B 131 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en vedvarende energi-fond (VE-fonden).
Fremsat den 7. april 2006 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Rune Lund (EL) og Søren Egge Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en vedvarende energi-fond
(VE-fonden)
Folketinget pålægger regeringen at
oprette en fond til omstilling af dansk energiforsyning til
vedvarende energi efter følgende retningslinjer:
Fondens kapital genereres af indtægter fra
beskatning af Nordsøens olie- og gasforekomster, idet der
afsættes mindst 25 pct. af disse indtægter og som
minimum 3,5 mia. kr. om året til fondens formål.
Endvidere skal statslige indtægter fra salg af
energivirksomheder samt indtægter fra beskatning af
kommunernes salg af energivirksomheder placeres i fonden.
Fondens midler skal sikre følgende
formål:
€" En udbygningsplan for vedvarende energi med
solceller, solvarme, vindmølleparker på havet, termisk
energi og bioenergi fra økologiske skove, udvikling og
ibrugtagning af bølgekraft og nye energilagringsteknologier,
herunder af brint til transport.
€" En demokratisk, deltagerstyret forskning og
produktion, der sigter på energibesparelser og vedvarende
energi.
€" En massiv udbygning af kollektiv trafik,
herunder indførelse af sporvogne eller letbaner i landets
storbyer.
€" En massiv reduktion af energiforbruget til
el, varme, produktion og transport.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Energiforsyning er for tiden på alles
læber. Hvordan skal vi sikre, at vi også fremover har
adgang til energi uden for store omkostninger, hvordan skal
energiressourcerne fordeles globalt, hvordan undgår vi, at
knaphed på energi fører til nye kriser og krige, vil
vi acceptere at være afhængige af ganske få
nationer i verden og lægge fremtiden i disse nationers
hænder?
Oven på forskrækkelsen over Ruslands
magt over gasforsyningen i Europa og dermed over, om borgerne i
Wien og Hamburg har varme i radiatorerne om vinteren, og
belært af tidligere erfaringer med oliekriser er
EU€™s ledere for alvor begyndt at diskutere
energiforsyning.
Knaphed på olie i verdens mest
oliekonsumerende land, USA, som medvirkende årsag til krig og
besættelsen af Irak og trusler om at intervenere i andre
lande for at sikre sig adgang til deres olieressourcer, samtidig
med at verdens folkerigeste nation, Kina, øger forbruget af
olie uge for uge, sætter de danske reserver af olie i
Nordsøen i perspektiv; den fest er snart forbi.
Befolkningen i Danmark ønsker ikke
atomkraft, som ud over at være stærkt forurenende
også gør os afhængige af ustabile nationer.
Klimaforandringer, nødvendigheden af at
begrænse CO2 -udledningen, skader på
miljø og sundhed og ikke mindst en aftagende produktion af
fossile brændsler set i forhold til den stærkt stigende
efterspørgsel på globalt plan
nødvendiggør en omstilling af energiforsyning baseret
på fossile brændsler til vedvarende energi.
Dette er en af vor tids allerstørste
udfordringer og helt nødvendig for at sikre kommende
generationer en mere bæredygtig livsmåde end den, vi
har i dag, og sikre befolkningen mod alvorlige miljø- og
forsyningskriser.
Og dér er vi i Danmark særlig
heldige. I disse år topper olieproduktionen i
Nordsøen, og gasproduktionen er også stor; vi
producerer mere, end vi forbruger. Priserne er de højeste i
mange år og indtægterne dermed også større
end ventet, på trods af at olieselskaberne i Nordsøen
tjener betydelig mere end nogen anden produktion i Danmark i
forhold til det investerede. De historisk høje
indtægter kombineret med det historisk vigtige tidspunkt at
træffe valget om fremtidens energiforsyning på, som
sikrer fred, miljø og uafhængighed, peger på, at
vi nu kæder indtægterne fra Nordsøen sammen med
investeringerne i fremtiden. Det er simpelt hen nu, og ingen af de
kommende generationer vil kunne forstå, at vor tids
politikere valgte højere hastigheder på motorvejene,
at sikre muligheden for bil nummer tre i husstanden, et
boligforbrug på 50 km2 pr. person og
tilbagebetaling af gæld frem for at investere i den rigtige
energiforsyning og en omstilling af samfundet til et lavere
energiforbrug. Derfor må en fond, der fremmer vedvarende
energi, energibesparelser og et mere hensigtsmæssigt
energiforbrug, sættes i værk nu.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Finansiering
Enhedslisten foreslår, at mindst 25 pct. af
statens årlige olieindtægter fra Nordsøen fra
både gamle og nye skattekilder og altid mindst 3,5 mia. kr.
årligt overføres til en ny VE-fond.
De statslige indtægter fra Nordsøens
gas og olie har været stigende med nye beskatningsregler og
ikke mindst de stigende verdensmarkedspriser på olie. I 2004
indbragte skatter og afgifter på olie og gas indtægter
på 18,3 mia. kr. til statskassen med en verdensmarkedspris
på gennemsnitligt 38,2 USD (Brent-råolie).
Statskassen indkasserer i disse år
milliardbeløb fra kommuner, der efter liberaliseringen af
energimarkedet sælger deres ejerandele i elproduktions- og
andre energiforsyningsvirksomheder. Det er ikke en udvikling,
Enhedslisten på nogen måde billiger; vi mener,
energiforsyning er en offentlig sag. Derfor skal indtægterne
fra salg af energivirksomhederne, der dybest set er
energiforbrugernes penge, også bruges i forbrugernes
interesse €" og midlerne tilgå fonden.
VE-fonden €" energiudvikling
på demokratisk grundlag
Forvaltning af midlerne skal varetages af en
bestyrelse og et repræsentantskab, hvor aktører inden
for bæredygtig energi og bæredygtig transport kan
præge fondens arbejde. Det er væsentligt, at
repræsentanter for såvel de etablerede
forskningsmiljøer som foreninger og miljøer som
f.eks. Bølgeenergiforeningen, Nordvestjysk Folkecenter for
Vedvarende Energi og Organisationen for Vedvarende Energi (OVE) har
sæde i repræsentantskab og bestyrelse for at
tilføre flere nye ideer og sikre, at den innovative kraft
hos opfindere, der ikke indgår i etablerede miljøer,
kan udnyttes. Det er væsentligt, at fonden kan knytte
forbrugerled og den offentlige sektor til sig, så
brugerindflydelse og mulighed for at afprøve teknologi og
nye systemer sikres.
Gennem årlige statusrapporter,
høringer med adgang for alle og offentlighed om fondens
aktiviteter sikres åbenhed og demokrati.
Omstilling til vedvarende
energi
De danske olie- og gasreserver sikrer
ifølge Energistyrelsen en selvforsyningsgrad af olie og gas
i en årrække fremover, men prognoserne viser et
støt fald, således at Danmark i løbet af en
10-års-periode vil opleve, at forbruget overstiger
produktionen, hvis sammensætningen af forbruget af fossiler
forbliver den samme som i dag. Samtidig sætter olien nye
prisrekorder, fordi efterspørgslen på olie på
verdensplan stiger ufattelig hurtigt. Det danske
energiproduktionsapparat er flere steder ved at nå
pensionsalderen. Behovet for nye energiproducerende anlæg,
ressourcesituationen og miljøforandringer viser, at det er
på høje tid at få ændret den danske
energiforsyning, så den baseres på varige
løsninger.
Væksten i produktion af vedvarende energi i
Danmark kom ikke af sig selv, og det vil være en stor fordel
for kommende generationer, hvis omstillingen begynder i tide.
Forslagsstillerne mener, der er behov for en meget stor indsats i
såvel udbygning som udvikling af vedvarende
energi-produktion.
En konkret målsætning for den danske
produktion af vedvarende energi er endnu ikke fastlagt. Regeringens
udspil »Energistrategi 2025« fra juni 2005 indeholder
ingen faste mål, men begrænser sig til at fremskrive
vindenergiudviklingen på basis af formodninger om oliepris og
CO2 -kvote-pris. En række partier har givet udtryk
for, at Danmark skal op på en langt større andel af
energi produceret fra vedvarende kilder inden for de næste 25
år. Energiorganisationer som OVE har en vision om 100 pct.
forsyning med vedvarende energi i 2030 €" en vision, som
forslagsstillerne deler.
Tiltag for at styrke en udvikling af eksisterende
VE-teknologier, udvikle nye og støtte etableringen af
VE-produktion skal ske efter en national udbygningsplan for
vedvarende energi med solceller, solvarme, vindmølleparker
på havet, termisk energi, bioenergi fra økologiske
skove, udvikling og ibrugtagning af bølgekraft og
energibærerteknologi som f.eks. brint til transport. En del
af VE-fondens midler skal sikre, at der foregår forskning,
udvikling og demonstration af vedvarende energi-produktion. Her
tænkes ikke mindst på græsrodsforskning og
samarbejde på tværs af sektorer, hvor nye ideer kan
afprøves. Der bør etableres programmer på linje
med bølgekraftprogrammet (1998-2000), hvor opfindere og
iværksættere kan afprøve ideer og afklare
ressourcer til demonstration af lovende teknikker, modeller og
systemer.
