L 162 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love.

(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. maj 2010

20091_l162_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. maj 2010

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.


Høring

Udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 6. januar 2010 og den 3. februar 2010 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 91 og 118. Den 17. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Dansk Solvarme Forening,


Dronninglund Fjernvarme,


Frie Elforbrugere,


Jørgen Gomme, Birkerød, og


PlanEnergi.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


2 af henvendelserne og skatteministerens kommentar hertil er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


Samråd

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til klima- og energiministeren og skatteministeren til mundtlig besvarelse, som disse har besvaret i åbne samråd den 12. og 26. maj 2010. Den 12., 21. og 26. maj 2010 sendte klima- og energiministeren og skatteministeren de talepapirer, der lå til grund for besvarelserne, til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 39 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Tilkendegivelse fra skatteministeren

Skatteministeren har over for udvalget tilkendegivet følgende:


»I forlængelse af samrådet den 26. maj 2010 om samrådsspørgsmål E vil jeg gerne tilkendegive følgende:


»For så vidt angår varmepumper under elpatronordningen, hvormed oplagret solvarme (VE) udnyttes, er jeg positivt indstillet over for at overveje mulighederne for lempelse i elafgiften afhængigt af analysen af dynamiske elafgifter, jf. aftalen om bedre integration af vind fra oktober 2009.


Det er således min opfattelse, at en sådan lempelse skal ses i en bredere sammenhæng, ligesom den måske skal indgå i en mere generel afgiftslempelse for el til varmeproduktion, idet jeg ønsker elafgifter, som er bedre til at opfylde klimamålsætningerne (dynamiske elafgifter).


Jeg vil altså gerne se på løsninger, der tilgodeser f.eks. projektet hos Dronninglund Fjernvarme, som er omtalt i L 162 - bilag 13.


Det er en forudsætning, at en lempelse vil have gavnlige samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det er tilfældet med de foreslåede ændringer i elpatronordningen.


Desuden skal EU's statsstøtteregler iagttages. Driftsstøtte til vedvarende energi må ikke indebære overkompensation, dvs. at støtten, herunder afgiftslempelse, ikke kan dække mere end forskellen mellem omkostningerne ved produktion af energi fra vedvarende energikilder og markedsprisen for den pågældende energiform, jf. afsnit 3.1.6.2. i EF-retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse (2008/C 82/01). Støtten må således ikke medføre, at prisen for varme fra en varmepumpe bliver lavere end prisen for varme fra almindelig kraftvarmeproduktion.««


4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at regeringen i høringsudgaven af lovforslaget havde foreslået en nettoafregning for solceller, som fuldstændig ville have bremset opsætningen af nye solcelleanlæg hos private. Det er glædeligt, at de mange indsigelser fra foreninger, erhvervsorganisationer, producenter og borgere gjorde indtryk på regeringen, og at det derfor lykkedes at forhindre et ødelæggende tilbageskridt for solceller.


Med lovforslaget udvides nettoafregningen til andre små VE-anlæg. Udvidelsen til vind er en opfølgning på energiaftalen fra den 21. februar 2008. Denne bør efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening følges op med, at der kommer bedre regulering af små vindmøller af hensyn til naturen, landskabet og naboer. Dette er ikke mindst vigtigt, fordi der hverken gælder afstandskrav eller æstetiske krav i forbindelse med små møller.


Afgiften på udslip af metan fra biogasanlæg og naturgasanlæg burde efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening være udformet ud fra et dobbeltformål: reduktion af metanudslip fra anvendelsen af bio- og naturgas og fremme af produktion af biogas, der giver store fordele for klimaet, vand- og luftmiljøet og planternes mulighed for at optage kvælstof fra gyllen. Den ordning, der er valgt i lovforslaget, er efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening ikke optimal og kan svække udbygningen med biogas, hvis der ikke sideløbende besluttes andre tiltag, der kan fremme biogas.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten lægger desuden stor vægt på, at elpatronordningen indrettes, så den understøtter anvendelsen af varmepumper i forbindelse med store solfangeranlæg med varmelager. Det er desværre ikke lykkedes at få skatteministeren til at stille de nødvendige ændringsforslag herom til lovforslaget. Dog er ministeren kommet med en tilkendegivelse om, at han er positivt indstillet over for en ændring. Tilkendegivelsen er optrykt i denne betænkning. Fra Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens side lægges der vægt på, at der hurtigt indkaldes til forhandlinger om spørgsmålet, og Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten vil gøre opmærksom på, at der er tre store solvarmeprojekter på bedding (i Dronninglund, Brædstrup og Marstal), men at disse projekters realisering er afhængige af, at elpatronordningen justeres. Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikal Venstre og Enhedslisten vil i denne forbindelse også henvise til henvendelserne fra Dronninglund Fjernvarme og PlanEnergi, herunder PlanEnergis svar til Skatteministeriet, hvor der gøres opmærksom på, at Skatteministeriet tilsyneladende har misforstået, hvad det er for ændringer, der er nødvendige.


