L 94 Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område.

(Udbygning af anerkendelse af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l94_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. november 2006)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.)

(Lovforslag nr. L 94).

Lovforslaget bygger på regeringens redegørelse til Folketinget "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne", november 2004, på Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), juni 2006, og på Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen og Opfølgning på velfærdsaftalen, november 2006.

Lovforslaget medfører, at der på voksen- og efteruddannelsesområdet indføres adgang til anerkendelse af realkompetence, hvor der ikke allerede er mulighed herfor, og en udbygning af anerkendelse af realkompetence på områder, hvor muligheden allerede findes. Anerkendelse af realkompetence vil ske efter fælles principper. Realkompetence omfatter en person samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet.

Vurdering og anerkendelse af realkompetence vil ske i forhold til en konkret uddannelse eller et fagligt niveau, som indgår i en uddannelse, eller adgangskrav, og foretages af de uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at foretage realkompetencevurderinger. Den enkelte skal bidrage til at dokumentere sine realkompetencer. Resultatet af kompetencevurderingen dokumenteres gennem udstedelse af bevis for dele af den pågældende uddannelse eller for hele uddannelsen, hvis betingelserne herfor er opfyldt efter reglerne for uddannelsen.

Erfaringer viser, at en dokumentation og anerkendelse af kompetencer øger motivationen for deltagelse i voksen- og efteruddannelse og i læringsaktiviteter på arbejdspladsen. Anerkendelse af realkompetence kan medvirke til, at flere borgere får mulighed for at bidrage mere aktivt, og at færre er henvist til passiv forsørgelse.

Den foreslåede udbygning af anerkendelse af realkompetence omfatter især følgende:

Der foretages en udbygning og nyorientering af individuel kompetenceafklaring i arbejdsmarkedsuddannelserne, der kan understøtte en samordning på uddannelsesinstitutionerne af individuel kompetencevurdering i forhold til erhvervsrettet grunduddannelse for voksne (GVU). Der indføres adgang til individuel kompetencevurdering i videregående voksenuddannelse (VVU) og diplomuddannelse i Videreuddannelsessystemet for Voksne. Der etableres som nævnt mulighed for udstedelse af kompetencebevis eller, hvis der er grundlag for det, et uddannelsesbevis alene på grundlag af realkompetencevurdering for hele den pågældende uddannelse eller for afsluttede dele i overensstemmelse efter reglerne for de enkelte uddannelser. Der indføres adgang til realkompetencevurdering alene med henblik på udstedelse af kompetencebevis i forhold til faglige niveauer inden for almen voksenuddannelse og gymnasiale uddannelser, der udbydes på VUC.

Kvaliteten i arbejdet med vurdering og anerkendelse af realkompetence vil blive understøttet gennem krav til redskaber, metoder og procedurer. Undervisningsministeriet vil udarbejde administrative regler herom.

Der foreslås endvidere indført adgang til at klage til en uvildig klageinstans over uddannelsesinstitutionernes afgørelser om anerkendelse af realkompetence, hvor der ikke allerede er klageadgang, og hvor en klageadgang vurderes relevant. Som klageinstans foreslås Kvalifikationsnævnet.

Der ydes offentligt tilskud i form af taxametertilskud til realkompetencevurdering. Der skal være deltagerbetaling for realkompetencevurdering, dog ikke for ikke-faglærte og faglærte.

Foruden ændringer vedrørende udbygning af anerkendelse af realkompetence foreslås andre ændringer i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder ændringer som opfølgning på velfærdsaftalen. Der foreslås bl.a. sikring af hjemmel til at udbyde korte fagunderstøttende arbejdsmarkedsuddannelser i fx dansk som andetsprog og hjemmel til at tilbyde deltagerne i arbejdsmarkedsuddannelse og individuel kompetencevurdering en vurdering af deres basale færdigheder i læsning, skrivning og regning mv. I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. forslås konsekvensændringer som følge af ændret lovgivning.

Det foreslås, at lovændringerne træder i kraft den 1. august 2007, dog den 1. august 2008 med hensyn til realkompetencevurdering på VUC i forhold til fag inden for almen voksenuddannelse og fag tilrettelagt som enkeltfag i de gymnasiale uddannelser.

Endvidere foreslås det, at bestemmelser om vurdering og anerkendelse af realkompetence i lov om almen voksenuddannelse, lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv. og lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, for så vidt angår videregående uddannelse, omfattes af lovovervågning og tages op til revision i folketingsåret 2010-11.

Lovforslaget er i udkast sendt i høring den 17. november 2006 med anmodning om bidrag snarest, men med oplysning om, at høringssvar vil kunne indgå i det lovforberedende arbejde også efter lovforslagets fremsættelse.

Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling.