L 83 Forslag til lov om trafikselskaber.

Af: Trafik- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l83_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Trafik- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om trafikselskaber

(Lovforslag nr. L 83).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Konkret udmønter lovforslaget om trafikselskaber kommunalreformen som følger:

€" Der oprettes trafikselskaber i hele landet.

€" I region Sjælland og region Hovedstaden (ekskl. Bornholm) oprettes ét samlet trafikselskab.

€" Trafikselskaberne ledes af en bestyrelse med repræsentanter fra hhv. de deltagende kommuner og regionsrådet med et flertal af kommunale repræsentanter.

€" For trafikselskabet på Sjælland fastsættes der med lovforslaget principper for fordelingen af finansieringen mellem regionerne og kommunerne, og internt mellem kommunerne.

€" I de jysk-fynske trafikselskaber fastsætter trafikselskaberne selv finansieringsprincipperne.

€" Kommunerne kan selv bestemme serviceniveauet internt i kommune mod at påtage sig finansieringsansvaret.

€" Trafikselskaberne får bl.a. ansvaret for offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel, fastsættelse af takster og billetteringssystemer, køreplaner, koordinering og planlægning af offentlig servicetrafik, individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede samt privatbanerne.

€" Det fastlægges, at taksterne ikke må stige med mere end den almindelige pris- og lønudvikling.

€" Der igangsættes et udvalgsarbejde med henblik på at anvise modeller for en så glidende overgang til nye takstsystemer som muligt. Udvalgsarbejdet skal klarlægge, hvordan omlægningen af de nuværende takstsystemer bedst kan ske, og sker med deltagelse af de kommunale parter og aktører i den offentlige servicetrafik.

€" I hovedstadsområdet etableres et samarbejdsforum med deltagelse af trafikselskabet på Sjælland, Ørestadsselskabet, jernbaneoperatørerne samt Trafik- og Energiministeriet, som skal sikre en sammenhængende kollektiv trafik i hovedstadsområdet.

Lovforslaget indebærer, at den nuværende lovgivning om kollektiv trafik, som består af to love - lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet - erstattes med én ny lov om trafikselskaber, som skal gælde for hele landet.

Samtidig ophæves lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne, idet bestemmelserne overføres i tilpasset form til dette lovforslag. Endvidere overføres bestemmelserne om rutekørsel fra lov om buskørsel, således at bestemmelserne om rutekørsel samles i én lov. Busloven vil herefter alene regulere adgangen til erhvervet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.