L 89 Forslag til lov om Forebyggelsesfonden.

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 29-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l89_som_fremsat (html)

L 89 (som fremsat): Forslag til lov om Forebyggelsesfonden.

Fremsat den 29. november 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om Forebyggelsesfonden

 

Kapitel 1

Forebyggelsesfondens oprettelse og formål

§ 1. Der oprettes en forebyggelsesfond.

Stk. 2. Forebyggelsesfonden er et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.

§ 2. Forebyggelsesfondens formål er at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse af fondens midler.

Stk. 2. Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser, med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede og at støtte utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.

Kapitel 2

Anvendelsesområde

§ 3. Der kan ydes støtte til følgende formål:

1) Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.

2) Projekter, der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.

3) Projekter, der udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1 og 2 nævnte formål.

4) Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede.

5) Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.

Stk. 2. Det er en betingelse for støtte efter stk. 1, nr. 1 og 2, at repræsentanter for arbejdstager- og arbejdsgiversiden enten inden for den pågældende branche eller på den offentlige eller private virksomhed indgår skriftlig aftale med konkrete mål for initiativerne.

Stk. 3. Fonden kan udbyde projekter inden for de formål, der er nævnt i stk. 1.

§ 4. Fonden tildeler efter ansøgning økonomisk støtte til projekter og accepterer tilbud, der falder ind under fondens formål, jf. § 3.

Stk. 2. Der kan ydes støtte til offentlige eller private virksomheder, herunder produktionsenheder. Endvidere kan der ydes støtte til grupper eller sammenslutninger af offentlige eller private virksomheder, herunder produktionsenheder.

Stk. 3. Ved støtte til de formål, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5, kan der tillige ydes støtte til foreninger og organisationer.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvem der kan indgive ansøgning om støtte.

§ 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om medfinansiering af de projekter, der ydes støtte til.

Kapitel 3

Fondens kapitalforvaltning, regnskab og revision

§ 6. Forebyggelsesfonden oprettes med en kapital på 3 mia. kr.

Stk. 2. Der kan udbetales følgende beløb fra fonden:

1) Op til 200 mio. kr. i 2007.

2) Op til 350 mio. kr. i 2008 og hvert af de følgende år herefter.

§ 7. Fondens kapital forvaltes af Danmarks Nationalbank efter aftale med finansministeren. Fondens kapital anbringes i danske statsobligationer.

Stk. 2. Nedlægges fonden, overgår kapitalen til staten.

§ 8. Fonden afholder de nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens og de faglige rådgivende udvalgs formand og medlemmer. Beskæftigelsesministeren skal godkende udgifternes omfang.

§ 9. Fonden aflægger regnskab og revideres efter de regler, der gælder for staten.

Kapitel 4

Fondens struktur og opgaver

Bestyrelsen

§ 10. Fonden ledes af en bestyrelse bestående af en formand og 16 medlemmer.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens formand.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer på følgende måde:

1) To medlemmer efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening.

2) Et medlem efter indstilling fra Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger.

3) Et medlem efter indstilling fra Ledernes Hovedorganisation.

4) Et medlem efter indstilling fra Kommunernes Landsforening.

5) Et medlem efter indstilling fra Danske Regioner.

6) Fire medlemmer efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark.

7) Et medlem efter indstilling fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.

8) Et medlem efter indstilling fra Akademikernes Centralorganisation.

9) Fire medlemmer efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren udpeger endvidere en suppleant for hvert bestyrelsesmedlem på samme måde som angivet i stk. 3.

Stk. 5. Under et medlems midlertidige forfald indtræder suppleanten i medlemmets sted. I perioder, hvor suppleanten ikke er indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten ikke deltage i bestyrelsens møder. Ved permanent forfald udpeges et nyt medlem.

§ 11. Beskæftigelsesministeren udpeger til bestyrelsen en tilforordnet fra Beskæftigelsesministeriet, en tilforordnet fra Socialministeriet efter indstilling fra socialministeren, en tilforordnet fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter indstilling fra indenrigs- og sundhedsministeren og en tilforordnet fra Finansministeriet efter indstilling fra finansministeren. De tilforordnede har ikke stemmeret.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren udpeger en suppleant for hver af de tilforordnede efter indstilling fra den minister, der indstiller den pågældende tilforordnede.

§ 12. Bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år og kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlem afgår i utide, kan afløseren udpeges for mindre end 4 år.

Stk. 2. Bestyrelsens forretningsorden fastsættes af beskæftigelsesministeren.

§ 13. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden samt følgende udpegede medlemmer eller suppleanter for disse er til stede:

1) Mindst tre af de i § 10, stk. 3, nr. 1-5, nævnte medlemmer.

2) Mindst tre af de i § 10, stk. 3, nr. 6-8, nævnte medlemmer.

3) Mindst to af de i § 10, stk. 3, nr. 9, nævnte medlemmer.

Stk. 2. Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved almindeligt flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

§ 14. Bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan, der indeholder de overordnede retningslinjer for fondens virke.

Stk. 2. Bestyrelsen har til opgave at sikre, at fonden yder økonomisk støtte til projekter og accepterer tilbud i overensstemmelse med retningslinjerne i handlingsplanen.

§ 15. Bestyrelsen vurderer de enkelte ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede, og prioriterer disse.

Stk. 2. Bestyrelsen fastsætter retningslinjer for vurdering af ansøgninger og tilbud.

§ 16. I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan bestyrelsen rådføre sig med de faglige rådgivende udvalg eller med relevante myndigheder eller eksperter.

§ 17. Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.

§ 18. Bestyrelsen afgiver en årlig beretning om fondens virke.

Stk. 2. Beretningen offentliggøres inden for en frist, der fastsættes af beskæftigelsesministeren.

Stk. 3. Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbrede kendskabet til fondens virke og resultatet af de projekter, som fonden har tildelt midler.

§ 19. Til brug for årlige politiske forhandlinger om fordeling og prioritering af fondens midler og opgaver udarbejder bestyrelsen en årlig redegørelse, som indeholder

1) en status for fondens aktiviteter,

2) en evaluering af fondens aktiviteter,

3) et aktuelt datagrundlag om brancher og jobgrupper med fysisk og psykisk nedslidning og

4) forslag til fremtidige aktiviteter.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for, hvornår den i stk. 1 nævnte redegørelse skal være udarbejdet.

De faglige rådgivende udvalg

§ 20. Beskæftigelsesministeren nedsætter et antal faglige rådgivende udvalg, som skal sikre, at fonden yder støtte til projekter af høj kvalitet.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren medlemmerne til de faglige rådgivende udvalg.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren regler om de faglige rådgivende udvalg, herunder antallet af udvalg, antallet af medlemmer, krav til medlemmernes faglige kvalifikationer, udpegningsperiode, beslutningsdygtighed og beslutningsform.

§ 21. De faglige rådgivende udvalg vurderer den faglige kvalitet i de enkelte ansøgninger og tilbud.

Stk. 2. De enkelte faglige rådgivende udvalg fastsætter kvalitetskriterier for projekter og udbud. Bestyrelsen godkender kvalitetskriterierne.

§ 22. Beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden for de faglige rådgivende udvalg.

Sekretariatet

§ 23. Beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat, som skal sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen og i de faglige rådgivende udvalg.

§ 24. Sekretariatet påser, at de indkomne ansøgninger og tilbud opfylder ansøgningskrav og tilbudskrav og er indgivet rettidigt.

Stk. 2. Sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøgningskrav og tilbudskrav, herunder krav til ansøgningers og tilbuds indhold og form.

Kapitel 5

Fremgangsmåde ved uddeling af midler fra fonden

§ 25. Fonden indkalder ansøgninger eller tilbud i åbne opslag.

Stk. 2. Opslagene skal angive den økonomiske ramme samt de konkrete temaer eller udbudskriterier, som fonden ønsker tilgodeset.

§ 26. Bestyrelsen træffer afgørelse om, hvilke projekter der skal ydes støtte til, og hvilke tilbud der skal accepteres.

§ 27. Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendte projekter og forestår udbetaling af støtte.

Stk. 2. Sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilskud fra fonden, herunder vilkår om midlernes anvendelse, udbetaling, regnskab, revision, herunder krav om anvendelse af statsautoriseret revisor, og faglig rapportering.