Ydermere viser erfaringerne med
vindkraftudviklingen, at der skabes mange danske arbejdspladser
ved, at teknologierne udvikles her i landet, og at det er
væsentligt at være blandt de første. Forslaget
om en VE-fond vil således styrke og genskabe en
førende dansk position på VE-området og give et
godt potentiale for nye arbejdspladser. Det samme gør sig
gældende for udvikling af metoder til energibesparelser.
Energibesparelser
En 100 pct. forsyning med vedvarende energi
kræver en stor udbygning, men også at energiforbruget
begrænses i forhold til i dag. En begrænsning af
energiforbruget på 40-50 pct. kombineret med et bedre fordelt
energiforbrug er formentlig nødvendig, for at vi i fremtiden
kan forsyne os selv med energi, uden at vi skader vores omgivelser
eller lægger beslag på en større del af jordens
ressourcer, end vores befolkning berettiger til.
Elforbrug skal begrænses med
€" mere energirigtigt byggeri,
€" naturlig køling af bygninger og
€" fleksibelt og intelligent
energiforbrug.
Varmeforbrug skal begrænses med
€" tilskud til energirigtigt byggeri,
€" støtte til passivhuse og
lavenergibyggeri,
€" øget isolering (bedre end kravene)
og
€" fleksible energisystemer.
Produktionens energiforbrug skal begrænses
ved
€" energibesparende omstilling i produktion og
serviceerhverv, f.eks. via tilskud og
€" støtte til udvikling af nye
energibesparende teknologier.
Transportens energiforbrug kan f.eks.
begrænses ved
€" støtte til at fremme en
transportsektor og transportsystemer, som er mindre
energikrævende, og
€" optimering af tog- og bustransport og
transportplaner, der sikrer aftagende privatbilisme.
Det kræver væsentlige investeringer i
udvikling af bygninger med lavt eller intet energiforbrug
(passiv-huse), udvikling af apparater, der bruger mindre energi,
fokus på processer i industri og serviceerhverv, fokus
på anvendelse af spildvarme, udvikling af kollektive
transportformer med lavere energiforbrug og med drivmidler, der
fremstilles af vedvarende energi. Disse tiltag bliver
selvfølgelig mere effektive, hvis de ledsages af love og
regler, der støtter anvendelse af energirigtige produkter og
metoder.
Transport
Transportområdet er i dag i relation til
energiforbrug stærkt olieafhængigt og dermed en af de
største udfordringer for en omstillingspolitik.
Ifølge »Energistrategi 2025« forventes
energiforbruget til transport at stige med 20 pct. inklusive
flytransport, selv om det forudsættes, at effektiviteten for
almindelige personbiler forøges med 20-30 pct.
»Energistrategi 2025« indeholder ikke bud på
tiltag, der begrænser transportforbruget og det private
bilejerskab. Den kollektive transport i Danmark er stærkt
forsømt, og hvis det skal lykkes at få flere til at
bruge kollektive transportmidler frem for bil, bl.a. som led i en
strategi for at nedsætte transportsektorens energiforbrug,
må der nye investeringer til på dette område.
Forslagsstillerne foreslår, at en del af VE-fondens midler
kan gå til infrastrukturprojekter, der fremmer kollektiv
transport, særlig transportformer med lavt energiforbrug.
Også omstilling af godstransport til mere godstransport
på skinner og skibe skal kunne fremmes af fondens midler.
Andre væsentlige rammer for
fonden og dens formål
Stat og kommuner skal gå foran ved at sikre
brug af vedvarende energi i alle offentlige bygninger. Et
åbent og offentligt selskab skal i samarbejde med lokale
andelsselskaber varetage produktion og salg af brint til den
første generation af brintbiler. Hermed sikres
miljøvenlige, holdbare jobs.
Endelig kan VE-fonden tildele direkte
støtte og langsigtet lånekapital til demokratiske
virksomheder, hvor de ansatte har bestemmelsesret over den daglige
drift, og hvor borgerne har mulighed for at øve indflydelse
på virksomhedens udvikling og produktion inden for
energiområdet.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af en vedvarende energi-fond (VE-fonden).
(Beslutningsforslag nr. B 131).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.