvarsforsikring og andre betingelser for beskikkelsen, om gebyr
for beskikkelse m.v., om bortfald af beskikkelse samt om
administrationen af beskikkelsesordningen.
De nærmere krav til indholdet af
tilstandsrapporten, og dermed hvad den bygningssagkyndige skal
foretage sig, vil fortsat være reguleret i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., som
hører under Justitsministeriet.
1.2 Den overordnede baggrund
for lovforslaget
Huseftersynsordningen er etableret i
medfør af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. Efter denne lov kan sælgeren som
udgangspunkt undgå at hæfte for fysiske mangler ved
ejendommens bygninger, hvis sælgeren sørger for, at
køberen inden købsaftalens indgåelse modtager
en tilstandsrapport udarbejdet af en beskikket bygningssagkyndig,
et tilbud på en ejerskifteforsikring mod skjulte fejl og et
løfte fra sælgeren om i givet fald at ville betale
halvdelen af præmien for den tilbudte forsikring.
Hovedformålet med huseftersynsordningen er
at begrænse problemerne med mangler ved fast ejendom på
en måde, der er til fordel for både køber og
sælger. Det er således et grundlæggende element i
lovens ordning, at sælgeren til gengæld for den
beskyttelse, der ligger i at blive fritaget for sit almindelige
mangelsansvar, må sørge for, at køberens
beslutningsgrundlag med hensyn til ejendommens eventuelle fysiske
mangler bliver så fyldestgørende som muligt. Gennem
tilstandsrapporten skal køberen have en detaljeret viden om
ejendommens fysiske fejl og mangler. Gennem forsikringstilbuddet
skal køberen gøres bekendt med, i hvilket omfang og
til hvilken pris det er muligt at forsikre sig mod risikoen for, at
der er skjulte fejl, som den bygningssagkyndige ikke har kunnet
opdage, og som derfor ikke er nævnt i tilstandsrapporten.
Ordningen er i dag reguleret i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., som
hører under Justitsministeriet. I denne lov er
økonomi- og erhvervsministeren bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om blandt andet beskikkelsen
og virksomheden som bygningssagkyndig.
Kontrollen med de bygningssagkyndiges arbejde
hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet og
varetages af Erhvervs- og Byggestyrelsen, der behandler og
afgør disciplinærsager i forhold til de beskikkede
bygningssagkyndige. Forbrugerklager over tilstandsrapporter med
krav om erstatning behandles og afgøres derimod af
Ankenævnet for Huseftersyn. Dette indebærer, at
brugerne af ordningen, dvs. forbrugerne og de ca. 600
bygningssagkyndige, møder to af hinanden uafhængige
systemer til bedømmelse af henholdsvis de
bygningssagkyndiges faglige niveau og forbrugerklager over
tilstandsrapporter. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan anlægge
én praksis i forbindelse med behandlingen af
disciplinærsager, mens Ankenævnet for Huseftersyn kan
anlægge en anden praksis i behandlingen af forbrugerklager.
En bygningssagkyndig kan dermed tildeles en advarsel for fejl i en
tilstandsrapport, mens forbrugeren ikke tilkendes erstatning for
samme fejl og omvendt.
Samtidig er hele huseftersynsordningen reguleret
i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.,
som hører under Justitsministeriet. Økonomi- og
erhvervsministeren er i loven bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om bl.a. erhvervet som beskikket
bygningssagkyndig. Det er fundet hensigtsmæssigt at udskille
reguleringen af erhvervet som beskikket bygningssagkyndig i en
særskilt lov for bygningssagkyndige, således at hver
ressortminister har sin egen lovgivning for de dele af ordningen,
som de er ansvarlige for.
1.3 Hovedlinjer i
lovforberedelsen
Justitsministeriet nedsatte i 2006 et udvalg,
hvis opgave var at foretage en vurdering af den samlede
huseftersynsordning, og komme med forslag til forbedringer af
ordningen. Som led i sit arbejde har udvalget behandlet et forslag
om et samlet disciplinær- og klagenævn for beskikkede
bygningssagkyndige, hvor rammerne for en samlet behandling af
disciplinær- og forbrugersager blev forelagt for udvalget. Et
bredt flertal af udvalgets medlemmer har tilsluttet sig, at
Økonomi- og Erhvervsministeriet arbejder videre med
forslaget. Udvalget bestod af et bredt udsnit af interessenter i
ordningen og afgav betænkning nr. 1520 om
huseftersynsordningen den 25. juni 2010.
2. Hovedpunkterne i
lovforslaget
2.1. Samlet disciplinær-
og klagenævn
2.1.1. Gældende ret
I dag behandler og afgør Erhvervs- og
Byggestyrelsen disciplinærsager i forhold til de beskikkede
bygningssagkyndige, mens Ankenævnet for Huseftersyn behandler
og afgør forbrugerklager over tilstandsrapporter.
Disciplinærsagerne vedrører tildeling af sanktioner
på grund af konstaterede fejl i en tilstandsrapport, mens
forbrugerklagerne vedrører spørgsmålet om
tilkendelse af erstatning på grund af konstaterede fejl i en
tilstandsrapport.
Erhvervs- og Byggestyrelsen behandler
disciplinærsager på baggrund af teknisk revision af et
antal tilstandsrapporter pr. år. Revisionen foregår i
praksis ved, at en teknisk revisor foretager en fysisk gennemgang
af den konkrete ejendom, som den relevante tilstandsrapport
vedrører. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan ved alvorlige
eller gentagne fejl i tilstandsrapporter tildele den
bygningssagkyndige en påtale, en advarsel eller inddrage
beskikkelsen, jf. § 12, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse
nr. 1290 af 14. december 2009 om huseftersynsordningen.
Afgørelse om fratagelse af beskikkelse kan
af den, som afgørelsen vedrører, forlanges indbragt
for domstolene, jf. § 13 i bekendtgørelse om
huseftersynsordningen. Erhvervs- og Byggestyrelsen anlægger,
på anmodning fra den pågældende, sag mod denne i
den borgerlige retsplejes former.
Erhvervs- og Byggestyrelsen offentliggør
navne på og firmatilknytningsforhold for bygningssagkyndige,
der har fået tildelt en advarsel eller har fået
inddraget beskikkelsen, jf. § 12, stk. 5, i
bekendtgørelse om huseftersynsordningen.
Offentliggørelsen sker på en liste på Erhvervs-
og Byggestyrelsens hjemmeside www.boligejer.dk. Hvis
afgørelsen indbringes for domstolene, kan
offentliggørelsen ikke ske, førend der foreligger
endelig dom i sagen. Navne på bygningssagkyndige og firmaer
slettes 3 år efter optagelsen på listen.
Ifølge lov om forbrugerklager, § 5,
kan økonomi- og erhvervsministeren godkende oprettelsen af
og vedtægterne for private klage- eller ankenævn, som
omfatter bestemte brancher eller andre afgrænsede
områder.
Ankenævnet for Huseftersyn blev oprettet i
2000 i medfør af den tidligere § 12 i lov om
forbrugerklagenævnet. Ankenævnet for Huseftersyn er
oprettet i samarbejde mellem By- og Boligministeriet (der
administrerede ordningen før administrationen blev henlagt
til Erhvervs- og Byggestyrelsen), Forbrugerrådet, de
bygningssagkyndiges organisationer samt Forsikring og Pension, og
finansieres primært gennem en årlig resultatkontrakt
indgået mellem Erhvervs- og Byggestyrelsen og
ankenævnet.
Ankenævnet for Huseftersyn kan behandle
klager fra både køber og sælger af en ejendom.