§ 28. Sekretariatet meddeler accept af godkendte tilbud og forestår betaling for ydelsen.

§ 29. Fonden stiller ved ydelse af støtte krav om, at resultatet af projektet gøres offentligt tilgængeligt med henblik på at styrke formidlingen om forebyggelse og forhindring af fysisk og psykisk nedslidning.

§ 30. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene, afvises af sekretariatet.

Stk. 2. Ansøgninger og tilbud, der af de faglige rådgivende udvalg vurderes ikke at ligge inden for de temaer eller udbudskriterier, der er angivet i opslaget, modtager afslag fra sekretariatet.

Stk. 3. Ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende udvalg vurderer ikke er fagligt velkvalificerede, modtager afslag fra sekretariatet.

Stk. 4. Kvalificerede ansøgninger og tilbud, som bestyrelsen træffer afgørelse om ikke skal ydes støtte eller ikke skal accepteres, modtager afslag fra sekretariatet.

Tilsyn med støtten

§ 31. Sekretariatet fører tilsyn med de projekter, der modtager støtte fra fonden.

Stk. 2. Sekretariatet fastsætter nærmere retningslinjer for tilsynet.

§ 32. Støttemodtager skal underrette sek­re­taria­tet, hvis planlagte projekter forsinkes, eller forudsætningerne for støtten ændres væsentligt.

Bortfald og tilbagebetaling af støtte

§ 33. Fonden kan træffe afgørelse om bortfald eller tilbagebetaling af støtte, hvis betingelserne for støtte ikke længere er opfyldt, eller hvis der i forbindelse med ansøgning om støtte er givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for ydelse af støtte.

Stk. 2. Tilbagebetaling efter stk. 1 skal ske senest 1 måned efter påkrav.

Stk. 3. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt, skal der betales rente efter § 5, stk. 1 og 2, i renteloven fra forfaldsdagen.

Stk. 4. Der er udpantningsret for forfaldne beløb, jf. stk. 2 og 3.

Kapitel 6

Klage

§ 34. Afgørelser, som efter denne lov er truffet af fonden, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Stk. 2. Afgørelser efter § 30, stk. 1, kan dog indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist.

Ikrafttræden m.v.

§ 35. Loven træder i kraft den 1. februar 2007, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter bemyndigelse tidspunktet for ikrafttrædelsen af §§ 3-5 og §§ 25-33.

§ 36. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Forslaget udmønter den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden, der vedrører oprettelse af en forebyggelsesfond.

Det foreslås, at der oprettes en forebyggelsesfond med en kapital på 3 mia. kr. Forslaget skal medvirke til en senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet ved at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning.

Fonden skal yde støtte til arbejdspladsrelaterede projekter med henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræningen og rehabiliteringen af syge mennesker og mennesker med handicap og at støtte utraditionelle projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. Der udbetales fra fonden op til 200 mio. kr. i etableringsåret 2007 og op til 350 mio. kr. årligt i 2008 og årene herefter.

Forslaget ligger i tråd med regeringens nye prioritering af arbejdsmiljøindsatsen frem til 2010. Denne prioritering sætter fokus på bl.a. muskel- og skeletbesvær og på psykisk arbejdsmiljø, som er arbejdsmiljøproblemer, der er centrale i forhold til nedslidning.

1.1. Lovforslagets hovedindhold

Lovforslagets hovedindhold vedrører oprettelse af Forebyggelsesfonden og fastsættelse af rammer for udbetaling af midler fra fonden.

1.1.1. Oprettelse af Forebyggelsesfonden

Forslaget indebærer, at der oprettes en forebyggelsesfond, der består af en bestyrelse, et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat. Beskæftigelsesministeren udpeger formand og medlemmer til bestyrelsen og bemyndiges til efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren at udpege medlemmer til de faglige rådgivende udvalg. Inddragelsen af socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren skyldes, at der i henhold til fondens formål også ydes økonomisk støtte til projekter, der vedrører disse ministeriers områder, og at der derfor er behov for inddragelse af faglig ekspertise inden for disse områder.

Bestyrelsen skal vurdere relevansen af ansøgninger og tilbud og træffe afgørelse om udbetaling af midler blandt de ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede. På den måde adskilles vurderingen af kvalitet og relevans.

Fondens sekretariatsfunktion foreslås varetaget af et sekretariat.

1.1.2. Rammer for udbetaling af midler fra fonden

Forligspartierne bag velfærdsaftalen fastlægger de overordnede rammer for udbetaling af midler fra fonden sideløbende med de årlige finanslovsforhandlinger. De overordnede rammer kan fastlægges dels ved en fordeling af midler inden for de formål, som fonden kan yde midler til, dels ved en overordnet prioritering af indsatsområder og evt. temaer. Inden for disse overordnede politiske rammer træffer fonden beslutning om uddeling af midler.

Det foreslås, at fonden indkalder ansøgninger i åbne opslag og tilbud i åbne udbud. Opslagene skal indeholde oplysninger om de konkrete temaer og ansøgnings- og udbudskriterier og oplysninger om den økonomiske ramme for støtte. Temaer og udbudskriterier skal ligge inden for de formål, fonden kan yde støtte til og inden for de overordnede politiske rammer.

Efter opslag vil indkomne ansøgninger og tilbud blive forelagt de faglige rådgivende udvalg med henblik på vurdering af den faglige kvalitet. Fagligt velkvalificerede ansøgninger og tilbud vil blive forelagt bestyrelsen med henblik på vurdering af ansøgningernes og tilbudenes relevans. Bestyrelsen træffer afgørelse om, hvilke ansøgninger og tilbud der skal tildeles økonomiske midler henholdsvis accepteres. Sekretariatet meddeler herefter tilsagn om støtte henholdsvis afslag på støtte samt accept af tilbud henholdsvis afslag på tilbud.

Med henblik på at styrke formidlingen omkring forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning vil det være en betingelse for at modtage støtte fra fonden, at resultatet af de enkelte projekter gøres offentligt tilgængelige.

For at sikre den optimale udnyttelse af fondens midler føres der tilsyn med de projekter, der modtager støtte fra fonden, ligesom støtten i visse situationer kan bortfalde eller kræves tilbagebetalt.

1.2. Hovedlinierne i lovforberedelsen (herunder udvalgsarbejde, indstillinger og anbefalinger fra myndigheder og organisationer m.v.)

Der har været afholdt en møderække og etableret et samarbejde mellem repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriet, Socialministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Finansministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet, som har udarbejdet oplæg om fondens formål og etablering.

2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget

Hovedpunkterne i lovforslaget vedrører oprettelse af Forebyggelsesfonden, herunder fondens struktur og opgaver samt rammerne for udbetaling af midler fra fonden, herunder formål og betingelser for støtte.

2.1. Oprettelse af Forebyggelsesfonden

Der foreslås oprettet en forebyggelsesfond bestående af en bestyrelse med en formand og 16 medlemmer, et antal faglige rådgivende udvalg og et sekretariat.

2.1.1. Den ordning, som lovforslaget lægger op til

Beskæftigelsesministeren udpeger formand for og medlemmer til bestyrelsen efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter og de berørte ministerier. Endvidere nedsætter beskæftigelsesministeren et antal faglige rådgivende udvalg.

Beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte regler om de faglige rådgivende udvalg. Der skal i den forbindelse fastsættes regler om antallet af faglige rådgivende udvalg, idet det f.eks. kan være hensigtsmæssigt at oprette flere forskellige faglige rådgivende udvalg. Samtidig skal der fastsættes regler om krav til de faglige kvalifikationer for medlemmerne og for udpegningsperiode, beslutningsdygtighed og beslutningsform m.v.

Bestyrelsens opgave er at sikre, at fonden yder økonomisk støtte til projekter, der ud fra en overordnet strategisk vurdering er relevante. Det er bestyrelsen, der ud fra egne relevanskriterier træffer afgørelse, om hvilke projekter, der skal tildeles støtte, mens de faglige rådgivende udvalg skal sikre, at fonden yder støtte til projekter af høj faglig kvalitet. Bestyrelsen udarbejder handlingsplaner for udmøntning af midlerne inden for de overordnede politiske rammer.

