L 175 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Konsekvensændringer på det sociale område som følge af Barnets Reform m.v.).

Af: Socialminister Benedikte Kiær
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 30-03-2011

Fremsat den 30. marts 2011 af socialministeren (Benedikte Kiær)

20101_l175_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 30. marts 2011 af socialministeren (Benedikte Kiær)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Konsekvensændringer på det sociale område som følge af Barnets Reform m.v.)

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr. 153 af 26. februar 2011 og § 1 i lov nr. 201 af 13. marts 2011, foretages følgende ændringer:

1. I § 14, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.

2. § 50, stk. 8, 2. pkt., affattes således:

»Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de vordende forældre.«

3. I § 50, stk. 8, 3. pkt., ændres »Stk. 3-9« til: »Stk. 3-7«.

4. I § 52 a, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »med foranstaltninger efter § 52, stk. 3,«: »eller«.

5. I § 59, nr. 1, ændres »§ 50, stk. 6« til: »§ 50, stk. 5«.

6. I § 70, stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 54, stk. 1« til: »§ 54, stk. 2«.

7. I § 71, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »mellem forældrene«: »eller netværket«, og efter »over for forældrene« indsættes: »eller netværket«.

8. I § 71, stk. 4, ændres »Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«.

9. I § 74, stk. 4, 1. pkt., ændres »jf. stk. 1, nr. 11« til: »jf. stk. 1, nr. 13«.

10. § 123, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. For unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, finder retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt., vedrørende besøg og brevveksling m.v. tilsvarende anvendelse. Socialministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.«

11. I § 123 c, stk. 1, ændres »§ 66, nr. 4 og 5« til: »§ 66, nr. 5 og 6«.

12. I § 140, stk. 4, ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til: »§ 52, stk. 3, nr. 7«.

13. I § 148 a, stk. 5, ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.

14. I § 167, stk. 1, nr. 4, indsættes efter »§ 68 b, stk. 1«: », samt ændret anbringelsessted efter § 69, stk. 1«.

15. § 167, stk. 1, nr. 5, affattes således:

»5) Behandling, uddannelse og samvær med personer fra netværket m.v. efter § 69, stk. 1.«

16. § 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., ophæves.

17. I § 167 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. I det omfang afgørelsen efter nr. 5 og 6 angår den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på samme måde indbringes for det sociale nævn.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

18. I § 181, stk. 2, ændres »og stk. 4 og 5« til: »§ 52 a«.

19. I § 195 a ændres »folketingsåret 2009-10« til: »folketingsåret 2013-14«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. § 1, nr. 18, har virkning fra den 1. januar 2011.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 
Indholdsfortegnelse


1.
Lovforslagets baggrund og formål
2.
Lovforslagets indhold
 
2.1.
Gældende ret
 
2.2.
De foreslåede konsekvensændringer
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer
9.
Sammenfattende skema


1. Lovforslagets baggrund og formål

Lovforslaget er en følge af Barnets Reform, der blev gennemført ved lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forældreansvarsloven (Barnets Reform), lov nr. 628 af 11. juni 2010. Loven trådte i kraft den 1. januar 2011. Efter ikrafttrædelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) er det efterfølgende blevet klart, at der på enkelte områder er behov for konsekvensændringer i lov om social service med henblik på at sikre, at lovgivningen er i overensstemmelse med aftalen om Barnets Reform og intentionerne bag reformen.

Formålet med lovforslaget er på den baggrund at foretage en række tekniske rettelser og konsekvensændringer som opfølgning på Barnets Reform med henblik på at rette op på utilsigtede ændringer og fejl i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) samt enkelte ændringer i lov nr. 629 af 11. juni 2010 (Afbureaukratisering på området for ældre, handicappede m.fl.).

Der blev indgået politisk aftale om Barnets Reform i forbindelse med satspuljeaftalen for 2010. Aftalen indeholder en række delforslag inden for følgende hovedpunkter:

- Tryghed i opvæksten

- Børn og unges klagerettigheder

- Tidlig indsats

- Kvalitet i indsatsen



En række af forslagene vedrørende regelforenkling i Barnets Reform indgik desuden i »Mere tid til velfærd. Regeringens plan for mindre bureaukrati på det kommunale og regionale område« - Regeringens udspil til en forenklingsplan.

Målsætningen med reformen er at understøtte udsatte børn og unges muligheder for at trives og få et godt liv, herunder at udvikle og opretholde deres personlige og faglige kompetencer samt deres sundhed og forberedelse til et godt selvstændigt voksenliv. Endvidere understreges det med reformen, at indsatsen over for den enkelte altid skal tilrettelægges med et klart formål, der tager afsæt i barnets eller den unges behov.

2. Lovforslagets indhold

Med vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev der indført en række ændringer i lov om social service. For enkelte reglers vedkommende har der efterfølgende vist sig behov for at justere og konsekvensændre med henblik på at rette op på utilsigtede ændringer, således at serviceloven er i overensstemmelse med intentionerne og aftalen bag Barnets Reform.

2.1. Gældende ret

2.1.a. Mulighed for kommunalbestyrelsen for at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren

Med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev der utilsigtet åbnet for en fortolkning af muligheden for kommunerne til at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehavere til iværksættelse af foranstaltninger over for udsatte børn og unge efter § 52 a, stk. 1, i serviceloven, som begrænser kommunernes støttemuligheder. § 52 a blev således udformet på en måde, der kan fortolkes som om, at det i alle tilfælde er en forudsætning for støtten, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter lovens 52, stk. 3, om de typer af foranstaltninger, kommunalbestyrelsen kan iværksætte overfor børn og unge med behov for særlig støtte. Før lovændringen var det ikke i alle tilfælde en forudsætning for støtten, at støtten erstattede en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3. Denne fortolkning og dermed begrænsning var utilsigtet med reformen.