Endelig ser Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten frem til at modtage rapporten om dynamiske afgifter og tariffer inden den 1. juni 2010, jf. aftalen med skatteministeren af 8. oktober 2009.


SF's medlem af udvalget vil godt understrege, at det, der er behov for, ikke er at svække en ordning, men derimod at udvide den - jf. SF's beslutningsforslag nr. B 119 (forslag til folketingsbeslutning om fremme af udbredelsen af solceller) - så det bliver attraktivt for flere at investere i solceller.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1, stk. 1, nr. 18, indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99,«.«

[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»02. I bilag 2, nr. 18, indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99,«.«

[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

Til § 5

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 12, indsættes efter »stempelmotoranlæg«: »i tillæg til 1. pkt.«

[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

4) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2, stk. 1, nr. 16, indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99,«.«

[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter nr. 15 indsættes som nye numre:

»02. I § 9 c, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Hvis bundfradraget overstiger betalingen af afgifter opgjort efter reglerne nævnt i 1. pkt., kan virksomheden opnå det resterende bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter for brændsler nævnt i 1. pkt., der anvendes til fremstilling af elektricitet, og som er tilbagebetalingsberettigede eller afgiftsfrie efter § 9, stk. 2 og 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8, stk. 2 og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas eller § 7, stk. 1 og 2, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.«


03. I § 9 c stk. 1, indsættes efter 2. pkt., der bliver 3. pkt., som 4.-7. pkt.:

»Virksomheder, som opfylder betingelserne for at få bundfradraget, men uden at have den fornødne dokumentation for bundfradraget for nogen af basisårene, jf. stk. 3 og 4, kan foretage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Virksomheden skal i givet fald anmelde dette til told- og skatteforvaltningen sammen med oplysning om den skønsmæssige opgørelse af bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen skal godkende den skønsmæssige opgørelse, inden der kan ske udnyttelse af bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen godkender den skønsmæssige opgørelse, når der er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end det bundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentation for bundfradraget.«


[Nr. 02 vedrører rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkes i, og nr. 03 vedrører indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

6) I den under nr. 22 forslåede affattelse af bilag 2, nr. 12, indsættes efter »stempelmotoranlæg«: »i tillæg til 1. pkt.«

[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:

»04. I bilag 2, nr. 16, indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99,«.«

[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]

Til § 6

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

8) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. Efter § 7 indsættes:

»§ 7 a. For virksomheder, hvor afgiften i henhold til § 1, stk. 4, skal opgøres efter den forbrugte mængde varer, opgøres den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af bilag 1, nr. 19, hvor der anvendes satsen pr. GJ, på grundlag af den producerede mængde energi divideret med 0,85. For anlæg, hvor der fyres med en kombination af brændsler omfattet af bilag 1, nr. 19, og andre brændsler, opgøres den afgiftspligtige mængde, som den producerede mængde energi divideret med 0,85 og fratrukket energiindholdet i de andre brændsler. Energiindholdet i de andre brændsler opgøres på grundlag af standardværdierne i stk. 2.


Stk. 2. Energiindholdet udgør for følgende brændsler:

Spildolie 40,4 MJ/kg.


Fyringstjære 36,4 MJ/kg.


Gas- og dieselolie 35,9 MJ/l.


Petroleum 34,8 MJ/l.


Fuelolie 40,4 MJ/kg.


LPG 46,0 MJ/kg.


Gas, som fremkommer ved raffinering af mineralsk olie


(raffinaderigas) 52,0 MJ/kg.


Stenkul 25,2 GJ/t.


Koks 28,9 GJ/t.


Jordoliekoks 31,4 GJ/t.


Brunkulsbriketter og brunkul 18,3 GJ/t.


Benzin 32,9 MJ/l.


Naturgas 39,6 MJ/Nm³.


Biogas 23,3 MJ/Nm³.


Forgasningsgas 4,0 MJ/Nm³.«


02. Bilag 1, nr. 19, under »Satser ved dagtemperatur« affattes således:

»19. Halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, i store anlæg med en indfyret effekt på over 1.000 kWh
kr./t
eller
kr./GJ
6,8
0,5«
6,9
0,5«
7,0
0,5«
7,1
0,5«
7,2
0,5«
7,4
0,5«


Til § 12

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

9) I stk. 1 indsættes efter »2-4«: », 01 og 02«.

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 11]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

10) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. § 11, stk. 3, 5. og 6. pkt., og § 11, stk. 6, 4.-7. pkt., i lov om afgift af elektricitet som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, § 8, stk. 2, i lov om afgift af naturgas og bygas som ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, § 7, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. som ændret ved denne lovs § 3, nr. 1, § 1, stk. 1, nr. 18, § 3, § 9, stk. 1, nr. 3-5, § 9, stk. 2, og bilag 2, nr. 18, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. som affattet eller ændret ved denne lovs § 4, nr. 01-3 og 02, § 2, stk. 1, nr. 16, og bilag 2, nr. 16, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter som ændret ved denne lovs § 5, nr. 01 og 04, § 3, stk. 3, 2. pkt., i lov om afgift af kvælstofoxider som affattet ved denne lovs § 6, nr. 1, § 15, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af spiritus m.m. som affattet ved denne lovs § 8, nr. 1, § 29, stk. 1, nr. 4-6, i lov om tobaksafgifter som affattet ved denne lovs § 9, nr. 1, og § 11, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. som affattet ved denne lovs § 10, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«

[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne til smøreolieafgiften]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

11) Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:

»Stk. 01. § 7 a og bilag 1, nr. 19,i lov om afgift af kvælstofoxider som affattet ved denne lovs § 6, nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. juni 2010.

Stk. 02. § 9 c, stk. 1, 2. og 4.-7. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter som affattet eller ændret ved denne lovs § 5, nr. 02 og 03, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2010.«

[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne i CO2-afgiftslovens regler om bundfradrag]

Bemærkninger

Til nr. 1, 2, 4 og 7

Med forårspakke 2.0 blev der indført energi- og CO2-afgift af smøreolie og lign, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009. Der var tidligere en afgift på dette område, men afgiften blev imidlertid ophævet i 2002. I den forrige bestemmelse om afgift af smøreolie i mineralolieafgiftsloven var der en henvisning til de samme positioner i den Kombinerede Nomenklatur, som der er i de nugældende bestemmelser om afgift af smøreolie i henholdsvis mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven, herunder position 27.10. Den Kombinerede Nomenklaturs position 27.10 omfatter bl.a. følgende i positioner 27.10.19.85: »Hvide olier, paraffinum liquidum.« og 27.10.19.99: »Andre smøreolier og andre olier.«


Hvide olier til fremstilling af farmaceutiske, veterinære og kosmetiske produkter og såkaldte offsetprocesolier under position 27.10.19.99 er således omfattet af afgiftspligten efter både den tidligere smøreolieafgift og den nuværende smøreolieafgift. I forbindelse med administrationen af den tidligere smøreolieafgift blev olierne imidlertid administrativt fritaget for afgift af det daværende ToldSkat. Med genindførelsen af smøreolieafgiften pr. 1. januar 2010 har det således ikke været hensigten, at de pågældende olier skulle afgiftsbelægges.


Brancheorganisationer har over for Skatteministeriet angivet, at »hvide olier« og såkaldte offsetprocesolier under position 27.10.19.99 i stor udstrækning anvendes ved fremstilling af en lang række kosmetiske produkter og lægemidler og for sidstnævntes vedkommende til farve- og lakprodukter med flere forskellige funktioner, f.eks. som tryksværte til offsettrykkerierne i Europa. Olierne kan ikke substitueres med andre stoffer uden at fordyre slutproduktet væsentligt, og da afgiften alene omfatter danskproducerede produkter, er det brancheorganisationernes opfattelse, at en stor del af produktionen vil blive flyttet til udlandet.


Det foreslås på den baggrund for det første at undtage alle smøreolier og lign. under position 27.10.19.85 og for det andet at undtage offsetprocesolier, der er omfattet af position 27.10.19.99 i den Kombinerede Nomenklatur fra det afgiftspligtige vareområde, idet disse olier kan identificeres som henhørende under de pågældende positionsnumre.


Ved offsetprocesolier forstås olier med en viskositet, der ved 40 °C ca. er 22,5 mm2/s (cSt) og ved 100 °C ca. er 3,8 mm2/s (cSt). Olien har et anilinpunkt mellem 68 og 78 °C. Olien har CAS nr.: 64742-52-5. Olier, der hører under position 27.10.19.99, men ikke opfylder disse kriterier, er ikke fritaget for afgiften.


Forslaget har ikke nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.


Forslaget har herudover ingen konsekvenser.


Til nr. 3

Det foreslås, at det præciseres, at den foreslåede afgift på andre klimagasser end CO2 i form af en afgift på naturgas, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, er en afgift, der indføres i tillæg til den eksisterende CO2-afgift på naturgas og bygas. Anvendes der naturgas som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, skal der herefter både betales CO2-afgift og afgift af andre klimagasser end CO2 ved anvendelsen af naturgassen.


Til nr. 5

Bestemmelserne i den gældende § 9 c i CO2-afgiftsloven vedrører momsregistrerede virksomheder uden for CO2-kvote-sektoren, som i visse tidligere år har anvendt brændsler - bortset fra brændsler til fjernvarme - til tung proces og fået særlig godtgørelse af CO2-afgiften på brændslerne. Denne særlige godtgørelse er ophævet fra og med den 1. januar 2010. Som kompensation for ophævelsen af denne godtgørelse er der i § 9 c i CO2-afgiftsloven fra og med den 1. januar 2010 indført et fast bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter efter CO2-afgiftsloven.


Nærmere bestemt kan nævnte bundfradrag modregnes i afgifterne efter CO2-afgiftsloven for forbrug af brændsler og el, som anvendes til proces, og som berettiger virksomheden til godtgørelse af energiafgifter efter energiafgiftslovene. Derimod kan bundfradraget ikke modregnes i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomheden til godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Disse regler fremgår af § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven.


Nævnte manglende modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstilling er imidlertid ikke tilsigtet. Bestemmelserne om modregningsretten i CO2-afgiftslovens § 9 c, stk. 1, er vedtaget med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og i det oprindelige lovforslag (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren) er det tilsigtet, herunder forudsat ved provenuberegningerne, at der er modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstillingen.


På den baggrund foreslås, at CO2-afgifslovens § 9 c, stk. 1, ændres, således, at en virksomhed med bundfradrag med virkning fra den 1. januar 2010 kan modregne bundfradraget i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomheden til godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Herved bringes § 9 c, stk. 1, i overensstemmelse med de oprindelige provenuberegninger m.v.


Forslaget medfører ingen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø, skatteudgifter eller administrative konsekvenser m.v. i forhold til det oprindelige lovforslag (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren).


Med tilføjelsen til § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven i form af nye 4.-7. pkt. foreslås, at de virksomheder (bundfradragsvirksomheder), som er nævnt i denne bestemmelse, i visse situationer kan foretage skønsmæssig opgørelse af deres faste bundfradrag i CO2-afgiften efter bundfradragsordningen.


Denne ordning omfatter ikke-CO2-kvote-omfattede virksomheder med et stort energiforbrug (såkaldt tung proces). Det vil typisk sige mindre og mellemstore energiintensive virksomheder inden for gartnerierhvervet og fremstillingsindustrien.


Bundfradraget til disse virksomheder skal i princippet afspejle og skabe ligestilling i forhold til gratiskvoterne til andre virksomheder, som er inden for CO2-kvote-sektoren.


Efter den gældende bundfradragsordning fratrækkes bundfradraget i den betalte CO2-afgift vedrørende en række energiprodukter fra og med den 1. januar 2010. For at kunne opnå bundfradrag skal bundfradragsvirksomheden være i besiddelse af dokumentation for et energiforbrug for en historisk basisperiode, som er enten gennemsnittet af 2003-2007 eller 2007. Bundfradraget opgøres som et fast beløb på grundlag af energiafgiftsregnskabet og tilsvarende dokumentation for en af de historiske basisperioder. Det har således ikke været hensigten, at bundfradraget i nævneværdigt omfang skulle opgøres ved hjælp af skøn.


Skatteministeriet har imidlertid fået oplyst, at nogle få bundfradragsvirksomheder i form af gartnerier ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af de to basisperioder. Det kan der være forskellige grunde til.


Den manglende dokumentation kan f.eks. hænge sammen med, at dokumentationen skal komme fra en fremmed virksomhed, og at det ikke har været muligt at fremskaffe disse oplysninger. Det kan forekomme ved overtagelse af væksthuse efter en konkurs. Manglende dokumentation kan også forekomme, når væksthuse tidligere har været udlejet til en anden virksomhed. Bundfradraget er knyttet til det historiske energiforbrug i den enkelte produktionsenhed og i visse tilfælde helt ned til forbruget i et konkret væksthus. Bundfradraget tilkommer umiddelbart den nuværende ejer af et væksthus (som driftsleder). Men det kan forekomme, at den nuværende ejer ikke har afgiftsregnskabet m.v. vedrørende den tidligere lejers energiforbrug og heller ikke kan skaffe det.


Herudover kan det ikke udelukkes, at der findes bundfradragsvirksomheder, som på grund af uagtsomhed ikke har den fornødne dokumentation. Skatteministeriet har dog ikke kendskab til sådanne tilfælde.


Hvis en bundfradragsvirksomhed ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af basisperioderne, har det som konsekvens, at den pågældende virksomhed er afskåret fra at kunne få sit bundfradrag i CO2-afgiften. Det kan være en uforholdsmæssig hård økonomisk konsekvens for en virksomhed. For at mildne dette foreslås, at bundfradragsvirksomheder, som efter de nugældende regler ikke kan få bundfradrag på grund af manglende dokumentation for begge basisperioder, får mulighed for at foretage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Der stilles dog som betingelse, at der er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end det bundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentation for bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen skal godkende, at denne betingelse er opfyldt, før virksomheden kan udnytte bundfradraget.


Til skønsmæssig opgørelse af bundfradraget kan der eksempelvis benyttes eventuelle energiforbrugsopgørelser til Energistyrelsen, lejekontrakter vedrørende udlejede arealer i væksthuse, oplysninger om energiforbrug fra energileverandører, energiforbrug efter en basisperiode for samme væksthus m.v. eller oplysninger om energiforbrug i sammenlignelige virksomheder.


Bundfradragsvirksomheder, som mangler dokumentation for en basisperiode, men ikke for begge basisperioder, skal anvende den periode, som de har dokumentation for, ved opgørelsen af deres bundfradrag. Det har de har mulighed for efter den gældende lovgivning.


Den foreslåede bestemmelse, der giver mulighed for skønsmæssig opgørelse, medfører ingen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø eller skatteudgifter m.v. i forhold til det oprindelige lovforslag vedrørende bundfradragsordningen i CO2-afgiftslovens § 9 c (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren). Det skønnes dog, at den foreslåede bestemmelse om skønsmæssig opgørelse vil medføre et engangsressourceforbrug på ca. et halvt årsværk i told- og skatteforvaltningen.


Til nr. 6

Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.


Til nr. 8

Det fremgår af bilag 1, nr. 19, til lov om afgift af kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven), at afgiftssatsen for halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, er en vægtbaseret sats i kr. pr. indfyret ton.


Skatteministeriet er blevet bekendt med, at det for flere virksomheder, der forbrænder produkter omfattet af bilag 1, nr. 19, til lov om afgift af kvælstofoxider, ikke er muligt at veje den indfyrede mængde brændsel og dermed har svært ved at anvende afgiftssatsen. Det gælder bl.a. for nogle møbelfabrikker, hvor affaldsprodukter fra produktion transporteres direkte via rørføring fra produktionen til forbrænding.


I den gældende lov er der ikke mulighed for omregning fra producerede energimængde til indfyrede energimængde.


For at muliggøre at de pågældende virksomheder kan opgøre den afgiftspligtige mængde på hensigtsmæssig og retvisende vis, foreslås det, at der åbnes mulighed for, at NOx-afgiftssatsen for varer omfattet af bilag 1, nr. 19, dvs. halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, i tillæg til den gældende vægtbaserede afgiftssats kan opgøres efter den indfyrede energimængde som en afgift i kr. pr. GJ opgjort på grundlag af en omregning (der fastsættes ved en virkningsgrad på 0,8) fra den producerede mængde energi.


Af hensyn til de tilfælde hvor der fyres med en kombination af varer omfattet af nr. 19 og andre varer, foreslås det endvidere, at der fastsættes virkningsgrader og energiindhold for de forskellige brændsler.


Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

Eksempel

I et anlæg på en møbelfabrik, der ikke er omfattet af krav om måling, og hvor der ikke sker frivillig måling, indfyres der restprodukter m.m. fra produktionen samt naturgas. De pågældende restprodukter m.m. er omfattet af nr. 19 i lovens bilag 1.


Virksomheden kan ikke på betryggende vis foretage opgørelse af den afgiftspligtige vægt af de pågældende restprodukter m.m. og skal derfor foretage opgørelsen af den afgiftspligtige mængde på grundlag af den producerede mængde energi.


Produceret mængde energi: 840 GJ


Indfyret mængde naturgas: 4.000 Nm3


Opgørelse af kvælstofoxidafgift vedrørende bilag 1, nr. 19


840 GJ / 0,8 = 988 GJ


Energi fra naturgas 4.000 Nm3 x 39,6 MJ = 158 GJ


Den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af lovens bilag 1 nr. 19 udgør således 830 GJ (988 - 158).


Afgiften vedrørende bilagets nr. 19 udgør 415 kr. (830 GJ á 50 øre)


Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.


Forslaget har herudover ingen konsekvenser.


Til nr. 9

Ændringsforslaget er en konsekvensændring af ændringsforslag nr. 11, hvor der indsættes to nye stykker i ikrafttrædelsesbestemmelsen.


Til nr. 10

Det foreslås, at ændringerne til smøreolieafgiften under ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 7 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


Til nr. 11

Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 01 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11) med angivelse af, at ændringerne i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift af kvælstofoxider træder i kraft den 1. juni 2010.


Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 02 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11) med angivelse af, at forslagene om rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkes i, og indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den 1. januar 2010.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 162


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3
Henvendelse af 20/10-09 fra Jørgen Gomme, Birkerød
4
Henvendelse af 21/10-09 fra Frie Elforbrugere
5
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
1. udkast til betænkning
8
Ændringsforslag, fra skatteministeren
9
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/10-09 fra Frie Elforbrugere
10
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/10-09 fra Jørgen Gomme, Birkerød
11
2. udkast til betænkning
12
3. udkast til betænkning
13
Henvendelse af 26/4-10 fra Dansk Solvarme Forening
14
Meddelelse om nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforslaget
15
Henvendelse af 21/4-10 fra Dronninglund Fjernvarme
16
Meddelelse vedrørende skatteministerens kommentar til henvendelse af 21/4-10 fra Dronninglund Fjernvarme til Det Energipolitiske Udvalg, omdelt på L 162 - bilag 15.
17
Talepapir til samrådsspørgsmål D, fra klima- og energiministeren
18
Meddelelse om, at betænkningsafgivelsen er udskudt til den 26. maj 2010
19
4. udkast til betænkning
20
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/4-10 fra Dansk Solvarme Forening
21
Henvendelse af 25/5-10 fra PlanEnergi
22
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-10 fra PlanEnergi
23
Tilkendegivelse, fra skatteministeren
24
Henvendelse af 27/5-10 fra PlanEnergi
25
Ændringsforslag, fra skatteministeren
26
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/5-10 fra PlanEnergi
27
5. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 162


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om forslaget om afgiftsnedsættelse for brug af elektricitet i el-patroner også vil komme til at gælde for fjernvarmeværker, der ikke er et kraft-varme-værk eller leverer fjernvarme til fjernvarmenet, der også modtager fjernvarme fra kraft-varme-værker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om salg af elektricitet fra anlæg på under 6 kW baseret på vedvarende energikilder til nettet vil være indkomstskattepligtigt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om producenten vil blive indkomstskattepligtig eller afgiftspligtig, såfremt det som følge af forskning og udvikling i lagring af elektricitet bliver muligt at lagre elektricitet på forbrugsstedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvad der forstås ved »i egen forbrugsinstallation«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at bekræfte, at det i kommentaren til lovforslaget fra Dansk Fjernvarme anføres, at »I visse analyser af biogasanlæg konkluderes det, at biogasanlæg har en negativ CO2-effekt, dvs. anlæggene fjerner CO2-ækvivalenter fra omgivelserne/naturen«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvad provenuet ville være ved at indføre afgifter for emission af N2O (lattergas) med en afgift, der er CO2-ækvivalent, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om der vil ske en reduktion af afgifter for virksomheder omfattet af CO2-kvote-reglerne, hvis virksomheden anvender vedvarende energikilder som en del af sin energiforsyning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at oplyse, om man kan etablere flere anlæg til energiforsyning med vedvarende energi og fortsat være omfattet af lovens regler for mindre anlæg, når den samlede kapacitet ikke overstiger 6 kW, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om at oplyse, hvad normalforbruget af strøm er i et hus med el-varme, og hvad der taler imod at hæve grænsen fra 6 kW for disse huse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om bemærkningen om, at der forfalder afgift ved forbrug, skal forstås således, at hvis anlæggets indehaver i løbet af året trækker på nettet, skal der betales afgift af den trukne mængde strøm, jf. kommentaren til henvendelse fra KWA Diesel A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om bestemmelsen om, at produktionskapaciteten er på højst 6 kW pr. husstand, skal forstås således, at hvis f.eks. 20 almennyttige boliger eller 20 andelsboliger etablerer et fælles anlæg for forsyning med vedvarende energi på 120 kW, vil de ikke være omfattet af bestemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser ville være af at lade alle almennyttige boliger henholdsvis alle andelsboliger være omfattet af bestemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om at oplyse, om kvoterne reduceres i Danmark og/eller EU, når man indfører mere vedvarende energi, uden at de forøges tilsvarende i andre lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om en virksomhed, der er omfattet af CO2-kvote-reglerne, tilgodeses, hvis den anvender en øget mængde vedvarende energi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvor mange varmeværker der er i alt i Danmark, og hvor mange der samtidig er kraftvarmeværker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om konsekvenserne for biogas, hvis der indføres en metanafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvad biogasproducenternes meromkostninger vil være af metanafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om konsekvenserne, hvis der i stedet indføres en metan- og lattergasafgift på produktion og håndtering af råstofferne til biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvor mange kWh en husstandsmølle med en effekt på 6 kW producerer om året, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm., om husstandsmøller også vil kunne drage fordel af det skattemæssige bundfradrag fra den skematiske skatteordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om andre VE-anlæg end små husstandsmøller kan få det samme bundfradrag som vindmøller under den skematiske skatteordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvilke præcise afstands-, støj- og skyggeregler der gælder for vindmøller med en effekt på 6 kW og derunder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm., om der eksisterer regler for udformningen (æstetisk) af møller med en effekt på under 6 kW, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om, hvor mange kWh andre små VE-anlæg end solceller og husstandsmøller typisk producerer pr. år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der sikrer, at anvendelse af varmepumpeteknologi i afgiftsmæssig henseende ligestilles med elpatronteknologien, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12. maj 2010 om samrådsspørgsmål A-D, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om, hvor mange decentrale kraft-varme-værker der kører på stationære stempelmotorer, og hvor mange der kører på andet, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om, hvilken teknologi man skal investere i for at nedbringe mængden af uforbrændt metan i motorerne, og hvad investeringsniveauet for det enkelte værk er, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om at oplyse, hvilken del af energiaftalen der henvises til, og tilsende udvalget kopi af denne del af aftaleteksten, jf. ministerens svar på L 162 - spørgsmål 20 »at der ifølge den energipolitiske aftale skal arbejdes på:…«, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om, hvor mange kWh ejeren af et VE-anlæg vil kunne anvende nettomålerprincippet for. Svaret ønskes givet, så det dækker henholdsvis solcelleanlæg, husstandsmøller (herunder minimøller) og andre VE-anlæg (herunder bioagasanlæg og anlæg, hvor der anvendes anden form for biomasse), til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm., om den del af strømmen, der leveres til elnettet, kan få pristilskud med den foreslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om at tilsende udvalget forskellige eksempler, der viser, hvilke og hvor store indirekte og direkte subsidier der gives til henholdsvis solcelleanlæg, husstandsmøller og biomassefyrede anlæg med den foreslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, hvilke typer biomasseanlæg der på nuværende tidspunkt kan få gavn af de foreslåede ændringer, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvilke eventuelle begrundelser der er for ikke at udvide den eksisterende nettomålerordning for solceller til også at dække erhvervsbygninger, f.eks. ved at udvide den nuværende ordning for offentlige bygninger (6 kW pr. 100 m2 bygningsareal), til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvad den præcise forskel på nettoordningen i L 154 (Dalum Papirfabrik) og nettoordningen i lovforslaget er, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm., om nettorordningen i L 154 (Dalum Papirfabrik) også gælder for el produceret på solceller, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26. maj 2010 vedrørende L 162 - samrådsspørgsmål E, til skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om at yde en fornyet teknisk bistand til udarbejdelse af et tilsvarende ændringsforslag, men med indarbejdelse af de begrænsninger, der er nævnt øverst side 2 i henvendelsen af 25. maj 2010 fra Plan-Energi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm., om et solcelleanlæg på en stor virksomheds tag, hvorfra der kan hentes strøm til virksomhedens eget forbrug, vil kunne opfattes som statsstøtte af EU m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
  


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 162


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm., om en afgift på biogas ikke - uanset en forholdsvis større afgift på naturgas - vil modvirke regeringens målsætning om 50 pct. energiudnyttelse af gylle til energi i 2020, til skatteministeren og klima- og energiministeren
B
Samrådsspm. om, hvad regeringen mener konsekvenserne vil være af en afgift på metan og lattergas fra håndtering af ubehandlet gylle m.v., til skatteministeren og klima- og energiministeren
C
Samrådsspm., om regeringen vil være indstillet på at frafalde forslag om at lade ikkefluktuerende VE-anlæg være omfattet af nettomåleordningen, til skatteministeren og klima- og energiministeren
D
Samrådsspm. om, hvordan regeringen vil fremme solcelleanlæg i Danmark ud over elementerne i lovforslaget, således at også danske producenter af solceller får et hjemmemarked, til skatteministeren og klima- og energiministeren
E
Samrådsspm. om, hvad ministerens holdning er til at stille ændringsforslag, der sikrer, at anvendelse af varmepumpeteknologi i afgiftsmæssig henseende ligestilles med elpatroner, til klima- og energiministeren og skatteministeren


Bilag 2

Henvendelser og skatteministerens kommentarer hertil


Henvendelserne og skatteministerens kommentarer hertil er optrykt efter ønske fra udvalget:


AX12406_8_1.png Size: (390 X 584)


.


AX12406_8_2.png Size: (390 X 574)


Til


Folketinget - Skatteudvalget


J.nr. 2009-231-0026


Dato: 26. maj 2010


L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.).


Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 - Bilag 21).


Troels Lund Poulsen


/Jørgen Holm Damgaard


Henvendelsen:


Henvendelsen vedrører energiprojekter, hvor varmepumper og solvarme (VE) kombineres.


PlanEnergi nævner, at varmepumper foruden den elafgift på 20,8 øre/kWh, som pålægges elpatroner, som anvendes til elregulering, tillige pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh varme, som tages ud af et varmelager. Elpatronordningen diskriminerer kraftigt varmepumperne, der jo producerer f.eks. 3 gange så meget energi, som den optagne energi.


PlanEnergi nævner også, at under de gældende afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktionspris på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel.


Brædstrup Fjernvarme og Dronninglund Fjernvarme har fremsat ønske om afgiftsnedsættelse i forbindelse med varmepumpedrift. PlanEnergi fremlægger en konkret løsning.


PlanEnergi foreslår, at der for el til varmepumpedrift gives en afgiftsnedsættelse til 20,8 øre/kWh målt på elforbruget. Afgiftsnedsættelsen gives under forudsætning af, at


- varmepumpen stilles til rådighed for elmarkedet på samme måde som gasmotorer, og


- at afgiftsnedsættelsen gælder i max 2.500 timer pr. år.


Kommentar:


Jeg har sendt en tilkendegivelse til Skatteudvalget med anmodning om, at tilkendegivelsen indarbejdes i betænkningen til L 162.


Det fremgår, at jeg under visse forudsætninger gerne vil se på løsninger, der tilgodeser f.eks. projektet hos Dronninglund Fjernvarme, som er omtalt i L 162 - bilag 13.


Som det også fremgår skal EU's statsstøtteregler iagttages, hvorved bemærkes, at støtte, herunder afgiftslempelse, til vedvarende energi, ikke må indebære overkompensation. Eventuel støtte må ikke medføre, at prisen for varme fra en varmepumpe bliver lavere end prisen for varme fra almindelig kraftvarmeproduktion.