Køber og sælger kan kun klage over tilstandsrapporter,
der er udfærdiget under huseftersynsordningen af beskikkede
bygningssagkyndige, jf. § 1, stk. 1, i reglerne for
Ankenævnet for Huseftersyn.
For at kunne klage til Ankenævnet for
Huseftersyn skal den bygningssagkyndige endvidere have modtaget
meddelelse om klagen inden 5 år fra den overtagelsesdag, der
er aftalt mellem køber og sælger, dog senest 6
år fra rapportens datering. Dette gælder dog ikke, hvis
den bygningssagkyndige har ydet en garanti for et længere
tidsrum eller har handlet svigagtigt eller groft uagtsomt.
Ankenævnet tager stilling til samtlige
omstændigheder i retsforholdet mellem parterne.
Ankenævnet kan dog ikke behandle sager, som
er afgjort ved endelig dom, gyldig bindende voldgift eller
retsforlig eller sager, der kan forventes afgjort i forbindelse med
en straffesag.
Ankenævnet kan afvise at behandle en klage,
hvis det må anses som åbenbart, at der ikke kan gives
klageren medhold i klagen. Endvidere kan Ankenævnet afvise at
behandle en klage, hvis klagen på grund af sin vanskelige
eller principielle juridiske karakter, eller på grund af
usikkerheden om bedømmelsen af de fremkomne oplysninger,
eller af andre særlige grunde, skønnes uegnet til
ankenævnsbehandling.
Ankenævnet offentliggør sine
afgørelser i anonymiseret form for så vidt angår
klagers navn, ligesom den bygningssagkyndiges navn ikke bliver
offentliggjort i de tilfælde, hvor denne får medhold i
nævnet. Herudover offentliggør nævnet navnene
på de bygningssagkyndige, som ikke efterkommer nævnets
afgørelser.
Klageren kan indbringe sagen for domstolene,
når der er truffet endelig afgørelse i klagesagen.
2.1.2. Overvejelser i
udvalg
Justitsministeriets udvalg om
huseftersynsordningen har konkluderet, at det er udvalgets flertals
opfattelse, at en gennemførelse af Økonomi- og
Erhvervsministeriets forslag om etablering af ét samlet
klagenævn, som skal behandle både forbrugerklager over
tilstandsrapporter og disciplinærsager mod de beskikkede
bygningssagkyndige, vil have en række fordele.
Flertallet kan således tilslutte sig
vurderingen af, at etableringen af ét klagenævn, som
skal behandle både forbrugerklager og disciplinærsager,
vil kunne skabe en større ensartethed og sammenhæng
mellem de to sagstyper, herunder navnlig en større
ensartethed i de faglige vurderinger af de byggetekniske forhold,
som i begge sagstyper spiller en meget vigtig rolle.
Med forslaget vil klagesystemet efter flertallets
opfattelse endvidere blive mere logisk og gennemskueligt for
forbrugerne, ligesom det sikres, at de bygningssagkyndige - fordi
det i modsætning til i dag vil være én og samme
særlige sagkyndige, der gennemgår de konkrete ejendomme
- vil få klarere retningslinjer for, hvordan de skal agere i
ordningen.
Det anføres endvidere, at det i
tilfælde, hvor der er rejst en disciplinærsag mod en
beskikket bygningssagkyndig på grundlag af en forbrugerklage,
vil være en fordel for forbrugeren, at denne vil kunne
få en fuldstændig gennemgang af sin ejendom, idet
forbrugeren herigennem vil få mulighed for at rejse krav mod
den bygningssagkyndige for eventuelle skader, som forbrugeren ikke
i øvrigt var bekendt med.
Udvalgets flertal har overvejet, hvorvidt det
forhold, at der i en sag kan være grundlag for at tildele en
beskikket bygningssagkyndig en disciplinær sanktion, uden at
der samtidig er grundlag for at tilkende forbrugeren en erstatning
(f.eks. på grund af passivitet fra forbrugerens side), vil
kunne give anledning til forvirring hos forbrugerne. Efter
flertallets opfattelse adskiller en sådan situation sig
imidlertid ikke fra, hvad der ville kunne ske i dag, ligesom der
på en klar og tydelig måde kan informeres herom, f.eks.
på klagenævnets hjemmeside mv.
Udvalgets flertal har i øvrigt forudsat,
at etableringen af et nyt klagenævn ikke vil medføre,
at forbrugernes mulighed for at få behandlet en
forbrugerklage fordyres, og at den fremtidige sagsbehandlingstid i
forbrugerklagesager ikke forlænges i forhold til den
nuværende sagsbehandlingstid i Ankenævnet for
Huseftersyn.
2.1.3. Økonomi- og
Erhvervsministeriets overvejelser
Økonomi- og Erhvervsministeriet er enigt
med udvalget i, at et samlet nævn for forbruger- og
disciplinærsager vil sikre større ensartethed og
sammenhæng mellem de to sagstyper, og herunder sikre en
ensartet faglig vurdering af tekniske forhold, samt bidrage til en
mere effektiv kontrol af tilstandsrapporterne. En ensartet
behandling af sagerne vil gøre systemet mere logisk og
gennemskueligt for forbrugerne og samtidig give de
bygningssagkyndige klare retningslinjer for, hvordan de skal agere
i ordningen. Dette vil sikre gode og retvisende tilstandsrapporter
til gavn for forbrugerne og højne retssikkerheden for de
bygningssagkyndige.
2.1.4. Nævnsmodel
Det nye nævn vil ifølge forslaget
skulle behandle både de klagesager, som Ankenævnet for
Huseftersyn i dag behandler, og de disciplinærsager, hvor
Erhvervs- og Byggestyrelsen træffer afgørelse over for
beskikkede bygningssagkyndige om alvorlige eller gentagne fejl i
tilstandsrapporter og om tilsidesættelse af de pligter, der
følger af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. og regler fastsat i medfør heraf samt
regler fastsat i medfør af lov om beskikkede
bygningssagkyndige m.v. Nævnet vil derfor fuldt ud skulle
varetage de funktioner, som det eksisterende ankenævn
varetager i dag. Herudover vil nævnet og dets sekretariat
også skulle varetage visse af de opgaver Erhvervs- og
Byggestyrelsen varetager i dag. Dvs. udførelse af teknisk
revision af tilstandsrapporter og på baggrund heraf
behandling af disciplinærsager mod bygningssagkyndige.
Det vil som i dag fortsat være Erhvervs- og
Byggestyrelsen, der beskikker de bygningssagkyndige, og det vil
derfor også fortsat være Erhvervs- og Byggestyrelsen,
der behandler sager om bortfald af beskikkelsen i tilfælde,
hvor vilkårene for beskikkelsen ophører i
beskikkelsesperioden, f.eks. fordi den beskikkede
bygningssagkyndige ikke længere er dækket af en
ansvarsforsikring. Erhvervs- og Byggestyrelsen vil også
fortsat skulle varetage funktioner i forbindelse med
opkrævning af gebyrer inden for huseftersynsordningen og
lignende administrative opgaver.
Nævnet vil bestå af en formand, der
skal være landsdommer. Nævnet vil derudover bestå
af ligelig repræsentation af en række forbruger- og
erhvervsrepræsentanter samt uafhængige eksperter, som
for eksempel undervisere ved de højere læreanstalter.
Der vil blive fastsat nærmere administrative regler om, at de
uafhængige eksperter altid deltager ved behandlingen af de
disciplinære sager, som behandles og afsluttes af selve
nævnet, men kun deltager i behandlingen af
forbrugerklagesager, hvis disse er særligt komplicerede.
En konkret klagesag over en tilstandsrapport vil
kunne indbringes af køber eller sælger af den
omhandlede ejendom. Der vil blive fastsat administrative regler om,
at nævnet kan afvise at behandle en klage, f.eks. hvis det
må anses for åbenbart, at der ikke kan gives klageren
medhold.