Bestyrelsen kan i tvivlstilfælde rådføre sig med de faglige rådgivende udvalg eller med relevante myndigheder og eksperter.

Bestyrelsen afgiver årligt en beretning for fondens virke. Beretningen offentliggøres. Endvidere udarbejder bestyrelsen en redegørelse til brug for de årlige politiske forhandlinger om de overordnede rammer for tildeling af midler.

Det foreslås, at der etableres et sekretariat for fonden. Sekretariatet varetager betjening af bestyrelse og de faglige rådgivende udvalg samt forestår administrationen af ordningen.

2.2. Rammer for udbetaling af midler fra fonden

Fondens formål er at yde støtte til projekter, der forbygger og forhindrer fysisk og psykisk nedslidning.

2.2.1. Den ordning, som lovforslaget lægger op til

Fonden kan yde støtte til følgende formål:

1) projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange,

2) projekter, der bidrager til at fastholde beskæftigede med dårligt helbred og sygemeldte medarbejderes tilbagevenden til arbejdsmarkedet,

3) projekter, der udvikler ny teknologi,

4) projekter, som forbedrer genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede, og

5) projekter, som styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.

Det foreslås, at arbejdstager- og arbejdsgiversiden inden for de pågældende brancher eller på den enkelte virksomhed skal have indgået aftale med konkrete mål for indsatsen for at kunne modtage støtte fra fonden inden for de to førstnævnte formål, som vedrører arbejdsmiljø på arbejdspladserne.

Offentlige og private virksomheder og produktionsenheder samt i visse tilfælde organisationer og foreninger kan søge om støtte fra fonden. Det samme kan grupper af virksomheder og produktionsenheder.

Ansøgninger og tilbud, som overholder ansøgnings- og tilbudskravene, og som er indkommet rettidigt, vil blive forelagt de faglige rådgivende udvalg med henblik på vurdering af den faglige kvalitet. Fagligt velkvalificerede ansøgninger og tilbud vil blive forelagt bestyrelsen med henblik på vurdering af relevans. Bestyrelsen træffer beslutning om, hvilke ansøgninger og tilbud der skal tildeles økonomisk støtte eller accepteres, og hvilke der skal afslås.

Det er en betingelse for økonomisk støtte fra fonden, at resultatet af det enkelte projekt gøres offentligt tilgængeligt.

Sekretariatet meddeler tilsagn om midler til de godkendte ansøgninger og tilbud og meddeler afslag på ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder kriterierne om kvalitet eller relevans.

Udbetaling af støtte fra fonden vil ske i overensstemmelse med EU€™s statsstøtteregler og udbudsregler.

Det foreslås, at sekretariatet fører tilsyn med de projekter, der modtager støtte fra fonden. Det foreslås endvidere, at støttemodtager skal underrette sekretariatet, hvis et projekt forsinkes eller forudsætningerne for støtten ændres væsentligt.

Hvis betingelserne for støtte fra fonden ikke længere er opfyldt, eller det viser sig, at støttemodtager har givet urigtige eller vildledende oplysninger, foreslås det, at fonden kan standse udbetalingen af støtte og/eller kræve støtten tilbagebetalt.

Det foreslås, at fondens afgørelser som hovedregel ikke kan påklages.

3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige (som støtteansøger og støttemodtager) forventes at være de samme som for erhvervslivet. Der henvises derfor til afsnit 4 neden for.

Staten vil have udgifter i forbindelse med udbetaling af midler fra fonden. Fondens kapital er på 3 mia. kr. Der kan udbetales op til 350 mio. kr. om året af fondens midler, indtil disse er opbrugt, dog op til 200 mio. kr. i 2007.

Til administration af fonden afholdes udgifter til drift af et sekretariat med op til 3 pct. af fondens årlige ramme. Der afsættes midler fra fondens årlige ramme til eventuelle vederlag til bestyrelsens formand og medlemmer og til vederlag til formænd og medlemmer af de faglige rådgivende udvalg. Endvidere kan der af fondens årlige ramme anvendes midler til gennemførelse af kortlægninger, analyser, formidling mv.

Hertil kommer virkningen af det rentetab, der følger af, at den årlige forrentning af fondens kapital forudsættes at tilgå fonden.

Der kan fastsættes regler om evt. medfinansiering af projekter i forbindelse med modtagelse af støtte fra fonden.

Lovforslaget skønnes ikke at have konsekvenser af betydning for kommuner eller regioner.

4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Da det er frivilligt, om virksomhederne ønsker at søge støtte til relevante projekter, vurderes forslaget ikke at medføre administrative konsekvenser for virksomhederne.

Om virksomheders skattemæssige administration i forbindelse med støtte fra fonden henvises til gældende regler om beskatning af virksomheder.

5. De administrative konsekvenser for borgere

Borgere kan ikke søge om støtte fra fonden og er derfor ikke direkte berørt af forslaget.

6. De miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Forslaget berører EU€™s regler om statsstøtte og EU€™s regler om udbud. I det omfang fondens midler udbetales som økonomisk støtte til offentlige og private virksomheder falder udbetalingerne fra fonden ind under EU€™s regler for statsstøtte. Udbetalingerne vil ske i overensstemmelse med disse regler. Forslaget skal derfor notificeres i Europa-Kommissionen.

I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af udbud skal EU€™s udbudsregler iagttages.

8. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Forslaget har været sendt i høring hos:

Arbejdsmiljørådet

Landsorganisationen i Danmark

Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd

Akademikernes Centralorganisation

Dansk Arbejdsgiverforening

Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere og Landbrugsrådet

Finanssektorens Arbejdsgiverforening

Ledernes Hovedorganisation

Kommunernes Landsforening

Danske Regioner

Københavns Kommune

Frederiksberg Kommune

Det Nationale Råd for Folkesundhed

De Samvirkende Invalideorganisationer

Foreningen af Socialchefer i Danmark

Ældresagen

Ældremobiliseringen

OSI €" Organisationen af Selvejende Institutioner

Dansk Industri

HTS-A

HTSI

Dansk Handel og Service

KA Pleje

Dansk Sygeplejeråd

FOA

Lederforum

Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark

Finansministeriet

Forsvarsministeriet

Indenrigs- og Sundhedsministeriet

Kirkeministeriet

Kulturministeriet

Miljøministeriet

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og udvikling

Socialministeriet

Skatteministeriet

Transport- og Energiministeriet

Udenrigsministeriet

Undervisningsministeriet

Økonomi- og Erhvervsministeriet

Søfartsstyrelsen

Energistyrelsen

Statens Luftfartsvæsen

Konkurrencestyrelsen

9. Sammenfattende skema

 

Positive

konsekvenser/mindre udgifter

Negative

konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Afhænger af antallet af støtteansøgninger og størrelsen af støttebeløbene.

De statslige omkostninger ved fonden forudsættes at udgøre op til 200 mio. kr. i 2007 og op til 350 mio. kr. i 2008 og årene herefter.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Afhænger af antallet af støtteansøgninger og størrelsen af støttebeløbene.

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget notificeres til Europa-Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 88, stk. 3.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Bestemmelsen fastslår, at Forebyggelsesfonden oprettes som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.

Ved fonden forstås bestyrelsen, de faglige rådgivende udvalg og sekretariatet

Til § 2

Til stk. 1

Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter på det danske arbejdsmarked, herunder inden for søfart, luftfart og offshore.

Til stk. 2

Det er en forudsætning for at kunne få støtte fra Forebyggelsesfonden, at projektet er arbejdspladsrelateret. Det gælder projekter inden for alle fondens formål, jf. § 3, stk. 1. Det betyder, at projektet skal foregå på en arbejdsplads eller inddrage arbejdspladser. Eksempelvis skal virksomheder også være en del af målgruppen for projekter vedrørende bedre genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede, og et projekt om fysisk aktivitet skal henvende sig til medarbejdere i en konkret virksomhed.

For at kunne opnå støtte skal et projekt indebære, at der sættes noget nyt i gang. Projektet må ikke bestå i at gennemføre initiativer, som under alle omstændigheder skulle gennemføres. Det betyder, at der ikke kan gives støtte til projekter, der f.eks. udelukkende består i, at en virksomhed lever op til arbejdsmiljølovens krav om at udarbejde en arbejdspladsvurdering eller udelukkende består i, at en kommune opfylder sine lovbundne forpligtelser vedrørende genoptræning.

Projekterne kan både bestå i at implementere kendte koncepter og i at udvikle nye. Et eksempel er, at det er veldokumenteret, at rygestopkurser er et særdeles velegnet instrument til at opnå rygeophør. Støtte til virksomheder, der ønsker at gennemføre rygestopkurser, vil derfor ligge inden for fondens formål.

Et eksempel på at udvikle nye koncepter kan være, at en række små virksomheder ønsker at danne et netværk, hvor de i fællesskab kan udvikle og afprøve løsninger på psykiske eller fysiske belastninger i branchen.

Det utraditionelle i initiativer vedrørende rygning, alkohol og fedme m.v. kan f.eks. bestå i, at projekter sættes i gang som et samarbejde mellem aktører for forskellige sektorer. Det kan f.eks. være samarbejde eller partnerskaber mellem kommuner, det lokale erhvervsliv, de lokale arbejdstagerorganisationer og idrætsforeninger m.v. om fysisk aktivitet. Det kan også dreje sig om samarbejde mellem kommuner og fagforeninger for at nå de målgrupper på virksomheder, som erfaringsmæssigt hidtil har været sværest at motivere til rygestop. Et andet eksempel på en utraditionel tilgang kan være projekter, der sammentænker de forskellige sider af de ansattes arbejdsliv i samme projekt. Det vil sige projekter, der f.eks. forsøger at skabe sammenhæng mellem livsstil, arbejdsmiljø og sygefraværs- og fastholdelsespolitik.

Til § 3

Til stk. 1

Bestemmelsen angiver de formål, som fonden kan yde økonomisk støtte inden for. Der kan ikke ydes støtte ud over de angivne formål. Det indebærer, at der f.eks. ikke kan ydes støtte til forskningsprojekter.

Til stk. 1, nr. 1

Projekter inden for det i nr. 1 nævnte formål kan f.eks. være projekter, der fokuserer på at forbedre det psykiske arbejdsmiljø og undgå stress ved at ændre arbejdets organisering, udvikle ledernes og medarbejdernes kvalifikationer og ressourcer samt styrke de positive faktorer i arbejdet. Det kan også være projekter om at udvikle virksomhedens arbejdsmiljøarbejde vedrørende psykisk arbejdsmiljø. Videre kan det f.eks. dreje sig om projekter, der fokuserer på at forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø ved at kombinere indførelse af nye teknologier og teknikker med større indflydelse på tilrettelæggelse og fordeling af arbejdsopgaver. Det kan også være projekter med konkrete uddannelses- eller efteruddannelsesaktiviteter rettet mod at styrke forebyggelsen af fysisk og psykisk nedslidning. Det kan endvidere f.eks. være projekter, hvor der samtidig gennemføres en indsats for at forbedre arbejdsmiljøet og en sundhedsfremmeindsats, f.eks. i form af fokus på betydningen af fysisk aktivitet.

Det forudsættes ved forslaget, at projekter inden for det i nr. 1 nævnte formål kan være inden for alle brancher og jobgrupper, der er særlig nedslidningstruede. Projekterne skal fokusere på grupper af ansatte, der har særlig risiko for ikke at holde et helt arbejdsliv eller have et stort sygefravær på grund af nedslidning.

I forbindelse med støtte til de i nr. 1 nævnte projekter, er der udpeget en række brancher og jobgrupper, hvor der er overrisiko for, at de beskæftigede ikke kan holde til at arbejde et helt liv igennem. Disse brancher og jobgrupper er defineret ud fra overhyppighed af førtidspensionister, overhyppighed af efterlønsmodtagere og overhyppighed af sygefravær.

De brancher og jobgrupper, der er særligt relevante på nuværende tidspunkt er bl.a. rengøring, plejehjem og hjemmepleje, hotel- og restauration, transport af passagerer, slagterier og fjerkræslagterier samt bygge- og anlæg. Oplistningen er ikke udtømmende, så der vil også kunne gives støtte til projekter inden for andre brancher og jobgrupper. Der kan endvidere fremkomme ny viden om andre brancher og jobgrupper, hvor det kan blive relevant at yde støtte.

Herudover kan de brancher og jobgrupper, der er nedslidningstruede, ændre sig over tid, således at andre brancher og jobgrupper kan blive prioriteret, herunder i forbindelse med fastlæggelse af de overordnede politiske rammer for tildeling af støtte. Der kan derfor også ydes støtte til virksomheder i andre brancher, f.eks. på baggrund af overhyppighed af stress.

Til stk. 1, nr. 2

Projekter inden for det i nr. 2 nævnte formål kan f.eks. være projekter på virksomheder om jobtilpasning og om forbedring af arbejdsevnen gennem en indsats, der samtidig retter sig mod fysiske, psykiske og sociale faktorer.

Det forudsættes ved forslaget, at projekter inden for det i nr. 2 nævnte formål kan være inden for alle brancher og jobgrupper, der er særlig nedslidningstruede.

I forbindelse med de nævnte projekter er der udpeget en række brancher og jobgrupper, hvor der er overrisiko for, at de beskæftigede ikke kan holde til at arbejde et helt liv igennem. Der henvises til bemærkningerne til stk. 1. nr. 1.

Til stk. 1, nr. 3

Projekter inden for det i nr. 3 nævnte formål kan f.eks. være projekter om udvikling af teknologier, der kan nedsætte den fysiske belastning ved rengøringsarbejde, i plejesektoren eller i bygge- og anlægssektoren. Det forudsættes, at målgruppen for den udviklede teknologi er inden for brancher og jobgrupper, der er særlig nedslidningstruede.

Til stk. 1, nr. 4

Projekter inden for det i nr. 4 nævnte formål kan f.eks. være projekter, hvor kommunerne, evt. i samarbejde med eksterne leverandører, udvikler og udbyder nye genoptræningstilbud med henblik på tilbagevenden til arbejdsmarkedet eller fastholdelse af personer med risiko for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet. Eksempelvis ved, at de praktiserende læger efter nærmere aftalte kriterier kan få mulighed for at visitere patienter til genoptræning i kommunen. Tilbuddet kan her være relevant for f.eks. patienter med muskel- og skeletlidelser, som har mange sygedage og/eller i øvrigt kan have problemer med fastholdelse på arbejdsmarkedet. Det kan også være kommunale projekter, som i tilknytning til konkrete genoptræningsforløb systematisk tilbyder et opsøgende samarbejde med de enkelte virksomheder om forberedelse af tilbagevenden til arbejdsmarkedet. En opsøgende indsats kan her være særlig relevant i forhold til mindre og mellemstore virksomheder.

Erfaringerne fra et sådant opsøgende samarbejde kan danne udgangspunkt for, at kommunerne i samarbejde med lokale virksomheder, brancheforeninger m.v. udvikler et samlet program for genoptræning. Der kan også tænkes projekter, der retter sig mod kronisk syge med henblik på at reducere risikoen for, at de mister tilknytning til arbejdsmarkedet, samt projekter der specifikt drejer sig om at imødegå risikoen for, at mennesker med tilknytning til arbejdsmarkedet mister forbindelsen til arbejdsmarkedet, hvis de bliver ramt af en ulykke eller sygdom med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse til følge.

Støtte til projekter er primært tiltænkt kommunerne, evt. i samarbejde med relevante aktører, f.eks. patient- og brancheforeninger.

Til stk. 1, nr. 5

Projekter inden for det i nr. 5 nævnte formål kan være projekter på arbejdspladserne vedrørende fedme, rygning, fysisk inaktivitet og alkohol. Projekterne kan rette sig til grupper på arbejdsmarkedet, som er særligt udsatte. Projekterne kan også have til formål at medvirke til at opnå mere viden om, hvilke forebyggelsesmetoder, der skaber forandring.

Både virksomheder, kommuner, foreninger og organisationer kan søge om støtte til projekter.

Der kan f.eks. iværksættes projekter, der dels styrker bevidstheden om risikoen forbundet med fysisk inaktivitet, herunder sammenhængen til overvægt og fedme, dels øger tilgængeligheden af konkrete tilbud vedrørende fysisk aktivitet. Initiativerne kan sættes i værk i samarbejde/partnerskaber mellem kommuner, det lokale erhvervsliv, de lokale arbejdstagerorganisationer, brancheforeninger og relevante foreninger, som har erfaringer, der kan fremme fysisk aktivitet f.eks. idrætsforeninger m.v. Projekter kan rette sig til særlige grupper af lønmodtagere på private og offentlige virksomheder, der har overvejende fysisk inaktivt arbejde og arbejde med gentagne ensidige belastninger. Et andet eksempel er projekter, der giver støtte til utraditionelle rygestopaktiviteter på den enkelte arbejdsplads. Der kan være behov for en målrettet indsats over for særlige grupper af lønmodtagere, som har en høj rygerandel. Projekter kan understøtte private og offentlige virksomheder og kommuner i at udvikle rygestopaktiviteter og udbrede allerede kendte metoder på rygestopområdet, herunder mere utraditionelle tilgange til at nå disse grupper og øge disse gruppers bevidsthed om risikoen ved at ryge, f.eks. i samarbejde med de relevante fagforeninger på området.

Vedrørende alkohol kan det f.eks. overvejes at give støtte til kurser eller anden oplysningsvirksomhed til virksomheder, som har vanskeligheder ved at efterleve alkoholpolitikken i praksis, eller som endnu ikke har udarbejdet en alkoholpolitik.

Til stk. 2

Betingelsen om indgåelse af en aftale med konkrete mål for projektet gælder kun i forhold til projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange, og projekter, der bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred og syge medarbejderes tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Der stilles således ikke krav om indgåelse af aftale for at kunne modtage støtte til projekter om teknologiudvikling, projekter til genoptræning og rehabilitering eller til projekter om rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.

Aftalen skal indgås mellem repræsentanter for arbejdstagersiden og arbejdsgiversiden enten i den pågældende branche eller på den konkrete virksomhed, som projektet vedrører. En brancheaftale kan vedrøre en branche, en del af en branche eller bestemte jobgrupper. Der kan tillige indgås tværgående brancheaftaler for jobgrupper, hvor det er relevant.

En brancheaftale skal indeholde en beskrivelse af rammerne for de initiativer, som det vil være hensigtsmæssigt at igangsætte inden for den pågældende branche eller jobgruppe. Det skal fremgå af aftalen, at målet med initiativerne er at nedbringe nedslidning i den branche, den del af branchen eller den jobgruppe, som aftalen vedrører. Aftalen skal beskrive de initiativer, som aftaleparterne vil sætte i gang og opstille konkrete mål for dem. Initiativerne kan f.eks. dreje sig om at motivere og understøtte virksomhederne i at gennemføre projekter inden for Forebyggelsesfondens område, men de kan også bestå i, at aftaleparterne påtager sig en særlig indsats med hensyn til formidling af erfaringer om forebyggelse af nedslidning inden for aftaleområdet eller gennemfører selvstændige informations- og vejledningsaktiviteter vedrørende særlige nedslidningsproblemer inden for aftaleområdet.

En virksomhedsaftale vedrører en enkelt virksomhed, en eller flere produktionsenheder i virksomheden eller bestemte jobgrupper. Aftaleparterne er repræsentanter for arbejdsgiver og arbejdstagere på virksomheden. Virksomhedsaftaler skal indeholde en beskrivelse af de initiativer, som er fundet hensigtsmæssige at igangsætte i forbindelse med det pågældende projekt. Det skal fremgå af aftalen, at målet med initiativerne er at nedbringe nedslidning i virksomheden. Initiativerne kan f.eks. dreje sig om at gennemføre projekter under Forebyggelsesfonden, men initiativerne kan også dreje sig om, at projekterne suppleres med andre initiativer på virksomheden.

Aftalen skal være skriftlig og skal kunne dokumenteres over for fonden i forbindelse med ansøgning om støtte. En virksomhedsaftale skal være underskrevet af en repræsentant for virksomhedens ledelse og en repræsentant for arbejdstagersiden i sikkerhedsorganisationen eller andet samarbejdsorgan, der varetager opgaverne i forbindelse med sikkerhed og sundhed, jf. lov om arbejdsmiljø. Hvis sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden ikke er organiseret gennem en sikkerhedsorganisation eller andet samarbejdsorgan, jf. lov om arbejdsmiljø, skal aftalen underskrives af en repræsentant for de ansatte.

Til stk. 3

Fonden kan udbyde projekter inden for de samme formål, som der kan ydes støtte til.

Ved udbud beskriver fonden et konkret projekt, som fonden ønsker gennemført inden for fondens formål. Dette er i modsætning til støtte efter ansøgning, hvor det er ansøger, der beskriver det projekt, der søges støtte til.

Udbud kan f.eks. ske af et tværgående projekt inden for en bestemt branche eller bestemte jobgrupper. Fonden vil herefter foretage udbud af opgaven, hvor interesserede kan give tilbud om opgavens gennemførelse. Resultaterne fra et udbudt projekt skal være offentligt tilgængelige.

Til § 4

Til stk. 1

Bestemmelsen fastsætter, at midler fra fondens uddeles efter ansøgning eller efter tilbud.

Til stk. 2

Bestemmelsen fastsætter, hvem der kan modtage støtte fra fonden. Grupper eller sammenslutninger af offentlige eller private virksomheder, herunder produktionsenheder, kan søge støtte fra fonden. Det kan være et konsortium eller et partnerskab, hvor flere går sammen om et projekt, f.eks. mellem flere mindre virksomheder eller kommuner eller mellem en kommune og en privat virksomhed. Ved grupper eller sammenslutninger af offentlige eller private virksomheder menes virksomheder, der går sammen om at gennemføre et projekt. Der menes ikke arbejdsgiverorganisationer eller lignende. Alle virksomheder uanset størrelse kan modtage støtte fra fonden.

Privatpersoner kan ikke søge støtte fra fonden.

Ved offentlige eller private virksomheder og produktionsenheder forstås i denne lov juridiske enheder og produktionsenheder, som ifølge lov om Det Centrale Virksomhedsregister defineres som virksomheder og produktionsenheder.

På nuværende tidspunkt defineres en virksomhed i CVR-loven således:

1) En fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver eller selvstændig erhvervsdrivende

2) En juridisk person eller en filial af en udenlandsk juridisk person

3) En statslig administrativ enhed

4) En region

5) En kommune

6) Et kommunalt fællesskab

En produktionsenhed defineres således:

1) den hovedaktivitet, som udføres af en juridisk enhed, der kun har en hovedaktivitet, hvor al aktivitet udøves på eller fra samme geografiske adresse som den juridiske enheds adresse

2) den enkelte hovedaktivitet, hvis en juridisk enhed har flere hovedaktiviteter, der udøves på eller fra én geografisk adresse

3) den enkelte aktivitet, hvis en juridisk enhed har aktiviteter, der udøves på eller fra flere geografiske adresser.

Til stk. 3

Bestemmelsen fastsætter, at der ud over de virksomheder og produktionsenheder, der er nævnt i stk. 2 også kan ydes støtte til foreninger og organisationer til projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.

Til stk. 4

Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvem der kan indgive ansøgning til fonden. Det kan f.eks. være regler, der fastsætter, hvordan andre end virksomheden selv kan indgive ansøgning på virksomhedens vegne.

For mange små virksomheder kan det være væsentligt at have mulighed for at få hjælp til at udforme projektbeskrivelse og ansøgning. Som eksempel kan nævnes, at organisationer, konsulenter, arbejds­mil­jø­råd­gi­vere eller andre kan bistå bl.a. små virksomheder med at udforme ansøgning, herunder bistå med eventuel etablering af konsortier, hvor flere f.eks. små virksomheder går sammen om et projekt.

Det vil dog stadig være virksomheden selv, der er formel ansøger og eventuel støttemodtager.

Til § 5

Bestemmelsen giver mulighed for, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at der skal være en vis andel af medfinansiering fra virksomhedernes side, når de opnår støtte fra fonden. I medfør af bestemmelsen kan der f.eks. fastsættes regler om medfinansiering i form af, at virksomhederne bidrager med medarbejdere, vikarudgifter m.v.

Til § 6

Bestemmelsen angiver fondens økonomiske rammer.

Det forudsættes ved lovforslaget, at de politiske partier bag aftalen om oprettelse af Forebyggelsesfonden hvert år inden vedtagelse af den årlige finanslov fastlægger de overordnede rammer for fondens opgaver. De overordnede rammer kan indeholde en fordeling af midlerne mellem de formål, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1 - 5, og en prioritering af indsatsområder og eventuelle temaer inden for de nævnte formål. Fordelingen og prioriteringen kan være flerårig for hele eller dele af fondens midler og opgaver.

Det forudsættes, at de årlige forhandlinger sker på baggrund af oplæg fra beskæftigelsesministeren efter drøftelse med indenrigs- og sundhedsministeren og socialministeren samt på baggrund af bidrag fra fondens bestyrelse i form af en redegørelse for status, evaluering, datagrundlag samt forslag til nye aktiviteter, jf. § 19, stk. 1.

Til § 7

Til stk. 1

Kapitalindskuddet i fonden er neutralt i forhold til den offentlige gæld. For at sikre, at fondsadministrationen bliver så enkel og ikke-udgiftskrævende som muligt, foreslås det, at fondens kapitalforvaltning varetages af Finansministeriet og Danmarks Nationalbank på baggrund af en aftale indgået af finansministeren med Danmarks Nationalbank som agent for Finansministeriet på statsgældsområdet.

Anbringelse af kapitalen i danske statsobligationer vurderes at give en betryggende sikkerhed, idet risikoen for værditab ved eventuelle ændrede globale markedsvilkår og risikoen for valutakurstab minimeres. Anbringelsen er endvidere i overensstemmelse med investeringspraksis for fonde, der indgår i statsregnskabet.

Til stk. 2

Bestemmelsen angiver, hvad der skal ske med fondens kapital, hvis fonden nedlægges. Hvis fonden bliver nedlagt, overgår kapitalen til staten.

Til § 8

Bestemmelsen giver adgang til, at fonden kan afholde alle udgifter ved oprettelse og drift af fonden.

Udgifter til oprettelse og drift af sekretariatet afholdes af fondens midler. Endvidere afholdes af fondens midler udgifter til analysearbejde, formidling, evaluering, beretninger, redegørelser m.v. Endelig afholdes eventuelle udgifter til vederlag til bestyrelse og faglige rådgivende udvalg af fondens midler. Det forudsættes, at Finansministeriets regler om særskilt vederlag følges. Beskæftigelsesministeren godkender udgifterne.

Til § 9

Som en del af den statslige forvaltning, jf. forslagets § 1, stk. 2, vil fondens regnskabsaflæggelse og revisionen heraf følge de almindelige statslige regler herfor, herunder lov om statens regnskabsvæsen m.v., jf. lov nr. 131 af 28. marts 1984 og regler udstedt i medfør heraf, samt lov om revisionen af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 og regler udstedt i medfør heraf.

Til § 10

Til stk. 1

Bestyrelsen har 17 medlemmer inklusiv formand.

Det forudsættes ved lovforslaget, at bestyrelsens formand, medlemmer og tilforordnede samt deres stedfortrædere ikke må medvirke ved behandlingen af ansøgninger, tilbud mv., hvis de pågældende er inhabile efter forvaltningslovens kapitel 2. Dette medfører som hovedregel, at den, der ifølge forvaltningslovens kapitel 2 er inhabil i forhold til en konkret sag, ikke må træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag.

Til stk. 2

Bestemmelsen fastsætter, at beskæftigelsesministeren foretager udpegning af formand til fondens bestyrelse.

Det forudsættes, at formanden er uafhængig og ikke repræsenterer særlige interesser.

Det forudsættes endvidere, at bestyrelsen selv vælger en næstformand af dets midte, således at bestyrelsen kan træffe beslutninger, hvis formanden har forfald eller er inhabil, og at der fastsættes bestemmelser herom i bestyrelsens forretningsorden, jf. § 12, stk. 2.

Til stk. 3

Bestyrelsen har ud over formanden 16 medlemmer, der varetager organisationsinteresser eller har særlig viden inden for fondens samlede område.

Det følger af velfærdsaftalen, at arbejdsmarkedets parter skal være repræsenteret i bestyrelsen. Disse repræsenteres med 12 medlemmer, 6 som indstilles af arbejdsgiverorganisationer, og 6 som indstilles af lønmodtagerorganisationer. Repræsentanter fra de områder, som socialministeriet og indenrigs- og sundhedsministeriet dækker, skal også repræsenteres i bestyrelsen, således at deres interesser tilgodeses. Der udpeges derfor 4 medlemmer efter drøftelse mellem de berørte ministre. Det kan f.eks. være personer fra patient/bruger organisationer, handicap/invalideorganisationer, eller det kan være andre personer med særlig viden på det samlede område.

Til stk. 4

Der udpeges suppleanter for medlemmerne, så bestyrelsen altid kan være funktionsdygtig, også ved enkelte medlemmers forfald og ved eventuel inhabilitet.

Til stk. 5

Bestemmelsen fastsætter, hvad der skal ske ved enkelte medlemmers forfald.

Til § 11

Der knyttes tilforordnede fra de berørte ministerområder samt Finansministeriet til bestyrelsen. Det er tanken, at de tilforordnede virker som sagkyndige inden for fondens område. De tilforordnede har ikke stemmeret. Der udpeges suppleanter for de tilforordnede.

Til § 12

Til stk. 1

Bestemmelsen fastsætter udpegningsperioden for bestyrelsens formand og medlemmer, samt hvad der skal ske, hvis formand eller medlemmer går af i utide.

Til stk. 2

Beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden for bestyrelsens virke, som bestyrelsen skal følge i sit arbejde.

Til § 13

Til stk. 1

Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen kan træffe beslutninger, når formanden eller næstformanden er til stede samtidig med at mindst 3 af de 6 medlemmer, der er indstillet af arbejdsgiverorganisationer, mindst 3 af de 6 medlemmer, der er indstillet af lønmodtagerorganisationer og mindst 2 af de medlemmer, der er udpeget af ministerierne er til stede.

Til stk. 2

Bestyrelsen træffer afgørelse efter flertallets beslutning.

Til § 14

Til stk. 1

Bestyrelsen fastsætter en handlingsplan, hvoraf bestyrelsens strategiske satsninger fremgår. Handlingsplanen forventes offentliggjort. De strategiske satsninger skal ske inden for rammerne af fondens formål og resultatet af de årlige politiske forhandlinger om fordeling og prioritering af fondens midler. De skal endvidere tage hensyn til andre politisk fastlagte strategiske mål, der er relevante for Forebyggelsesfondens formål. Det vil især være strategiske mål for indsats og resultater inden for arbejdsmiljø, sundhed og forebyggelse, der kan være relevante for Forebyggelsesfonden.

På den måde skal det sikres, at indsatserne understøtter hinanden, men også at de samme initiativer ikke sættes i gang flere steder. Bestyrelsen skal således i dens strategiske satsninger i videst muligt omfang sikre, at fondens midler bruges på en sådan måde, at midlerne supplerer de øvrige midler, der måtte være til rådighed andetsteds for projekter inden for fondens formål.

Som grundlag for bestyrelsens strategiske satsninger kan fonden afholde konferencer, seminarer m.v., hvor indholdet af og opfølgning på strategiske satsninger kan forelægges for og drøftes med en bredere kreds af interessenter, f.eks. branchearbejdsmiljørådene.

Til stk. 2

Bestemmelsen præciserer bestyrelsens overordnede opgave med at sikre, at fondens midler anvendes til projekter, der er relevante i forhold til strategiske satsninger, jf. bemærkningerne til stk. 1. Dette er begrundet i ønsket om at sikre den bedste udnyttelse af fondens midler.

Til § 15

Til stk. 1

Efter forslaget er det i forbindelse med ansøgninger om støtte fra fonden bestyrelsens opgave at vurdere relevansen af de konkrete ansøgninger. Bestyrelsen får forelagt de ansøgninger, som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede.

Bestemmelsen præciserer, at der sker en adskillelse af vurderingen af kvalitet af ansøgninger til fonden og relevans af de pågældende ansøgninger.

Vurdering af kvalitet betyder, at der tages stilling til, om et ansøgt projekt har en faglig kvalitet. Der vurderes alene kvalitet og foretages ikke en prioritering af ansøgningerne i øvrigt. Vurdering af kvalitet foretages af de faglige rådgivende udvalg, jf. § 21. Det sikres på denne måde, at der kun uddeles midler til ansøgninger, der har en tilstrækkelig faglig kvalitet og vil være fagligt gennemførlige.

Vurdering af relevans betyder, at der sker en vurdering af, om et ansøgt projekt er relevant i forhold til fondens formål om at forebygge nedslidning. Der sker hermed også en prioritering af ansøgningerne inden for de midler, der er afsat.

Vurdering af relevans foretages af bestyrelsen efter de faglige rådgivende udvalg har vurderet den faglige kvalitet af ansøgningerne. Kun ansøgninger, der vurderes at være velkvalificerede, vil blive forelagt bestyrelsen til vurdering af relevans.

Ved vurderingen af relevans indgår der en vurdering af, om projektet er relevant i forhold til bestyrelsens strategiske satsninger, som er udtrykt i bestyrelsens handlingsplan, herunder om projektet understøtter andetsteds fastsatte strategiske mål ved at igangsætte nye initiativer i forhold hertil. Der kan f.eks. også ses på, om projektet er relevant i forhold til det opslåede tema eller i forhold til den samlede støttetildeling, således at denne dækker så bredt som muligt under hensyn til emner, brancher og jobgrupper.

Til stk. 2

Efter bestemmelsen fastsætter bestyrelsen retningslinjer med kriterier for vurdering af relevans. Disse kan indeholde kriterier for vurdering af ansøgningers samfundsmæssige perspektiver, herunder projekters forventede betydning for forebyggelse af nedslidning og muligheden for at overføre projekters resultater til andre m.v. Endvidere kan et væsentligt relevanskriterium være, om projektet vil igangsætte nye initiativer i virksomheden, som ligger ud over, hvad virksomheden ellers ville gennemføre.

Det forudsættes, at kriterierne er offentligt tilgængelige, f.eks. på fondens hjemmeside.

Til § 16

Bestemmelsen giver adgang til, at bestyrelsen kan rådføre sig med andre i tvivlstilfælde vedrørende sine opgaver.

Til § 17

Bestemmelsen er begrundet i hensynet til en effektiv administration af fonden. Bemyndigelsen forudsættes anvendt i enkelte situationer og i et nærmere bestemt omfang, hvor der findes behov for f.eks. en hurtig behandling af en sag eller en beslutning af processuel karakter.

Til § 18

Til stk. 1

Bestyrelsen udgiver en årsberetning, der oplyser om fondens arbejde og om anvendelsen af fondens midler.

Til stk. 2

Det foreslås, at beskæftigelsesministeren fastsætter fristen for, hvornår årsberetningen skal udsendes og offentliggøres.

Til stk. 3

Det foreslås, at bestyrelsen ud over at udgive en årsberetning også på andre måder skal informere om resultaterne af de projekter, der ydes støtte til, f.eks. via en hjemmeside for fonden, konferencer m.v.

Bestyrelsen skal blandt andet sørge for synliggørelse og spredning af resultater fra støttede projekter. Det kan f.eks. være i form af formidling af resultaterne fra enkelte støttede projekter eller fra grupper af støttede projekter enten gennem offentliggørelse på hjemmeside, afholdelse af konferencer eller andre formidlingsaktiviteter.

Til § 19

Til brug for de årlige politiske forhandlinger om fordeling og prioritering af fondens midler udarbejder bestyrelsen en redegørelse.

Redegørelsen skal bl.a. indeholde et aktuelt datagrundlag om brancher med fysisk og psykisk nedslidning. Dette datagrundlag bør baseres på bl.a. overhyppighed af førtidspensionister, overhyppighed af efterlønsmodtagere, overhyppighed af sygefravær, overhyppighed af revalidender og flexjobbere samt overhyppighed af stress. Redegørelsen bør endvidere indeholde en vurdering af hvilke udviklingstendenser, som fremgår af datagrundlaget.

Bestyrelsen bør ved forslag til fremtidige aktiviteter forholde sig til, hvordan disse hænger sammen med andre politisk fastlagte strategiske mål, der er relevante for Forebyggelsesfondens formål. Det kan f.eks. være sundhedsprogrammet "Sund hele livet" eller regeringens prioritering af arbejdsmiljøindsatsen frem til 2010.

Beskæftigelsesministeren fastsætter fristen for, hvornår den årlige redegørelse skal være udarbejdet.

Til § 20

Til stk. 1

Bestemmelsen giver beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at nedsætte et antal faglige rådgivende udvalg, som skal sikre kvaliteten i de projekter, der får støtte fra fonden.

Til stk. 2.

Beskæftigelsesministeren foretager udpegning af medlemmer til de faglige rådgivende udvalg. Da fondens formål dækker både beskæftigelsesministeriets, socialministeriets og indenrigs- og sundhedsministeriets område sker denne udpegning efter forhandling mellem de relevante ministre.

Til stk. 3

Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren om €" efter forhandling med de relevante ministre €" at fastsætte regler for udpegning af medlemmer til de faglige rådgivende udvalg. Der skal i den forbindelse fastsættes bestemmelser om antallet af faglige rådgivende udvalg, idet det f.eks. kan være hensigtsmæssigt at oprette flere forskellige faglige rådgivende udvalg. Det forudsættes således, at der oprettes mindst 3 faglige rådgivende udvalg, der tilsammen dækker fondens formål.

Der skal endvidere fastsættes bestemmelser om krav til de faglige kvalifikationer for medlemmerne af udvalgene og regler for medlemmernes udpegningsperiode, udvalgenes beslutningsdygtighed, beslutningsform m.v.

Det forudsættes, at udpegning af formænd og medlemmer sker i deres personlige egenskab på grundlag af særlige faglige kompetencer inden for fondens områder. Dette skal sikre, at medlemmerne er uvildige, og at deres vurderinger derfor sker på et rent fagligt grundlag. Der kan udpeges medlemmer, der er ansat eller tillidsvalgt i organisationer, men udpegningen sker på baggrund af faglige kvalifikationer, som er af betydning for den faglige vurdering af de projekter, der skal vurderes i de enkelte faglige rådgivende udvalg. Medlemmerne må derfor ikke varetage særlige organisationsinteresser i de faglige rådgivende udvalg. Udpegning kan f.eks. ske efter opslag og ansøgning.

Det forudsættes endvidere, at sammensætningen af faglige kompetencer hos medlemmerne i de faglige rådgivende udvalg sker på en sådan måde, at medlemmerne i udvalgene tilsammen har tilstrækkelig faglig indsigt i den del af fondens område, som udvalget dækker.

Til § 21

Til stk.1

I forbindelse med ansøgninger om støtte fra fonden og i forbindelse med tilbud, er det de faglige rådgivende udvalgs opgave at vurdere kvaliteten af de konkrete projekter. Udvalgene får forelagt de ansøgninger og tilbud, som opfylder ansøgningskrav og tilbudskrav, herunder er indkommet rettidigt.

Udvalgene varetager vurderingen af ansøgningernes og tilbudenes faglige kvalitet, således at det sikres, at der kun uddeles midler til ansøgninger og kun accepteres tilbud, der har en fornøden faglig kvalitet og vil være fagligt gennemførlige, jf. bemærkningerne til § 15, stk. 1. Der vurderes alene kvalitet og foretages ikke en prioritering af ansøgninger og tilbud i øvrigt.

Det kan være en del af kvalitetskravene til et projekt, at projektet skal evalueres. Det vil sige, at der skal være opstillet et konkret mål for, hvilken effekt, der kan forventes af projektet, og det skal angives, hvordan effekten tænkes målt.

Efter anmodning fra bestyrelsen skal de faglige rådgivende udvalg rådgive bestyrelsen om faglige spørgsmål, jf. § 16.

Til stk. 2

Det forudsættes, at de faglige rådgivende udvalg udarbejder faglige kriterier, der skal lægges til grund for vurderingen af de ansøgninger, som behandles i udvalget. Det kan f.eks. være kriterier om praktisk og faglig relevans og perspektiver for projektet, metodevalg, gennemførlighed, kvalifikationer og budget i forhold til forventede resultater. Bestyrelsen skal godkende udvalgenes kriterier.

Til § 22

Det foreslås, at beskæftigelsesministeren fastsætter en fælles forretningsorden for udvalgenes virke.

Til § 23

Det foreslås, at beskæftigelsesministeren udpeger en ledelse for sekretariatet og beslutter dettes placering m.v.

Til § 24

Til stk. 1

Bestemmelsen præciserer sekretariatets opgaver i forbindelse med behandling af ansøgninger.

Sekretariatet gennemgår de indkomne ansøgninger og tilbud inden disse forelægges de faglige rådgivende udvalg. Hvis ansøgningskrav eller udbudskrav ikke er overholdt, afviser sekretariatet ansøgningerne eller tilbuddene.

Til stk. 2

Til brug for varetagelse af opgaven nævnt i stk. 1 udarbejder sekretariatet retningslinjer om ansøgningskrav og tilbudskrav, herunder krav til ansøgningens og tilbudenes indhold og form og krav i forbindelse med tidsfrister m.v. Der kan i denne forbindelse stilles krav om, at ansøgninger skal være underskrevet af en repræsentant for virksomhedens ledelse og en repræsentant for arbejdstagersiden i sikkerhedsorganisationen eller andet samarbejdsorgan eller, hvor sikkerheds- og sundhedsarbejdet ikke er organiseret, jf. lov om arbejdsmiljø, underskrevet af en repræsentant for de ansatte.

Det forudsættes, at sekretariatet yder relevant vejledning til ansøgere, tilbudsgivere og andre interessenter om mulighederne for støtte m.v. Vejledningen gives inden for de rammer, der følger af forvaltningslovens bestemmelser om ydelse af vejledning, jf. forvaltningslovens § 7.

Dette kan bl.a. være relevant for at hjælpe små virksomheder med at afdække støttemuligheder og vejlede om, hvilke krav der stilles til en ansøgning. Det kan f.eks. ske ved at udvikle ansøgningsskemaer, der leder virksomheden igennem processen med at udarbejde en ansøgning.

Til § 25

Til stk. 1

Fonden yder støtte i åben konkurrence, således at alle har mulighed for at søge midler fra fonden, jf. dog § 4, om hvem der kan søge midler fra fonden.

Fonden indkalder via opslag i offentligt tilgængelige medier (f.eks. i fag- og dagspresse og på hjemmeside) ansøgninger om støtte fra fonden. På tilsvarende vis udbyder fonden projekter.

Til stk. 2

I forbindelse med opslag og udbud skal det fremgå, hvilke konkrete temaer, der kan søges støtte til, eller hvilke udbudskriterier, der skal være opfyldt, samt hvad den økonomiske ramme er, således at ansøgerne og tilbudsgiverne kender forudsætningerne for at ansøge om midler eller afgive tilbud.

Til § 26

Bestyrelsen vurderer ansøgningers og tilbuds relevans og træffer afgørelse om, hvilke projekter der skal ydes midler til. Bestyrelsen vælger blandt de ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende udvalg har fundet fagligt velkvalificerede. Bestyrelsen træffer afgørelse bl.a. på baggrund af de relevanskriterier, som bestyrelsen fastsætter.

Til § 27

Til stk. 1

Sekretariatet forestår de administrative opgaver i forbindelse med bestyrelsens afgørelser om støtte til projekter samt udbetaling af midler til disse projekter.

Til stk. 2

Det foreslås, at retningslinjer for modtagelse af støtte fra fonden fastsættes af sekretariatet med henblik på at sikre, at støtten anvendes til det tilsigtede formål. Der skal i den forbindelse fastsættes retningslinjer om vilkår for støttens anvendelse, udbetaling af støtte, regnskab, revision, afrapportering m.v.

I disse retningslinjer kan endvidere fastsættes krav om, at virksomheder, der får støtte fra fonden, skal tillade synliggørelse og spredning af resultater. Der henvises i denne forbindelse til § 29, hvorefter resultatet af et støttet projekt skal gøres offentligt tilgængeligt. Det kan endvidere være en forudsætning for at få støtte til et projekt, at virksomheden i fornødent omfang stiller sig til rådighed i forbindelse med en samlet evaluering af effekten af fonden.

Til § 28

Sekretariatet forestår de administrative opgaver i forbindelse med tilbud, der er accepteret af bestyrelsen, herunder betaling for ydelsen og indgåelse af kontrakter.

Til § 29

For at styrke formidlingen omkring forebyggelse og reduktion af fysisk og psykisk nedslidning gøres støtte fra fonden betinget af, at resultaterne fra de enkelte projekter gøres offentligt tilgængelige, herunder f.eks. i elektronisk form.

En tilsvarende bestemmelse er ikke nødvendig i forbindelse med tilbud, idet fonden køber udbudsydelsen og dermed kan offentliggøre projektet.

Til § 30

Bestemmelsen fastslår, at det er sekretariatet, der forestår det administrative arbejde med at meddele afslag på ansøgninger og tilbud, der ikke tildeles støtte, eller som ikke accepteres, uanset årsagen hertil.

Bestemmelsen præciserer, at der gives et afslag, når de faglige rådgivende udvalg finder, at ansøgninger eller tilbud ikke ligger inden for opslaget, eller ansøgninger eller tilbud ikke har en nødvendig faglig kvalitet. Der gives således et afslag, uden at bestyrelsen har behandlet disse ansøgninger eller tilbud, og alene fordi de faglige rådgivende udvalg ikke har fundet, at ansøgningen har en tilstrækkelig kvalitet.

Til § 31

Til stk. 1

Bestemmelsen skal sikre, at der kan føres tilsyn med, at støtten anvendes til det tilsigtede formål og i overensstemmelse med fastlagte vilkår, jf. § 27, stk. 2.

Til stk. 2

Sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilsynet, herunder plan for tilsyn ved projektets gennemførelse, som kan gradueres efter projektets størrelse, emneområde m.v. og krav om indsendelse af fremdriftsrapport m.v.

Til § 32

Bestemmelsen er indsat for at sikre, at fonden får besked, hvis et projekt ikke gennemføres efter planen. Fonden kan på den baggrund vurdere, om ændringerne skal have konsekvenser for støtten.

Til § 33

Bestemmelsen fastsætter regler for, hvornår tilskud bortfalder eller skal være tilbagebetalt og hvordan skyldige beløb kan inddrives m.v.

Bortfald af tilskud kan f.eks. ske, hvis tilskudsmodtageren ikke opfylder sin oplysningspligt, jf. § 32, eller ikke opfylder vilkår for et givent tilskud, jf. § 27, stk. 2.

Fondens udgifter i forbindelse med opkrævning (udsendelse af rykkerskrivelse m.v.) forudsættes dækket via den rente, som skyldner efter stk. 3 skal betale ved for sen tilbagebetaling. Betaling af rente efter forfaldsdagen følger reglerne i lov om renter ved forsinket betaling m.v. (renteloven), for tiden svarende til Nationalbankens officielle udlånsrente med et tillæg på 7 %.

Til § 34

Fondens afgørelser kan ikke påklages, med mindre der er tale om rent administrative afgørelser, der er truffet af sekretariatet. Administrative afgørelser kan inden en frist af 4 uger indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet. Det forudsættes, at det er Arbejdsmiljøklagenævnets formand, der behandler klager over administrative afgørelser.

Til § 35

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. februar 2007, således at iværksættelse af fondens struktur m.v. kan påbegyndes.

De foreslåede regler om støtte til arbejdspladsrelaterede projekter i offentlige og private virksomheder skal anmeldes til Europa-Kommissionen, før ordningen kan iværksættes, da ordningen kan indebære statsstøtte til virksomheder. Det foreslås derfor i stk. 2, at beskæftigelsesministeren fastsætter ikrafttrædelsen af de bestemmelser, der vedrører støtte til virksomheder, og som derfor skal godkendes af Europa-Kommissionen.

Til § 36

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.