Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse 1)
(Partikelfiltre på
køretøjer i kommunalt fastlagte miljøzoner
m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som
ændret bl.a. ved lov nr. 508 af 7. juni 2006 og senest ved
§ 2 i lov nr. 571 af 9. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. § 9 v, stk. 2,
ophæves.
2. Efter § 15
indsættes:
Ȥ 15 a.
Kommunalbestyrelsen i København, Frederiksberg, Århus,
Aalborg eller Odense Kommuner kan træffe bestemmelse om
etablering af miljøzoner i større
sammenhængende byområder, hvor der er betydelig trafik
med de i § 15 b, stk. 1, nævnte
køretøjer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan under
de samme betingelser som i stk. 1 træffe bestemmelse om
udvidelse eller i helt særlige tilfælde mindre
indskrænkninger af en etableret miljøzone.
Kommunalbestyrelsen kan ikke uden tilladelse fra
miljøministeren ophæve en etableret
miljøzone.
Stk. 3. Miljøministeren
fastsætter regler om den geografiske afgrænsning af
større sammenhængende byområder, herunder om
undtagelse af visse veje.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsens
afgørelse efter stk. 1 og 2 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
offentliggør afgørelser om etablering, udvidelse,
indskrænkning eller ophævelse af en miljøzone.
Der skal gå mindst 14 måneder fra
offentliggørelsen af kommunalbestyrelsens afgørelse
om etablering eller udvidelse af en miljøzone til det
tidspunkt, hvor miljøzonen har virkning.
Stk. 6. Ministeren fastsætter
regler om offentlighedens inddragelse, når
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse efter
stk. 1 og 2.
§ 15 b. For
lastbiler eller busser, der er drevet af en motor med
kompressionstænding, og som er indregistreret med en tilladt
totalvægt på mere end 3.500 kg, gælder der i en
miljøzone, jf. § 15 a, følgende krav, jf.
dog stk. 4-6:
1) Efter den 1. juli 2008 skal der på
køretøjer være monteret et effektivt
partikelfilter, medmindre køretøjet som minimum
opfylder udstødningsnormerne i bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
(2006) punkt 7.06.022 (2) a) (Euro 3).
2) Efter den 1. juli 2010 skal der på
køretøjer være monteret et effektivt
partikelfilter, medmindre køretøjet som minimum
opfylder udstødningsnormerne i bekendtgørelse om
detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
(2006) punkt 7.06.022 (2) b) (Euro 4).
3) Efter den 1. juli 2008 skal
køretøjer være forsynet med et
miljøzonemærke i overensstemmelse med regler fastsat i
medfør af § 15 d, stk. 1.
Stk. 2. Det påhviler ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over et
køretøj omfattet af stk. 1, at sikre sig, at
køretøjet i en miljøzone opfylder kravene i
stk. 1, nr. 1-3, jf. dog stk. 4-6. Det påhviler
føreren af et køretøj omfattet af stk. 1
at sikre sig, at køretøjet i en miljøzone
opfylder kravet i stk. 1, nr. 3, jf. dog stk. 4-6.
Stk. 3. Miljøministeren
fastsætter regler om effektive partikelfiltre og om kontrol
af partikeludledning, herunder af
partikelfiltre.
Stk. 4. Kravene i stk. 1, nr.
1-3, gælder ikke for køretøjer, der benyttes af
forsvaret, politiet, redningsberedskabet eller lignende
nødtjenester, såfremt disse køretøjer
sædvanligvis ikke kører i en miljøzone og der
er opstået et ekstraordinært behov for anvendelse af
køretøjet i en miljøzone eller
køretøjet her anvendes ved
øvelsesvirksomhed.
Stk. 5. Kravene i stk. 1, nr.
1-3, gælder ikke for køretøjer, der er
registreret her i landet til veterankørsel, eller som er
registreret i udlandet og er mere end 30 år gamle. Ministeren
fastsætter regler om førerens fremlæggelse af
dokumentation for, at betingelserne i 1. pkt. er opfyldt.
Stk. 6. Kravet i stk. 1, nr. 3,
gælder ikke for køretøjer, der er registreret i
udlandet. Ministeren fastsætter regler om førerens
fremlæggelse af dokumentation for, at bestemmelserne i
stk. 1, nr. 1 og 2, er opfyldt.
§ 15 c.
Miljøministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra partikelfilterkrav i § 15 b, stk. 1,
nr. 1 og 2.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at meddele dispensation,
herunder om vilkår, tidsbegrænsning og
dokumentation.
§ 15 d.
Miljøministeren fastsætter regler om en
miljøzonemærkeordning. Ministeren kan herunder
fastsætte regler om udformning, udstedelse, anbringelse,
inddragelse og registrering af miljøzonemærker.
Ministeren fastsætter også regler om tilsyn, kontrol,
revision og digital indberetning i bestemt form.
Stk. 2. Ministeren kan til en privat
organisation eller virksomhed henlægge beføjelser til
at
1) vurdere, om de i § 15 b,
stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte krav er opfyldt,
2) udstede, anbringe, inddrage og registrere
miljøzonemærker og
3) føre kontrol og revision med den i
stk. 1 nævnte ordning.
Stk. 3. Afgørelser om
miljøzonemærker truffet af den private organisation
eller virksomhed kan af den, afgørelsen retter sig mod,
påklages til ministeren eller den, ministeren bemyndiger
hertil. Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er
meddelt. Klagen skal være skriftlig og skal indgives til
ministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil. En klage har
ikke opsættende virkning, medmindre ministeren bestemmer
andet.
§ 15 e.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
miljøzoner for varebiler, herunder om partikeludledning og
miljøzonemærker, samt om, at reglerne i § 15
a, § 15 b, stk. 2-6, og §§ 15 c-15 d
finder tilsvarende anvendelse i forhold til varebiler.«
3. I § 110, stk. 1, nr.
1, indsættes efter »overtræder«:
»§ 15 b, stk. 2,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.