B 133 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om retten til at gå foran og indføre bedre standarder
end i EU i øvrigt.
Fremsat den 21. april 2006 af
Rune Lund (EL), Line Barfod (EL),
Majbrit Berlau (EL) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om retten til at gå foran og
indføre bedre standarder end i EU i øvrigt
Folketinget pålægger regeringen
€" at arbejde under et princip, der altid
tillader Danmark at indføre bedre regler €" f.eks.
inden for miljø, sundhed og dyrevelfærd €" end de
regler, der måtte eksistere i EU,
€" at arbejde for, at et sådant princip
kommer til at gælde for det indre marked i hele EU, hvorved
reglerne i EU€™s indre marked sidestilles med behovet
for de bedste regler i forhold til for eksempel miljø,
sundhed og dyrevelfærd.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Godkendelser af stoffer i fødevarer og
almindelige brugsprodukter, regler for hold og transport af dyr og
mange andre regler på miljø-, sundheds- og
dyrevelfærdsområdet er harmoniseret i EU af
hensyn til EU€™s indre marked, der angiveligt skal give
lige betingelser for producenter i EU.
På grund af EU er det derfor ikke tilladt i
Danmark at indføre forbud mod f.eks. bromerede
flammehæmmere i elektriske apparater, c-vitamin i
vingummibamser, ftalater i bideringe eller nitrit i
spegepølse, selv om vi her i
landet vurderer, at disse stoffer eller
tilsætninger er skadelige.
EU€™s indre marked, hvor fri
bevægelighed for varer er vigtigere end sundhed for
børn og andre mennesker, forhindrer med andre ord Danmark
i at indføre skrappere miljøstandarder end
dem, der gælder i EU, fordi dette af EU bliver opfattet som
konkurrenceforvridning og som en teknisk handelshindring.
Vi tillader derfor en masse stoffer i vores mad og
omgivelser, som burde have været forbudt for
længst.
Nyliberalistisk ideologi bliver dermed i EU
vigtigere end menneskers sundhed og almindelig sund fornuft. Det er
heller ikke tilladt at indføre skrappere regler for
dyretransporter, for i EU er heste, grise, køer og får
lige så meget en vare som en pose pasta. Og at kræve,
at dyrene som udgangspunkt skal køres til det nærmeste
slagteri, eller at indføre veterinære grænser
(se nedenfor) vil blive dømt til at være en
konkurrenceforvridende foranstaltning.
Vi skal ikke acceptere, at EU er en bremse for at
indføre de bedste miljøregler. Derfor bør det
danske Folketing og alle andre parlamenter i EU arbejde ud fra
princippet om »retten til at gå foran«, dvs.
retten til at indføre bedre standarder end dem, der
gælder i EU. Dermed ligestilles behovet for eksempelvis et
bæredygtigt miljø, en sund befolkning og en ordentlig
dyrevelfærd med behovet for international handel på
tværs af grænser.
Nedenfor er fem kendte eksempler på, at EU
med reglerne i dagens indre marked tvinger lande til at acceptere
ringere standarder inden for forbrugerbeskyttelse, kemikalier,
fødevarer og dyretransporter.
1) EU underkender dansk forbrugerbeskyttelse
EF-Domstolen afsagde den 10. januar 2006 en dom,
som vil indebære en klar underkendelse af dansk lovgivning,
når det handler om forbrugerbeskyttelse. Sagen handler om,
hvorvidt det er producent eller leverandør, som forbrugeren
kan gå til med en klage over en defekt vare. Dommen siger, at
det er producenten, der har ansvaret, da producenten som regel er
den store fisk i forhold til leverandøren. Men dommens
reelle taber bliver hverken producent eller leverandør.
Dommens taber bliver forbrugerne, som får meget sværere
ved at klage over en defekt vare i fremtiden.
Sagen handler i korte træk om, at en
forbruger i 1998 købte en bakke æg i Bilka, som viste
sig at være inficeret med salmonella, hvorfor forbrugeren
blev syg. Forbrugeren sagsøgte herefter leverandøren
€" Bilka €" og byretten dømte Bilka til at betale
skadeserstatning til forbrugeren. Dette som følge af, at
dansk lovgivning hidtil har opereret med, at leverandøren
kan holdes ansvarlig: Danske forbrugere har kunnet gå derhen,
hvor de har købt en defekt vare, med en klage.
Bilka ankede dommen til Vestre Landsret. Vestre
Landsret valgte at indhente et svar fra EF-Domstolen på
spørgsmålet om, hvorvidt byrettens afgørelse
var i strid med et EF-direktiv fra 1985 (Direktiv 85/374/EØF
af 25. juli 1985). Svaret var, at den danske regel om
leverandøransvar ikke er forenelig med EF-direktivet.
På denne baggrund må Vestre Landsret nu træffe
sin afgørelse.
Da man i 1985 skulle implementere direktivet om
produktansvar, var man fra dansk side opmærksom på, at
der kunne opstå problemer i forhold til dansk lovgivning, der
som nævnt opererer med et leverandøransvar. Man
fastholdt leverandøransvaret. Sagen blev rejst i
Ministerrådet, og der ligger en erklæring fra
Ministerrådet, som siger, at den danske regel om
leverandøransvar ikke vil blive påvirket af
direktivet. Denne ministerrådserklæring har dommen fra
januar 2006 underkendt. Erklæringen er ikke det papir
værd, den er skrevet på. Alene Kommissionen har ret til
at tage initiativ til ændring af et direktiv.
Ifølge tidligere medlem af
Europa-Parlamentet Bent Hindrup Andersen er der
forudgående eksempler på, at EU-lovgivning forringer
udmærkede nationale ordninger. Det gælder f.eks.
direktivet om batterier. Her opereres der også med
producentansvar, når det drejer sig om indsamling af
batterierne, hvilket har undermineret hidtidige effektive
kollektive indsamlingsordninger.
At EF-Domstolen har underkendt
Ministerrådets erklæring understreger
nødvendigheden af en politik, der sikrer, at de enkelte
lande i EU kan gå foran med miljøbeskyttelse,
forbrugerbeskyttelse, dyrevelfærd m.m., således at
EF-direktiverne kun fastsætter minimumsstandarder.
2) Funky fødevarer
I maj 2004 tvang EU Danmark til at acceptere
berigede fødevarer. Selv om et enigt Folketing ikke vil
tillade berigede fødevarer med kunstigt tilsatte vitaminer,
fordi for mange E-vitaminer f.eks. kan øge risikoen for
hjerneblødninger, så har EU med industrien i ryggen nu
også tvunget dette igennem. Industrien kan dermed tjene penge
på noget, der ikke kan betegnes som andet end et stort
forsøg med befolkningernes helbred.
Grundlæggende er forslagsstillerne imod
kunstig berigelse af fødevarer med vitaminer og mineraler
samt visse andre stoffer og har meget svært ved at se behovet
herfor. Begrundelsen er, at det i dag er muligt gennem den
almindelige kost at få tilført rigeligt med
næringsstoffer for at undgå mangelsygdomme. En
undersøgelse har vist, at jo mere videnskaben belyser
næringsstoffers virkning, jo mere ser det ud til, at de
gavnlige niveauer ligger omkring den naturlige tilførsel fra
en sund og varieret kost, samt at yderligere indtag, selv ret
beskedne, i en del tilfælde kan have skadelige virkninger
på sundheden. Derfor er mange eksperter bekymrede over, at
man tilsætter enkeltstoffer til fødevarer. De mener,
at man ikke ved særlig meget om, hvilken rolle de enkelte
stoffer spiller i kosten, hvordan de påvirker hinandens
effekt, samt deres langtidseffekter. Desuden løber man
også en risiko for at forskyde balancen mellem de forskellige
vitaminer og mineraler. F.eks. kan store doser af vitamin E have en
negativ indvirkning på optagelsen af vitamin K, således
at risikoen for blødninger stiger.
Det er forslagsstillernes overbevisning, at man
med introduktion af berigede fødevarer forsøger at
reducere sundhed til at handle om enkeltprodukter og ikke om den
samlede kost. De eksisterende og fremtidige sundhedsproblemer i de
europæiske befolkninger kan som bekendt i vid
udstrækning henføres til, at vi får for meget af
en forkert kost og for lidt motion €" og er ikke følger
af mangelsygdomme.
Sundhedsproblemer relateret til livsstil kan man
således ikke rette op på ved at berige maden med
vitaminer og mineraler €" tværtimod risikerer man ved
frivillig berigelse, at visse befolkningsgrupper indtager for store
mængder af bestemte næringsstoffer og derved
udsættes for en potentiel sundhedsrisiko.
Risikoen for overdosering vil yderligere
forstærkes, idet man ikke ved tilstrækkeligt om,
hvordan folk sammensætter deres kost i de forskellige lande,
og man derfor ikke kan være sikker på, at det samlede
vitamin- og mineralindtag overalt i EU holder sig under de
mængder, hvor det kan blive sundhedsskadeligt. Samtidig
kender man endnu ikke den optimale sammensætning af kostens
vitaminer og ved derfor ikke, hvilke vitaminer der som tilskud kan
have sundhedsfremmende virkninger. Ligesom det heller ikke er
afklaret, om der kan være bivirkninger forbundet med at
indtage høje doser gennem længere tid.
Ligeledes har det vist sig, at vitamin A kan give
alvorlige fosterskader og nedsat knogletæthed (og dermed
øget risiko for knoglebrud), hvis det indtages i doser, der
er ca. 2-3 gange den anbefalede daglige mængde.
Der findes ikke nogen ernæringsmæssigt
forsvarlige argumenter for, at kunstig berigelse kan tillades.
Tværtimod. Derfor bør det være muligt for
Danmark og andre EU-lande at gå foran og fortsat forbyde
berigede fødevarer.
3) Bromerede flammehæmmere
Bromerede flammehæmmere er et kemikalie, som
primært bruges til at forhindre brand i elektriske og
elektroniske apparater, som f.eks. tv, computere og
køkkenmaskiner. Problemet er bare, at bromerede
flammehæmmere også er årsag til fosterskader og
kræft. EU tvinger Danmark og andre EU-lande til at tillade
disse giftige kemikalier.
Omkring 250 kemiske stoffer går under
betegnelsen bromerede flammehæmmere. De er der for at
forhindre, at varmeudviklingen i vore fjernsyn, computere og fax-
og kopimaskiner fremkalder brand. Der er desværre grund til
at være bekymret over de flammehæmmende kemiske
stoffer, som efterhånden er meget udbredte i vores
miljø.
I elektronik findes de i plastdele i kabinetter og
bagbeklædning, og de bruges i printplader og kabler. De
findes tillige i tekstiler og byggematerialer, og, hvad værre
er, de findes nu også i vore fødevarer.
Bromerede flammehæmmere findes i enorme
mængder i de elektriske apparater, der omgiver os, og de har
temmelig skræmmende egenskaber:
De afdamper fra fjernsyn og computere, og de
bevæger sig frit rundt i miljøet. De er
bioakkumulerbare ligesom PCB, der endnu kan spores i levende
organismer 25 år efter, at det blev forbudt.
Bromerede flammehæmmere er fundet i svenske
kvinders modermælk. Mennesker, der udsættes for
bromerede flammehæmmere i arbejdsmiljøet, får
påvirkning af stofskiftet og nervesystemet, hvilket kan
skyldes påvirkning af skjoldbruskkirtlen. Bromerede
flammehæmmere giver mus hjerne- og hormonskader samt lever-
og skjoldbruskkirtelkræft.
De mest anvendte bromerede
flammehæmmere er polybromerede difenylætere (PBDE),
polybromerede bifenyler (PBB) og tetrabrom-bisfenol-A (TBBPA). De
har i mange år været i miljømyndighedernes
søgelys, fordi de danner dioxin ved afbrænding.
Nogle af stofferne har ved
reagensglasforsøg vist, at de har østrogeneffekt. PBB
ligner PCB meget. Ophobningen af disse stoffer i
fødekæden har vist sig mange steder i miljøet.
De er f.eks. fundet i sild, sæler, delfiner og
vågehvaler.
Regeringen lagde den 2. januar 2006 sag an mod
Europa-Kommissionen med henblik på at forbyde en
såkaldt bromeret flammehæmmer (deka-BDE). Med den
eksisterende EU-lovgivning på området er det op til
Kommissionen at bevise, at der ikke eksisterer alternativer. Det
har Kommissionen ikke gjort, og derfor mener Danmark, at
Kommissionen har overtrådt de gældende EU-regler.
Danmark vil have annulleret Kommissionens beslutning, som betyder,
at deka-BDE undtages fra det gældende forbud mod stoffet i
elektriske og elektroniske produkter.
Det er udmærket, at den danske regering vil
lægge sag an mod Kommissionen. Men en del af problemet kan
løses ved, at alle lande får muligheden for at
gå foran og indføre skrappere regler €" og
indføre nationale forbud mod deka-BDE. Dette ville skabe et
stort pres på industrien, som ville blive tvunget til at
benytte de helt ufarlige alternativer til de bromerede
flammehæmmere som deka-BDE.
Vi kan ikke acceptere, at EU tillader brugen af
så farlige kemikalier som bromerede flammehæmmere. Der
er alternativer til disse ekstremt giftige og sundhedsfarlige
stoffer. Derfor skal Danmark og andre lande have muligheden for at
gå foran og indføre bedre regler end dem, der
gælder i EU. I dette tilfælde ved at kunne forbyde
brugen af alle bromerede flammehæmmere.
4) Ftalater
Ftalater er blødgørere, der kommes i
produkter, der indeholder plastik. Eksempler på disse
produkter er bideringe, narresutter, smykker, maling, dukker og
svømme- og badeudstyr.
Ftalater er kræftfremkaldende og har
også vist sig at nedsætte forplantningsevnen. Man skal
derfor begrænse især små børns kontakt med
legetøj og småbørnsartikler af plast, der
indeholder ftalater. Det skyldes, at de ikke er bundet i plasten.