Disciplinærsager vil kunne indbringes af
fysiske og juridiske personer med en retlig interesse i sagen.
Dette kan f.eks. være køber eller sælger af den
omhandlede ejendom, den bygningssagkyndiges
ansvarsforsikringsselskab eller Erhvervs- og Byggestyrelsen. Det
vil være nævnet, der vurderer, om en klager har en
retlig interesse i at indbringe sagen for nævnet. Herudover
vil nævnet på baggrund af en teknisk revision af egen
drift kunne rejse en sag mod en bygningssagkyndig, som formodes at
have begået alvorlige eller gentagne fejl i forbindelse med
udarbejdelse af tilstandsrapporten.
Nævnet vil som i dag i
disciplinærsager kunne tildele sanktioner i form af
påtale og advarsel, ligesom nævnet vil kunne frakende
den bygningssagkyndige retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig. Herudover vil nævnet som noget nyt kunne
tildele sanktioner i orm af bøde. I klagesager vil
nævnet som i dag kunne tilkende erstatning, såfremt de
almindelige erstatningsretlige betingelser herfor er opfyldt.
Selvom der fremover bliver en fuldstændig
ensartet byggefaglig vurdering af de enkelte sager, vil en
disciplinærsanktion ikke automatisk medføre en
erstatning eller omvendt. Selvom vurderingen af det byggetekniske
forhold vil være den samme, altså om der er
begået en faglig fejl eller ej, vil den efterfølgende
juridiske behandling og dermed den endelige konsekvens kunne
være forskellig for de 2 typer af sager. Dette skyldes, at
der ved den tekniske revision foretages en vurdering af, i hvilket
omfang fejlene i tilstandsrapporten generelt udgør en risiko
for brugerne af rapporten, mens der ved behandlingen af en
forbrugerklage over en tilstandsrapport foretages en vurdering af,
om betingelserne for at pålægge den bygningssagkyndige
et erstatningsansvar i forhold til den konkrete forbruger er
opfyldt. En tilstandsrapport kan byggefagligt set være
fejlbehæftet i en sådan grad, at den sagkyndige
får en disciplinær sanktion. De berørte
forbrugere er dog ikke automatisk berettiget til erstatning, da de
øvrige almindelige betingelser for at tilkende erstatning
også skal være opfyldt. Der kan f.eks. være tale
om, at forbrugeren ikke har lidt et økonomisk tab som
følge af fejlen eller har udvist passivitet.
Nævnets afgørelser skal for så
vidt angår forbrugerklagesager kunne fuldbyrdes på
samme måde som afgørelser fra
Forbrugerklagenævnet og godkendte private klagenævn.
Hvad angår bøder, vil disse kunne inddrives efter de
almindelige regler i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Ligesom i dag vil navnene på de
bygningssagkyndige, som ikke efterkommer nævnets
afgørelser ved forbrugerklager, blive offentliggjort. Der
vil som i dag ligeledes kunne ske offentliggørelse af
navnene på de bygningssagkyndige, der får tildelt
advarsler, bliver pålagt bøder eller får
frakendt retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig. Nærmere regler herom vil blive fastsat
administrativt i medfør af den foreslåede §
14.
Da der vil være tale om et uafhængigt
nævn med særlig procesmåde, sammensætning
og faglig kompetence, vil der ikke være adgang til
administrativ rekurs i disciplinærsagerne. Det samme
gælder forbrugerklagesager.
Der vil være mulighed for at få
prøvet nævnets afgørelser ved de almindelige
domstole. Særligt for frakendelse af retten til at
udøve virksomhed som bygningssagkyndig gælder, at
vedkommende vil kunne kræve, at nævnet indbringer sagen
for domstolene. Dette er en videreførelse af den
eksisterende retstilstand.
2.2. Mulighed for tildeling af
sanktion i form af bøde i disciplinærsager
2.2.1. Gældende ret
Det er i dag muligt at tildele bygningssagkyndige
sanktioner i form af påtale, advarsel eller inddragelse af
beskikkelsen, jf. § 12, stk. 1og 2, i bekendtgørelse
nr. 1290 af 14. december 2009 om huseftersynsordningen. Der er i
dag ikke mulighed for at tildele de bygningssagkyndige en sanktion
i form af bøde.
2.2.2. Sanktion i form af
bøde
I praksis har der i en række
tilfælde, hvor der er konstateret nye alvorlige fejl i en
tilstandsrapport efter en allerede tildelt advarsel, ud fra en
samlet bedømmelse af sagen vist sig ikke at være
grundlag for at inddrage beskikkelsen. I stedet er der meddelt en
fornyet advarsel. For at sikre den forudsatte præventive
effekt af sanktionerne over for de sagkyndige indebærer
lovforslaget som noget nyt, at nævnet vil kunne
pålægge de sagkyndige bøder.
Anvendelsen af bøde som sanktion vil
f.eks. kunne ske i tilfælde, hvor en sanktion for alvorlige
fejl i en opfølgende sanktionssag skal kumuleres med en
allerede tildelt sanktion, f.eks. en advarsel, og hvor en
proportionalitetsafvejning fører til, at der ikke er
grundlag for at frakende retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig.
Det vil være op til nævnet at
fastlægge praksis for at pålægge bøder og
fastsætte bødeniveauet. Nævnet, som er sammensat
af erhvervs- og forbrugerrepræsentanter, uafhængige
eksperter og en formand, der skal være landsdommer, vil
skulle foretage en samlet afvejning af den konkrete situation og
på baggrund heraf fastlægge bødeniveauet i den
aktuelle sag.
Forslaget om at tildele bøder til de
bygningssagkyndige indgår som en del af det forslag om et
samlet disciplinær- og klagenævn for beskikkede
bygningssagkyndige, som et bredt flertal af medlemmerne i
Justitsministeriets udvalg om huseftersynsordningen har tilsluttet
sig.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Udgifterne til administration af
huseftersynsordningen finansieres af gebyrer, som opkræves
per udarbejdet tilstandsrapport. Erhvervs- og Byggestyrelsen har i
dag hjemmel i finansloven til at anvende en andel af gebyrmidlerne
som driftstilskud til Ankenævnet for Huseftersyn.
Omkostningerne ved etableringen af disciplinær- og
klagenævnet bliver meget begrænsede og vil ikke
påvirke ordningens samlede økonomi. Ordningen vil
fortsat være fuldt ud gebyrfinansieret og vil derfor ikke
medføre økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget vurderes at medføre
begrænsede administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at etableringen af et entydigt
retsgrundlag for de bygningssagkyndiges virke vil indebære en
mindre økonomisk og administrativ lettelse for de
bygningssagkyndige.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. De administrative
konsekvenser for borgere
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
miljømæssige konsekvenser.
7. Forhold til EU-retten
Lovforslaget viderefører
hjemmelsgrundlaget for eksisterende administrativt fastsatte
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF (EU-Tidende 2006 nr. L 255, s. 22)
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for
så vidt angår beskikkede bygningssagkyndige.
Lovforslaget viderefører
hjemmelsgrundlaget for eksisterende administrativt fastsatte
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked (EU-Tidende 2006 nr. L 376, s.
36) for så vidt angår erhvervet som beskikket
bygningssagkyndig.
