B 44 Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af statutten for Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi (IRENA) af 26. januar 2009.

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2009-10
Status: Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-11-2009

Skriftlig fremsættelse (5. november 2009)

20091_b44_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. november 2009)

Klima- og energiministeren (Connie Hedegaard) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af Statutten for Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi (IRENA) af 26. januar 2009

(Beslutningsforslag nr. B 44)


Initiativet til oprettelsen af et internationalt agentur for vedvarende energi (IRENA) blev taget af den tyske regering. Forberedelsen blev igangsat på en forberedende konference i april 2008 i Berlin, hvor alle medlemmer af de Forenede Nationer blev inviteret til at deltage. Herefter fulgte flere workshops og forberedende konferencer frem mod den stiftende konference, som fandt sted i Bonn den 26. januar 2009. På nuværende tidspunkt har 137 lande underskrevet statutten. Flere lande, herunder Canada, forventes at underskrive statutten i de kommende måneder.


Danmark undertegnede agenturets statut den 26. januar 2009. I henhold til Grundlovens § 19 forudsætter dansk ratifikation Folketingets samtykke. Statutten træder i kraft 30 dage efter, at 25 lande har ratificeret, hvilket forventes at ske i løbet af 2010. Gennemførelse af statutten vil ikke medføre behov for ændring af dansk lovgivning.


Det anses for ønskeligt, at Danmark ligeledes ratificerer statutten, da der ikke på nuværende tidspunkt er nogen af de eksisterende internationale organisationer, som i tilstrækkelig grad løfter opgaven med at fremme vedvarende energi på globalt plan. Internationalt samarbejde om vedvarende energi finder i dag hovedsageligt sted i løsere netværk eller i FN-organisationer med andre hovedformål som UNEP, UNIDO og UNDP. I det Internationale Energiagentur, IEA, der kun omfatter OECD lande, udgør vedvarende energi en meget begrænset del af aktiviteterne og budgettet hertil er ligeledes begrænset. Med 137 medunderskrivere er IRENA globalt repræsenteret, og der er således god grobund for, at IRENA kan blive en slagkraftig international platform, der kan forankre og samle de mange eksisterende mere løse internationale netværksbaserede initiativer, der promoverer vedvarende energiløsninger.


Statutten beskriver indledningsvist IRENA's formål, at fremme en øget og bæredygtig anvendelse af alle former for vedvarende energi. Det bemærkes endvidere, at man med etablering af agenturet ønsker at fremme brugen af vedvarende energi med det sigte at mindske problemerne med energisikkerhed og ustabile energipriser og i overbevisning om, at øget brug af vedvarende energi kan yde et vigtigt bidrag til reduktion af udledningen af drivhusgasser og dermed til stabilisering af klimaet.


Det bemærkes, at teknologier inden for vedvarende energi kan bidrage til økonomisk vækst og beskæftigelse, ligesom vedvarende energi kan bidrage til at øge adgangen til energi, særligt i udviklingslandene og isolerede regioner. Herudover udtrykkes bekymring for konsekvenser af brugen af fossile brændstoffer for sundhed og overbevisning om, at vedvarende energi sammen med energieffektivitet i stigende grad kan dække den øgede globale efterspørgsel på energi i de kommende årtier. Endelig bekræftes ønsket om at skabe en international organisation, som skal fremme samarbejdet mellem medlemslandene og samarbejde tæt med andre internationale organisationer, som arbejder for at fremme brugen af vedvarende energi.


Vedtagelsen af beslutningsforslaget vil have økonomiske konsekvenser for staten. Finansieringen af IRENA baseres på obligatoriske medlemsbidrag med udgangspunkt i de Forenede Nationers påligningsskala. Det danske medlemsbidrag vil afhænge af den præcise medlemssammensætning, men forventes at være i størrelsesordenen 1-3 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes ikke at indebære administrative konsekvenser for den statslige administration.


Beslutningsforslaget vurderes at have positive konsekvenser for miljøet i kraft af fremme af vedvarende energi på en bæredygtig måde samt fremme langsigtet forsyningssikkerhed og stabile energipriser.


Beslutningsforslaget skønnes at kunne have en positiv erhvervsøkonomisk effekt i form af øgede eksportmuligheder som konsekvens af en øget global brug af vedvarende energi.