2.1.b. Adgang for børn og unge-udvalget til at afbryde samvær m.v. overfor netværket

Med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev der indført en række ændringer i servicelovens § 71 om samvær og kontakt i forhold til muligheden for at sikre børn og unges samvær med deres netværk under en anbringelse uden for hjemmet - hvor der efter de tidligere gældende regler alene var fokus på samvær med forældre - og reguleringen af samværet. Utilsigtet blev der ikke indført adgang i § 71, stk. 3, for børn og unge-udvalget til at anvende de samme redskaber til at afbryde forbindelsen eller ikke at oplyse barnets eller den unges anbringelsessted over for netværket, som der er adgang til over for forældrene. Denne udeladelse begrænser kommunens mulighed for at regulere samvær mv. alene i forhold til netværket. Netværket er dermed underlagt mere lempelige regler på dette område end forældrene, hvilket er utilsigtet og bryder med den parallelitet mellem forældre og netværk i forhold til børn og unges samvær, der er forudsat med Barnets Reform.

2.1.c. Regulering af samvær under en undersøgelse gennemført uden for hjemmet

I de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter servicelovens § 51, blev der med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) indført adgang efter § 71, stk. 3, i serviceloven for børn og unge-udvalget til at afbryde forbindelse mellem forældrene og barnet eller den unge, til at beslutte, at en repræsentant fra kommunen skal være tilstede under samvær, eller at anbringelsesstedet ikke må oplyses til forældrene. Men der indførtes ikke adgang efter § 71, stk. 2, for kommunen til at regulere omfang og udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår for dette, i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter § 51. Denne adgang er et mindre vidtrækkende indgreb i samværet og supplerer bestemmelsen i § 71, stk. 3. Det var således utilsigtet, at kun den ene af de to muligheder for at regulere samværet blev indført i forhold til de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter § 51.

2.2. De foreslåede konsekvensændringer

2.2.a. Præcisering af reglerne om kommunalbestyrelsens mulighed for at yde økonomiske støtte til forældremyndighedsindehaveren

For at tydeliggøre, at der ikke var tilsigtet ændring i retstilstanden for muligheden for kommunerne til at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehavere efter lov om social service § 52 a, stk. 1, foreslås det at tydeliggøre lovteksten, således at det fremstår klart, at det ikke i alle tilfælde er en forudsætning, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3, om anbringelse uden for hjemmet. Dermed vil retstilstanden på dette område blive tydeliggjort i overensstemmelse med aftalen om Barnets Reform.

2.2.b. Sikring af børn og unge-udvalgets adgang til at afbryde samvær m.v. over for netværket

Det foreslås, at der indføres en hjemmel i lov om social service § 71, stk. 3, til at afbryde forbindelsen og undlade at oplyse om barnets eller den unges anbringelsessted til netværket. Med dette forslag sikres det, at lovgivningen på området fremover sikrer den parallelitet mellem forældre og netværk i forhold til børn og unges samvær, der er forudsat med Barnets Reform, således at netværk ikke behandles mere lempeligt end forældre på dette område.

2.2.c. Sikring af kommunalbestyrelsens mulighed for en mere lempelig regulering af samvær under en undersøgelse gennemført uden for hjemmet

Det foreslås, at der foretages en ændring i lov om social service § 71, således at kommunalbestyrelsens mulighed for at regulere samværet i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter § 51 tilpasses til også at omfatte adgangen til at regulere omfang og udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår for dette. Dette vil sikre, at lovgivningen om samvær under undersøgelser uden for hjemmet efter § 51, fremover er parallel med retstilstanden i anbringelsessager, hvor denne adgang for kommunen er gældende, og dermed stemmer overens med den politiske aftale om Barnets Reform og intentionerne i lov nr. 628 af 11. juni 2010.

2.2.d. Andre mindre konsekvensændringer i serviceloven

For at sikre, at lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), og intentionerne bag reformen kan gennemføres bedst muligt, foreslås det, at der foretages de nødvendige redaktionelle konsekvensændringer i lov om social service, således at der sikres korrekte paragrafhenvisninger i lovgivningen og overensstemmelse mellem sammenhængende paragraffer, samt sikres overensstemmelse med reformens intentioner.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer

3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Ankestyrelsen, Børn og Familier, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening, Danske Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale handicapråd, Den Danske Dommerforening, Direktorat for kriminalforsorg, Familiestyrelsen, FOA - Fag og Arbejde, Familieplejen Danmark, BUPL - Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af ledere for af sundhedsordninger for børn og unge, fagligt selskab for sundhedsplejersker, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, ForældreLANDSforeningen, HK/kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Kennedy Centret, Kommunernes Landsforening, Kristelig Fagbevægelse

Kristelig forening for bistand for Børn og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen af Opholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud, Lægeforeningen, Danmarks Lærerforening, Lærernes Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening, Rigsadvokaten, Red Barnet, Socialpædagogernes Landsforbund, Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA, Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Ungdommens vel, Ungdomsringen, Rådet for Socialt Udsatte.

 
9. Sammenfattende skema


 
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


 


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at den tidligere § 66, nr. 4, i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev ændret til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af loven ikke konsekvensrettet i § 14, stk. 3, i lov om social service, som trådte i kraft den 1. januar 2011. Med forslaget sikres det, at private opholdssteder for børn og unge skal godkendes som generelt egnede som led i optagelsen på Tilbudsportalen.

Til nr. 2

Der er tale om en konsekvensrettelse. Med vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) fjernedes samtykkekravet fra forældremyndighedsindehaveren og den unge over 15 år til den børnefaglige undersøgelse, som skal foretages efter servicelovens § 50. Ved en fejl blev den omtalte ændring ikke gennemført i lovens § 50, stk. 8, der omhandler undersøgelser af vordende forældre.

Det foreslås at gennemføre den tilsigtede ændring, hvorefter en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50 så vidt muligt gennemføres i samarbejde med de vordende forældre, men der ikke er krav om samtykke fra vordende forældre til gennemførsel af undersøgelsen.

Til nr.3

Der er tale om en redaktionel konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med loven blev § 50, stk. 5 og 9, ophævet i lov om social service. Ved en fejl blev der ikke konsekvensrettet i § 50, stk. 8, 3. pkt., om eventuelt behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 50, stk. 8, 3. pkt., bliver korrekt ved at ændre stk. 3-9 til stk. 3-7.

Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Ved lovens ændring blev § 52 a, i serviceloven om muligheden for økonomisk støtte udformet således, at det kunne fortolkes således, at det i alle tilfælde er en forudsætning for støtten, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3, om de typer af foranstaltninger, kommunalbestyrelsen kan iværksætte overfor børn og unge med behov for særlig støtte. Tidligere var det ikke i alle tilfælde en forudsætning, at støtten erstatter en mere indgribende foranstaltning efter 52, stk. 3. Der var ikke tilsigtet en ændring i forudsætningerne for at yde støtten, og forslaget har således til formål at fjerne alle muligheder for fejlfortolkning og genoprette den tidligere retstilstand.

Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med loven blev servicelovens tidligere § 50, stk. 6, om begrundet stillingtagen og forhold, der kan bidrage til at klare vanskelighederne, ændret til § 50, stk. 5.

Ved en fejl blev der indsat en henvisning i § 59, nr. 1, i serviceloven til § 50, stk. 6, frem for stk. 5. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 59, nr. 1, om indholdet i indstillingen om anbringelse uden for hjemmet efter § 58, til reglen i § 50, stk. 5, er korrekt.

Til nr. 6

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Heri er fastsat, at der i § 70, stk. 4, i lov om social service henvises til lovens § 54, stk. 1, om kommunalbestyrelsens forpligtelse til at udarbejde en individuel plan for støtten til forældrene, udarbejdet under et barns eller en ungs anbringelse uden for hjemmet. Denne forpligtelse fremgår imidlertid af § 54, stk. 2.

Det foreslås derfor med dette forslag, at henvisningen i § 70, stk. 4, ændres i overensstemmelse hermed.

Til nr. 7

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform).

Med vedtagelsen af loven blev § 71 i serviceloven om barnets eller den unges ret til kontakt og samvær udvidet med netværk ud over forældremyndighedsindehaveren. I den sammenhæng blev der ikke indført samme mulighed for kommunen til at afbryde forbindelsen og undlade at oplyse om barnets eller den unges anbringelsessted overfor netværket, som gælder i forhold til forældremyndighedsindehaveren. Med forslaget foreslås det, at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om at afbryde forbindelse mellem netværket og barnet eller den unge, ligesom der kan træffes afgørelse om, at anbringelsesstedet ikke må oplyses overfor netværket. Forslaget herom stemmer overens med intentionen og aftalen om Barnets Reform.

Til nr. 8

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Servicelovens § 71 omhandler kommunens børn og unge-udvalgs adgang til at regulere anbragte børn og unges samvær med forældre og netværk. Med loven udvidedes kommunens børn og unge-udvalgs mulighed for at regulere samværet til også at gælde i de tilfælde, hvor en børnefaglig undersøgelse gennemføres uden for hjemmet efter servicelovens § 51, hvis dette anses for påkrævet. Ved en fejl blev der i ændringen af § 71, stk. 4, kun henvist til adgangen til at regulere samværet ved at træffe afgørelse om tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen samt afgørelse om at afbryde forbindelsen efter § 71, stk. 3. Det foreslås på den baggrund også i § 71, stk. 4, at indsætte en henvisning til adgangen til at regulere omfang og udøvelse af samvær, samt de nærmere vilkår for dette efter § 71, stk. 2. Dette vil sikre, at lovgivningen på området er i overensstemmelse med intentionerne i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) om at give mulighed for at regulere samværet med forældrene uden nødvendigvis at skulle begrænse dette ved hjælp af en afgørelse om tilstedeværelse af anden person m.v. efter § 71, stk. 3.

Til nr. 9

I forbindelse med lov nr. 627 af 11. juni 2010 om ændring af lov om social service og rettens pleje (Styrkelse af indsatsen over for kriminalitetstruede børn og unge) blev der indsat to nye numre i § 74, stk. 1, om de sager, som børn og unge-udvalget træffer afgørelse om, således at nr. 11 blev til nr. 13. Dette blev ikke konsekvensrettet i § 74, stk. 4.

Forslaget har således til formål at konsekvensrette henvisningen i § 74, stk. 4, nr. 11, som følge af indsættelsen af de to nye numre i § 74, stk. 1.

Til nr. 10

Efter gældende ret, jf. servicelovens § 123, stk. 5, om unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, kan politiet, hvor hensyn til efterforskningen gør det påkrævet, modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol. Endvidere kan politiet af hensyn til efterforskningen forlange, at gennemse og, hvis det findes påkrævet, standse den unges breve inden modtagelsen eller afsendelsen samt forbyde den unge at foretage samtaler eller anden kommunikation uden for institutionen eller betinge at telefonsamtaler eller anden kommunikation overhøres.

Da formuleringerne i servicelovens § 123, stk. 5, er en sammenskrivning af reglerne i retsplejelovens § 771 og § 772 og samtidig ikke helt svarer til reglerne i retsplejeloven, foreslås det, at der i serviceloven i stedet henvises til reglerne i retsplejelovens § 771 og 772. Hermed sikres, at retstilstanden vedr. brevveksling, telefonsamtaler og besøg mv. for unge i varetægtssurrogat og unge i varetægtsfængsel bliver ens samt at ændringer i retsplejelovens § 771 og § 772 fremover automatisk kommer til at omfatte unge i varetægtssurrogat.

Muligheden for at socialministeren efter forhandling med justitsministeren fastsætter regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation, fastholdes.

Til nr. 11

Der er tale om en konsekvensrettelse. Forslaget er en redaktionel ændring som følge af, at der i forbindelse med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), blev indsat et nyt nummer i servicelovens § 66, om anbringelsessteder for børn og unge. Ved en fejl blev der ikke konsekvensrettet i henvisningen i § 123 c, stk. 1.

Det foreslås, at henvisningen i § 123 c, stk. 1, ændres i overensstemmelse hermed.

Til nr. 12

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med loven blev § 52, stk. 3, nr. 8, i lov om social service om anbringelse af børn uden for hjemmet ændret til § 52, stk. 3, nr. 7. Med forslaget sikres det, at henvisningen i § 140, stk. 4, om kravene til handleplaner i forbindelse med anbringelser uden for hjemmet, til reglen i § 52, stk. 3, er korrekt.

Til nr. 13

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 66, nr. 4, i lov om social service med lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) blev til § 66, nr. 5. Ved en fejl blev der ved vedtagelsen af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform) ikke konsekvensrettet i § 148 a, stk. 5, som trådte i kraft den 1. januar 2011 efter vedtagelsen af lov nr. 629 af 11. juni 2010. Med forslaget sikres det, at socialministeren kan fastsætte nærmere regler om tilsyn med bl.a. private opholdssteder for børn og unge.

Til nr. 14

I lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), blev § 167 i serviceloven om klageadgang ændret. Før vedtagelsen af loven havde forældre uden forældremyndighed alene adgang til at klage over afgørelser om behandling, uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v. under anbringelsen efter servicelovens § 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om samvær og kontakt.

I forbindelse med nyaffattelsen af § 167, stk. 1, i lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), skete der en omformulering, således at forældre uden forældremyndighed blev tillagt klageadgang over alle afgørelser efter § 52, stk. 3, § 57 b, § 68, stk. 2, § 68 b, stk. 1, § 69, stk. 1 og § 71, stk. 2. Denne udvidelse i klageadgangen for forældre uden forældremyndighed var utilsigtet og ikke i overensstemmelse med intentionerne bag lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Forslaget har således til formål at ændre denne utilsigtede udvidelse af klageadgangen. Med forslaget sikres det dermed, at forældre uden del i forældremyndigheden alene kan klage over afgørelser om behandling, uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v. under anbringelsen efter servicelovens § 69, stk. 1, og § 71, stk. 2, om samvær og kontakt.

Det foreslås således at flytte afgørelser om anbringelsessted til § 167, stk. 1, nr. 4. Dermed vil de relevante afgørelser efter § 69, stk.1, være samlet i § 167, stk. 1, nr. 5 og 6.

Til nr. 15

Forslaget har til formål at ændre den utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne til § 1, nr. 14.

Det foreslås at nyaffatte § 167, stk. 1, nr. 5, således at ændring af anbringelsessted ikke længere indgår i stk. 5, men derimod stk. 4, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 14.

Til nr. 16

Forslaget har til formål at ændre den utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne til § 1, nr. 14.

Det foreslås at ophæve § 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., således at angivelsen af klageadgangen for forældre uden forældremyndighed ikke fremgår af nr. 6, men derimod af et nyt stk. 2, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 17.

Til nr. 17

Forslaget har til formål at ændre den utilsigtede udvidelse af klageadgangen for forældre uden forældremyndighed, som er beskrevet i bemærkningerne til § 1, nr. 14.

Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2, således at angivelsen af klageadgangen for forældre uden forældremyndighed fremgår af dette, og at klageadgangen begrænses til de afgørelser, som nævnes i § 167, stk. 1, nr. 5 og 6.

Til nr. 18

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform). Med loven blev reglerne om afgørelser om økonomisk støtte i den dagældende § 52, stk. 4 og 5, flyttet til § 52 a, jf. lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), § 1, nr. 24 og 28. Forslaget skal sikre en korrekt henvisning til § 52 a i § 181, stk. 2, om, hvilke udgifter staten afholder vedrørende udlændinge i de første 3 år efter datoen for en opholdstilladelse.

Til nr. 19

Det fremgår af servicelovens § 195 a, stk. 2, at socialministeren senest i folketingsåret 2009-10 fremsætter forslag til revision af § 48 a, om bisidder til børn og unge. Ifølge § 48 a har et barn eller en ung, hvis sag behandles efter servicelovens kapitel 11, således ret til at lade sig bistå af andre.

Ved forhandlingerne om Barnets Reform i 2009-10 indgik forligsparterne aftale om, at der skulle igangsættes en evaluering af den bisidderordning, som varetages af Børns Vilkår. Der blev efterfølgende indgået aftale om, at servicelovens revisionsbestemmelse af bisidderordningen, jf. § 195 a, udskydes med henblik på at inddrage evalueringen af Børns Vilkårs bisidderordning, der foreligger i 2013, i revisionen. På den baggrund foreslås, at revisionsbestemmelsen ændres, således at socialministeren senest i folketingsåret 2013-14 fremsætter forslag om revision af § 48 a.

Til § 2

Der foreslås i stk. 1, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette skyldes, at lovforslaget skal ændre og rette fejl i forhold til lov nr. 628 af 11. juni 2010 (Barnets Reform), som trådte i kraft 1. januar 2011. Af hensyn til at sikre kommunerne klarhed i administrationen af lovgivningen, er det derfor vigtigt, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt.

