L 199 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love.

(Særligt dækkede obligationer).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l199_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2007)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Særligt dækkede obligationer).

(Lovforslag nr. L 199).

Lovforslaget gennemfører reglerne om særligt dækkede obligationer i dansk lovgivning. Formålet med forslaget er at øge konkurrencen om finansieringen af fast ejendom og give forbrugerne flere valgmuligheder. Det sker ved at indføre mulighed for, at pengeinstitutter kan udstede særligt dækkede obligationer, og at realkreditinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet kan fortsætte med at udstede særligt dækkede obligationer. Indførelse af regler om særligt dækkede obligationer er en mulighed, der gives i det omarbejdede kreditinstitutdirektiv.

Forslaget vil øge konkurrence mellem de udstedende institutter og derved forbedre danske låntageres mulighed for flere nye produkter og billige lån. Forslaget giver også de danske institutter bedre konkurrencebetingelser over for andre europæiske institutter.

Særligt dækkede obligationer er værdipapirer, der er særligt sikre og dermed mindre risikofyldte for indehaverne af obligationerne. Sikkerheden ligger i, at obligationerne har sikkerhed i aktiver, eksempelvis fast ejendom, skibe eller visse typer fordringer, der karakteriseres som særligt sikre. Disse aktiver vil også være til stede for indehaverne af obligationerne, selv om instituttet, der har udstedt obligationerne, går konkurs. Obligationsindehaverne får derved en separatistlignende stilling i forhold til andre kreditorer i det udstedende institut.

Særligt dækkede obligationer er ikke et nyt fænomen i dansk ret. De realkreditobligationer og skibsfinansieringsobligationer, som henholdsvis realkreditinstitutterne og skibsfinansieringsinstituttet udsteder i dag, er særligt dækkede obligationer. Men direktivet skærper kravene til, hvornår en obligation er en særligt dækket obligation, og disse obligationer kan derfor ikke fremover opretholde status som særligt dækkede obligationer.

Et skærpet krav er bl.a., at institutterne fremover løbende til enhver tid skal overholde et krav om, at værdien af aktiver, der ligger til sikkerhed for udstedelse af en særligt dækket obligation, svarer til værdien af obligationen. Kravet er begrundet i hensynet til at sikre obligationsindehaveren bedst muligt i tilfælde af instituttets konkurs. For at både realkreditinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet fremover kan udstede særligt dækkede obligationer, er det nødvendigt at ændre reglerne.

Realkreditinstitutterne og Danmarks Skibskredit ønsker desuden fortsat at kunne udstede henholdsvis realkredit- og skibsfinansieringsobligationer efter de nugældende regler, selvom disse ikke fremover vil kunne opnå status som særligt dækkede obligationer. Lovforslaget vil derfor bevare de eksisterende regler samtidig med, at der gives mulighed for at udstede de nye obligationstyper.

I lovforslaget tilkendegives endvidere, at forbrugerne vil blive sikret en øget rådgivning og oplysning om aftalevilkår i forbindelse med indgåelse af aftaler om boliglån.

Lovforslaget indeholder desuden ændringer af tinglysningsloven, kursgevinstloven og andre love.

Med disse bemærkninger og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings velvillige behandling.