Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 4. juni 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse 1)2)
(Udvidelse af miljøzoneordningen,
krav om miljøzonemærker for udenlandske
køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af
transportmidler m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 507 af 17. juni 2008
og lov nr. 509 af 17. juni 2008 og senest ved § 2 i lov
nr. 1519 af 27. december 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 q indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om producenters,
importørers og forhandleres pligt til at give oplysninger om
designet af person- og varebiler og disses komponenter med henblik
på deres egnethed til nyttiggørelse og genanvendelse
og om den miljømæssigt forsvarlige behandling m.m. af
udtjente person- og varebiler, herunder udvikling og optimering af
metoder til genanvendelse og nyttiggørelse af sådanne
køretøjer og deres komponenter, samt om opnåede
fremskridt m.m. Ministeren fastsætter regler om, hvordan
oplysningerne skal gives.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
2. I
§ 9 q, stk. 5, der
bliver stk. 6, ændres to steder
»stk. 4« til: »stk. 5«.
3. I
§ 9 s, stk. 2,
ændres »§ 9 q, stk. 3 og 4« til:
»§ 9 q, stk. 3 og 5«.
4. I
§ 15 a, stk. 1,
indsættes som 2., 3. og 4 pkt.:
»Tilsvarende gælder for kommunalbestyrelsen i
øvrige kommuner, hvis miljøministeren
forudgående har givet sin tilladelse. For at en tilladelse
kan meddeles, skal grænseværdier for partikelforurening
være overskredet. Ved vurderingen af, om en tilladelse kan
meddeles, skal endvidere indgå de samlede miljø- og
samfundsmæssige konsekvenser af
miljøzonen.«
5. I
§ 15 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan efter forudgående tilladelse fra
miljøministeren træffe bestemmelse om etablering af
miljøzoner, hvor der er betydelig trafik med varebiler. For
at en tilladelse kan meddeles, skal grænseværdier for
partikelforurening være overskredet, og der skal være
udstedt regler i medfør af § 15 e. Ved vurderingen af,
om en tilladelse kan meddeles, skal endvidere indgå de
samlede miljø- og samfundsmæssige konsekvenser af
miljøzonen.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
6. I
§ 15 a, stk. 2, der
bliver stk. 3, ændres »stk. 1« til:
»stk. 1 og 2«.
7. I
§ 15 a indsættes efter
stk. 2, der bliver stk. 3, som nyt stykke:
»Stk. 4. Hvis
kommunalbestyrelsen etablerer miljøzoner for såvel
lastbiler og busser som varebiler, skal miljøzonernes
geografiske udstrækning altid være den samme for de
nævnte køretøjer. Dette gælder også
ved udvidelse, indskrænkninger eller ophævelse efter
stk. 3.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
8. I
§ 15 a, stk. 3, der
bliver stk. 5, indsættes som 2.
pkt.:
»Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om tilladelsesordningen efter
stk. 1 og 2, herunder om kommunalbestyrelsens pligt til for
egen regning at lade miljømålinger udføre af
akkrediterede virksomheder, sagkyndige personer, laboratorier m.v.,
og om indsendelse af oplysninger i bestemt form.«
9. I
§ 15 a, stk. 4, der
bliver stk. 6, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1-3«.
10. § 15 a, stk. 5, der bliver
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen offentliggør afgørelser om
etablering, udvidelse, indskrænkning eller ophævelse af
en miljøzone. Der skal gå mindst en periode på
14 måneder fra offentliggørelsen af
kommunalbestyrelsens afgørelse om etablering eller
geografisk udvidelse af en miljøzone for lastbiler og busser
til det tidspunkt, hvor miljøzonen har virkning. Hvis
kommunalbestyrelsen samtidig etablerer en miljøzone for
såvel lastbiler og busser som varebiler, er perioden 14
måneder. Ved udvidelse af en etableret miljøzone til
også at omfatte varebiler er perioden mindst 7
måneder.«
11. I
§ 15 a, stk. 6, der
bliver stk. 8, ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1-3«.
12. I
§ 15 b, stk. 1,
ændres »stk. 4-6« til: »stk. 4 og
5«.
13. I
§ 15 b, stk. 2,
ændres to steder »stk. 4-6« til:
»stk. 4 og 5«.
14. § 15 b, stk. 6,
ophæves.
15. I
§ 15 e ændres
»miljøzoner for varebiler« til: »varebiler
i miljøzoner«.
16. I
§ 15 e udgår »§
15 a,«.
17. I
§ 15 e ændres
»§ 15 b, stk. 2-6,« til:
»§ 15 b, stk. 2-5,«.
18. I
§ 87, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt.:
»Politiet kan under tilsvarende betingelser standse og
undersøge køretøjer med henblik på at
konstatere overholdelse af gældende lovgivning om
miljøzoner, herunder krav om miljøzonemærke
samt partikeludledning og effektivt partikelfilter. Politiet kan
indkalde køretøjet til syn for ejerens eller den
varige brugers egen regning for at kontrollere, om
køretøjet opfylder bestemmelserne i gældende
lovgivning om miljøzoner.«
19. I
§ 110, stk. 1, nr. 17,
ændres »§ 71, stk. 2, eller« til:
»§ 71, stk. 2,«.
20. I
§ 110, stk. 1, nr. 18,
ændres »§ 73 c.« til: »73 c,
eller«.
21. I
§ 110, stk. 1,
indsættes som nr. 19:
»19) undlader
at efterkomme politiets indkaldelse til syn efter § 87,
stk. 3.«
22.
Efter § 111 a indsættes:
Ȥ 111
b. Politiet kan tilbageholde transportmidler i sager om
1)
overtrædelse af § 15 b, stk. 2, og regler
udstedt i medfør af § 15 b, stk. 5, og
§ 15 e og
2)
affaldstransporter, der foretages i strid med lovgivningen om
overførsel af affald og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om overførsel af affald.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, hvis det er nødvendigt for at sikre
et krav på betaling af bøde, sagsomkostninger eller
konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun, indtil de
nævnte beløb er betalt eller der er stillet sikkerhed
herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder efter sagens
endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i transportmidlet. Tilbageholdelse kan dog
ikke ske, hvis den, der havde rådighed over transportmidlet,
da overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besiddelse af
dette.
Stk. 3. Med hensyn
til iværksættelse af tilbageholdelsen finder
bestemmelser i retsplejeloven om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation tilsvarende anvendelse med de
ændringer, der følger af stk. 2.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
ophævelsen af § 15 b, stk. 6, jf. denne lovs
§ 1, nr. 14, og for ikrafttræden af § 15
b, stk. 1 og 2, og § 15 e som ændret ved denne
lovs § 1, nr. 12, 13 og 17.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/53/EF af 18. september 2000 om udrangerede
køretøjer, (EF-Tidende 2000 nr. L 269, side 34).
2) Dele af lovforslaget har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.