Det foreslås i stk. 2, at ændringen i § 1, nr. 17, vedrørende rettelsen af henvisningen i § 181, stk. 2, får virkning fra 1. januar 2011. Dette foreslås for at sikre, at kommunerne har hjemmel til at modtage statsrefusion for udgifter efter denne bestemmelse i perioden fra 1. januar 2011 og frem til dette lovforslags ikrafttrædelsesdato.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, som ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, lov nr. 153 af 26. februar 2011 og § 1 i lov nr. 201 af 13. marts 2011, foretages følgende ændringer:
   
§ 14. Socialministeren samler og formidler oplysninger om kommunale, regionale og private tilbud efter §§ 32 og 36, § 66, nr. 1 og 2, jf. § 142, stk. 1, nr. 1, § 66, nr. 5 og 6, §§ 101, 103, 104 og 107-110, i en landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen).
Stk. 2. Kun tilbud, som er registreret i Tilbudsportalen, kan indgå i kommunalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2.
Stk. 3. Private tilbud efter § 66, nr. 4, og §§ 101 og 107 kan kun registreres i Tilbudsportalen, hvis den stedlige kommunalbestyrelse har truffet afgørelse om optagelse af tilbuddet som generelt egnet. Har en anden kommunalbestyrelse eller et regionsråd indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet, træffes afgørelse efter 1. pkt. dog af denne kommunalbestyrelse eller dette regionsråd.
Stk. 4. Socialministeren kan foretage anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i de registrerede tilbud for at kontrollere, om de faktiske forhold er i overensstemmelse med registreringerne i Tilbudsportalen. Efter et tilsynsbesøg kan socialministeren påtale uoverensstemmelser over for henholdsvis kommunalbestyrelsen i den kommune eller regionsrådet i den region, som fører tilsyn med tilbuddet, og underrette kommunalbestyrelsen i de kommuner, der har pligt til at yde hjælp til brugerne efter denne lov. Socialministeren sender tilsynsrapporterne til handicapråd i de berørte kommuner.
Stk. 5. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om Tilbudsportalen, herunder om afgørelse om optagelse efter stk. 3 og om kommuners og regioners pligt til at give oplysninger til Tilbudsportalen. Socialministeren kan endvidere beslutte, at Tilbudsportalen skal omfatte andre tilbud end de tilbud, som er nævnt i stk. 1.
 
1. I § 14, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.
   
§ 50. Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold. Undersøgelsen, der betegnes som en børnefaglig undersøgelse, gennemføres så vidt muligt i samarbejde med forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år. Undersøgelsen skal gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader, og må ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skal anlægge en helhedsbetragtning, der medmindre konkrete forhold betyder, at et eller flere af nedenstående numre ikke er relevante i forhold til det pågældende barn eller den unge, skal omfatte barnets eller den unges
1) udvikling og adfærd,
2) familieforhold,
3) skoleforhold,
4) sundhedsforhold,
5) fritidsforhold og venskaber og
6) andre relevante forhold.
Stk. 3. I sin undersøgelse skal kommunalbestyrelsen afdække ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket. For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen afdække de særlige forhold, der skal indgå ved valg af indsats for denne aldersgruppe, jf. § 52 og § 76.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal som led i undersøgelsen inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og familiens forhold. Dette kan ske ved at inddrage sundhedsplejersker, pædagoger, psykologer, lærere eller andre. Hvis det er nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læge eller en autoriseret psykolog.
Stk. 5. Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende fald af hvilken art disse bør være. Hvis der er iværksat foranstaltninger sideløbende med, at undersøgelsen gennemføres, jf. § 52, stk. 2, skal der desuden tages stilling til, om disse foranstaltninger skal videreføres. Der skal være oplysninger om, hvordan forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge stiller sig til foranstaltningerne, og om de forhold i familien eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at klare vanskelighederne.
Stk. 6. Undersøgelsen skal afsluttes senest 4 måneder efter, at kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsen undtagelsesvis ikke kan afsluttes inden 4 måneder, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en foreløbig vurdering og snarest herefter afslutte undersøgelsen.
Stk. 7. I forbindelse med undersøgelsen skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der skal foretages en undersøgelse af eventuelle andre børn i familien. En undersøgelse kan gennemføres som én samlet undersøgelse for flere børn i familien, dog således at der tages højde for børnenes individuelle forhold.
Stk. 8. Hvis det må antages, at der kan opstå et behov for særlig støtte til et barn umiddelbart efter fødslen, skal kommunen undersøge de vordende forældres forhold nærmere. Afgørelse herom træffes med samtykke fra forældrene. Stk. 3-9 finder anvendelse ved afgørelsen.
 
2.§ 50, stk. 8, 2. pkt., affattes således:
»Undersøgelsen gennemføres så vidt muligt i samarbejde med de vordende forældre.«
3. I § 50, stk. 8, 3. pkt., ændres »Stk. 3-9« til: »Stk. 3-7«.
   
§ 52 a. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte, jf. dog stk. 2. Der kan ydes økonomisk støtte til:
1) Udgifter i forbindelse med konsulentbistand efter § 11, stk. 3.
2) Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter § 52, stk. 3, hvis støtten erstatter en ellers mere indgribende og omfattende foranstaltning efter § 52, stk. 3.
3) Udgifter, der bevirker, at en anbringelse uden for hjemmet kan undgås, eller at en hjemgivelse kan fremskyndes.
4) Udgifter, der kan bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets anbringelse uden for hjemmet.
5) Udgifter i forbindelse med prævention.
Stk. 2. Støtte efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har tilstrækkelige midler til det.
 
4. I § 52 a, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »med foranstaltninger efter § 52, stk. 3,«: »eller«.
   
§ 59. En indstilling om anbringelse uden for hjemmet efter § 58 skal omfatte
1) den børnefaglige undersøgelse, jf. § 50, herunder beskrivelsen af, at betingelserne i § 58 anses for opfyldt, og af de ressourcer hos barnet, familien og netværket, som kan bidrage til at klare vanskelighederne under anbringelsen, jf. § 50, stk. 6,
2) den handleplan for anbringelsen, jf. § 140, herunder den støtte og de initiativer, som er påtænkt for barnet eller den unge og dennes familie under anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter, og
3) barnets eller den unges holdning til den påtænkte foranstaltning.
 
