L 4 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser og lov om afgift af elektricitet og om ophævelse af lov om Elsparefonden.

(Oprettelse af Center for Energibesparelser m.v.).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-12-2009

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 8. december 2009

20091_l4_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 8. december 2009

1. Ændringsforslag

Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Klima- og energiministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-6, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 6. november 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. EPU alm. del - bilag 358, folketingsåret 2008-09. Den 8. oktober 2009 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Samråd

Udvalget har stillet 6 spørgsmål til klima- og energiministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 3. december 2009. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 7 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget kan støtte lovforslaget med de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag, herunder et ændringsforslag, der indebærer, at Elsparefondens afløser får sit eget uafhængige sekretariat. For udenforstående må det virke mærkeligt, at det ikke var sikret fra starten, eller at det ikke kom ind undervejs, da det viste sig, at et flertal af de høringsberettigede parter lagde stor vægt på, at Elsparefondens afløser skulle være uafhængig og ikke et kontor eller en enhed i Klima- og Energiministeriet.


Derfor et par ord om det forudgående forløb.


I efteråret 2008 blev den samlede energispareindsats evalueret. Evalueringen viste, at de sparemål, der blev aftalt i energispareaftalen fra juni 2005, ikke var blevet nået, og præsenterede desuden en række anbefalinger. På baggrund af disse anbefalinger var der umiddelbart bred politisk enighed om at udvide indsatsen til også at gælde varmebesparelser og energibesparelser i industrien. Den enkle løsning på dette ville have været at tilpasse loven om Elsparefonden, så kompetencen blev udvidet. Dette skal naturligvis også ses i lyset af det gode og solide arbejde, Elsparefonden har udført gennem årene, herunder etableringen af et velkendt »brand«.


Sådan gik det imidlertid ikke. Daværende klima- og energiminister Connie Hedegaard spillede i stedet ud med et forslag om at nedlægge Elsparefonden og flytte bevillingen til et kontor i Energistyrelsen. Efter lange diskussioner blev dette justeret til en enhed i Energistyrelsen med en selvstændig bestyrelse.


Fra S's, SF's og RV's side har vi gennem hele forløbet, der næsten har strakt sig over 1 år, kæmpet for to ting: 1) at bevare en uafhængig enhed, der selv træffer beslutning om, hvilke kvalifikationer det er nødvendigt at råde over for at kunne gennemføre en målrettet og kreativ indsats, der er målrettet alle aktører på markedet, og 2) flere midler til fonden - i lyset af at opgaven er blevet større.


De tre partier kan konstatere, at der desværre ikke kommer flere midler i denne omgang. Det beklager vi. Til gengæld er det nu langt om længe lykkedes at sikre, at det ny energisparecenter selv beslutter, hvilke kompetencer det har brug for. Det er ligeledes kommet til at fremgå af loven, at centeret skal understøtte alle aktører på markedet og ikke kun energiselskabernes indsats.


Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 2 og 4-6 stillede ændringsforslag. Såfremt det under nr. 2 stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for det under nr. 3 stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL):

1) I det under nr. 10 foreslåede § 7, stk. 2, udgår »bortset fra transport«.

[Udvidelse af aktivitetsområdet for Center for Energibesparelser]

Af et mindretal (EL):

2) Det under nr. 10 foreslåede § 9, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. Bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt sekretariat. Klima- og energiministeren kan træffe bestemmelse om centerets driftsfællesskab med Klima- og Energiministeriet. Omkostningerne til centerets administration afholdes af centerets midler. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.«

[Ændring af bestemmelse om etablering m.v. af sekretariatet for Center for Energibesparelser]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

3) Det under nr. 10 foreslåede § 9, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. Bestyrelsen betjenes af et sekretariat. Bestyrelsen ansætter lederen af sekretariatet. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.«

[Ændring af bestemmelse om sekretariatsbetjeningen og ansættelse af lederen af sekretariatet for Center for Energibesparelser]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I den under nr. 12 foreslåede affattelse af § 20, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »myndighed«: »end det nævnte Energiklagenævn«.

[Redaktionel tilføjelse]

Til § 2

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 1, stk. 2, nr. 2, ændres »nye produkter« til: »energieffektive produkter«.

02. I § 1, stk. 2, indsættes som nr. 5:

»5) Fjernvarmetilslutning.«

[Præcisering af tilskudsgrundlaget og udvidelse af tilskudsgrundlaget]

Til § 6

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

6) Som stk. 3 indsættes:

»Stk. 3. Klima- og energiministeren kan bestemme, at § 9, stk. 3-5 og 7, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10, træder i kraft før den 1. marts 2010.«

[Ikrafttræden af bestemmelser om etablering af Center for Energibesparelser]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ifølge § 7, stk. 2, i det fremsatte lovforslag skal Center for Energibesparelser bidrage til fremme af energibesparelser inden for alle former for energi og inden for alle sektorer bortset fra transport.