Med implementeringen af direktiverne blev der
ikke stillet strengere krav, end direktiverne foreskriver.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Arkitektforbundet, Associerede Danske Arkitekter, BAT-Kartellet,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Byggefagenes Kooperative Landssammenslutning, Byggeriets
Evaluerings Center, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Indeklima og Sundhed i Boliger, Danmark Tekniske
Universitet, Institut for byggeri og anlæg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske BOLIGadvokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
nationale forskningscenter for arbejdsmiljø,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DS
Håndværk og Industri, Elsparefonden, Energistyrelsen,
ETA-Danmark A/S, Finansministeriet, Finansrådet, Fonden
Realdania, Forbrugerrådet, Forbundet Træ-Industri-Byg i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I.,
Forsikring & Pension, Forsvarsministeriet, Frederiksberg
Kommune, Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT- og
Telestyrelsen, Justitsministeriet, Klima- og Energiministeriet,
Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening,
Konstruktørforeningen, Kulturministeriet, Københavns
Byret, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling, Parcelhusejernes Landsforening,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Retssikkerhedsfonden,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Sikkerhedsbranchen, Skatteministeriet,
Slots- og Ejendomsstyrelsen, Socialministeriet, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statens Institut for
Strålebeskyttelse, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen,
TEKNIQ, Installatørernes organisation, Tinglysningsretten,
Transportministeriet, Universitets- og Bygningsstyrelsen, Vestre
Landsret, Østre Landsret, Aalborg Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen og Århus Kommune.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Et entydigt retsgrundlag for de
bygningssagkyndiges virke vil indebære en mindre
økonomisk og administrativ lettelse for de
bygningssagkyndige | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forhold til EU-retten | Lovforslaget viderefører
hjemmelsgrundlaget for eksisterende administrativt fastsatte
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF (EU-Tidende 2006 nr. L 255, s. 22)
om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer for
så vidt angår beskikkede bygningssagkyndige. Lovforslaget viderefører
hjemmelsgrundlaget for eksisterende administrativt fastsatte
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked (EU-Tidende 2006 nr. L 376, s.
36) for så vidt angår erhvervet som beskikket
bygningssagkyndig. Med implementeringen af direktiverne blev
der ikke stillet strengere krav, end direktiverne
foreskriver. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med stk. 1
foreslås det fastsat, at økonomi- og
erhvervsministeren beskikker bygningssagkyndige til at udarbejde
tilstandsrapporter. Bestemmelsen svarer til reglen i § 4, stk.
1, 1. pkt., i den nugældende bekendtgørelse nr. 1290
af 14. december 2009 om huseftersynsordningen.
Med forslagets stk. 2
gives økonomi- og erhvervsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om beskikkelsen som
bygningssagkyndig, herunder om ansvarsforsikring og andre
betingelser for beskikkelsen, om bortfald af beskikkelsen, om gebyr
for beskikkelse samt om administration af beskikkelsesordningen.
Bestemmelsen er en videreførelse af den nugældende
§ 4, stk. 2, 1. pkt., i lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v. Med forslaget ændres ikke
grundlæggende på kravene til at opnå beskikkelse
som bygningssagkyndig. Der vil således som i dag blive
fastsat regler om, at personer for at blive beskikket som
bygningssagkyndige skal have en byggeteknisk grunduddannelse som
bygningsingeniør, arkitekt, bygningskonstruktør eller
lignende, have mindst 5 års dokumenteret erhvervserfaring
inden for de sidste 10 år med bygningsundersøgelse
eller tilsyn med byggeri samt leve op til en række formelle
krav vedrørende momsregistrering og ansvarsforsikring m.v.
De nærmere regler om kravene for beskikkelse vil blive
fastsat administrativt i en bekendtgørelse om beskikkede
bygningssagkyndige, der vil komme til at indeholde regler svarende
til de gældende regler om beskikkelse i bekendtgørelse
om huseftersynsordningen.
Der vil endvidere i medfør af bestemmelsen
blive fastsat nærmere administrative regler om fratagelse af
beskikkelsen, hvis vilkårene ophører i
beskikkelsesperioden, f.eks. fordi den beskikkede
bygningssagkyndige ikke længere er dækket af en
ansvarsforsikring. Da Erhvervs- og Byggestyrelsen beskikker de
bygningssagkyndige, er det også Erhvervs- og Byggestyrelsen,
der som ansvarlig forvaltningsmyndighed træffer
afgørelse om fratagelse. Fratages en beskikkelse efter
regler fastsat i medfør af stk. 2, vil den
bygningssagkyndige skulle søge beskikkelse på ny. Hvis
den beskikkede bygningssagkyndige i øvrigt udøver en
adfærd, der indebærer en overtrædelse af
vilkårene for beskikkelsen, f.eks. udarbejder
tilstandsrapporter uden at være dækket af en
ansvarsforsikring, vil sagen kunne behandles af disciplinær-
og klagenævnet i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 3.
Bestemmelsen i stk. 3
er en videreførelse af den gældende § 4, stk. 5,
i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
og indeholder en henvisning til en række af straffelovens
regler om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v.,
herunder § 144 om uberettiget modtagelse af gave, § 150
om misbrug af offentlig stilling, § 152 om tavshedspligt,
§ 155 om krænkelse af andres ret, § 156 om
manglende opfyldelse af tjenstlige pligter og § 157 om
forsømmelse.
Til § 2
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås oprettet et disciplinær- og
klagenævn for beskikkede bygningssagkyndige. Der er tale om
et offentligretligt reguleret disciplinær- og
klagenævn. Oprettelsen af nævnet og hovedprincipperne
for nævnets organisation og virksomhed reguleres i lov, mens
den nærmere regulering vil blive fastsat i administrative
forskrifter.
Nævnet vil i hele sin virksomhed være
omfattet af forvaltningsloven, offentlighedsloven og
persondataloven. Nævnet vil endvidere være underlagt de
forvaltningsretlige grundprincipper som f.eks. officialmaksimen og
princippet om ligebehandling og proportionalitet. Endvidere vil
nævnet være omfattet af de statslige regler for
bevilling, budget, regnskab og revision.
Da der er tale om et uafhængigt nævn
med særlig procesmåde, sammensætning og faglig
kompetence, vil det således ikke være underlagt
instruktionsbeføjelser fra Økonomi- og
Erhvervsministeriet. Nævnets uvildighed vil dermed være
sikret i forhold til behandlingen af den konkrete sag.
Med bestemmelsen i stk.
2 fastsættes det, at Erhvervs- og Byggestyrelsen er
sekretariat for nævnet. Sekretariatet vil blive ledet af en
sekretariatschef, der ansættes af Erhvervs- og
Byggestyrelsen. Sekretariatet vil herudover skulle bestå af
jurister, bygningssagkyndige teknikere, generalister samt
administrativt personale. Sekretariatet varetager alene
forberedelsen af sager til nævnet, og det er således
alene nævnet, som er kompetent til at træffe
afgørelse i de konkrete sager, jf. dog det i
bemærkningerne til § 4 anførte om delegation af
kompetence til nævnets formand.
Til § 3
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås, at det nye disciplinær- og
klagenævn får kompetence til at behandle sager om,
hvorvidt en beskikket bygningssagkyndig har tilsidesat de pligter,
der følger af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. og regler fastsat i medfør heraf samt
regler fastsat i medfør af denne lov.
Nævnet skal således behandle de
disciplinærsager mod beskikkede bygningssagkyndige som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i de af disse
udarbejdede tilstandsrapporter, der hidtil er behandlet i den
tekniske revision, samt disciplinærsager i øvrigt om
de bygningssagkyndiges tilsidesættelse af de pligter, der
følger af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v. og regler fastsat i medfør heraf samt
regler fastsat i medfør af lov om beskikkede
bygningssagkyndige m.v.
Der er ikke med formuleringen af stk. 1
tiltænkt nogen ændring i forståelse af begrebet
alvorlige eller gentagne fejl i relation til de afvigelser mellem
den af den bygningssagkyndige udarbejdede tilstandsrapport og de
faktiske forhold på ejendommen, som konstateres ved en
teknisk revision. Den tekniske revision foregår i praksis
ved, at en teknisk revisor foretager en fysisk gennemgang af den
konkrete ejendom, hvor den pågældende
bygningssagkyndige har udarbejdet den kontrollerede
tilstandsrapport. Hele ejendommen gennemgås og det
kontrolleres om tilstandsrapporten, herunder karakterer og noter
m.v., er retvisende og forståelig.
De nærmere retningslinjer for, hvilke
forhold de bygningssagkyndige skal registrere i en
tilstandsrapport, herunder hvilke fysiske forhold der betragtes som
skader ved bygningen, er beskrevet i Håndbog for Beskikkede
Bygningssagkyndige og i en lang række nyhedsbreve om
huseftersynsordningen. Der er siden 2006 i Erhvervs- og
Byggestyrelsen udviklet en righoldig praksis om, hvilke konkrete
byggetekniske forhold der vurderet ud fra de gældende
retningslinjer og de konkrete registreringer i de kontrollerede
tilstandsrapporter betragtes som alvorlige eller gentagne fejl.
Denne praksis er offentliggjort på Fællessekretariat
for eftersyns- og mærkningsordningernes (FEM-sekretariatet)
hjemmeside www.femsek.dk.
Med bestemmelsen i stk.
2 foreslås, at nævnet kan tildele påtale
og advarsel. Dette svarer til de sanktioner, som Erhvervs- og
Byggestyrelsen i dag kan tildele de bygningssagkyndige i
disciplinærsager. Den mildeste sanktion er tildeling af
påtale. I gentagelsestilfælde eller ved meget alvorlige
fejl i tilstandsrapporterne kan tildeles en strengere sanktion.
Herudover foreslås, at nævnet får hjemmel til at
pålægge den bygningssagkyndige en bøde på
maksimalt 100.000 kr. Der vil f.eks. kunne pålægges en
bøde i tilfælde, hvor en sanktion for alvorlige fejl i
en opfølgende sanktionssag skal kumuleres med en allerede
tildelt sanktion, f.eks. en advarsel, og en
proportionalitetsafvejning medfører, at der ikke er grundlag
for at frakende retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig.
Det er vurderingen, at et bødeloft
på 100.000 kr. er højt og giver mulighed for at
tildele anseelige bøder. Fastsættelse af loftet for
bøder er sket ud fra en afvejning af bødernes
præventive effekt over for de bygningssagkyndiges forseelser
i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporter.
Ved forslaget om at fastsætte et loft
på 100.000 kr. for bøder til bygningssagkyndige er det
på den ene side indgået i vurderingen, at loftet skal
sikre mulighed for at pålægge bøder af en
sådan størrelse, at disse vil få en reel
præventiv effekt for de bygningssagkyndige. Da en
ejendomshandel typisk er den væsentligste formueretlige
disposition for en forbruger, skal loftet fastsættes så
tilstrækkelig højt, at det kan medvirke til at
højne kvaliteten af tilstandsrapporterne. På den anden
side er det indgået i vurderingen, at loftet bør
afspejle, at de bygningssagkyndiges forseelser i forbindelse med
udarbejdelse af tilstandsrapporter ikke i samme grad som for
ejendomsmæglerne har indflydelse på samtlige elementer
af en ejendomshandel.
Det er tilsvarende indgået i vurderingen,
at den bygningssagkyndiges indtjening pr. udarbejdet
tilstandsrapport er lav sammenholdt med en ejendomsmægler
eller advokats salær. Det er herudover indgået i
vurderingen, at mange bygningssagkyndige ikke er
fuldtidsbeskæftigede, men alene udøver hvervet som
bygningssagkyndig som en bibeskæftigelse.
Bødeloftet er den maksimale ramme for,
hvor store bøder der kan tildeles. Det er nævnet, der
inden for denne ramme tager stilling til bødens
størrelse i den konkrete sag, og det er derfor nævnet,
som fastlægger praksis for bødeniveauet.
Disciplinær- og klagenævnet for bygningssagkyndige, der
er sammensat af en formand, som skal være
landsdommer, og erhvervs- og forbrugerrepræsentanter
samt uafhængige eksperter, skal i hver enkelt sag
foretage en samlet afvejning af den konkrete situation og på
baggrund heraf fastlægge bødeniveauet i den aktuelle
sag.
Fastsættelsen af bødesanktionen skal
foretages i relation til lovens formål. Der skal
således lægges vægt på, om den
bygningssagkyndige har tilsidesat sine pligter på en
sådan måde, at forbrugerens stilling forringes.
Der vil i hver enkelt sag skulle foretages en
proportionalitetsafvejning, hvor der ses på
forsømmelsens grovhed og skadevirkning overfor forbrugerne.
Endvidere vil den mulige fortjeneste ved manglende overholdelse af
reglerne for den sagkyndige og firmaet indgå i vurderingen,
ligesom indklagedes betalingsevne vil have betydning. Endvidere
skal der lægges vægt på grovheden af
overtrædelsen, antallet af overtrædelserog den mulige
vinding ved overtrædelsen.
Herudover skal der tages hensyn til
omsætningen, idet bødeudmålingen efter de
ovenfor anførte principper om grovhed og antallet af
overtrædelser kan medføre, at en bygningssagkyndig med
en beskeden omsætning pålægges en
uforholdsmæssig høj bøde - eller omvendt at en
bygningssagkyndig med en betydelig omsætning
pålægges en uforholdsmæssig lav bøde. Den
bøde, som er fremkommet ved en vurdering af
overtrædelsens grovhed og hyppighed, vil derfor - hvor det
skønnes nødvendigt - kunne reguleres i
opadgående eller nedadgående retning afhængigt af
den bygningssagkyndiges omsætning.
Med bestemmelsen i stk.
3 foreslås det, at nævnet ved den
bygningssagkyndiges grove og oftere gentagne overtrædelser af
sine pligter kan frakende den bygningssagkyndige retten til at
udøve sin virksomhed som bygningssagkyndig. Bestemmelsen
svarer til den kompetence, disciplinærnævnet for
ejendomsmæglere har til at frakende en ejendomsmægler
retten til at drive sin virksomhed i medfør af § 29 b,
stk. 2, i lov om omsætning af fast ejendom. Der er ikke med
formuleringen af bestemmelsen i stk. 3 tilsigtet nogen
ændring i forhold til den adgang for inddragelse af
beskikkelsen som bygningssagkyndig på grund af alvorlige
eller gentagne fejl i tilstandsrapporterne, som findes i den
nugældende § 4, stk. 2, 3. pkt., i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
Det foreslås, at frakendelsen kan ske i et
tidsrum fra 6 måneder til 3 år eller indtil videre.
Efter de gældende regler er der ikke fastsat regler om
varigheden af en inddragelse, men det er fast antaget, at der vil
kunne ske beskikkelse på ny efter 3 år fra meddelelse
af inddragelsen af beskikkelsen.
Bestemmelserne i stk.
4 og 5 svarer til regler for
disciplinærnævnet for ejendomsmæglere i lov om
omsætning af fast ejendom.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at disciplinærsagerne vil kunne rejses af egen drift på
baggrund af den tekniske revision, der fremover vil ske i regi af
disciplinær- og klagenævnet.
Nævnet skal varetage den tekniske revision
af beskikkede bygningssagkyndige. Konkret betyder det, at
nævnssekretariatet skal behandle de omkring 320
revisionssager, som hvert år behandles i det eksisterende
system. Revisionssystemet skal som i dag fokusere på risiko
og væsentlighed. De konkrete tilstandsrapporter skal dermed
udvælges på baggrund af en række risikomomenter
såsom tidsforbrug, typen af karakterer etc. Hertil kommer en
række rapporter som udtages på baggrund af, at den
sagkyndige tidligere har fået en sanktion, ligesom en
mængde rapporter udtrækkes tilfældigt.
