L 20 Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove.

(Ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier samt diverse EU-tilpasninger m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (1. samling)
Status: Bortfaldet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20071_l20_fremsaettelsestale (html)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om

(Lovforslag nr. L 20).

Lovforslaget indeholder en tilpasning af skattereglerne til den nye begrebsanvendelse, der er indført i den finansielle lovgivning som følge af det såkaldte MiFID-direktiv. Tilpasningen indebærer bl.a., at betegnelsen "børsnoteret" erstattes af betegnelsen "optaget til handel på et reguleret marked". Dermed sker der en ændring af den gældende sondring mellem børsnoterede og unoterede aktier.


For yderligere at styrke aktiekulturen indeholder lovforslaget tillige en udvidelse af personers adgang til fradrag for tab på aktier, der efter gældende regler anses for børsnoterede. Det foreslås således, at der også for disse aktier er adgang til fuldt fradrag i tabsåret. Adgangen til fuldt fradrag betinges af, at SKAT har modtaget oplysning om erhvervelse af den pågældende aktie.


I tilknytning til disse ændringer foreslås en ændring af indberetningsreglerne. For det første indføres der pligt for fondshandlere til at indberette køb af aktier i lighed med de regler, der i dag gælder for salg. For det andet udvides reglerne om depotførernes indberetning om beholdningen ved årets udgang fra alene at omfatte børsnoterede aktier til at omfatte alle deponerede aktier.


Dernæst indeholder lovforslaget justering af en række skatteregler for at sikre, at skattelovgivningen er i overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget indeholder tilpasninger inden for fem områder.


I lovforslaget indgår således en ophævelse af reglerne om virksomhedernes fradragsret for visse udgifter til repræsentation i eksportøjemed over for udenlandske forretningsforbindelser og en ophævelse af reglerne om det særlige fradrag for eksportmedarbejdere i forbindelse med rejse og ophold i udlandet. Der indføres regler om, at velgørende foreninger, som er godkendt i andre EU/EØS lande, kan modtage gaver og løbende ydelser efter de samme regler, som gælder for danske velgørende foreninger. Endvidere nedsættes beskatningen af udbyttebetalinger m.v. til modtagere i udlandet, således at beskatningen ikke er højere, end hvis betalingen var til en modtager i Danmark. Som det sidste punkt ændres indkomstreguleringen for pensionisters nedslag i ejendomsværdiskatten, således at også udbytter af udenlandske aktier kan fragå i indkomstgrundlaget.


Endelig indeholder lovforslaget en række elementer, som har til formål at opnå en mere hensigtsmæssig indretning af skattereglerne.


Det drejer sig bl.a. om en ophævelse af adgangen til genoptagelse af afgørelser fra Landsskatteretten, så klagesystemet fremstår mere tydeligt. Et andet element er indførelse af en regel om at en udenlandsk lønmodtager, som er socialt sikret i et andet EU/EØS land, kan få fradrag for udenlandske arbejdsgiverafgifter ved dansk beskatning. Reglen vil f.eks. få betydning for en lønmodtager med bopæl i Sverige og hovedbeskæftigelse i Danmark samt bibeskæftigelse i Sverige.


Ændringen af indberetningsreglerne og reglerne for personers aktietab foreslås indført med virkning fra 2009. De øvrige ændringer skal i hovedtræk have virkning fra 2008.


Adgang til fuldt fradrag i tabsåret for personers aktietab skønnes at give et årligt rentetab på 50 mio. kr. og et provenutab for staten i 2009 på ca. 200 mio. kr. Ophævelsen af fradraget for udenlandsk repræsentation og det særlige fradrag for eksportmedarbejdere anslås skønsmæssig at medføre et årligt merprovenu på 35 mio. kr.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.