L 89 (som vedtaget): Forslag til lov om
Forebyggelsesfonden.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den
25. januar 2007
Forslag
til
Lov om Forebyggelsesfonden
Kapitel 1
Forebyggelsesfondens oprettelse og
formål
§ 1. Der
oprettes en forebyggelsesfond.
Stk. 2. Forebyggelsesfonden er et
uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
§ 2.
Forebyggelsesfondens formål er at yde støtte til at
forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse
af fondens midler.
Stk. 2. Forebyggelsesfonden yder
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser,
med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og
arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering af
syge og handicappede og at støtte utraditionelle
initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved rygning,
alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.
Kapitel 2
Anvendelsesområde
§ 3. Der kan
ydes støtte til følgende formål:
1) Projekter, der forebygger nedslidende rutiner
og arbejdsgange.
2) Projekter, der bidrager til at fastholde
medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtig
tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.
3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden for
de i nr. 1 og 2 nævnte formål.
4) Projekter til bedre genoptræning og
rehabilitering af syge og handicappede.
5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko
forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.
Stk. 2. Det er en betingelse for
støtte efter stk. 1, nr. 1 og 2, at
repræsentanter for arbejdstager- og arbejdsgiversiden enten
inden for den pågældende branche eller på den
offentlige eller private virksomhed indgår skriftlig aftale
med konkrete mål for initiativerne.
Stk. 3. Fonden kan udbyde projekter
inden for de formål, der er nævnt i stk. 1.
§ 4. Fonden
tildeler efter ansøgning økonomisk støtte til
projekter og accepterer tilbud, der falder ind under fondens
formål, jf. § 3.
Stk. 2. Der kan ydes støtte til
offentlige eller private virksomheder, herunder produktionsenheder.
Endvidere kan der ydes støtte til grupper eller
sammenslutninger af offentlige eller private virksomheder, herunder
produktionsenheder.
Stk. 3. Ved støtte til de
formål, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr.
5, kan der tillige ydes støtte til foreninger og
organisationer.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, hvem der kan indgive
ansøgning om støtte.
§ 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
medfinansiering af de projekter, der ydes støtte til.
Kapitel 3
Fondens kapitalforvaltning, regnskab
og revision
§ 6.
Forebyggelsesfonden oprettes med en kapital på 3 mia. kr.
Stk. 2. Der kan udbetales
følgende beløb fra fonden:
1) Op til 200 mio. kr. i 2007.
2) Op til 350 mio. kr. i 2008 og hvert af de
følgende år herefter.
§ 7. Fondens
kapital forvaltes af Danmarks Nationalbank efter aftale med
finansministeren. Fondens kapital anbringes i danske
statsobligationer.
Stk. 2. Nedlægges fonden,
overgår kapitalen til staten.
§ 8. Fonden
afholder de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og
øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til
honorering af bestyrelsens og de faglige rådgivende udvalgs
formand og medlemmer. Beskæftigelsesministeren skal godkende
udgifternes omfang.
§ 9. Fonden
aflægger regnskab og revideres efter de regler, der
gælder for staten.
Kapitel 4
Fondens struktur og opgaver
Bestyrelsen
§ 10. Fonden
ledes af en bestyrelse bestående af en formand og 16
medlemmer.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger bestyrelsens formand.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
udpeger bestyrelsens medlemmer på følgende
måde:
1) 2 medlemmer efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening.
2) 1 medlem efter indstilling fra
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.
3) 1 medlem efter indstilling fra Ledernes
Hovedorganisation.
4) 1 medlem efter indstilling fra Kommunernes
Landsforening.
5) 1 medlem efter indstilling fra Danske
Regioner.
6) 4 medlemmer efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark.
7) 1 medlem efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd.
8) 1 medlem efter indstilling fra Akademikernes
Centralorganisation.
9) 4 medlemmer efter forhandling med
socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
udpeger endvidere en suppleant for hvert bestyrelsesmedlem på
samme måde som angivet i stk. 3.
Stk. 5. Under et medlems midlertidige
forfald indtræder suppleanten i medlemmets sted. I perioder,
hvor suppleanten ikke er indtrådt i et medlems sted, kan
suppleanten ikke deltage i bestyrelsens møder. Ved permanent
forfald udpeges et nyt medlem.
§ 11.
Beskæftigelsesministeren udpeger til bestyrelsen en
tilforordnet fra Beskæftigelsesministeriet, en tilforordnet
fra Socialministeriet efter indstilling fra socialministeren, en
tilforordnet fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter
indstilling fra indenrigs- og sundhedsministeren og en tilforordnet
fra Finansministeriet efter indstilling fra finansministeren. De
tilforordnede har ikke stemmeret.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger en suppleant for hver af de tilforordnede efter indstilling
fra den minister, der indstiller den pågældende
tilforordnede.
§ 12.
Bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år og kan genudpeges.
Hvis formanden eller et medlem afgår i utide, kan
afløseren udpeges for mindre end 4 år.
Stk. 2. Bestyrelsens forretningsorden
fastsættes af beskæftigelsesministeren.
§ 13.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden og
følgende udpegede medlemmer eller suppleanter for disse er
til stede:
1) Mindst 3 af de i § 10, stk. 3,
nr. 1-5, nævnte medlemmer.
2) Mindst 3 af de i § 10, stk. 3,
nr. 6-8, nævnte medlemmer.
3) Mindst 2 af de i § 10, stk. 3,
nr. 9, nævnte medlemmer.
Stk. 2. Alle beslutninger i
bestyrelsen træffes ved almindeligt flertal blandt de
fremmødte. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
§ 14.
Bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan, der indeholder
de overordnede retningslinjer for fondens virke.
Stk. 2. Bestyrelsen har til opgave at
sikre, at fonden yder økonomisk støtte til projekter
og accepterer tilbud i overensstemmelse med retningslinjerne i
handlingsplanen.
§ 15.
Bestyrelsen vurderer de enkelte ansøgninger og tilbud, som
de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt
velkvalificerede, og prioriterer disse.
Stk. 2. Bestyrelsen fastsætter
retningslinjer for vurdering af ansøgninger og tilbud.
§ 16. I
forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan bestyrelsen
rådføre sig med de faglige rådgivende udvalg
eller med relevante myndigheder eller eksperter.
§ 17.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang.
§ 18.
Bestyrelsen afgiver en årlig beretning om fondens virke.
Stk. 2. Beretningen
offentliggøres inden for en frist, der fastsættes af
beskæftigelsesministeren.
Stk. 3. Bestyrelsen skal tillige
på anden vis udbrede kendskabet til fondens virke og
resultatet af de projekter, som fonden har tildelt midler.
§ 19. Til brug
for årlige politiske forhandlinger om fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver udarbejder bestyrelsen en
årlig redegørelse, som indeholder
1) en status for fondens aktiviteter,
2) en evaluering af fondens aktiviteter,
3) et aktuelt datagrundlag om brancher og
jobgrupper med fysisk og psykisk nedslidning og
4) forslag til fremtidige aktiviteter.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter en frist for, hvornår den i stk. 1
nævnte redegørelse skal være udarbejdet.
De faglige rådgivende udvalg
§ 20.
Beskæftigelsesministeren nedsætter et antal faglige
rådgivende udvalg, som skal sikre, at fonden yder
støtte til projekter af høj kvalitet.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren medlemmerne til de faglige rådgivende
udvalg.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren og
indenrigs- og sundhedsministeren regler om de faglige
rådgivende udvalg, herunder antallet af udvalg, antallet af
medlemmer, krav til medlemmernes faglige kvalifikationer,
udpegningsperiode, beslutningsdygtighed og beslutningsform.
§ 21. De
faglige rådgivende udvalg vurderer den faglige kvalitet i de
enkelte ansøgninger og tilbud.
Stk. 2. De enkelte faglige
rådgivende udvalg fastsætter kvalitetskriterier for
projekter og udbud. Bestyrelsen godkender kvalitetskriterierne.