Det skal som i dag tilstræbes, at hver
bygningssagkyndig skal gennemgå en teknisk revision mindst
én gang i løbet af sin 3-årige
beskikkelsesperiode.
Det er ikke hensigten, at selve nævnet skal
foretage en egentlig vurdering af samtlige revisionssager. Det
forudsættes, at nævnets sekretariat selvstændigt
kan vurdere og afslutte de ca. 70 pct. af revisionssagerne, som i
dag afsluttes uden videre sagsbehandling i Erhvervs- og
Byggestyrelsen. De resterende ca. 30 pct. af revisionssagerne, som
kræver en nærmere sagsbehandling, forudsættes til
dels behandlet og afsluttet af selve nævnet og til dels af
formanden for nævnet i samarbejde med
nævnssekretariatet. De sager, der behandles af formanden for
nævnet i samarbejde med nævnssekretariatet, behandles
efter bemyndigelse fra nævnet til at træffe
afgørelse i ukomplicerede sager, hvor der ikke er tvivl om
sagernes udfald. Der fastsættes administrativt nærmere
bestemmelser herom.
Herudover vil nævnet i øvrigt af
egen drift kunne rejse en disciplinærsag, hvis nævnet
under behandlingen af en klagesag konstaterer, at den
bygningssagkyndige har tilsidesat de pligter, der følger af
lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. og
regler fastsat i medfør heraf samt regler fastsat i
medfør af denne lov.
Disciplinærsager vil endvidere kunne rejses
på baggrund af en klage fra enhver fysisk eller juridisk
person med retlig interesse i sagen. Hermed tænkes i
første omgang på køber og sælger af en
fast ejendom, men også andre fysiske og juridiske personer
der kunne tænkes at have en tilstrækkelig grad af
retlig interesse i sagens afgørelse, eksempelvis Erhvervs-
og Byggestyrelsen, den sagkyndiges ansvarsforsikringsselskab og det
forsikringsselskab, som har indgået aftale om
ejerskifteforsikringen. Det er nævnet, der vurderer, om en
klager har en retlig interesse i at indbringe sagen for
nævnet.
Ved at give mulighed for at rejse en
disciplinærsag ved klage sikres, at nævnet f.eks. i en
forbrugerklagesag udover at behandle spørgsmålet om
eventuel erstatning også vil kunne tildele den
bygningssagkyndige en sanktion for faglige fejl, der måtte
være begået af den pågældende sagkyndige.
Tilsvarende vil der i en klagesag kunne tildeles en sanktion for
faglige fejl i en tilstandsrapport, selvom de erstatningsretlige
betingelser for tildeling af erstatning ikke er opfyldt.
Til § 5
Bestemmelsen svarer til § 29 e i lov om
omsætning af fast ejendom, hvorefter
disciplinærnævnet for ejendomsmæglere til enhver
tid kan ophæve en frakendelse af retten til at udøve
virksomhed som ejendomsmægler. Er frakendelsen sket indtil
videre og afslår disciplinærnævnet for
ejendomsmæglere at ophæve frakendelsen, kan den
pågældende forlange afgørelsen herom indbragt
for retten, hvis der er forløbet 5 år fra
frakendelsen. Af retssikkerhedsmæssige grunde foreslås
en tilsvarende bestemmelse medtaget for disciplinær- og
klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige, dog med den
ændring at et afslag på ophævelse af frakendelse
af retten til at virke som beskikket bygningssagkyndig kan
forlanges indbragt for retten, hvis der er forløbet 3
år efter frakendelsen.
Til § 6
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås, at det nye disciplinær- og
klagenævn endvidere får hjemmel til at behandle
forbrugerklager over tilstandsrapporter udfærdiget af
bygningssagkyndige beskikket til at udarbejde tilstandsrapporter
efter denne lov.
Dette indebærer, at nævnet skal
behandle de klagesager, som i dag behandles i Ankenævnet for
Huseftersyn, der blev oprettet i 2000 i medfør af den
tidligere § 12 i lov om forbrugerklagenævnet.
Ankenævnet for Huseftersyn er oprettet i samarbejde mellem
By- og Boligministeriet (der administrerede ordningen før
administrationen blev henlagt til Erhvervs- og Byggestyrelsen),
Forbrugerrådet, de bygningssagkyndiges organisationer samt
Forsikring og Pension.
Klage over tilstandsrapporten kan indbringes af
køberen eller sælgeren af den ejendom,
tilstandsrapporten vedrører.
Der vil blive fastsat administrative regler om,
at nævnet ligesom det eksisterende ankenævn skal
benytte sig af en mindsteværdigrænse i forbindelse med
behandlingen af forbrugerklager. Dette medfører, at
nævnet kan afvise at behandle sager, hvis det skønnes,
at udbedringen af de omhandlede forhold vil koste mindre end
5-8.000 kr.
Efter bestemmelsen i stk.
2 skal nævnets kompetence omfatte muligheden for at
tilkende en erstatning til en forbruger, hvis de almindelige
erstatningsretlige betingelser herfor er opfyldt.
Efter bestemmelsen i stk.
3 skal der ved indgivelse af klagen til nævnet
opkræves et mindre gebyr, som det er tilfældet i dag
ved indgivelse af klage over en tilstandsrapport til
Ankenævnet for Huseftersyn, hvor der opkræves et gebyr
på 275 kr., der tilbagebetales, hvis klagen ikke tages under
behandling eller hvis ankenævnet giver klageren helt eller
delvist medhold i klagen. Gebyret har til hensigt at sikre, at der
ikke indgives ubegrundede klager.
Til § 7
Med bestemmelsen foreslås det, at reglerne
i §§ 4-4h i lov om forbrugerklager finder anvendelse
på nævnets afgørelser i forbrugerklagesager.
Dette betyder blandt andet, at nævnet skal forkynde en
afgørelse for den bygningssagkyndige, hvis klageren
får helt eller delvist medhold. Hvis den bygningssagkyndige
ikke ønsker at være bundet af den trufne
afgørelse, skal denne skriftligt meddele dette til
nævnet inden 30 dage fra forkyndelse af afgørelsen.
Endvidere vil afgørelser kunne tvangsfuldbyrdes i forhold
til den bygningssagkyndige, medmindre denne indenfor en frist
på 30 dage fra forkyndelsen af afgørelsen har meddelt
nævnet, at den pågældende ikke ønsker at
være bundet af afgørelsen. Herudover indeholder
bestemmelserne regler om indbringelse af sager for domstolene,
herunder regler om omkostningsdækning, hvis klageren ikke har
en retshjælpsforsikring, eller godtgørelse fra
statskassen for den del af omkostningerne, der overstiger en
eventuel forsikrings maksimum, såfremt sagens karakter eller
omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at
omkostninger ikke kan afholdes indenfor forsikringens maksimum.
Til § 8
Med bestemmelsen foreslås, at nævnet
kan offentliggøre sine afgørelser og navne på
og oplysninger om firmatilknytning for bygningssagkyndige, der har
fået tildelt en advarsel, pålagt en bøde eller
er frakendt retten til at udøve virksomhed som
bygningssagkyndig.
Reglen om offentliggørelse af
nævnets afgørelser svarer til de regler, der
gælder i dag for offentliggørelse af afgørelser
i klagesager fra Ankenævnet for Huseftersyn. Der vil blive
tale om en anonymiseret offentliggørelse af nævnets
afgørelser. Samtidig vil nævnet i forbrugerklagesager
kunne offentliggøre navn og firmatilknytning på de
bygningssagkyndige, som ikke efterkommer nævnets
afgørelser og ikke har meddelt dette til nævnet
indenfor en nærmere angiven frist.
