L 129 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik.

(Øget ansvar til arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måneder, et forenklet kontaktforløb m.v., permanentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til vejledning m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-05-2023

Skriftlig fremsættelse (3. maj 2023)

20222_l129_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. maj 2023)

Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik (Øget ansvar til arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måneder, et forenklet kontaktforløb m.v., permanentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til vejledning m.v.)

(Lovforslag nr. L 129)

Lovforslaget udmønter dele af Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 24. juni 2022. Aftalen er gennem besparelser på i alt 1,1 mia. kr., led i finansieringen af Aftale om ny ret til tidlig pension.

Aftalen og lovforslaget indebærer flere ting.

For det første får a-kasserne ansvaret for kontaktforløbet i beskæftigelsesindsatsen i de første tre måneder af en dagpengemodtagers ledighed.

For det andet skal a-kasserne bistå egne medlemmer med at finde job, og a-kasserne kan bistå private og offentlige arbejdsgivere med rekruttering, herunder jobformidling af egne ledige medlemmer. Det forventes, at a-kasserne samarbejder med andre a-kasser om konkrete rekrutteringer til virksomheder. I de tilfælde kan a-kassen efter aftale med de andre a-kasser formidle relevante ledige medlemmer fra disse a-kasser og a-kassen kan ligeledes få adgang til formidlingsrelevante oplysninger om de a-kassers medlemmer, som indgår i aftalen, herunder cv-oplysninger, kontaktoplysninger og oplysninger om medlemmets personnummer.

For det tredje tilrettelægger og gennemfører a-kassen inden for de første tre måneder af ledighedsforløbet kontaktforløbet for dagpengemodtagere. Det er i form af individuelle jobsamtaler under hensyn til personens ønsker og forudsætninger og arbejdsmarkedets behov. A-kassen holder mindst tre individuelle jobsamtaler med dagpengemodtagere inden for de første tre måneders ledighed. Herefter og senest inden personen har været ledig i seks måneder, holder jobcenteret mindst tre individuelle jobsamtaler med personen. Forslaget indebærer en reduktion i antallet af obligatoriske samtaler for dagpengemodtagere således, at antallet af obligatoriske samtaler reduceres fra 9 til 6 i de første 6 måneders ledighed.

Samtidig forenkles de forskellige samtaletyper for dagpengemodtagere, så der fremover kun vil være én obligatorisk samtaletype i form af jobsamtaler. Det betyder, at for dagpengemodtagere vil cv-samtalen med a-kassen og de fælles jobsamtaler inden for de første seks måneders ledighed blive afskaffet. Derudover vil de to obligatoriske rådighedssamtaler med a-kassen blive afskaffet.

Dagpengemodtageren vælger, om a-kassen skal deltage i den første jobsamtale med jobcenteret. Forslaget vil understøtte, at der kan ske en god overdragelse fra a-kassen til jobcenteret.

For det fjerde skal a-kassen senest 2 uger efter personens tilmelding som jobsøgende visitere dagpengemodtagere, som er under 25 år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og som ikke har forsørgerpligt overfor hjemmeboende børn (dagpengemodtagere, som potentielt er i målgruppen for et uddannelsespålæg), til et kontaktforløb i jobcenteret.

Herudover skal Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udvikle relevante målinger af a-kassernes indsats. Styrelsen følger på den baggrund op på, om a-kasserne lever op til kravene til den del af indsatsen, som de overtager. Tilrettelæggelsen af tilsynet bliver fastsat på bekendtgørelsesniveau.

Der skal også ske en øget borgerinddragelse og forenkling af kommunikationen mellem jobcentre og a-kasser om dagpengemodtageres rådighed. Det vil understøtte et mere smidigt samarbejde mellem jobcentre og a-kasser.

Endvidere lempes uddannelsespålægget, så kommunerne får mulighed for at fravige uddannelsespålægget og i stedet give en jobrettet indsats til aktivitetsparate og uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der ikke er motiveret for uddannelse. Dermed permanentgøres det forsøg, der blev igangsat med Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft af oktober 2021.

Endelig forenkles særreglerne om vejledning om rådighed og sanktioner, som fremgår af lov om aktiv socialpolitik. Vejledningen skal ske skriftligt, men der stilles ikke yderligere formelle krav til vejledningen.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.