Ændringsforslaget sikrer, at centeret også skal bidrage til at fremme energibesparelser inden for transportsektoren. Ændringsforslaget tilgodeser, at centeret kan varetage sine opgaver vedrørende kampagner, markedsintroduktion m.v. også inden for denne sektor, som har væsentlig betydning for energiforbruget.


Til nr. 2

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

Ifølge § 9, stk. 5, i det fremsatte lovforslag stiller klima- og energiministeren sekretariatsbistand til rådighed for centerets bestyrelse og bestyrelsesformand, ligesom ministeren ansætter en leder af sekretariatet efter indstilling fra bestyrelsesformanden. Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at sekretariatet vil blive etableret i tilknytning til Energistyrelsen.


Det fremgår af ændringsforslagets 1. pkt., at bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt sekretariat. Det følger heraf bl.a., at bestyrelsen ansætter sekretariatslederen og sekretariatets øvrige medarbejdere. Ændringsforslaget svarer til § 2, stk. 3, i lov nr. 1209 af 27. december 1996 om Elsparefonden, som ophæves ved lovforslagets § 5.


Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at centeret og dets sekretariat bliver organiseret ligesom Elsparefonden som en uafhængig enhed uden tilknytning til Energistyrelsen.


Ændringsforslagets 2. pkt., hvorefter klima- og energiministeren kan træffe bestemmelse om centerets driftsfællesskab med Klima- og Energiministeriet, og 3. pkt., hvorefter omkostningerne til centerets administration afholdes af centerets midler, svarer ligeledes til § 2, stk. 3, i lov om Elsparefonden.


Forslagets 4. pkt. svarer til 3. pkt. i det fremsatte lovforslag.


Til nr. 3

Ændringsforslaget vedrører 1. og 2. pkt.


Sekretariatet placeres i Klima- og Energiministeriet, jf. 1. pkt., og medarbejderne ansættes i Klima- og Energiministeriet med tjeneste i Energistyrelsen. Sekretariatets ansatte vil i deres funktioner for centeret stå under bestyrelsens og formandens instruktion. Bestyrelsen og sekretariatschefen fastlægger, hvilke kompetencer der er brug for i sekretariatet. Ansættelse af medarbejdere i sekretariatet vil blive varetaget af sekretariatschefen i samarbejde med Energistyrelsens personaleenhed.


Ændringen til 2. pkt. betyder, at det alene er bestyrelsen, der ansætter lederen af sekretariatet. Formålet med ændringsforslaget er at præcisere bestyrelsens rolle og ansvar.


Til nr. 4

Der er tale om en redaktionel tilføjelse til § 20, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, hvorved det præciseres, at de i 1. pkt. nævnte afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.


Til nr. 5

Ændringsforslaget indebærer en præcisering af og udvidelse af tilskudsgrundlaget i § 1 i lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser. Ændringsforslaget tilvejebringer det nødvendige administrative grundlag for udmøntning af puljen til skrotning af oliefyr, der er et led i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Forslag til finanslov 2010 indebærer således bl.a., at der vil kunne ydes tilskud til skrotning af ineffektive oliefyr i boliger og erstatning af disse med mere effektive opvarmningssystemer, hvor der for hver varmeenhed, der leveres til opvarmning af boligerne, kun anvendes 0,8 brændselsenheder eller tilslutning til fjernvarme.


Ændringsforslaget præciserer, at der vil kunne ydes tilskud til anlæg, der generelt har en vis forventet energieffektivitet. Ændringsforslaget indebærer herudover en udvidelse af tilskudsgrundlaget, således at der vil kunne ydes tilskud til tilslutning til fjernvarmesystemet, hvor dette er muligt, samt tilskud til selve fjernvarmeanlægget.


Til nr. 6

Med ændringsforslaget bemyndiges klima- og energiministeren til at lade de foreslåede § 9, stk. 3-5 og 7, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget træde i kraft på et tidligere tidspunkt end den 1. marts 2010, hvor de øvrige bestemmelser om Center for Energibesparelser foreslås at træde i kraft. Det er hensigten, at der vil blive udstedt en ikrafttrædelsesbekendtgørelse snarest efter lovforslagets stadfæstelse.


De nævnte bestemmelser har betydning for oprettelsen og organiseringen af Center for Energibesparelser. § 9, stk. 3, omhandler således udpegningen og sammensætningen af centerets bestyrelse, mens stk. 4 giver hjemmel til at fastsætte honorarer til formanden og bestyrelsesmedlemmerne. Stk. 5 vedrører sekretariatsbistanden til centerets formand og bestyrelse, herunder ansættelsen af en leder af sekretariatet. Endelig fastsætter klima- og energiministeren ifølge stk. 7 en forretningsorden for centeret.


Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at centerets bestyrelse og sekretariat vil kunne varetage deres opgaver snarest muligt efter lovens ikrafttræden den 1. marts 2010. Ændringsforslaget skaber således hjemmel til, at ministeren før denne dato kan udpege formanden og medlemmerne af bestyrelsen som nævnt i § 9, stk. 3. Med forslaget om, at § 9, stk. 5, sættes i kraft før den 1. marts 2010, sigtes især til, at procedurerne for ansættelsen af sekretariatschefen kan påbegyndes forud for denne dato. Tillige kan ministeren i denne periode træffe andre fornødne dispositioner, såsom afgørelse af spørgsmål om honorarer og fastsættelse af en forretningsorden for centeret.


Eyvind Vesselbo V Jens Kirk V fmd. Lars Christian Lilleholt V Kristian Pihl Lorentzen V Henrik Høegh V Ellen Trane Nørby V Per Dalgaard DF Tina Petersen DF Per Ørum Jørgensen KF Kirsten Brosbøl S Ole Vagn Christensen S Kim Mortensen S Ole Hækkerup S Anne Grete Holmsgaard SF Ida Auken SF Margrethe Vestager RV nfmd. Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 4


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsnotat og høringssvar, fra klima- og energiministeren
2
1. udkast til betænkning
3
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
2. udkast til betænkning
6
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren
7
Klima- og energiministerens talepapir til brug for besvarelse af samrådsspm. A-F
8
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren
9
3. udkast til betænkning
10
Konsekvensrettelse af bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6, fra klima- og energiministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at Center for Energibesparelser skal bidrage til fremme af energibesparelser også inden for transportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at Center for Energibesparelser organiseres uden for Energistyrelsen på samme måde som Elsparefonden, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at bekræfte, at ministeren under 1. behandling sagde, at det er præciseret i loven og i bemærkningerne, at »det skal være et uafhængigt center«, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at forklare, hvordan begrebet »et uafhængigt center« harmonerer med, at det er ministeren, der ansætter sekretariatslederen og stiller sekretariatsbistand til rådighed, at sekretariatets medarbejdere »primært« vil skulle arbejde for centeret, men også for Energistyrelsen, og at centeret etableres i tilknytning til Energistyrelsen, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at bekræfte, at det med den udformning, lovforslaget har, er muligt at placere en lang række myndighedsopgaver hos det ny center, dvs. opgaver, som ministeriet ellers skulle have budgetteret med selv at løse, og som ministeren ikke kan pålægge den nuværende Elsparefond at udføre, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om en udtømmende liste over, hvilke myndighedsopgaver ministeren kan overføre til det ny center, og en vurdering af, hvor stor en del af sekretariatets medarbejdere det vil lægge beslag på i de tilfælde, hvor en minister udnytter denne mulighed fuldt ud, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om forhandlingen med finansministeren om finansieringen af den forventede omkostning på 3-5 mio. kr. til informationsvirksomhed om EU's ny energimærke har betydet, at der er tilført ekstra midler, eller om det er tanken, at Center for Energibesparelser skal stå for finansieringen, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 4


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm., om ministeren er indstillet på, at Center for Energibesparelser bliver et reelt uafhængigt center, til klima- og energiministeren
B
Samrådsspm., om der findes en »profil« for, hvem der skal sidde i bestyrelsen, til klima- og energiministeren
C
Samrådsspm., om ministeren er indstillet på, at bestyrelsen skal have mulighed for at mødes med partierne bag energiaftalerne fra 2005-2008 med regelmæssige mellemrum, til klima- og energiministeren
D
Samrådsspm. om at redegøre for ministerens ambitioner på energispareområdet, særlig med henblik på de opgaver, som Center for Energibesparelser skal løse, til klima- og energiministeren
E
Samrådsspm. om at redegøre for ministerens forventninger til Center for Energibesparelsers opgaveløsning, i lyset af at bevillingen er den samme, uagtet at opgavens omfang er markant forstørret, til klima- og energiministeren
F
Samrådsspm. om at redegøre for Center for Energibesparelsers forhold til ministeren, herunder om centrets medarbejdere både skal arbejde for centeret og for Energistyrelsen, til klima- og energiministeren