5. I § 59, nr. 1, ændres »§ 50, stk. 6« til: »§ 50, stk. 5«.
   
§ 70. Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at der er iværksat en foranstaltning over for barnet, den unge eller de vordende forældre, vurdere, om indsatsen skal ændres, og om handleplanen, jf. § 140, skal revideres. Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst 6 måneders mellemrum foretage en sådan vurdering. Afgørelse om revision af handleplanen træffes så vidt muligt med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år.
Stk. 2. Ved anbringelse uden for hjemmet skal vurderingen af indsatsen efter stk. 1 og af behovet for revision af handleplanen ske på baggrund af det løbende tilsyn med barnet eller den unge, jf. § 148, stk. 1, og efter kontakt med forældremyndighedsindehaveren. Tilsynet efter § 148, stk. 1, skal omfatte mindst to årlige tilsynsbesøg på anbringelsesstedet, hvor kommunen taler med barnet eller den unge. Samtalen skal så vidt muligt finde sted uden tilstedeværelse af ansatte fra anbringelsesstedet. Vurderingen skal omfatte en stillingtagen til, hvorvidt andre forhold end de hidtil beskrevne, jf. § 140, er relevante, og i så fald skal disse indgå i en revideret handleplan.
Stk. 3. For unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal vurdering og revision af handleplan og indsats særlig vedrøre, hvordan det sikres, at den unge kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Det skal senest i forbindelse med den første vurdering konkretiseres, hvordan de overordnede mål om uddannelse og beskæftigelse nås i løbet af sanktionen.
Stk. 4. Er der udarbejdet en særskilt plan for støtten til forældrene efter § 54, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at revidere denne plan, når der er behov for det. Kommunalbestyrelsen skal senest 3 måneder efter, at barnet eller den unge har fået ophold uden for hjemmet, tilbyde en revision af planen. Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst 12 måneders mellemrum foretage en vurdering af, om der er behov for at tilbyde en revision af planen.
 
6. I § 70 stk. 4, 1. pkt., ændres »§ 54, stk. 1« til: »§ 54, stk. 2«.
   
§ 71. Barnet eller den unge har ret til samvær og kontakt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre, øvrige familiemedlemmer, venner m.v. under anbringelsen uden for hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal under hensyntagen til barnets eller den unges bedste sørge for, at forbindelsen mellem barnet eller den unge og forældrene og netværket holdes ved lige. Ved tilrettelæggelse af samværet, skal der lægges vægt på, at barnet eller den unge også på længere sigt har mulighed for at skabe og bevare nære relationer til forældre og netværket. Kommunalbestyrelsen har i den forbindelse pligt til at sikre, at forældrene får information om barnets hverdag, og til at bidrage til et godt samarbejde mellem forældrene og anbringelsesstedet. En ret til samvær og kontakt, der er aftalt mellem forældrene eller er fastsat i medfør af forældreansvarsloven, opretholdes under barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet, men kan reguleres eller midlertidigt ophæves efter reglerne i stk. 2-4.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal om fornødent træffe afgørelse om omfanget og udøvelsen af samværet og kontakten og kan fastsætte nærmere vilkår for samværet og kontakten. Ved afgørelsen lægges særlig vægt på hensynet til barnet eller den unge og formålet med anbringelsen. Der kan ikke efter 1. pkt. træffes afgørelser, som medfører, at samvær og kontakt kun må finde sted mindre end en gang om måneden. En sådan afgørelse sidestilles med en afbrydelse af forbindelsen og skal træffes af børn og unge-udvalget efter stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan med samtykke fra forældremyndighedens indehaver og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at samværet mellem forældre og barnet eller den unge skal støttes ved, at der er en tredje person til stede.
Stk. 3. Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan børn og unge-udvalget for en bestemt periode træffe afgørelse om, at samvær kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen. Under de samme betingelser og ligeledes for en bestemt periode kan der træffes afgørelse om at afbryde forbindelsen i form af samvær eller brev-, mail- eller telefonforbindelse mellem forældrene og barnet eller den unge, ligesom der kan træffes afgørelse om, at barnets eller den unges anbringelsessted ikke må oplyses over for forældrene.
Stk. 4. Stk. 3 finder tilsvarende anvendelse under gennemførelsen af en børnefaglig undersøgelse efter § 50 under ophold på en institution eller indlæggelse på sygehus efter § 51.
Stk. 5. En afgørelse efter stk. 3 kan træffes foreløbigt efter reglerne i § 75, når betingelserne herfor er opfyldt.
Stk. 6. En afgørelse om kontrol med barnets eller den unges brevveksling, telefonsamtaler eller anden kommunikation med forældrene kan alene træffes efter § 123, stk. 2.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen i barnets opholdskommune kan yde støtte til udgifter til forældrenes transport i forbindelse med møder i barnets opholdskommune.
 
7. I § 71, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »mellem forældrene«: »eller netværket«, og efter »over for forældrene« indsættes: »eller netværket«.
8. I § 71, stk. 4, ændres »Stk. 3« til: »Stk. 2 og 3«.
   
