B 139 Forslag til folketingsbeslutning om en videreførelse af et dansk bidrag til den multinationale sikringsstyrke m.v. i Irak og om, at danske militære styrker stilles til rådighed for FN's bistandsmission til Irak

(UNAMI).
Af: Udenrigsminister Per Stig Møller (KF)
Optaget af: Forsvarsudvalget (FOU)
Udvalg: Forsvarsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-05-2006

Fremsættelsestale af beslutningsforslag

20051_b139_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (11. maj 2006)

 

 

Udenrigsministeren (Per Stig Møller):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til f olketingsbeslutning om en videreførelse af et dansk bidrag i Irak til den multinationale sikringsstyrke mv., og til at danske militære styrker stilles til rådighed for FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI)

(Beslutningsforslag nr. B 139).

Folketinget meddeler sit samtykke til en videreførelse af et dansk militært bidrag i Irak til den multinationale sikringsstyrke, NATO€™s træningsmission og beskyttelse af civilt dansk personel og ejendom. Folketinget meddeler endvidere sit samtykke til, at danske militære styrker stilles til rådighed for FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI).

Det internationale samfund yder på grundlag af FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1546 af 8. juni 2004 og resolution 1637 af 8. november 2005 samt efter anmodning fra den irakiske regering støtte til de politiske og økonomiske reformer i Irak og til opretholdelse af sikkerhed i landet.

I resolution 1546 bekræftede Sikkerhedsrådet sin bemyndigelse til den multinationale sikringsstyrke i Irak og fastlagde styrkens mandat. Resolution 1546 indeholdt endvidere en appel til FN€™s medlemsstater om at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder med militære styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet og sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt støtte til FN€™s tilstedeværelse i landet.

Resolution 1637 har karakter af en "roll over" resolution, hvilket betyder, at de dele af resolution 1546 som vedrører den multinationale sikringsstyrkes mandat og opfordringen til FN€™s medlemsstater om at bidrage til styrken, fortsat er gældende. Knyttet til resolution 1637 er breve fra den irakiske premierminister og USA€™s udenrigsminister til formanden for Sikkerhedsrådet. I brevet fra den irakiske premierminister anmoder denne om den multilaterale sikringsstyrkes fortsatte tilstedeværelse i Irak. Det fastslås i resolution 1637, at mandatet for den multinationale sikringsstyrke skal gennemgås af FN€™s Sikkerhedsråd senest den 15. juni 2006 eller på anmodning fra den irakiske regering, at mandatet udløber ved udgangen af 2006, samt at mandatet vil ophøre tidligere, hvis den irakiske regering anmoder herom.

For at imødekomme FN€™s appel til medlemsstaterne består Danmarks indsats i Irak af en række elementer fra bidrag til den multinationale sikringsstyrke til humanitær hjælp og genopbygningsbistand samt støtte til FN€™s aktiviteter.

Det danske bidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak vil €" som alle øvrige styrker €" være undergivet folkeretten, herunder den humanitære folkeret.

Det danske styrkebidrag er sammensat i overensstemmelse med målsætningen om at overdrage ansvaret for sikkerhedsvaretagelsen til irakerne i takt med, at de er i stand til at påtage sig denne opgave og har derfor en indbygget fleksibilitet mellem udnyttelse af ressourcer til direkte sikkerhedsopgaver, monitoreringsopgaver, støtte til træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt støtte til den civile genopbygningsindsats.

I overensstemmelse med beslutning B 63 udgør det nuværende samlede danske militære bidrag ca. 530 personer. Bidraget er sammensat af det danske styrkebidrag til den multinationale styrke i Irak, som består af en bataljon på ca. 490 mand, ca. 21 personer til NATOs træningsmission, samt et mindre antal soldater, pt. 20, specielt uddannede i personbeskyttelse, som er udsendt med henblik på beskyttelse af den danske repræsentation i Bagdad, den danske styringsenhed i Basra og de udsendte danske civile rådgivere knyttet hertil.

Regeringen finder det vigtigt, at Danmark sammen med den bredest mulige kreds af lande fortsat deltager i en multinational sikringsstyrke i Irak. Regeringen lægger vægt på, at sikringsstyrken er nødvendig for at understøtte og sikre den internationale indsats i Irak, således at den langsigtede genopbygning af landet kan finde sted og den politiske transitionsproces kan gennemføres.

Til brug for overvejelserne om det fremtidige danske engagement i Irak har regeringen udarbejdet en Irak-analyse. Analysen indeholder en beskrivelse af den politiske proces, genopbygningsbistanden, herunder samarbejdet med de irakiske myndigheder, samt sikkerhedssituationen. Den politiske proces i Irak fortsætter og har fået nyt momentum efter udpegelsen af en designeret premierminister til at lede forhandlingerne om dannelsen af en ny regering.