Reglen om offentliggørelse af navne
på og oplysninger om firmatilknytning for bygningssagkyndige,
der i disciplinærsager har fået tildelt en advarsel,
pålagt en bøde eller er frakendt retten til at
udøve virksomhed som bygningssagkyndig, er en
videreførelse af § 4, stk. 2, 3. pkt., i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. Udover at
afgørelsen om advarsel, bøde eller frakendelse af
retten til at udøve virksomhed som bygningssagkyndig
fremover vil blive truffet af det nye disciplinær- og
klagenævn, vil der ikke ske nogen ændring i forhold til
den gældende ordning for offentliggørelse.
Den gældende regel om
offentliggørelse af navne på og
firmatilknytningsforhold for bygningssagkyndige, der har fået
tildelt en advarsel eller fået beskikkelsen inddraget, blev
indsat i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
ejendom ved lov nr. 453 af 22. maj 2006. Formålet med
bestemmelsen var at styrke forbrugeroplysningen, forbedre
rapporternes kvalitet og sikre lige konkurrencevilkår blandt
de bygningssagkyndige.
Med lovforslaget sker der alene en
overførelse af de gældende regler om
offentliggørelse af navne på og
firmatilknytningsforhold for bygningssagkyndige, der har fået
tildelt en advarsel eller fået beskikkelsen inddraget fra lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv. til den
nye lov om beskikkede bygningssagkyndige, som konsekvens af at
reguleringen af erhvervet som bygningssagkyndig udskilles i sin
egen lov.
Til § 9
Med stk. 1
foreslås det, at nævnet vil bestå af en formand,
som skal være landsdommer udpeget efter retsplejelovens
regler herom. Det følger af retsplejelovens § 47 a,
stk. 2, at hverv som medlem af et offentligt nævn kun
må varetages af landsdommere, hvis det er bestemt ved lov
eller godkendt af Bibeskæftigelsesnævnet, at hvervet
skal varetages af en sådan dommer. Da nævnet kommer til
at træffe principielle afgørelser om de
bygningssagkyndiges virke, som vil have stor betydning også
for sælgere og købere af fast ejendom, og da
afgørelserne har væsentlig offentlig interesse,
ligesom afgørelserne om frakendelse af retten til at
udøve virksomhed som bygningssagkyndig vil have meget stor
betydning for den enkeltes erhvervsudøvelse, anses det for
hensigtsmæssigt at sikre, at hvervet som formand for
nævnet fremover kan tildeles en landsdommer fra en overordnet
ret.
Nævnet vil derudover bestå af ligelig
repræsentation af en række forbruger- og
erhvervsrepræsentanter samt uafhængige eksperter, som
for eksempel undervisere ved de højere læreanstalter,
advokater med særlig kendskab til handel med fast ejendom og
dermed huseftersynsordningen, eller ejendomsmæglere. Det er
hensigten at videreføre den fordeling af forbruger- og
erhvervsrepræsentanter, som findes i Ankenævn for
Huseftersyn, i det nye nævn. Nævnet vil på
erhvervssiden derfor skulle bestå af repræsentanter for
de bygningssagkyndiges organisationer henholdsvis
forsikringsselskaberne.
Nævnets sammensætning og behandling
af den konkrete sag vil afhænge af, om nævnet behandler
en forbrugerklagesag eller en disciplinærsag. I
disciplinærsager træffes en myndighedsafgørelse
overfor en borger, hvorimod der ved forbrugerklager er tale om en
afgørelse af en tvist mellem to parter. Der vil blive
fastsat nærmere administrative regler for behandling af de
forskellige sager, herunder om at de uafhængige eksperter
altid deltager ved behandlingen af de disciplinære sager, som
behandles og afsluttes af selve nævnet, men kun deltager i
behandlingen af forbrugerklager, hvis disse er særligt
komplicerede.
Medlemmer af nævnet skal leve op til
almindelige habilitetskrav.
Nævnet vil blive sekretariatsbetjent af
Erhvervs- og Byggestyrelsen. Sekretariatet skal bestå af
jurister, teknikere, generalister samt administrativt personale.
Det forudsættes, at den erfaring og sagkundskab, der i dag
findes i henholdsvis Ankenævnet for huseftersyn og Erhvervs-
og Byggestyrelsen, forankres i det nye sekretariat.
Efter stk. 2 udpeges
nævnets medlemmer med undtagelse af formanden af
økonomi- og erhvervsministeren. Nævnets formand
udpeges efter retsplejelovens § 47 a, stk. 3, hvorefter
udpegning af en dommer som medlem af et offentligt eller et privat
råd eller nævn, som medlem af en voldgiftsret eller til
anden tvistløsning uden for domstolene foretages af
vedkommende retspræsident eller af en anden dommer, som en
retspræsident har bemyndiget hertil. Udpegningen sker for en
periode på indtil 4 år. Genudpegning ud over de 4
år vil kunne finde sted.
Til § 10
Da der er tale om et uafhængigt nævn
med særlig procesmåde, sammensætning og faglig
kompetence, vil nævnet ikke være underlagt
instruktionsbeføjelser fra Økonomi- og
Erhvervsministeriet. Nævnets afgørelser vil derfor
ikke kunne påklages til vedkommende ressortministerium eller
i øvrigt til anden administrativ myndighed.
Til § 11
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås, at afgørelser om påtale,
advarsel eller bøde efter den foreslåede § 3,
stk. 2, kan indbringes for retten af den bygningssagkyndige ved
dennes egen foranstaltning. Der er tale om en videreførelse
af den hidtil gældende retstilstand. Forslaget er endvidere i
overensstemmelse med den ordning, der gælder for sanktioner i
form af påtale, advarsel eller bøde fra
disciplinærnævnet for ejendomsmæglere.
Der foreslås ikke fastsat særlige
regler om opsættende virkning. Det følger dermed af de
generelle regler herom, at indbringelse for retten ikke har
opsættende virkning for afgørelsen, medmindre retten
bestemmer dette. Dette svarer til den hidtil gældende
retstilstand på området.
Med bestemmelsen i stk.
2 foreslås fastsat en frist for indbringelse af sagen
på 4 uger fra meddelelse af nævnets afgørelse
til den pågældende.
Efter stk. 3 skal
sagen anlægges i den borgerlige retsplejes former ved den
retskreds, hvor den bygningssagkyndige har sit forretningssted.
Til § 12
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås, at afgørelser om frakendelse af
retten til at udøve virksomhed som bygningssagkyndig af den
bygningssagkyndige kan forlanges indbragt for retten. Der er tale
om en videreførelse af den hidtil gældende
retstilstand for indbringelse af afgørelser om inddragelse
af beskikkelsen. Forslaget er endvidere i overensstemmelse med den
ordning, der gælder for indbringelse af sanktioner i form af
rettighedsfrakendelse fra disciplinærnævnet for
ejendomsmæglere for retten.
Bestemmelsen i stk. 2
svarer til den gældende ordning for indbringelse af
afgørelser om inddragelse af beskikkelsen og svarer i
øvrigt til den ordning, der gælder for indbringelse af
sanktioner i form af rettighedsfrakendelse fra
disciplinærnævnet for ejendomsmæglere for
retten.
Med bestemmelsen i stk.
3 foreslås, at indbringelse af en afgørelse om
rettighedsfrakendelse for retten som udgangspunkt har
opsættende virkning, men at retten ved kendelse kan udelukke
den bygningssagkyndige fra at udøve sin virksomhed, indtil
sagen er endeligt afgjort.