§ 74. Børn og unge-udvalget træffer i et møde afgørelse om
1) gennemførelse af en undersøgelse efter § 51,
2) anbringelse uden for hjemmet efter § 58,
3) opretholdelse af en anbringelse efter § 62,
4) gennemførelse af en lægelig undersøgelse eller behandling efter § 63,
5) videreførelse af en anbringelse efter § 68 a,
6) godkendelse af en foreløbig afgørelse efter § 75, stk. 3,
7) ændring af anbringelsessted efter § 69, stk. 3 eller 4, jf. § 58,
8) afbrydelse af forbindelsen m.v. efter § 71, stk. 3 og 4,
9) flytning eller hjemtagelse efter § 78, stk. 4,
10) brev- og telefonkontrol efter § 123, stk. 2,
11) anbringelse i delvis lukkede døgninstitutioner efter § 123 b, stk. 1,
12) tilbageholdelse efter § 123 c og
13) anbefaling til Ankestyrelsen af adoption uden samtykke, jf. adoptionsloven.
Stk. 2. Inden der træffes afgørelse, skal indehaveren af forældremyndigheden, barnet eller den unge, advokaten og eventuel anden bisidder for forældremyndighedens indehaver eller barnet eller den unge have lejlighed til at udtale sig over for børn og unge-udvalget. Tilbud efter 1. pkt. til barnet eller den unge kan undlades, hvis barnet er under 12 år, eller hvis det må antages at være til skade for barnet eller den unge.
Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, inden der træffes afgørelse efter § 71, stk. 3 og 4, og § 123, stk. 2. Stk. 2 finder ligeledes anvendelse på plejeforældre, inden der træffes afgørelse efter § 78, stk. 4.
Stk. 4. Til vedtagelse af en afgørelse efter §§ 51, 58, 62, 63, 68 a, § 69, stk. 3 eller 4, § 71, stk. 3 og 4, § 75, stk. 3, § 123, stk. 2, og §§ 123 b og 123 c, samt afgørelse om anbefaling af adoption, jf. stk. 1, nr. 11, kræves, at mindst 4 af børn og unge-udvalgets 5 medlemmer stemmer for afgørelsen. Afgørelser efter § 78, stk. 4, træffes ved almindelig stemmeflerhed.
Stk. 5. Såfremt dommeren ikke er enig i den trufne afgørelse, skal dette tilføres udvalgets protokol, og meddelelsen om udvalgets afgørelse skal indeholde oplysning om dommerens afvigende opfattelse.
Stk. 6. Børn og unge-udvalgets afgørelser skal meddeles skriftligt. Afgørelserne skal være begrundede og indeholde oplysning om klageadgang.
 
9. I § 74, stk. 4, 1. pkt., ændres »jf. stk. 1, nr. 11« til: »jf. stk. 1, nr. 13«.
   
§ 123. Sikrede afdelinger i institutioner beregnet til døgnophold for børn og unge må alene anvendes, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet. Isolation, fiksering m.v. i institutioner beregnet til døgnophold for børn og unge må alene anvendes, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Socialministeren fastsætter regler om betingelserne herfor. Aflåsning om natten af værelser i sikrede afdelinger betragtes ikke som isolation.
Stk. 2. Under ophold i institutioner eller på opholdssteder beregnet til døgnophold for børn og unge kan børn og unge-udvalget, såfremt det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges sundhed eller udvikling, uden retskendelse træffe afgørelse om kontrol med barnets eller den unges brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation med nærmere angivne personer uden for institutionen. Afgørelsen træffes for en bestemt periode. Kontrol af breve og andre henvendelser til og fra offentlige myndigheder og til og fra en eventuel advokat, jf. § 72, stk. 3, må ikke finde sted. En afgørelse efter 1. pkt. kan træffes foreløbigt efter reglerne i § 75, når betingelserne herfor er opfyldt. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om kontrol med brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.
Stk. 3. Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.
Stk. 4. Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af tilbuddet til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a, og regionsrådet for de tilbud, som regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk. 7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område om indberetningen. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf.
Stk. 5. Over for unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, kan politiet, hvor hensyn til efterforskningen gør det påkrævet, modsætte sig, at den unge modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol. Den unge har altid ret til ukontrolleret besøg af sin forsvarer. Hvor hensyn til efterforskningen gør det påkrævet, kan politiet endvidere forlange at gennemse og, hvis det findes påkrævet, standse den unges breve inden modtagelsen eller afsendelsen samt forbyde den unge at foretage telefonsamtaler eller anden kommunikation med personer uden for institutionen eller betinge telefonsamtaler og anden kommunikation af, at samtalen overhøres. Den unge har ret til ukontrolleret brevveksling med retten, forsvareren, justitsministeren og Folketingets Ombudsmand. Den unge skal underrettes om politiets afgørelse og kan forlange den forelagt for retten til afgørelse. Socialministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren i en bekendtgørelse regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.
 
10.§ 123, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. For unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, finder retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt., vedrørende besøg og brevveksling m.v. tilsvarende anvendelse. Socialministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren regler om besøg, brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation.«
   
§ 123 c. Børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om, at børn og unge på døgninstitutioner og opholdssteder, jf. § 66, nr. 4 og 5, kan tilbageholdes i op til 14 dage efter anbringelsen på den pågældende døgninstitution eller det pågældende opholdssted, når
1) det må anses for at være af væsentlig betydning for at imødekomme et barns eller en ungs særlige behov for støtte og
2) det vurderes at have afgørende betydning for den socialpædagogiske behandling.
Stk. 2. Socialministeren fastsætter nærmere regler om procedurerne og vilkårene for tilbageholdelsen.
 
11. I § 123 c, stk. 1, ændres »§ 66, nr. 4 og 5« til: »§ 66, nr. 5 og 6«.
   
§ 140. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse om foranstaltninger, jf. § 52 og § 76. Betyder hensynet til barnet eller den unge, at man ikke kan afvente udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af formålet med foranstaltningen tilstrækkelig. Det påhviler da kommunalbestyrelsen snarest muligt og senest inden 4 måneder at opstille en handleplan.
Stk. 2. For unge under 18 år med et behandlingskrævende stofmisbrug skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for den behandling, der skal iværksættes, og for den nødvendige støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie.
Stk. 3. En handleplan skal angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er nødvendig for at opnå formålet. Handleplanen skal tage udgangspunkt i resultaterne af den børnefaglige undersøgelse af barnets eller den unges forhold, jf. § 50. Handleplanen skal i forhold til de problemer, der er afdækket i undersøgelsen, indeholde konkrete mål i forhold til barnets eller den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse med det overordnede formål med støtten, jf. § 46. Herudover skal handleplanen for unge, der er fyldt 16 år, opstille konkrete mål for den unges overgang til voksenlivet.
Stk. 4. En handleplan skal endvidere angive indsatsens forventede varighed. I sager om anbringelse uden for hjemmet, jf. § 52, stk. 3, nr. 8, og § 58, skal en handleplan tillige angive, hvilke former for støtte der selvstændigt skal iværksættes over for familien i forbindelse med, at barnet eller den unge opholder sig uden for hjemmet, og i tiden efter barnets eller den unges hjemgivelse.
Stk. 5. For unge, der er idømt en sanktion efter straffelovens § 74 a, skal handleplanen indeholde en konkret plan for, hvordan den unge snarest muligt og senest ved afslutningen af sanktionen påbegynder en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.
Stk. 6. Der kan udarbejdes én samlet handleplan for flere børn i familien. Handleplanen skal i så fald tage højde for børnenes individuelle forhold.
 
