L 129 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love.

(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til co2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.).

Af: Skatteminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Lovforslag som vedtaget

Vedtaget: 09-02-2021

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 9. februar 2021

20201_l129_som_vedtaget.pdf
Html-version

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 9. februar 2021

Forslag

til

Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love

(Ændring af registreringsafgiften af person- og varebiler og motorcykler, ophævelse af tillæg og fradrag for energieffektivitet, forhøjelse af brændstofforbrugsafgiften og vægtafgiften og omlægning af brændstofforbrugsafgiften til CO2-baseret afgift, justering af beskatning af fri bil og forhøjet deleøkonomisk bundfradrag for privat udlejning af nul- og lavemissionsbiler, forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer m.v.)

§ 1

I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1126 af 19. november 2019, § 4 i lov nr. 2221 af 29. december 2020 og lov nr. 2222 af 29. december 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 1 a, stk. 2, 3. pkt., ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr.«

2. I § 2, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 5, stk. 1, 2 og 8« til: »§ 5, stk. 1, 2 og 7,«.

3. I § 2, stk. 3, § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 11 og 13, og § 7 b, stk. 1, ændres »§§ 4-5 e« til: »§§ 4-5 c«.

4. § 3, stk. 2 og 3, ophæves.

5. I § 4, stk. 1, nr. 1, ændres »85 pct. af 8.900 kr.-54.500 kr. (2010-niveau)« til: »25 pct. af 17.100 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 17.100 kr.-58.100 kr. (2010-niveau)«.

6.§ 4, stk. 1, nr. 2, ændres »jf. dog §§ 5-6 a: 85 pct. af 172.900 kr. (2010-niveau)« til: »jf. dog §§ 5-5 c: 25 pct. af 55.600 kr. (2010-niveau), 85 pct. af 55.600 kr.-172.900 kr. (2010-niveau)«.

7. § 4, stk. 2-6, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 2. For personbiler beregnes et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. g af de første 125 g CO2 pr. km, 427 kr. (2010-niveau) pr. g af de næste 35 g CO2 pr. km og 812 kr. (2010-niveau) pr. g CO2 pr. km af resten.

Stk. 3. Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 4. Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af årene 2026-2035, og de herved fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035.

Stk. 5. For personbiler gives der et fradrag i afgiften efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2 på 18.500 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter stk. 1, nr. 2, og tillæg efter stk. 2.«

Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7.

8. I § 4, stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres »stk. 1-3, 5 og 6, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7« til: »stk. 1, 2 og 5, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2«.

9. § 4, stk. 9-12, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 8. Beløbene i stk. 1, 2 og 5 reguleres efter personskattelovens § 20. De regulerede beløb i stk. 2 afrundes dog til nærmeste hele kronebeløb.

Stk. 9. For benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for hele CO2-udledningen med den laveste sats, jf. stk. 2.«

10. I § 5, stk. 1, ændres »54.200 kr.« til: »64.100 kr.«

11. I § 5, stk. 2, 1. pkt., ændres »38.200 kr.« til: »64.100 kr. (2010-niveau)«, og »30 pct.« ændres til: »50 pct.«, og i 2. pkt. ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr. inkl. tillæg efter stk. 4 og fradrag efter stk. 6.«

12. § 5, stk. 4-7, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 4. For varebiler beregnes et tillæg på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. gram CO2 pr. kilometer i registreringsafgiften efter stk. 1 og 2.

Stk. 5. Grundlaget for tillæg efter stk. 4 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For varebiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For varebiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For varebiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 6. For varebiler gives der et fradrag i afgift efter stk. 1 og 2 og tillæg efter stk. 4 på 25.600 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre summen af afgift efter stk. 1 og 2 og tillæg efter stk. 4.«

Stk. 8-13 bliver herefter stk. 7-12.

13. I § 5, stk. 8, 2. pkt., der bliver stk. 7, 2. pkt., ændres »stk. 1, 2, 4, 5, 7 og 12, § 3, stk. 2, § 5 b, stk. 2, § 5 c, stk. 3, og § 8, stk. 7« til: »stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2«.

14. I § 5, stk. 10, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »Stk. 1-9« til: »Stk. 1-8«.

15. I § 5, stk. 11, der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-9« til: »stk. 1-8«.

16. I § 5, stk. 12, 1. pkt., der bliver stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 1-11« til: »stk. 1-10«, og i 2.-4. pkt. ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.

17. I § 5, stk. 12, 2. pkt., der bliver stk. 11, 2. pkt., ændres »54.200 kr.« til: »64.100 kr.«, i 3. pkt. ændres »30 pct.« til: »50 pct.«, og »38.200 kr.« ændres til: »64.100 kr. (2010-niveau)«, og i 4. pkt. ændres »56.800 kr.« til: »47.000 kr.«

18. § 5, stk. 13, der bliver stk. 12, affattes således:

»Stk. 12. Beløbene i stk. 1, 2, 4, 6 og 11 reguleres efter personskattelovens § 20. Det regulerede beløb i stk. 4 afrundes dog til nærmeste hele kronebeløb.«

19. § 5, stk. 14, ophæves.

