Hvordan markedsfører man et helt land? Hvor skal man starte, hvor skal man slutte, hvad skal fremhæves, og hvad skal ikke fremhæves, når der nu ikke er uanede ressourcer til at anvende? Det er nogle af de spørgsmål, som den ny markedsføringsfond under navnet Fonden til Markedsføring af Danmark skal tage stilling til, hvis i øvrigt forslaget her bliver vedtaget.
Forslaget er en udmøntning af globaliseringsaftalen fra sidste år, hvor der jo blev afsat 412 mio. kr. over en 4-årig periode til en offensiv global markedsføringsstrategi, som det hedder. En stor del af de midler går så til markedsføringsfonden, mere præcist 150 mio. kr., som får det brede formål at øge omverdenens kendskab til Danmark. Der tager man så udgangspunkt i forskellige analyser af omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer, noget, som er nærmere beskrevet i handlingsplanen »Offensiv global markedsføring af Danmark«.
Man kan sige, at vi i Danmark er gode til en masse ting
- fødevareproduktion, design, kreativitet og meget mere. Vi har et stabilt samfund både økonomisk og politisk. Men alligevel kan man vel groft sagt sige, at vi primært er kendt for H.C. Andersen og Tivoli udeomkring i verden. Ikke fordi der er noget i vejen med de ting, men nu skal vi jo også tænke på, at der er andre ting, som vi er gode til, og hvis vi skal udnytte de potentialer, tror jeg, det er en fin idé, at vi forsøger at øge omverdenens kendskab til netop vores spidskompetencer. Derfor er vi også i Venstre tilfredse med, at fonden får en politisk uafhængig bestyrelse, som skal varetage de her opgaver, ligesom vi i øvrigt også ser frem til at få inddraget private aktører, eksempelvis i forbindelse med store arrangementer, som bl.a. kunne være internationale konferencer, hvor virksomheder, som arbejder med de temaer inden for konferencen, så kan være med til at vise sig frem med de produkter, som de nu kan producere, og dermed vise, hvad de kan som virksomhed, mens dansk erhvervsliv i al almindelighed også kan vise sig frem. Så det er meget fint, at opgaverne, som fonden skal støtte, netop er internationale og ikke kun er nogle lokale, mindre projekter. Jeg tror også, at det vil imødegå noget af den kritik om, at beløbet til markedsføringskampagnen simpelt hen ikke har været stort nok, at man får private aktører med. Til det må jeg blot sige, at det faktisk er første gang, at man laver en indsats på tværs af forskellige faggrænser, og når vi så tilmed får private investorer til at være med, tror jeg på, at vi får en synergi og nogle resultater, som vi alle sammen kan være rigtig godt tilfredse med. Derfor kan Venstre tilslutte sig forslaget, og jeg skal sige på vegne af Dansk Folkeparti, at de også kan tilslutte sig forslaget, som det ligger.