Ftalater kan afgives til omgivelserne og dermed udgøre en
sundhedsrisiko. EU har vedtaget en grænseværdi, der
gør det forbudt at fremstille, importere og sælge
legetøj og småbørnsartikler til børn i
alderen 0-3 år, hvis produkterne indeholder mere end 0,05
vægtprocent ftalater. Desværre viser stikprøver,
at forbuddet overtrædes. Desuden er det svært at
forhindre små børn i at lege med storebrors eller
storesøsters legetøj, der indeholder endnu flere
ftalater.
Det er dog ikke kun for børn, at ftalater
er et problem. De er udelukkende et større problem
for børn. Ftalater bør derfor helt undgås,
hvilket er svært i dag, fordi disse blødgørere
er tilladt i så mange produkter, som vi bruger i
hverdagen.
Alle mennesker, som går ud for at
købe et produkt, bør kunne være
fuldstændig sikre på, at når de køber et
produkt, så er det ikke sundhedsskadeligt. Det kan man ikke
være sikker på i dag. Reglerne i EU€™s indre
marked forhindrer Danmark og andre EU-lande at lave skrappere
regler end dem, der eksisterer i EU. Derfor må vi, når
vi køber maling, legetøj, smykker,
svømmefødder og mange andre plastikprodukter, finde
os i, at de er fyldt med hormonforstyrrende og
kræftfremkaldende ftalater. Dette er uacceptabelt. Det skal
være muligt for Danmark og andre lande at kunne gå
foran og indføre bedre og skrappere regler end dem, der
gælder i EU. Det skal være muligt at kunne forbyde
brugen af f.eks. ftalater.
5) Dyretransporter
EU€™s regler om dyretransporter
lægger en lang række begrænsninger på
Danmark og andre EU-lande i forhold til at kunne indføre
bedre standarder end dem, der gælder i EU. Danmark må
f.eks. ikke nægte at følge de uhyrlige regler i EU,
der tillader timelange transporter af dyr på de
europæiske veje.
EU tillader i dag, at heste, grise, køer og
får og andre slagtedyr kan transporteres rundt på
vejene i EU i op til 24 timer. Hvis der ikke er en lang række
af krav til køretøjets indretning, der er opfyldt,
må dyrene maksimalt transporteres i op til 8 timer. Disse
krav er bl.a. krav om strøelse, direkte adgang til dyrene og
€" for svins vedkommende €" adgang til vand. Hvis en
dyretransport varer mere end den tilladte maksimale transporttid,
så skal dyrene læsses af på en godkendt
mellemstation, hvor de skal have foder, adgang til vand og hvile i
mindst 24 timer. Efter et tilsyn af en dyrlæge kan dyrene
herefter transporteres videre.
Danmark har mulighed for €" ved transporter
inden for landets grænser €" at lave nationale regler,
der kun tillader en maksimal transporttid på 8 timer. Men
dette gælder ikke for dyretransporter, der passerer en
landegrænse. Vi må derfor ikke stille krav om, at
dyretransporter ud af landet eller til landet skal leve op til
skrappere krav, end dem, der gælder i EU. Dette er et
eksempel på, at reglerne i EU€™s indre marked om
varernes frie bevægelighed kommer før hensynet til
dyrevelfærd. Og en hest, en ko, et får og en gris er i
EU en vare på linje med andre varer som pasta, flåede
tomater, piskeris og fjernsyn. Derfor er det i dag ikke muligt for
de enkelte medlemslande i EU at gå foran og indføre
bedre regler end dem, der gælder i EU.
Kombinationen af reglerne i EU€™s indre
marked om varernes frie bevægelighed og de eksisterende
regler for dyretransporter er efter Enhedslistens mening det rene
dyrplageri. Enhedslisten mener, at dyr maksimalt må
transporteres i op til 4 timer, og at dyrene som udgangspunkt altid
skal transporteres til det nærmeste slagteri.
Derfor mener Enhedslisten, at alle EU-lande skal
have mulighed for at gå foran og indføre bedre regler
for dyretransporter end dem, der gælder i EU €"
også når det gælder dyretransporter på
tværs af grænser. Vi skal kunne stille de forbedrende
krav, vi ønsker, og det skal være muligt at
pålægge så vel uden- som indenlandske
køretøjer, der transporterer dyr, disse krav.
På denne måde bliver regler for
international handel i EU til minimumsbestemmelser frem for de
nuværende maksimumsbestemmelser, der lægger et loft
over, hvor mange forbedringer, der kan gennemføres.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om retten
til at gå foran og indføre bedre standarder end i EU i
øvrigt.
(Beslutningsforslag nr. B 133).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.