Meget er opnået, men der er fortsat store udfordringer. Det er vigtigt ikke at overlade hele byrden for forbedring af sikkerheden, demokratisk konsolidering og fortsat genopbygning hos de stadigt skrøbelige civile og militære irakiske institutioner. Derfor har både den irakiske regering og FN opfordret den multinationale sikringsstyrke til at blive og gøre arbejdet færdigt. FN forlængede således sit mandat i november 2005 for den multinationale sikringsstyrkes tilstedeværelse frem til udgangen af 2006. Mandatet skal gennemgås af FN€™s Sikkerhedsråd ikke senere end den 15. juni 2006.

I det sydlige Irak forventes Al Muthanna og Maysan at være de første provinser, hvor sikkerheden overdrages til irakerne, mens ansvaret for sikkerheden i Dhi Qar og Basra €" hvor de danske styrker befinder sig €" forventes overdraget i en senere fase. En forventet generel forskydning i arbejdsopgaverne for det danske styrkebidrag som følge af, at de irakiske sikkerhedsstyrker i det sydlige Irak overtager flere opgaver selv, vil dog kunne give mulighed for tilpasninger i det danske bidrag, inden ansvaret for sikkerheden overdrages formelt til irakerne i det nuværende danske operationsområde. Dette forventes at kunne ske i form af en justering af det danske styrkebidrags sammensætning som følge af udviklingen og de deraf afledte ændringer i de øvrige bidrag til den multinationale sikringsstyrke i det sydlige Irak.

Den danske bataljon planlægges reduceret med to delinger og elementer fra støttestrukturen i alt ca. 80 personer fra august 2006 i forbindelse med den almindelige rotation. Det muliggøres som følge af, at sikkerhedsopgaverne for den danske styrke gradvist ændrer sig fra egentlige sikkerhedsoperationer så som patruljering til at fungere som reserve og støtte til de irakiske sikkerhedsstyrkers opgaveløsning. Endvidere forventes træningsindsatsen over for de irakiske sikkerhedsstyrker i det danske operationsområde at ændre sig fra egentlig træning til monitering og mentoring.

FN€™s Sikkerhedsrådsresolution 1637 bekræfter FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI). Til støtte for FN€™s aktiviteter i Irak har Danmark pt. udsendt i alt syv personer til FN€™s bistandsmission til Irak (UNAMI): En officer som assisterende militærrådgiver fra december 2005 samt yderligere en officer som assisterende militærrådgiver, en militær forbindelsesofficer samt en logistisk styringsenhed for personel- og materieltransport på fire personer fra marts 2006. For yderligere at styrke FN€™s aktiviteter i Irak, herunder FN-aktiviteter i det sydlige Irak, agter regeringen at tilbyde FN lufttransportstøtte i form af et C-130 transportfly med jordpersonel, i alt ca. 40 personer samt om nødvendigt op til yderligere 30 personer til beskyttelse af bidraget på jorden, til UNAMI i perioden medio november 2006 til medio maj 2007. Et sådant transportflybidrag er efterspurgt af FN.

Når ansvaret for egentlige sikkerhedsopgaver i det danske operationsområde i Basra-provinsen er overdraget til de irakiske sikkerhedsstyrker og ansvaret for sikkerheden overdraget til de irakiske myndigheder, vil fokus for et dansk styrkebidrag i Irak kunne justeres yderligere i retning af bidrag til en beredskabsstyrke i det sydlige Irak, der kan støtte de irakiske sikkerhedsstyrker, fortsat træning af irakiske sikkerhedsstyrker samt understøttelse af den civile danske genopbygningsbistand. I takt med denne udvikling vil regeringen søge at justere det danske bidrag til den multinationale sikringsstyrke. Gennemførslen af den civile danske genopbygningsbistand i sin nuværende form vil fortsat kræve understøttelse fra styrkebidraget i form af logistik og beskyttelse. Genopbygningsbistanden vil løbende blive tilpasset den militære tilstedeværelse i Irak. Regeringen har til hensigt at fremlægge et nyt aktstykke på op til 50 millioner kroner vedrørende bistand til Irak.

Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt det i øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget, herunder ansvarsområdet væsentligt, eller såfremt der i øvrigt skulle ske en væsentlig ændring i opgavernes karakter eller det folkeretlige grundlag for sikringsstyrkens tilstedeværelse, vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for Folketinget.