L 195 Forslag til lov om studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v.

Af: Undervisningsminister Tina Nedergaard (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l195_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Undervisningsministeren (Tina Nedergaard) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v.

(Lovforslag nr. L 195).

Lovforslaget er et led i udmøntningen af den aftale om at iværksætte initiativer, som skal bringe flere unge i uddannelse og job, som regeringen (Venstre og det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgik den 5. november 2009.


Lovforslaget indeholder tre hovedpunkter:


Der etableres en ny eksamen (eux) på gymnasialt niveau, hvorved en erhvervsuddannelse med relevante fag m.v. på gymnasialt niveau ud over erhvervskompetencen kan give generel studiekompetence på linje med de eksisterende gymnasiale uddannelser. Hvad angår den studierettede undervisning, skal eux have et omfang og et niveau - men ikke de samme fag - som en højere forberedelseseksamen.


Undervisningsministeren beslutter, om der skal udvikles særlige eux-forløb i tilknytning til bestemte erhvervsuddannelser. Beslutningen træffes på baggrund af en faglig vurdering af, om den pågældende erhvervsuddannelse er egnet, dvs. at den i sig selv har et passende teoretisk indhold, og på baggrund af efterspørgsel fra potentielle elever og virksomheder samt fra øvrige interessenter fra det pågældende erhvervsområde. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om det konkrete eux-forløb, dog således at det faglige udvalg skal godkende egentlige fravigelser fra de almindelige regler om den pågældende erhvervsuddannelse, herunder afkortning af praktikperioderne, hvor det forudsættes, at de (stærke) elever kan nå praktikmålene på kortere tid.


Eux-forløbet tilpasses den aktuelle erhvervsuddannelse, og den obligatoriske fagrække bliver således forskellig i et eux-forløb for elever i f.eks. en elektrikeruddannelse og et eux-forløb for elever i f.eks. en merkantil erhvervsuddannelse. Alle eux-forløb skal dog indeholde dansk A, engelsk B, matematik C og samfundsfag C, eftersom disse fire fag på de anførte niveauer udgør fællesmængden for generelt studiekompetencegivende fag i de gældende gymnasiale eksamener.


Eux-forløb kan udbydes af institutioner, der udbyder den pågældende erhvervsuddannelse, hvis institutionen opfylder de nødvendige forudsætninger herfor, hvad angår lærerkvalifikationer m.v., eventuelt via samarbejdsaftale med en lokal gymnasial institution. Elever optages i de særlige forløb efter de almindelige erhvervsuddannelsesregler.


Der skabes derudover hjemmel til at etablere fag på A- og B-niveau, der ikke i forvejen eksisterer i en gymnasial uddannelse, til brug for elever i en erhvervsuddannelse i den valgfri del af et grundforløb og i supplerende studieforberedende undervisning (studierettet påbygning) i hovedforløbet eller umiddelbart derefter - dvs. erhvervsuddannelseselevers valg af studierettede fag, herunder med henblik på delvis studiekompetence.


Der skabes endelig hjemmel til, at personer, der har afsluttet en erhvervsuddannelse med et eux-bevis, eller som i øvrigt har erfaring med at gennemføre undervisning på gymnasialt niveau, får samme ret til at vælge gymnasiale suppleringskurser som personer med eksamen fra de gymnasiale uddannelser og på samme vilkår.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. august 2010.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.