Skatteministeriet har vurderet, at hvis det forholder sig sådan, som det er nævnt af PlanEnergi, at under de gældende afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktionspris på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel, så vil en støtte i form af en afgiftslempelse medføre overkompensation, hvorved EU's statsstøtteregler ikke iagttages. Jeg henholder mig hertil.


For god ordens skyld vil jeg i øvrigt nævne, at det er ikke rigtigt, at varmepumper foruden den elafgift på 20,8 øre/kWh, som pålægges elpatroner, som anvendes til elregulering, tillige pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh varme, som tages ud af et varmelager. Efter elpatronordningen pålægges varmepumper højst 20,8 øre/kWh varme (2010), som tages ud af et varmelager, og ikke mere. Der betales altså ikke to gange 20,8 øre/kWh.


Fra: Per Alex Sørensen [mailto:[email protected]]


Sendt: 27. maj 2010 11:53


Emne: SV: Skatteministerens kommentar til Deres henvendelse af 25/5-2010 til skatteudvalget


Tak for kommentaren.


Der er en misforståelse med hensyn til varmepumpeafgiften. Varmepumpens afgift pålægges varmeproduktionen. Typisk anvendes 1 del el bliver til 3 dele varme ved at man tager 2 dele varme fra f.eks. et vandlager. Eldelen af varmeproduktionen pålægges derved en afgift på 20,8 øre/kWh og varmen der tages fra lageret pålægges også 20,8 øre/kWh. Det vi beder om er, at man undlader at pålægge de 20,8 øre/kWh på varmen, der tages fra lageret.


At dette skulle være overkompensation er vanskeligt at forstå uden en mere detaljeret redegørelse. Der er jo typisk tale om varme, som er afgiftsfritaget (fra solvarme, grundvand mv), men som nu pålægges en afgift.


Hvis EU kan godkende afgiftsreduktionen på elpatroner, må de også kunne godkende dette.


Mvh.: Per Alex Sørensen


Til


Folketinget - Skatteudvalget


J.nr. 2009-231-0026


Dato: 27. maj 2010


L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.).


Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 27. maj 2010 (L 162 - Bilag 24).


Troels Lund Poulsen


/Marie Louise Hede


Henvendelsen:


Med henvendelsen kommenterer PlanEnergi min tidligere kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 - Bilag 21).


PlanEnergi mener, at der er en misforståelse med hensyn til varmepumpeafgiften. Det nævnes, at eldelen til en varmepumpe pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh, og at varmen, der tages fra varmelageret også pålægges 20,8 øre/kWh.


Det, som PlanEnergi anmoder om, er, at man undlader at pålægge de 20,8 øre/kWh på varmen, der tages fra lageret.


At dette skulle være en overkompensation er vanskeligt at forstå uden en mere detaljeret redegørelse. Ifølge PlanEnergi vil der typisk være tale om varme, som er afgiftsfritaget (fra solvarme, grundvand m.v.), men som nu pålægges en afgift. Hvis EU kan godkende afgiftsreduktionen på elpatroner, må de også kunne godkende dette.


Kommentar:


For at undgå eventuelle misforståelser omkring de relevante regler vil jeg kort nævne disse.


Den almindelige afgift på forbrug af elektricitet i 2010 udgøres af en energiafgift på 65,9 øre/kWh og en energispareafgift 6,2 øre/kWh, i alt en afgift på 72,1 øre/kWh. Hvis elektricitet anvendes til drift af en varmepumpe, vil det som udgangspunkt være denne afgift, som skal betales.


For eldrevne varmepumper under elpatronordningen kan der opnås delvis tilbagebetaling af afgiften på den måde, at afgiftsbelastningen højst kan udgøre 20,8 øre pr. kWh varme ab værk, inkl. varme fra et varmelager, jf. de nugældende regler i elafgiftslovens § 11, stk. 17, og CO2-afgiftslovens § 7, stk. 7.


Med den seneste henvendelse anmoder PlanEnergi om, at man undlader at pålægge de 20,8 øre pr. kWh varme, der tages fra lageret, hvilket angives at få den virkning, at eldelen til en varmepumpe pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh.


Jeg går ud fra, at dette svarer til forslaget i PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010, hvorefter der »gives en afgiftsnedsættelse for el til varmepumpedrift til 20,8 øre/kWh målt på elforbruget«.


Herudover er der spørgsmålet om, hvorvidt den af PlanEnergi foreslåede afgiftsnedsættelse indebærer overkompensation og dermed er problematisk i forhold til EU reglerne om statsstøtte.


Det er Skatteministeriets vurdering, at hvis det forholder sig sådan, som det er nævnt af PlanEnergi i henvendelsen af 25. maj 2010, at varmepumpers varmeproduktionspris under de gældende afgiftsregler er på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel, så vil en støtte i form af en afgiftslempelse for varmepumper medføre overkompensation, hvorved EU's statsstøtteregler ikke iagttages.


Med henvisning til ovenstående og til min tidligere kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 - Bilag 21) kan jeg ikke umiddelbart imødekomme PlanEnergis konkrete forslag om en afgiftslempelse for varmepumper.