Til § 13
Efter § 3, stk. 2, i lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. mister
den, som vil påberåbe sig, at en fejl burde have
været omtalt i tilstandsrapporten, men ikke har givet den
bygningssagkyndige meddelelse herom inden 5 år fra den
overtagelsesdag, som er aftalt mellem køberen og
sælgeren, dog senest 6 år fra rapportens datering,
retten til at påberåbe sig, at fejlen burde have
været omtalt i tilstandsrapporten. Dette gælder dog
ikke, hvis den bygningssagkyndige har ydet en garanti for et
længere tidsrum eller har handlet svigagtigt eller groft
uagtsomt.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
parallelitet mellem forældelsesfristen for at
påberåbe sig fejl i tilstandsrapporter og adgangen for
at indbringe sager for disciplinær- og klagenævnet for
beskikkede bygningssagkyndige.
Til § 14
Det er hensigten, at økonomi- og
erhvervsministeren udsteder en bekendtgørelse om
disciplinær- og klagenævnet for beskikkede
bygningssagkyndige, hvor der fastsættes nærmere regler
om nævnets virksomhed.
Der vil således blive fastsat nærmere
administrative regler om nævnets kompetence og organisation,
herunder hvordan nævnet sammensættes ved behandling af
forskellige sager og regler om medlemmernes habilitet. Endvidere
vil der blive fastsat nærmere regler, der udmønter
reglerne om klageadgang i §§ 4 og 6 samt reglen om gebyr
i § 6, stk. 3, i lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v.
Herudover vil der blandt andet blive fastsat nærmere
administrative regler om sagernes forberedelse og afgørelse
samt regler, der udmønter reglen om offentliggørelse
af nævnets afgørelser i § 8 i lov om beskikkede
bygningssagkyndige m.v.
Til § 15
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 kan økonomi- og
erhvervsministeren henlægge sine beføjelser til
Erhvervs- og Byggestyrelsen, ligesom der gives hjemmel til at
overlade opgaver i forbindelse med administrationen af
godkendelsesordningen til private. Bestemmelserne er en
videreførelse af den gældende § 4, stk. 3, i lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2 kan der fastsættes regler om
klageadgang, herunder om afskæring af klageadgang.
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
§ 4, stk. 4, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v.
Det er hensigten ved bekendtgørelse at
fastsætte regler om ordningens forvaltning, der svarer til de
gældende regler i bekendtgørelsen om
huseftersynsordningen. Således forventes den overordnende
administration at blive henlagt til Erhvervs- og Byggestyrelsen,
mens opgaverne med forberedelse af sager om beskikkelse af
bygningssagkyndige, uddannelse af de bygningssagkyndige,
information om ordningen og drift af IT-systemer som i dag
forventes henlagt til private aktører under fornøden
iagttagen af regler om udbud og konkurrenceudsættelse.
Til § 16
Det foreslås, at der indføres en
bemyndigelse for økonomi- og erhvervsministeren til brug for
fremtidig implementering af EU-direktiver, der medfører krav
om ændring i de administrative forskrifter, der er udstedt i
medfør af lov om beskikkede bygningssagkyndige. Med
bemyndigelsen sikres, at der for så vidt angår
beskikkede bygningssagkyndige er hjemmel til at implementere de til
enhver tid gældende EU-retlige krav vedrørende
adgangen til udøvelse af lovregulerede erhverv i
medlemsstaterne. Samtidig videreføres hjemmelsgrundlaget for
eksisterende administrativt fastsatte bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2005/36/EF (EU-Tidende 2006 nr. L 255, s. 22) om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked (EU-Tidende
2006 nr. L 376, s. 36).
Til § 17
Med bestemmelsen i stk.
1 foreslås det, at loven træder i kraft den 1.
januar 2011. Med det valgte ikrafttrædelsestidspunkt sikres
det lovgivningsmæssige grundlag for den fremtidige
administration af huseftersynsordningen, når den eksisterende
administrative ordning ophører med udgangen af 2010.
Med bestemmelsen i stk.
2 foreslås en overgangsordning for
disciplinærsager vedrørende beskikkede
bygningssagkyndige, der er udtaget til teknisk revision før
lovens ikrafttræden, og klager over tilstandsrapporter, der
er indgivet til Ankenævnet for Huseftersyn før lovens
ikrafttræden.
Den nye lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v.
vil efter den foreslåede bestemmelse først have
virkning for sager udtaget til teknisk revision og klager over
tilstandsrapporter indgivet til disciplinær- og
klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige fra og med den
1. januar 2011.
Sager, der er udtaget til teknisk revision til og
med den 31. december 2010, vil blive behandlet af Erhvervs- og
Byggestyrelsen efter de hidtil gældende regler.
Det eksisterende Ankenævn for Huseftersyn
er et privat ankenævn, som er godkendt af økonomi- og
erhvervsministeren efter lov om forbrugerklager. Erhvervs- og
Byggestyrelsen finansierer ankenævnets drift gennem
indgåelse af årlige resultatkontrakter. Erhvervs- og
Byggestyrelsen har meddelt bestyrelsen for Ankenævnet for
Huseftersyn, at der ikke vil blive indgået en
resultatkontrakt for 2011, men i stedet aftalt en overgangordning
på 3 måneder til afvikling af ankenævnets
aktiviteter hvor blandt andet klager over tilstandsrapporter, der
er indgivet til Ankenævn for Huseftersyn til og med den 31.
december 2010, vil blive færdigbehandlet af Ankenævnet
for Huseftersyn efter de hidtil gældende regler.
Til § 18
(lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom m.v.)
Til nr. 1 (§ 4, stk. 1)
Den foreslåede ændring af § 4,
stk. 1, indebærer, at tilstandsrapporten for at have de i
§ 2 nævnte retsvirkninger skal være udarbejdet af
en bygningssagkyndig, der er beskikket efter lov om beskikkede
bygningssagkyndige m.v., jf. lovforslagets § 1, stk. 1.
Til nr. 2 (§ 4, stk. 2)
Den gældende § 4, stk. 2, indeholder
en række ministerbemyndigelser. Bestemmelsen foreslås
nyaffattet som en konsekvens af forslaget til en ny lov om
bygningssagkyndige m.v.
I den foreslåede § 4, stk. 2,
videreføres økonomi- og erhvervsministerens
bemyndigelse i den gældende § 4, stk. 2, 2. pkt. I
medfør af bemyndigelsen er der i bekendtgørelse nr.
1290 af 14. december 2009 om huseftersynsordningen fastsat
nærmere regler virksomheden som bygningssagkyndig, herunder
om den bygningssagkyndiges undersøgelse til brug for
udarbejdelsen af tilstandsrapporten, samt regler om den
bygningssagkyndiges vederlag.
Til nr. 3 (§ 4, stk. 3, 2. pkt.)
Det foreslås, at § 4, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at økonomi-
og erhvervsministerens bemyndigelse i den gældende § 4,
stk. 2, 1. pkt., til at fastsætte regler om godkendelse som
bygningssagkyndig, foreslås videreført i lov om
bygningssagkyndige m.v., jf. lovforslagets § 1, stk. 2.
Til nr. 4 (§ 4, stk. 5)
Det foreslås, at § 4, stk. 5,
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at bestemmelsen
om, at straffelovens §§ 144, 150, 152 og 155-157 finder
tilsvarende anvendelse på godkendte bygningssagkyndige,
foreslås indsat i lov om bygningssagkyndige m.v., jf.
lovforslagets § 1, stk. 3.
Til § 19
Den foreslåede bestemmelse af lovens
territoriale gyldighed angiver, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Loven kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Officielle noter
1) Loven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7.
december 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer, (EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 22) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked (EU-Tidende
2006 nr. L 376, s. 36).