L 72 Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l72_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre

(Lovforslag nr. L 72).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Efter aftalen om en kommunalreform skal der gennemføres lovgivning, som gør det muligt for kommunale borgerservicecentre at varetage borgerbetjeningsopgaver på tværs af stat, regioner og kommuner, hvorved borgerservicecentrene kan fungere som én indgang til den offentlige sektor. Formålet med lovforslaget er således at fjerne uhensigtsmæssige juridiske barrierer, der efter lovgivningen er for borgerservicecentres varetagelse af administrative borgerbetjeningsopgaver for kommunen selv og for andre myndigheder.

Der er bl.a. i lovforslaget indsat bestemmelser om, at kommunernes borgerservicecentre for andre myndigheder (de "ansvarlige" myndigheder) kan udføre administrative borgerbetjeningsopgaver, som disse myndigheder kan overlade til kommunerne.

Desuden er der indsat bestemmelser om, at et borgerservicecenter uden samtykke i fornødent omfang kan udveksle oplysninger med 1) en anden myndighed, som borgerservicecenteret udfører opgaver for, 2) med en anden myndighed, som sammen med borgerservicecenteret udfører en opgave i et integreret sagsbehandlingsforløb, eller 3) med en anden del af kommunen.

Herudover er der indsat bestemmelser om, at interne arbejdsdokumenter ikke mister deres interne karakter, hvis borgerservicecenteret efter lovens regler udveksler dem med anden myndighed, som borgerservicecenteret udfører opgaver for, eller med en anden myndighed, som sammen med borgerservicecenteret udfører en opgave i et integreret sagsbehandlingsforløb.

Lovforslaget er udgiftsneutralt.

Lovforslaget træder i kraft den 1. oktober 2005, det vil sige sammenfaldende med datoen for organisationsændringerne på skatteområdet.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.