12. I § 140, stk. 4, ændres »§ 52, stk. 3, nr. 8« til: »§ 52, stk. 3, nr. 7«.
   
§ 148 a. Den stedlige kommunalbestyrelse fører det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi, herunder om grundlaget for afgørelse efter § 14, stk. 3, om optagelse af et privat tilbud på Tilbudsportalen fortsat består.
Stk. 2. Det generelle driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder for børn og unge, der er omfattet af § 66, nr. 1, 2, 5 og 6, skal endvidere påse, at det enkelte anbringelsessteds pædagogiske målsætning og metoder fortsat gør anbringelsesstedet generelt egnet til at opfylde målgruppens behov, herunder behov for nære, stabile relationer til voksne, opbygning af sociale relationer og netværk, skolegang, sundhed, trivsel og forberedelse til et selvstændigt voksenliv. Det driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder, der er omfattet af § 66, nr. 5 og 6, skal omfatte mindst et uanmeldt tilsynsbesøg om året.
Stk. 3. Det generelle driftsorienterede tilsyn omfatter ikke tilbud, hvor en anden kommune eller region har indgået en generel aftale om anvendelse af samtlige pladser i tilbuddet og om tilsyn, eller hvor tilbuddet er omfattet af regionsrådets generelle driftsorienterede tilsyn, jf. § 5, stk. 7.
Stk. 4. Det generelle driftsorienterede tilsyn, jf. stk. 1 og 2, omfatter ikke plejefamilier, der er godkendt som konkret egnede efter § 66, nr. 1, og § 142, stk. 1, nr. 2, konkret godkendte kommunale plejefamilier efter § 66, nr. 2, og § 142, stk. 1, nr. 2, netværksplejefamilier efter § 66, nr. 3, og egne værelser m.v. efter § 66, nr. 4.
Stk. 5. Socialministeren fastsætter nærmere regler om tilsyn med private opholdssteder efter § 66, nr. 4, private behandlingstilbud efter § 101 og private botilbud efter § 107.
 
13. I § 148 a, stk. 5, ændres »§ 66, nr. 4« til: »§ 66, nr. 5«.
   
§ 167. Følgende afgørelser kan af barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, indbringes for det sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:
1) Forebyggende foranstaltninger samt anbringelse uden
for hjemmet efter § 52, stk. 3.
2) Ungepålæg efter § 57 b.
3) Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode efter § 68, stk. 2.
4) Valg af anbringelsessted efter § 68 b, stk. 1.
5) Ændret anbringelsessted, behandling, uddannelse, samvær med personer fra netværket m.v. efter § 69, stk. 1.
6) Samvær og kontakt efter § 71, stk. 2. I det omfang afgørelsen angår den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på samme måde indbringes for det sociale nævn.
7) Anvendelse af alarm- eller pejlesystemer efter § 123 d.
Stk. 2. Afgørelser i sager om bisidder til børn og unge efter § 48 a kan af barnet eller den unge indbringes for det sociale nævn efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
 
14. I § 167, stk. 1, nr. 4, indsættes efter »§ 68 b, stk. 1«: », samt ændret anbringelsessted efter § 69, stk. 1«.
15.§ 167, stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5) Behandling, uddannelse og samvær med personer fra netværket m.v. efter § 69, stk. 1.«
16.§ 167, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., ophæves.
17. I § 167 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. I det omfang afgørelsen efter nr. 5 og 6 angår den af forældrene, der ikke har del i forældremyndigheden, kan afgørelsen af denne på samme måde indbringes for det sociale nævn.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
   
§ 181.  Staten afholder efter reglerne i stk. 2 og 3 udgifter til en udlænding, der har fået opholdstilladelse efter
1) udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) udlændingelovens § 9 b,
3) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b,
4) udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som konsekvens af tilknytning til en i Danmark fastboende person, når denne person selv har fået opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-3, eller når tilknytningen kan føres tilbage til en sådan person,
5) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet til en person over 18 år, hvis fader eller moder har fået opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1,
6) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er meddelt en ægtefælle til eller et barn af en person med opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3,
7) udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en asylsøgende udlænding,
8) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet som konsekvens af en tilknytning til en mindreårig asylansøgende udlænding, som har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 9 c, eller
9) udlændingelovens § 9 e.
Stk. 2. Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter §§ 41 og 42, § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, og stk. 4 og 5, § 54, § 76, stk. 2 og stk. 3, nr. 2, og §§ 96, 98 og 100 i de første 3 år efter datoen for opholdstilladelsen.
Stk. 3. Uanset bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en kommunes udgifter til
1) udlændinge, som inden 12 måneder efter datoen for opholdstilladelsen på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne anbringes i døgnophold, dog kun indtil den pågældende i en sammenhængende periode på 2 år har klaret sig selv, og
2) udlændinge, når tilladelsen er meddelt en mindreårig asylsøger, dog længst indtil modtageren fylder 18 år eller barnets forældre får lovligt ophold her i landet.
 
18. I § 181, stk. 2, ændres »og stk. 4 og 5« til: »§ 52 a«.
   
§ 195 a. Socialministeren fremsætter senest i folketingsåret 2009-10 forslag til revision af § 48 a.
 
19. I § 195 a ændres »folketingsåret 2009-10« til: »folketingsåret 2013-14«.
   
  
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. § 1, nr. 18, har virkning fra den 1. januar 2011.