Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 17. december 2020
Forslag
til
Lov om Den Danske Klimaskovfond
Kapitel 1
Etablering og
formål m.v.
§ 1.
Den Danske Klimaskovfond oprettes som en uafhængig
forvaltningsenhed inden for den statslige forvaltning.
Stk. 2. Den
Danske Klimaskovfond har til formål at
1) fremme og
finansiere omkostningseffektiv skovrejsning med etablering af
skovbryn og udtagning af lavbundsjorder primært inden for
sektoren for arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og
skovbrug (LU????LUCF-sektoren) særlig med henblik på at
opnå klimaeffekter i form af nettoreduktioner af
drivhusga??sudledninger,
2) sikre
dokumentation for de opnåede nettoreduktioner af
drivhusgasudledninger, jf. nr. 1, og
3)
understøtte opnåelsen af Danmarks klimamål.
§ 2.
Miljøministeren bemyndiges til at foretage kapita??lindskud
i fonden på 100 mio. kr. i forbindelse med etablering af
fonden.
Stk. 2. Fonden
kan markedsføre sig selv og sit formål og modtage
donationer ved arv eller gave og øremærkede bidrag og
medfinansiering fra kommuner og regioner m.v. og fra private
aktører til brug for sine aktiviteter, jf. § 1, stk. 2.
Donationer, øremærkede bidrag og medfinansiering til
fonden kan medgå til dækning af udgifter til fondens
administration, herunder udgifter til fondens sekretariat og til
dækning af udgifter forbundet med det rådgivende
udvalgs mødeafholdelse, jf. §§ 12 og 13.
Stk. 3. Kommuner
og regioner kan yde støtte til fonden, jf. stk. 2, og
deltage i projekter, som er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 1, 2
og 3, regler udstedt i medfør af § 4, stk. 2, og
§§ 5 og 6.
Kapitel 2
Fondens
dispositioner
§ 3.
Fondens bestyrelse beslutter årligt de nærmere temaer
og strategier inden for de i § 1, stk. 2, nævnte
formål, som fonden skal virke og disponere inden for.
§ 4.
Fonden kan for at opnå og fremme sine formål, jf.
§ 1, stk. 2, og som tillæg til tilsvarende statslige
indsatser anvende følgende former for
støtteforanstaltninger og forretningsdispositioner, herunder
kombinationer heraf:
1)
Iværksættelse af, deltagelse i og finansiering af
skovrejsning med etablering af skovbryn og udtagning af
lavbundsjord.
2) Etablering af
demonstrationsprojekter og projektering og facilitering af
samarbejder mellem investorer og lodsejere eller bistand dertil,
jf. nr. 1.
3) Betaling af
engangskompensation til lodsejere for tabte indtægter
forbundet med udtagning af lavbundsjord, jf. nr. 1, dækning
af lodsejeres udgifter forbundet med tinglysning af byrder,
rådighedsbegrænsninger m.v., der som
projektstøttevilkår skal tinglyses på deres
ejendom, og betaling til leverandører, entreprenører
m.fl. for disse aktørers ydelser i de projekter, som
støttes af fonden, jf. nr. 1 og 2.
4) Salg af
CO2-enheder.
Stk. 2.
Miljøministeren kan på forslag fra bestyrelsen
fastsætte regler om andre lignende og formålstjenlige
former for støtteforanstaltninger eller
forretningsdispositioner, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om fondens
dispositioner, herunder om evaluering af effekten af
støttede projekter, og om fremgangsmåden ved behov for
statsstøttenotifikation af nye eller forlængede
støtteforanstaltninger og forretningsdispositioner, jf. stk.
1 og 2.
§ 5.
Tildeling af støtte fra fonden skal ske igennem en eller
flere årlige ansøgningsrunder, hvor lodsejere kan
søge om støtte fra fonden. Fonden offentliggør
samtidig med ansøgningsrunden information om fondens
udvælgelsesprocedure og de kriterier, som vil indgå i
fondens vurdering af ansøgningerne.
Stk. 2. Fonden
kan på ansøgerens anmodning udarbejde eller indhente
en projektbeskrivelse med tilhørende tilplantnings-, drifts-
og plejeplan eller tilsvarende grundlag, der redegør for,
hvilken nettoreduktion af drivhusgasudledning projektet konkret
forventes at bidrage med, om der er relevante syne?rgieffekter, og
hvordan projektets effekter kan planlægges valideret,
moniteret af fonden og verificeret af uafhængig tredjepart,
jf. § 14, stk. 1. Udarbejdelse af projektbeskrivelsen,
projektering m.v. kan ske i samarbejde med en investor, en donor og
den eller de lodsejere, der ansøger.
Stk. 3. På
ansøgerens anmodning skal fonden indhente de
nødvendige myndighedsafgørelser for en lovlig
realisering af projektet, som søges støttet.
Stk. 4. Fonden
skal som vilkår for tildeling af støtte
fastsætte krav om tinglysning på ejendommen af
servitutter om tilplantnings-, drifts- og plejeplaner m.v., om
adgang til monitering og verifikation ved uafhængig
tredjepart, om, at projektets CO2-enheder tilkommer fonden, om
fredskovspligt ved skovrejsningsprojekter og om ny varig
naturtilstand ved lavbundsprojekter.
Stk. 5. Fonden
kan som vilkår for tildeling af støtte fastsætte
supplerende krav om tinglysning af andre byrder,
rådighedsbegrænsninger m.v., bl.a. for arealets videre
begrænsede anvendelse, herunder til varetagelse af visse
syne??rgieffekter i forhold til natur, biodiversitet, miljø,
friluftsliv, kulturarv m.v., ud over af projektets forventede
klimaeffekt.
§ 6.
Projekter, som fonden ved afgørelse tildeler støtte,
jf. § 5, kan etableres på privatejet areal og på
arealer, der ejes af kommuner eller regioner m.v., jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Fonden
kan midlertidigt erhverve og forvalte arealer med henblik på
demonstrationsprojekter, jordfordeling, mageskifte el.lign.
§ 7.
Fonden afgiver en årlig redegørelse om sin virksomhed
til miljøministeren. Redegørelsen oversendes til
Folketinget.
Kapitel 3
Bestyrelse
§ 8.
Den Danske Klimaskovfond ledes af en bestyrelse bestående af
1 formand og 7 andre medlemmer.
Stk. 2.
Formanden og 6 bestyrelsesmedlemmer udpeges af
miljøministeren. 1 bestyrelsesmedlem udpeges af klima-,
energi- og forsyningsministeren.
Stk. 3.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges på baggrund af deres faglige
kvalifikationer og ekspertise og skal tilsammen have de
nødvendige kompetencer til at varetage fondens
formål.
Stk. 4.
Bestyrelsens medlemmer udpeges for en periode på 4 år.
Bestyrelsesmedlemmer kan genudpeges én gang.
Stk. 5.
Miljøministeren kan tilbagekalde et bestyrelsesmedlems
udnævnelse, hvis bestyrelsesmedlemmet selv anmoder herom,
eller hvis forudsætningerne for bestyrelsesmedlemmets
udnævnelse bortfalder, eller hvis bestyrelsesmedlemmet har
medvirket til at træffe dispositioner på fondens vegne
i strid med fondens formål.
Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter et honorar til bestyrelsens
medlemmer.
§ 9.
Bestyrelsen leder fonden og disponerer over fondens midler i
overensstemmelse med denne lov. Beslutninger om disponering af
fondens midler træffes med simpelt flertal i bestyrelsen. I
tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Stk. 2.
Bestyrelsen er ansvarlig for bogføringen,
regnskabsføringen og forvaltningen af fondens midler.
Stk. 3. Fondens
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Fondens
afgørelser om aktindsigt efter offentlighedsloven,
forvaltningsloven og lov om aktindsigt i miljøoplysninger og
regler fastsat i medfør heraf kan påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet. Nævnet
behandler klage over fondens afgørelser om aktindsigt i en
af nævnets afdelinger, jf. § 3, stk. 1, nr. 1-8, i lov
om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Stk. 5. Fondens
regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 6.
Årsregnskabet aflægges årligt efter
årsregnskabslovens regler.
§
10. Fonden tegnes af bestyrelsesformanden.
§
11. Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden.
Miljøministeren skal godkende bestyrelsens
fastsættelse af kriterier omfattet af § 5, stk. 1, og
rammerne for fondens monitering og klimabogføring og for
verifikation ved uafhængig tredjepart, jf. § 14, stk.
1.
Kapitel 4
Sekretariat
§
12. Bestyrelsen antager den fornødne
sekretariatsbistand.
Stk. 2.
Sekretariatet skal understøtte fondens aktiviteter og bl.a.
yde bistand og rådgivning til fondens bestyrelse i forhold
til forvaltning, rammevilkår og lovgivning.
Kapitel 5
Rådgivende
udvalg
§
13. Miljøministeren nedsætter et
rådgivende udvalg bestående af op til 15 medlemmer med
henblik på at rådgive fonden om dens aktiviteter.
Stk. 2.
Ministeren udpeger medlemmerne til det rådgivende udvalg.
Medlemmerne udpeges for en periode på 4 år. Medlemmer
af det rådgivende udvalg kan genudpeges én gang.
Stk. 3.
Medlemmerne af det rådgivende udvalg skal repræsentere
relevante aktører, herunder især fagpersoner fra
landsdækkende foreninger og interesse- og
erhvervsorganisati?oner, som varetager interesser angående
klima, nettoredukti?on af drivhusgasudledning, bæredygtig
grøn omstilling, arealanvendelse, gartneri og landbrug,
skovbrug, naturbeskyttelse, biodiversitet, miljø,
drikkevand, vandmiljø, friluftsliv og forbrugerinteresser,
og forskningsmiljøer og universiteter, som bidrager fagligt
og videnskabeligt underbygget til disse former for
interessevaretagelse.
Kapitel 6
Fondens
klimabogføring m.v.
§
14. Fonden skal beregne, opgøre og monitere
klimaeffekten af de støttede projekter. Moniteringen af
klimaeffekten skal verificeres ved en uafhængig tredjepart,
som er bemyndiget hertil af fonden.
Stk. 2. Den
uafhængige tredjepart, jf. stk. 1, har, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til offentlige og private
ejendomme og lokaliteter, der ejes eller drives af
støttemodtagere eller lodsejere, for at varetage hvervet med
verifikation af klimaeffekten af de støttede projekter efter
loven eller regler, som er fastsat i medfør af loven.
På tilsvarende måde har den uafhængige tredjepart
adgang til lodsejernes regnskaber, forretningsbøger m.v.,
herunder også materiale, der opbevares i elektronisk form,
for at tilvejebringe oplysninger til brug for verifikationsopgaver
forbundet med det støttede projekt.
Stk. 3.
Støttemodtageren eller lodsejeren og de personer, der er
beskæftiget med projektet, skal yde den fornødne
vejledning og hjælp ved verifikationens gennemførelse,
og det i stk. 2 nævnte materiale skal udleveres efter
begæring til den uafhængige tredjepart.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren regler om, at lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
skal gælde ved den uafhængige tredjeparts anvendelse af
tvangsindgreb efter stk. 2.
Stk. 5. Fonden
skal oprette og føre et register over de opnåede
nettoreduktioner af drivhusgasudledningen forbundet med fondens
projekter. Registeret er grundlaget for administration af fondens
solgte CO2-enheder. Registeret
offentligøres på fondens hjemmeside.
Stk. 6. Fonden
skal registrere og monitere arten og omfanget af de realiserede
synergieffekter. Fonden underretter løbende
Miljøministeriet om de registrerede oplysninger i et af
ministeriet fastlagt format.
Kapitel 7
Oplysningspligt
og kontrol
§
15. Støttemodtagere eller lodsejere skal i hele
støtteperioden på anmodning af fonden afgive
erklæring om, hvorvidt betingelserne for de modtagne
støtteforanstaltninger fortsat opfyldes.
Stk. 2.
Støttemodtagere eller lodsejere skal i hele
støtteperioden underrette fonden, hvis betingelserne for de
modtagne støtteforanstaltninger ikke længere
opfyldes.
§
16. Fonden fører kontrol med projekter efter
loven.
Stk. 2. Fonden
og personer, som er særligt bemyndiget hertil, har til enhver
tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
offentlige og private ejendomme og lokaliteter, der ejes eller
drives af støttemodtagere eller lodsejere, for at varetage
hvervet med kontrol af de støttede projekter efter loven
eller regler, som er fastsat i medfør af loven. På
tilsvarende måde har fonden og personer, som er særligt
bemyndiget hertil, adgang til lodsejernes regnskaber,
forretningsbøger m.v., herunder også materiale, der
opbevares i elektronisk form, for at tilvejebringe oplysninger til
brug for kontrolopgaver forbundet med det støttede
projekt.
Stk. 3.
Støttemodtageren eller lodsejeren og de personer, der er
beskæftiget med projektet, skal yde den fornødne
vejledning og hjælp ved kontrollens gennemførelse, og
det i stk. 2 nævnte materiale skal udleveres efter
begæring til fonden eller til den særligt bemyndigede
person.
Stk. 4. Fonden
kan indhente de oplysninger hos andre offentlige myndigheder, som
er nødvendige for at kontrollere lovens overholdelse,
herunder oplysninger om indkomst- og formueforhold, momsafregning
m.v.
Kapitel 8
Bortfald og
tilbagebetaling af støtte
§
17. Fonden kan bestemme, at en afgørelse om
støtte kan tilbagekaldes, og at støtte efter loven
bortfalder helt eller delvis i følgende tilfælde:
1)
Støttemodtageren har givet urigtige eller vildledende
oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning for sagens
afgørelse.
2)
Støttemodtageren eller lodsejeren, som ejer projektarealet,
tilsidesætter sine pligter efter § 14, stk. 3, § 15
eller § 16, stk. 3.
3)
Vilkårene for tildeling af støtte, herunder tinglyste
krav m.v., opfyldes ikke.
Stk. 2. Fonden
kan i de i stk. 1 nævnte tilfælde bestemme, at
støtte fra fonden helt eller delvis skal tilbagebetales.
Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt, kan fonden
tillægge beløbet renter efter forfaldsdagen med den
rente, der er fastsat i § 5 i renteloven.
Kapitel 9
Tilsyn med
fonden
§
18. Miljøministeren fører tilsyn med
fonden.
Stk. 2.
Miljøministeren kan afkræve fonden enhver oplysning,
som ministeren anser for nødvendig for at kunne udøve
tilsyn, jf. stk. 1. Ministeren skal til enhver tid have adgang til
at gøre sig bekendt med fondens administrative og
økonomiske systemer, regnskaber og virksomhed i
øvrigt.
Stk. 3.
Bestyrelsesformanden holder ministeren orienteret om alle
væsentlige forhold vedrørende fonden, herunder
væsentlige ændringer i fondens økonomi eller
aktiviteter.
Kapitel 10
Opløsning
af fonden
§
19. Fonden kan opløses ved lov.
Stk. 2. Ved
opløsning af fonden, jf. stk. 1, overtager staten fondens
formue, anvender denne inden for fondens formål og
indtræder i øvrigt i fondens rettigheder og
forpligtelser.
Stk. 3. Ved
opløsning indtræder miljøministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, i fondens sted som
påtaleberettiget for tinglyste servitutter og
rådighedsbegrænsninger m.v.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
20. Loven træder i kraft den 31. december 2020.
Stk. 2.
Miljøministeriet varetager fondens sekretaria??tsfunktioner,
indtil bestyrelsen er udpeget og den har antaget den
fornødne sekretariatsbistand.
Stk. 3. Ved den
første udnævnelse af medlemmer af bestyrelsen, jf.
§ 8, udpeges 4 af medlemmerne for en periode på op til 2
år med mulighed for genudnævnelse i 4 år. De
øvrige 4 medlemmer, herunder formanden, udpeges for en
periode på op til 4 år med mulighed for
genudnævnelse i 4 år.
Kapitel 12
Ændring i
anden lovgivning
Social - og Indenrigsministeriet
§ 21 I
regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 6. juli
2018, som ændret ved § 31 i lov nr. 1518 af 18. december
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 6, ændres
»og fysisk planlægning« til: », fysisk
planlægning og klima«.
2. I
§ 5, stk. 1, nr. 6, litra b,
ændres »hertil samt« til:
»hertil,«.
3. I
§ 5, stk. 1, nr. 6, litra c,
ændres »råstofplaner.« til:
»råstofplaner samt«.
4. I
§ 5, stk. 1, nr. 6,
indsættes som litra d:
»d) visse
opgaver vedrørende klimahensyn.«
Kapitel 13
Territorial
gyldighed
§
22. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.