L 221 Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven, lov om en børnefamilieydelse og ejendomsavancebeskatningsloven.

(Ingen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenter og loft over børnefamilieydelsen).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 14-06-2010

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. juni 2010

20091_l221_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. juni 2010

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4, og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1. behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav betænkning den 8. juni 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. juni 2010, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.


Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag.


Et andet mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag og for de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Socialdemokratiet og SF vil aflyse forringelserne af børnefamilieydelsen, hvis regeringsmagten skifter efter det kommende valg. Socialdemokratiet og SF vil desuden udskyde den med skattereformen besluttede forhøjelse af topskattegrænsen, men ikke aflyse den, som det foreslås i ændringsforslaget. De to partier henviser til det fælles skatteudspil »Fair Forandring«, der bl.a. øger skatten på millionærindtægter, aktiespekulation og bankerne - og letter skatten på lønindkomster under 1 mio. kr.


Et tredje mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling redegøre for sin stillingtagen til de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag.


Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.


Et femte mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1, 2 og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL):

1) Nr. 1 affattes således:

»1. § 7, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Bundfradraget udgør 389.900 kr. (2010-niveau).«

[Permanent fastholdelse af topskattegrænsen]

Til § 3

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (S og SF):

2) Paragraffen udgår.

[Ændringerne i børnefamilieydelsen udgår]

Ny paragraf

Af skatteministeren, tiltrådt af et mindretal (V, DF og KF):

3) Efter § 4indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

Af skatteministeren, tiltrådt af et mindretal (V, DF og KF):

»I lov nr. 624 af 11. juni 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse og forskellige andre love. (Ungeydelse for 15-17-årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.) foretages følgende ændringer:

1. § 1, nr. 3, ophæves.«

2. § 7, stk. 2, ophæves.«

[Lovteknisk korrektion som følge af lovforslagets § 3, nr. 1]

Til § 5

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (S og SF):

4) Stk. 3 udgår.

[Konsekvens af, at ændringerne i børnefamilieydelsen udgår, jf. ændringsforslag nr. 2]

Bemærkninger

Til nr. 1, 2 og 4

Ændringsforslagene indebærer, dels at alle de af regeringen foreslåede besparelser i børnefamilieydelsen udgår af lovforslaget (ændringsforslag nr. 2 og 4), dels at den foreslåede fastholdelse af topskattegrænsen gøres permanent, således at topskattegrænsen ikke forhøjes i 2014 og 2015 (ændringsforslag nr. 1).


Som det fremgår af skatteministerens svar på spørgsmål 18 vil den umiddelbare provenueffekt før tilbageløb og adfærd ved ikke at forhøje topskattegrænsen i 2014 og 2015 være et merprovenu i størrelsesordenen 4,0 mia. kr. i forhold til lovforslaget. Det svarer omtrent til summen af provenuet i 2011-2015 af de af regeringen foreslåede ændringerne i børnefamilieydelsen.


Betragtes den varige virkning, der også omfatter provenueffekter af perioden efter 2015, vil den varige virkning af permanent ikke at forhøje topskattegrænsen være ca. 1,9 mia. kr. mere end lovforslaget. Til sammenligning er den varige virkning af ændringerne i børnefamilieydelsen ca. 1,15 mia. kr. Efter tilbageløb vil den varige virkning af permanent at undlade at forhøje topskattegrænsen være ca. 1,4 mia. kr., mens den varige virkning af forslaget om ændringerne af børnefamilieydelsen er ca. 0,85 mia. kr.


Enhedslistens ændringsforslag sikrer således ikke blot en mere rimelig fordelingsmæssig belastning af de stramninger, der skal gennemføres - nemlig at de, der tjener mest, og som har råd til det, også bidrager mere, frem for at man rammer børnefamilierne og økonomisk dårligt stillede hårdt. Ændringsforslagene har også den bonusgevinst, at der opnås en varig provenugevinst, der er 0,55 mia. kr. højere end de af regeringen foreslåede stramninger af børnefamilieydelsen.


Til nr. 3

Der er tale om et teknisk ændringsforslag, som først har kunnet fremsættes efter stadfæstelsen af lovforslag nr. L 201, nu lov nr. 624 af 11. juni 2010, jf. også bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 i betænkningen, der blev vedtaget ved 2. behandling af nærværende lovforslag den 10. juni 2010.


Både nærværende lovforslag og lov nr. 624 af 11. juni 2010 nyaffatter § 1 i børnefamilieydelsesloven. Da begge nyaffattelser træder i kraft den 1. januar 2011, foreslås det at ophæve nyaffattelsen af børnefamilieydelseslovens § 1 i § 1, nr. 3, i lov nr. 624 af 11. juni 2010, således at det tydeliggøres, at det er affattelsen i nærværende lovforslag, der vil være gældende fra den 1. januar 2011.


Endvidere foreslås den særlige overgangsbestemmelse i § 7, stk. 2, i lov nr. 624 af 11. juni 2010, der fastsætter ungeydelsen for 2011, ophævet.


Der er allerede taget højde for ændringerne i lov nr. 624 af 11. juni 2010 i den nyaffattelse af børnefamilieydelseslovens § 1, der er foreslået i nærværende lovforslags § 3, nr. 1.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 221 efter afgivelse af betænkning


Bilagsnr.


Titel


19
Henvendelse af 7/6-10 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
20
Betænkning afgivet den 8. juni 2010
21
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-10 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
22
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-10 fra Claus Kirstejn Jensen, Holte
23
Kopi af svar på SAU alm. del - spm. 495, 501, 502 og 506
24
Invitation til deltagelse i Socialudvalgets åbne samråd med socialministeren om børnefamilieydelsen
25
Kopi af svar på PØU alm. del - spm. 110
26
Høringssvar fra KL og skatteministerens kommentar, fra skatteministeren
27
Ændringsforslag, fra skatteministeren
28
1. udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 221 efter afgivelse af betænkning


Spm.nr.
Titel
36
Spm. om at oplyse indkomstforskellen i 2013 for en folkepensionist, der modtager fuldt pensionstillæg, hvis henholdsvis regeringens forslag om nulregulering af personfradraget gennemføres, over for S og SF's forslag om at øge pensionstillægget med 5.000 kr. om året, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om en tilføjelse til beregningerne i ministerens svar af 7. juni 2010 på alm. del - spm. 503 tabel 1 og 2. Tilføjelsen angår konsekvenserne af forårspakke 2.0 og genopretningsaftalen for 2011, 2014 og 2019 for en enlig dagpengemodtager i lejebolig med to børn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der sikrer, at besparelserne på børnefamilieydelsen udgår, og at der sker en permanent fastholdelse af topskattegrænsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om, hvor meget suspenderingen af personfradraget for landets pensionister frem til 2015 koster årligt og samlet - og hvordan dette beløb er sammenlignet med ældrechecken, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om at redegøre for, hvorfor en reduktion af børnefamilieydelsen medfører et ekstra arbejdsudbud på 100 personer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå