§ 20-spørgsmål S 5837 Om specialundervisning for f.eks. autistiske børn

Til: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Dato: 27-08-2007
Samling: 2006-07
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 27-08-2007
Endelig besvarelse 17-09-2007
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens holdning til de nedskæringer, som kommunalreformen har betydet for specialundervisningsområdet, og som i voksende omfang rammer de svageste børn, og finder ministeren det f.eks. rimeligt, at forældre til autister, er nødsaget til at gå med deres børn i skole på grund af for få tildelte støttetimer, og hvordan vil ministeren forbedre børnenes såvel som forældrenes vilkår?
Skriftlig begrundelse:
Af Jyllands-Posten den 20. august 2007 fremgår det, at antallet af klager til Klagenævnet for Vidtgående Specialundervisning er steget markant. I 2005-2006 behandlede man 165 sager, hvor man i det nuværende år 2007 allerede har modtaget omkring 300. Et konkret eksempel ligeledes omtalt i Jyllands-Postens den 20. august 2007 er Heidi Lassen som er mor til Nicolai på syv. Nicolai er autist og havde i sin forhenværende institution 30 støttetimer og må nu nøjes med 4 i skolen. Heidi har efterfølgende måtte tage arbejde om aftenen, hvilket har store konsekvenser for hendes arbejds- og familieliv.
Dokumentdato: 17-09-2007
Modtaget: 17-09-2007
Omdelt: 17-09-2007

Svar på spm. nr. S 5837

Svar på spm. nr. S 5837 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-08-2007
Modtaget: 27-08-2007
Omdelt: 27-08-2007

Hvad er ministerens holdning til de nedskæringer, som kommunalreformen har betydet for specialundervisningsområdet, og som i voksende omfang rammer de svageste børn, og finder ministeren det f.eks. rimeligt, at forældre til autister, er nødsaget til at gå med deres børn i skole på grund af for få tildelte støttetimer, og hvordan vil ministeren forbedre børnenes såvel som forældrenes vilkår?

Hvad er ministerens holdning til de nedskæringer, som kommunalreformen har betydet for specialundervisningsområdet, og som i voksende omfang rammer de svageste børn, og finder ministeren det f.eks. rimeligt, at forældre til autister, er nødsaget til at gå med deres børn i skole på grund af for få tildelte støttetimer, og hvordan vil ministeren forbedre børnenes såvel som forældrenes vilkår? (pdf-version)
Html-version