§ 22.
Beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden
for de faglige rådgivende udvalg.
Sekretariatet
§ 23.
Beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat, som skal
sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen og i de faglige
rådgivende udvalg.
§ 24.
Sekretariatet påser, at de indkomne ansøgninger og
tilbud opfylder ansøgningskrav og tilbudskrav og er indgivet
rettidigt.
Stk. 2. Sekretariatet fastsætter
retningslinjer om ansøgningskrav og tilbudskrav, herunder
krav til ansøgningers og tilbuds indhold og form.
Kapitel 5
Fremgangsmåde ved uddeling af
midler fra fonden
§ 25. Fonden
indkalder ansøgninger eller tilbud i åbne opslag.
Stk. 2. Opslagene skal angive den
økonomiske ramme og de konkrete temaer eller
udbudskriterier, som fonden ønsker tilgodeset.
§ 26.
Bestyrelsen træffer afgørelse om, hvilke projekter der
skal ydes støtte til, og hvilke tilbud der skal
accepteres.
§ 27.
Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendte
projekter og forestår udbetaling af støtte.
Stk. 2. Sekretariatet fastsætter
retningslinjer for tilskud fra fonden, herunder vilkår om
midlernes anvendelse, udbetaling, regnskab, revision, herunder krav
om anvendelse af statsautoriseret revisor, og faglig
rapportering.
§ 28.
Sekretariatet meddeler accept af godkendte tilbud og forestår
betaling for ydelsen.
§ 29. Fonden
stiller ved ydelse af støtte krav om, at resultatet af
projektet gøres offentligt tilgængeligt med henblik
på at styrke formidlingen om forebyggelse og forhindring af
fysisk og psykisk nedslidning.
§ 30.
Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene,
afvises af sekretariatet.
Stk. 2. Ansøgninger og tilbud,
der af de faglige rådgivende udvalg vurderes ikke at ligge
inden for de temaer eller udbudskriterier, der er angivet i
opslaget, modtager afslag fra sekretariatet.
Stk. 3. Ansøgninger og tilbud,
som de faglige rådgivende udvalg vurderer ikke er fagligt
velkvalificerede, modtager afslag fra sekretariatet.
Stk. 4. Kvalificerede
ansøgninger og tilbud, som bestyrelsen træffer
afgørelse om ikke skal ydes støtte eller ikke skal
accepteres, modtager afslag fra sekretariatet.
Tilsyn med støtten
§ 31.
Sekretariatet fører tilsyn med de projekter, der modtager
støtte fra fonden.
Stk. 2. Sekretariatet fastsætter
nærmere retningslinjer for tilsynet.
§ 32.
Støttemodtager skal underrette sekretariatet,
hvis planlagte projekter forsinkes eller forudsætningerne for
støtten ændres væsentligt.
Bortfald og tilbagebetaling af
støtte
§ 33. Fonden
kan træffe afgørelse om bortfald eller tilbagebetaling
af støtte, hvis betingelserne for støtte ikke
længere er opfyldt, eller hvis der i forbindelse med
ansøgning om støtte er givet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
ydelse af støtte.
Stk. 2. Tilbagebetaling efter
stk. 1 skal ske senest 1 måned efter påkrav.
Stk. 3. Tilbagebetales det skyldige
beløb ikke rettidigt, skal der betales rente efter
§ 5, stk. 1 og 2, i renteloven fra
forfaldsdagen.
Stk. 4. Der er udpantningsret for
forfaldne beløb, jf. stk. 2 og 3.
Kapitel 6
Klage
§ 34.
Afgørelser, som efter denne lov er truffet af fonden, kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. Afgørelser efter
§ 30, stk. 1, kan dog indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at
ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist.
Ikrafttræden m.v.
§ 35. Loven
træder i kraft den 1. februar 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter bemyndigelse tidspunktet for
ikrafttrædelsen af §§ 3-5 og
§§ 25-33.
§ 36. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.