20. § 5 a, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

21. §§ 5 b-5 e ophæves, og i stedet indsættes:

»§ 5 b. For biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, og for el- og brændselscelledrevne motorcykler beregnes afgiften som 40 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2-6, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025, hvorefter procentdelen årligt stiger med 8 procentpoint til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens eller motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 4 procentpoint til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.

Stk. 2. For biler omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2, gives der et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 170.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 167.500 kr. i 2022, 165.000 kr. i 2023, 162.500 kr. i 2024, 160.000 kr. i 2025, 155.400 kr. i 2026, 150.800 kr. i 2027, 146.200 kr. i 2028 og 141.600 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 137.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.

Stk. 3. For biler omfattet af § 5, stk. 1 og 2, gives der et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 80.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 78.750 kr. i 2022, 77.500 kr. i 2023, 76.250 kr. i 2024, 75.000 kr. i 2025, 73.000 kr. i 2026, 71.000 kr. i 2027, 69.000 kr. i 2028 og 67.000 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 65.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.

Stk. 4. For el- og brændselscelledrevne motorcykler gives der et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 106.500 kr. ved motorcyklens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 105.250 kr. i 2022, 104.000 kr. i 2023, 102.750 kr. i 2024, 101.500 kr. i 2025, 99.500 kr. i 2026, 97.500 kr. i 2027, 95.500 kr. i 2028 og 93.500 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 91.500 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.

Stk. 5. For eldrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a som beregnet efter stk. 1 på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering fra og den med 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 1.300 kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. kWh i 2024.

Stk. 6. For brændselscelledrevne biler, der udleder 0 g CO2 pr. km, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a som beregnet efter stk. 1 på 58.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2022, 40.500 kr. i 2023 og 22.500 kr. i 2024.

§ 5 c. For biler, der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. km, beregnes afgiften som 45 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a ved bilens anmeldelse til registrering, jf. dog stk. 2 og 3, fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, hvorefter procentdelen årligt stiger med 5 procentpoint til og med 2025, hvor der beregnes 65 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2026 beregnes afgiften som 68 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 3 procentpoint til og med 2030, hvor der beregnes 80 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a. Ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 1. januar 2031 beregnes afgiften som 84 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a, hvorefter procentdelen årligt stiger med 4 procentpoint til og med 2035, hvor der beregnes 100 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5 a.

Stk. 2. Der gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på 50.000 kr. ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 48.750 kr. i 2022, 47.500 kr. i 2023, 46.250 kr. i 2024, 45.000 kr. i 2025, 43.000 kr. i 2026, 41.000 kr. i 2027, 39.000 kr. i 2028 og 37.000 kr. i 2029. Fra og med 2030 udgør fradraget 35.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 1.

Stk. 3. Der gives et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a som beregnet efter stk. 1 på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2021, 1.300 kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024.«

22. I § 7, stk. 1, 1. pkt., udgår », medmindre disse er omfattet af § 10, stk. 4«, og i 3. pkt. udgår », dog uden tillæg eller fradrag for eventuelt manglende sikkerhedspuder«.

23. § 7, stk. 3, 5. pkt., og § 7 a, stk. 3, 4. pkt., ophæves.

24. I § 7 a, stk. 3, 5. pkt., der bliver 4. pkt., ændres »1.-4.« til: »1.-3.«

25. I § 7 b, stk. 2, nr. 1 og 2, ændres i alt fire steder »§ 4, stk. 7« til: »§ 4, stk. 6«.

26. I § 7 b, stk. 2, nr. 3, 1. pkt., ændres »§ 5, stk. 1, 2 eller 8« til: »§ 5, stk. 1, 2 eller 7«, og »§ 5, stk. 8« ændres til: »§ 5, stk. 7«.

27. To steder i § 7 b, stk. 2, nr. 5, og i § 27, stk. 1, nr. 4, ændres »§§ 5 b-5 e« til: »§§ 5 b eller 5 c«.

28. § 8, stk. 6-8, ophæves.

Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 6 og 7.

29. I § 9 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 8, stk. 9« til: »§ 8, stk. 6«.

30. I § 10, stk. 2, 1. pkt., ændres »i medfør af § 7 a, stk. 5« til: », jf. § 1, stk. 3«.

31. § 10, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. For biler, der er mere end 35 år gamle, jf. § 4, stk. 7, beregnes afgiften uden tillæg for CO2-udledning, jf. § 4, stk. 2, og § 5, stk. 4, og uden bundfradrag efter § 4, stk. 5, og § 5, stk. 6, og afgiften kan ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af 75 pct. af bilens nypris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. For motorcykler, der er mere end 35 år gamle, jf. § 4, stk. 7, kan afgiften ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Er der for samme køretøj udbetalt godtgørelse efter § 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte godtgørelse.«

§ 2

I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 169 af 18. februar 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, 1. pkt., ændres »med én decimal« til: »til en decimal«

2.§ 2 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»For biler, hvor CO2-udledningen er fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. bilag XXI til Kommissionens forordning om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF, Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008, anvendes denne.«

3. § 3, stk. 1, affattes således:

»Af alle afgiftspligtige biler betales afgift af bilens brændstofforbrug, jf. §§ 2 og 4, udtrykt som kilometer pr. liter som anmeldt til Trafikstyrelsen eller som fremlagt ved syn hos en synsvirksomhed med henblik på første registrering senest den 30. juni 2021. Afgiften svares med de nedenfor under A eller B anførte beløb.

A. Benzindrevne biler m.v.
Brændstofforbrug
Forbrugsafgift pr. 6 måneder (kr.)
(Kilometer pr. liter)
Personbiler registreret første gang her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler.
Personbiler registreret første gang her i landet den 3. oktober 2017 eller senere.
Mindst 50,0
330
330
Under 50,0 men ikke under 44,4
330
370
Under 44,4 men ikke under 40,0
330
390
Under 40,0 men ikke under 36,4
330
410
Under 36,4 men ikke under 33,3
330
430
Under 33,3 men ikke under 28,6
330
460
Under 28,6 men ikke under 25,0
330
500
Under 25,0 men ikke under 22,2
330
540
Under 22,2 men ikke under 20,0
330
580
Under 20,0 men ikke under 18,2
640
890
Under 18,2 men ikke under 16,7
940
1.190
Under 16,7 men ikke under 15,4
1.260
1.510
Under 15,4 men ikke under 14,3
1.570
1.820
Under 14,3 men ikke under 13,3
1.870
2.120
Under 13,3 men ikke under 12,5
2.180
2.430
Under 12,5 men ikke under 11,8
2.480
2.730
Under 11,8 men ikke under 11,1
2.790
3.040
Under 11,1 men ikke under 10,5
3.100
3.350
Under 10,5 men ikke under 10,0
3.410
3.660
Under 10,0 men ikke under 9,1
4.010
4.260
Under 9,1 men ikke under 8,3
4.650
4.900
Under 8,3 men ikke under 7,7
5.260
5.510
Under 7,7 men ikke under 7,1
5.870
6.120
Under 7,1 men ikke under 6,7
6.480
6.730
Under 6,7 men ikke under 6,3
7.110
7.360
Under 6,3 men ikke under 5,9
7.720
7.970
Under 5,9 men ikke under 5,6
8.330
8.580
Under 5,6 men ikke under 5,3
8.970
9.220
Under 5,3 men ikke under 5,0
9.580
9.830
Under 5,0 men ikke under 4,8
10.190
10.440
Under 4,8 men ikke under 4,5
10.800
11.050
Under 4,5
11.430
11.680


B. Dieseldrevne biler
Brændstofforbrug
(Kilometer pr. liter)
Forbrugsafgift pr. 6 måneder (kr.)
Udligningsafgift pr. 6 måneder (kr.)
 
Personbiler registreret første gang her i landet før den 3. oktober 2017 og varebiler.
Personbiler registreret første gang her i landet den 3. oktober 2017 eller senere.
Mindst 56,3
-
330
130
Under 56,3 men ikke under 50,0
-
370
130
Under 50,0 men ikke under 45,0
-
390
130
Under 45,0 men ikke under 41,0
-
410
130
Under 41,0 men ikke under 37,6
-
430
130
Under 37,6 men ikke under 32,1
-
460
130
Under 32,1 men ikke under 28,1
-
500
610
Under 28,1 men ikke under 25,0
-
540
1.090
Under 25,0 men ikke under 22,5
330
580
1.180
Under 22,5 men ikke under 20,5
640
890
1.300
Under 20,5 men ikke under 18,8
940
1.190
1.400
Under 18,8 men ikke under 17,3
1.260
1.510
1.510
Under 17,3 men ikke under 16,1
1.570
1.820
1.620
Under 16,1 men ikke under 15,0
1.870
2.120
1.740
Under 15,0 men ikke under 14,1
2.180
2.430
1.870
Under 14,1 men ikke under 13,2
2.480
2.730
1.990
Under 13,2 men ikke under 12,5
2.790
3.040
2.120
Under 12,5 men ikke under 11,9
3.100
3.350
2.220
Under 11,9 men ikke under 11,3
3.410
3.660
2.330
Under 11,3 men ikke under 10,2
4.010
4.260
2.580
Under 10,2 men ikke under 9,4
4.650
4.900
2.790
Under 9,4 men ikke under 8,7
5.260
5.510
3.010
Under 8,7 men ikke under 8,1
5.870
6.120
3.270
Under 8,1 men ikke under 7,5
6.480
6.730
3.460
Under 7,5 men ikke under 7,0
7.110
7.360
3.680
Under 7,0 men ikke under 6,6
7.720
7.970
3.950
Under 6,6 men ikke under 6,2
8.330
8.580
4.160
Under 6,2 men ikke under 5,9
8.970
9.220
4.380
Under 5,9 men ikke under 5,6
9.580
9.830
4.640
Under 5,6 men ikke under 5,4
10.190
10.440
4.870
Under 5,4 men ikke under 5,1
10.800
11.050
5.170
Under 5,1
11.430
11.680
5.410
«


4. I § 3, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »eldrevne biler«: »registreret første gang den 17. december 2020 eller tidligere«.

5. I § 3, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »i kombination med benzin«: »og er registreret første gang den 17. december 2020 eller tidligere«.

6. I § 3, stk. 6, 1. pkt., indsættes efter »i kombination med diesel«: »og er registreret første gang den 17. december 2020 eller tidligere«.

7. I § 3, stk. 7, 1. pkt., indsættes efter »i kombination med natur- og biogas«: »og er registreret første gang den 17. december 2020 eller tidligere«.

8. I § 3, stk. 8, 1. pkt., indsættes efter »brændselscelledrevne biler«: », der er registreret første gang den 17. december 2020 eller tidligere,«.

9. § 3, stk. 11-14, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 11. De i stk. 1 under A angivne beløb for forbrugsafgift og de under B angivne beløb for forbrugsafgift og udligningsafgift opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere, jf. dog stk. 12 og 13.

Stk. 12. Den 15. februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under B angivne beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under B opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 15. februar 2021 eller senere.

Stk. 13. For kalenderåret 2022 forhøjes de beløb, der er angivet i stk. 1 under A og B for forbrugsafgift med 3,0 pct. For kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under A og B angivne beløb for forbrugsafgift med 9,7 pct. For kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A og B angivne beløb for forbrugsafgift med 16,8 pct. For kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under A og B angivne beløb for forbrugsafgift med 24,4 pct. For kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A og B angivne beløb for forbrugsafgift med 36,9 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for forbrugsafgift i stk. 1 under A og B opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter forhøjelsen.«

10. Efter § 3 b indsættes før overskriften før § 4:

»§ 3 c. Af afgiftspligtige biler, der er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere, betales afgift af bilens CO2-udledning, jf. §§ 2 og 4, udtrykt som gram CO2 udledt pr. kilometer. Afgiften svares med de nedenfor under A anførte beløb.

A. Alle biler og udligningsafgift for dieseldrevne biler
CO2-baseret afgift
 
(Gram CO2 udledt pr. kilometer)
Afgift pr. 6 måneder (kr.)
Udligningsafgift for dieseldrevne biler pr. 6 måneder (kr.)
Højst 58
330
160
Over 58 men ikke over 65
370
160
Over 65 men ikke over 73
390
160
Over 73 men ikke over 80
410
160
Over 80 men ikke over 87
430
160
Over 87 men ikke over 102
460
160
Over 102 men ikke over 116
500
740
Over 116 men ikke over 131
540
1.320
Over 131 men ikke over 145
580
1.420
Over 145 men ikke over 160
890
1.570
Over 160 men ikke over 174
1.190
1.690
Over 174 men ikke over 189
1.510
1.820
Over 189 men ikke over 203
1.820
1.960
Over 203 men ikke over 218
2.120
2.100
Over 218 men ikke over 232
2.430
2.260
Over 232 men ikke over 246
2.730
2.400
Over 246 men ikke over 262
3.040
2.560
Over 262 men ikke over 277
3.350
2.680
Over 277 men ikke over 290
3.660
2.810
Over 290 men ikke over 319
4.260
3.110
Over 319 men ikke over 350
4.900
3.370
Over 350 men ikke over 377
5.510
3.630
Over 377 men ikke over 409
6.120
3.950
Over 409 men ikke over 433
6.730
4.180
Over 433 men ikke over 461
7.360
4.440
Over 461 men ikke over 492
7.970
4.770
Over 492 men ikke over 519
8.580
5.020
Over 519 men ikke over 548
9.220
5.290
Over 548 men ikke over 581
9.830
5.600
Over 581 men ikke over 605
10.440
5.880
Over 605 men ikke over 645
11.050
6.240
Over 645
11.680
6.530


Stk. 2. For benzin- og dieseldrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke foreligger oplysninger om CO2-udledning fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. bilag XXI til Kommissionens forordning om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF, Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008, fastsættes CO2-udledningen ved at multiplicere det efter § 3, stk. 9, beregnede brændstofforbrug udtrykt i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.

Stk. 3. For kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 3,0 pct. For kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 9,7 pct. For kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 16,8 pct. For kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 24,4 pct. For kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for CO2-baseret afgift med 36,9 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for CO2-baseret afgift i stk. 1 under A opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter forhøjelsen.«

11. I § 6, stk. 2, indsættes efter »under B«: »eller i § 3 c, stk. 1, under A«.

12. § 6, stk. 3, 2. pkt., ophæves.

13. I § 7, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »under B«: »eller § 3 c, stk. 1, under A«.

§ 3

I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 477 af 14. april 2020, foretages følgende ændringer:

1. § 2 b, stk. 3, 2. pkt., ophæves.

2. § 3, stk. 1, affattes således:

»Af personmotorkøretøjer og af påhængs- og sættevogne til personbefordring svares afgift af køretøjernes egenvægt efter nedenstående satser. Af campingvogne svares afgift med 32 pct. af vægtafgiftssatserne under A, men ikke udligningsafgift. Af sættevogne svares afgift som for påhæng?s­vogne.

A. Personmotorkøretøjer bortset fra busser (rute- og turistbiler m.m.) og hyrevogne. Påhængs- og sættevogne til personbefordring.
Afgift pr. køretøj pr. 6 måneder, hvor andet ikke fremgår.
Vægtafgift
kr.
Udligningsafgift
kr.
I. Egenvægt indtil 600 kg
     
Motorcykler pr. 12 måneder
 
730
550
Andre personmotorkøretøjer pr. 6 måneder
 
1.060
800
II. Egenvægt 601-800 kg
 
1.290
980
III. Egenvægt 801-1.100 kg
 
1.760
1.300
IV. Egenvægt 1.101-1.300 kg
 
2.340
1.650
V. Egenvægt 1.301-1.500 kg
     
Pr. 6 måneder
 
3.050
 
Pr. 3 måneder
 
1.550
1.060
VI. Egenvægt 1.501-2.000 kg
     
Pr. 6 måneder
 
4.200
 
Pr. 3 måneder
 
2.110
1.410
VII. Egenvægt over 2.000 kg
     
Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 3 måneder
 
120
80


B. Busser, turistbiler og lign. med højst to aksler se § 15, stk. 1, nr. 6
Vægtafgift
Udligningsafgift
(Rutebiler, se § 15, stk. 1, nr. 6)
   
Afgift pr. køretøj pr. 12 måneder
kr.
kr.
I. Egenvægt indtil 1.300 kg
450
1.130
 
II. Egenvægt 1.301-1.500 kg
585
1.160
 
III. Egenvægt 1.501-2.000 kg
810
1.230
 
IV. Egenvægt 2.001-3.000 kg
900
1.230
 
V. Egenvægt 3.001-4.000 kg
1.440
1.230
 
VI. Egenvægt 4.001-5.000 kg
1.920
1.230
 
VII. Egenvægt 5.001-6.000 kg
2.400
1.230
 
VIII. Egenvægt 6.001-7.000 kg
3.120
1.230
 
IX. Egenvægt 7.001-8.000 kg
3.640
1.230
 
X. Egenvægt 8.001-9.000 kg
4.160
1.230
 
XI. Egenvægt over 9.000 kg
     
Afgift pr. 100 kg egenvægt
50
14
 
       
C. Busser, turistbiler og lign. med mere end to aksler
Vægtafgift
kr.
Udligningsafgift
kr.
 
Afgift pr. 100 kg egenvægt pr. 12 måneder
36
10
 
       
D. Personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
 
Udligningsafgift
(Ambulancer, se § 15, stk. 1, nr. 5)
   
Afgift pr. køretøj pr. 12 måneder
 
kr.
I. Egenvægt indtil 800 kg
 
2.500
 
II. Egenvægt 801-1.100 kg
 
3.100
 
III. Egenvægt 1.101-1.300 kg
 
3.670
 
IV. Egenvægt 1.301-1.500 kg
 
4.020
 
V. Egenvægt 1.501-2.000 kg
 
4.440
 
VI. Egenvægt over 2.000 kg
 
5.320
 
«


3. § 3, stk. 3-6, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 3. De i stk. 1 under A-C angivne beløb for vægtafgift og udligningsafgift og de under D angivne beløb for udligningsafgift opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere, jf. dog stk. 4 og 5.

Stk. 4. Den 15. februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under A og D angivne beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under A og D opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 15. februar 2021 eller senere.

Stk. 5. For kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for vægtafgift med 3,0 pct. For kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for vægtafgift med 9,7 pct. For kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for vægtafgift med 16,8 pct. For kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for vægtafgift med 24,4 pct. For kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under A angivne beløb for vægtafgift med 36,9 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for vægtafgift i stk. 1 under A opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter forhøjelsen.«

4. § 4, stk. 1, affattes således:

»Af vare- og lastmotorkøretøjer, der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse, af påhængsvogne til godstransport og af registreringspligtige påhængsredskaber bortset fra campingvogne og af registreringspligtige motorredskaber, som er indrettet til godstransport, svares afgift af køretøjernes tilladte totalvægt efter nedenstående satser. Afgiften af motorkøretøjer, der registreres som trækkraft for sættevogne til godstransport, forhøjes som fastsat i stk. 6. Afgiften af de nævnte påhængsredskaber beregnes efter satserne for påhængsvogne. Afgiften af de nævnte motorredskaber beregnes efter satserne for vare- og lastmotorkøretøjer. Der betales ikke afgift af påhængskøretøjer til godstransport, der har en tilladt totalvægt over 3.500 kg.

   
Vægtafgift
Udlignings-
afgift
Tillæg for privat anvendelse
 
Afgiften er angivet pr. køretøj pr. 12 måneder
Motorkøretøj
kr.
Påhængsk??øret??øj
kr.
Motorkøretøj
kr.
Motorkøretøjer registreret første gang til og med den 24. april 2007
kr.
Motorkøretøjer registreret første gang den 25. april 2007 eller senere
kr.
I.
Motorcykler med varesidevogn
330
-
130
   
II.
Vare- og lastbiler m.v., der ikke er afgiftspligtige efter lov om afgift af vejbenyttelse, og visse påhængskøretøjer
A.
Motor- og påhængskøretøjer m.v. indtil 4.000 kg tilladt totalvægt
 
Totalvægt indtil 500 kg
1.060
-
600
1.120
6.250
 
Totalvægt 501-1.000 kg
1.360
150
860
1.120
6.250
 
Totalvægt 1.001-2.000 kg
2.250
290
1.170
1.120
6.250
 
Totalvægt 2.001-2.500 kg
3.890
360
1.460
6.250
6.250
 
Totalvægt 2.501-3.000 kg
4.660
460
1.660
6.250
6.250
 
Totalvægt 3.001-4.000 kg
4.660
560
1.880
6.250
18.560


 
Afgiften er angivet pr. køretøj pr. 12 måneder
Vægtafgift
Udligningsafgift
 
Motorkøretøj
kr.
Påhængskøretøj
kr.
Motorkøretøj
kr.
Påhængskøretøj
kr.
B.
Motor- og påhængskøretøjer m.v. over 4.000 kg tilladt totalvægt
 
a) Med højst to aksler
       
 
Totalvægt 4.001-5.000 kg
2.052
552
1.150
200
 
Totalvægt 5.001-6.000 kg
2.052
672
1.150
250
 
Totalvægt 6.001-7.000 kg
2.052
825
1.150
300
 
Totalvægt 7.001-8.000 kg
2.052
988
1.150
400
 
Totalvægt 8.001-9.000 kg
2.052
1.161
1.150
450
 
Totalvægt 9.001-10.000 kg
2.052
1.344
1.150
550
 
Totalvægt 10.001-11.000 kg
2.279
1.537
1.150
650
 
Totalvægt 11.001-12.000 kg
2.610
1.740
1.150
750
 
Totalvægt 12.001-13.000 kg
3.087
1.953
1.150
850
 
Totalvægt 13.001-14.000 kg
3.604
2.176
1.150
1.000
 
Totalvægt 14.001-15.000 kg
4.161
2.628
1.150
1.100
 
Totalvægt over 15.000 kg
       
 
Afgift pr. 200 kg totalvægt
60
40
16
16
           
 
b) Med mere end to aksler
       
 
Totalvægt indtil 18.000 kg
       
 
Afgift pr. 200 kg totalvægt
32
20
11
12
 
Totalvægt 18.001-19.000 kg
3.069
1.953
1.150
1.100
 
Totalvægt 19.001-20.000 kg
3.332
2.156
1.150
1.200
 
Totalvægt over 20.000 kg
       
 
Afgift pr. 200 kg totalvægt
36
24
13
13
«


5. § 4, stk. 3-6, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 3. De i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift, udligningsafgift og tillæg for privat anvendelse og de under II, B, angivne beløb for vægtafgift og udligningsafgift opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.

Stk. 4. Den 15. februar 2021 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for udligningsafgift med 20,7 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringen, afrundes til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for udligningsafgift i stk. 1 under I og II, A, opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 15. februar 2021 eller senere.

Stk. 5. For kalenderåret 2022 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift med 3,0 pct. For kalenderåret 2023 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift med 9,7 pct. For kalenderåret 2024 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift med 16,8 pct. For kalenderåret 2025 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift med 24,4 pct. For kalenderåret 2026 forhøjes de i stk. 1 under I og II, A, angivne beløb for vægtafgift med 36,9 pct. De beløb, der fremkommer ved procentreguleringerne efter 1-5. pkt., afrundes opad til nærmeste hele kronebeløb, der er deleligt med ti. De således forhøjede beløb for vægtafgift i stk. 1 under I og II, A, opkræves for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes efter forhøjelsen.«

Stk. 7-14 bliver herefter stk. 6-13.

6. I § 4, stk. 10, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., og i § 23, stk. 2, nr. 6, ændres »stk. 9« til: »stk. 8«.

7. I § 4, stk. 14, 1. pkt., der bliver stk. 13, 1. pkt., ændres »stk. 8« til: »stk. 7«.

8. § 15, stk. 3, 2. pkt., ophæves.

9.§ 23, stk. 2, nr. 1, ændres »stk. 12-14« til: »stk. 11-13«.

§ 4

I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 91 af 31. januar 2020 og lov nr. 93 af 31. januar 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 2219 af 29. december 2020, foretages følgende ændringer:

1. § 15 R, stk. 1, affattes således:

»Fysiske personer, der udlejer aktiver som nævnt i stk. 2, kan fradrage et grundbeløb på 9.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejningen af aktiverne ved indkomstopgørelsen for indkomståret. Ved udlejning af aktiver som nævnt i stk. 3 kan fradrages et grundbeløb på 17.100 kr. (2010-niveau) i bruttolejeindtægten fra udlejning af disse aktiver. Fradraget efter 1. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiver som nævnt i stk. 2, og fradraget efter 2. pkt. kan ikke overstige bruttolejeindtægten ved udleje af aktiver som nævnt i stk. 3. Endvidere kan der af den del af bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt i stk. 2, der overstiger fradraget efter 1. pkt., fradrages 40 pct., og der kan af den del af bruttolejeindtægten fra aktiver som nævnt i stk. 3, der overstiger fradraget efter 2. pkt., fradrages 40 pct. Fradrag efter 1., 2. og 4. pkt. dækker samtlige udgifter m.v., der er forbundet med udlejningen. 1.-5. pkt. gælder ikke for den del af bruttolejeindtægten, der er erhvervet som led i erhvervsmæssig virksomhed. Grundbeløbene i 1. og 2. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.«

2.§ 15 R, stk. 2, ændres »af stk. 1« til: »af bundfradraget i stk. 1, 1. pkt.,«.

3. I § 15 R, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »5. september 2007«: », der ikke er omfattet af stk. 3«.

4. I § 15 R, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »benyttelse«: »og ikke er omfattet af stk. 3«.

5. I § 15 R indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Aktiver omfattet af bundfradraget i stk. 1, 2. pkt., er biler og varebiler som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, der udleder 0 g CO2 pr. km, eller der udleder mere end 0 g CO2, men under 50 g CO2 pr. km.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

6. § 15 R, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes således:

»Det er en betingelse for anvendelse af fradragene i stk. 1, at der sker indberetning efter skatteindberetningslovens § 43 af indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiver som nævnt stk. 2 og indkomstårets samlede lejeindtægter fra aktiver som nævnt i stk. 3.«

7. I § 16, stk. 4, indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:

»Fra og med den 1. juli 2021 sættes den årlige værdi for resten af indkomståret 2021 til 24,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20,5 pct. af resten. I indkomståret 2022 sættes den årlige værdi til 24,0 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 21,0 pct. af resten. I indkomståret 2023 sættes den årlige værdi til 23,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 21,5 pct. af resten. I indkomståret 2024 sættes den årlige værdi til 23,0 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 22,0 pct. af resten. I indkomståret 2025 og efterfølgende indkomstår sættes den årlige værdi til 22,5 pct. af bilens værdi.«

8.§ 16, stk. 4, indsættes efter 4. pkt., der bliver 9. pkt., som nye punktummer:

»Fra og med den 1. juli 2021 udgør miljøtillægget for resten af indkomståret 2021 den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 150 pct. I indkomståret 2022 udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 250 pct. I indkomståret 2023 udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 350 pct. I indkomståret 2024 udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 500 pct. I indkomståret 2025 og senere indkomstår udgør miljøtillægget den årlige afgift eksklusive udligningsafgift og privatbenyttelsestillæg, der skal betales for bilen efter brændstofforbrugsafgiftsloven eller efter lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., med tillæg af 600 pct.«

9.§ 16, stk. 4, 7. pkt., der bliver 17. pkt., ændres »5. og 6. pkt.« til: »15. og 16. pkt.«

10.§ 16, stk. 4, 9. pkt., der bliver 19. pkt., ændres »1.-7. pkt.« til: »1.-17. pkt.«

11. I § 16, stk. 4, 10. pkt., der bliver 20. pkt., ændres »7. pkt.« til: »17. pkt.«

12. I § 16, stk. 4, 11. pkt., der bliver 21. pkt., ændres »9. pkt.« til: »19. pkt.«

13.§ 16, stk. 4, 12. pkt., der bliver 22. pkt., ændres »1.-9. pkt.« til: »1.-19. pkt.«

14.§ 16, stk. 4, 13. og 14. pkt., der bliver 23. og 24. pkt., ændres »1.-11. pkt.« til: »1.-21. pkt.«

15. I § 16, stk. 4, indsættes som 26. og 27. pkt.:

»Værdien af ladestander og installation af ladestander (ladestik), der er stillet til privat rådighed af arbejdsgiveren ved den skattepligtiges bopæl sammen med privat rådighed over en elbil eller pluginhybridbil, beskattes ikke. Hvis den skattepligtige beskattes af fri elbil eller pluginhybridbil i en sammenhængende periode, der er kortere end 6 måneder, medregnes markedsværdien af ladestander og installation til den skattepligtige indkomst ved periodens ophør, hvis installationen overgår til privat brug.«

§ 5

I skatteindberetningsloven, lov nr. 1536 af 19. december 2017, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1727 af 27. december 2018 og senest ved § 3 i lov nr. 2197 af 29. december 2020, foretages følgende ændring:

1. § 43 affattes således:

»§ 43. En virksomhed, som for en skattepligtig formidler udlejning af den skattepligtiges bolig omfattet af ligningslovens §§ 15 O eller 15 Q, skal hvert år indberette til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister, om de lejeindtægter, som den skattepligtige har opnået herved gennem virksomheden i det forudgående kalenderår.

Stk. 2. En virksomhed, som for en skattepligtig formidler udlejning af et aktiv omfattet af ligningslovens § 15 R, skal, uanset om udlejningen er erhvervsmæssig, hvert år indberette til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister, om de lejeindtægter, som den skattepligtige har opnået herved gennem virksomheden i det forudgående kalenderår.

Stk. 3. Indberetningen efter stk. 1 og 2 skal indeholde oplysninger til identifikation af virksomheden. Indberetningen efter stk. 1 skal tillige indeholde oplysninger til identifikation af boligen. Sker identifikationen af boligen ikke ved brug af ejendommens nummer i Bygnings- og Boligregistret (BBR-nummer), skal der tillige oplyses om identiteten af den skattepligtige. Indberetning efter stk. 2 skal tillige indeholde oplysning til identifikation af den skattepligtige og aktiver som nævnt i ligningslovens § 15 R, stk. 2 og 3.

Stk. 4. Den, der har indgået en aftale om udlejning eller fremleje efter stk. 1 eller 2 med en virksomhed, skal give virksomheden oplysninger til identifikation af den pågældende bolig.

Stk. 5. Virksomheder, som ikke er indberetningspligtige efter stk. 1 og 2, kan foretage indberetning af de oplysninger, som ville have været omfattet af indberetningen efter stk. 1 og 2, hvis virksomheden havde været indberetningspligtig.

Stk. 6. Skatteministeren kan fastsætte regler om indberetning efter stk. 1 og 2 og om oplysninger til brug for identifikation af boliger omfattet af stk. 3 og 4. Skatteministeren kan endvidere fastsætte regler om indberetning af oplysninger til brug for identifikation af aktiver omfattet af ligningslovens § 15 R, stk. 2 og 3.«

§ 6

I lov nr. 1353 af 21. december 2012 om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler, lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer af affald fra egen cementproduktion), som ændret bl.a. ved § 10 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 4 i lov nr. 1889 af 29. december 2015, § 10 i lov nr. 1558 af 13. december 2016 og § 6 i lov nr. 687 af 8. juni 2017 og senest ved § 7 i lov nr. 1585 af 27. december 2019, foretages følgende ændring:

1. I § 21, stk. 2, 3. pkt., ændres »2021« til: »2030«.

§ 7

I lov nr. 687 af 8. juni 2017 om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand), som ændret ved § 8 i lov nr. 1585 af 27. december 2019, foretages følgende ændring:

1.§ 7, stk. 3, ændres »2022« til: »2031«.

§ 8

I lov nr. 2225 af 29. december 2020 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af »Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« m.v.) foretages følgende ændring:

1. I § 8, stk. 4, ændres »1. januar 2022« til: »1. januar 2031«.

§ 9

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 1, § 2, nr. 1, 2 og 10-13, § 3, nr. 1 og 6-9, og §§ 4-7 træder i kraft den 1. juni 2021.

Stk. 3. § 2, nr. 3-9, og § 3, nr. 2-5, har virkning for det enkelte køretøj fra og med den første afgiftsperiode, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere.

Stk. 4. § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, har virkning fra og med den 18. december 2020, jf. dog stk. 9-11.

Stk. 5. § 4, nr. 1-6, har virkning fra og med indkomståret 2021.

Stk. 6. § 4, nr. 7-15, har virkning fra og med den 1. juli 2021.

Stk. 7. § 5 har virkning fra og med kalenderåret 2021. For indberetninger for kalenderåret 2020 og tidligere finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 8. For køretøjer, der afgiftsberigtiges i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021, fastsættes registreringsafgiften på ny efter denne lovs ikrafttræden med de ændringer, der følger af § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav på tilbagebetaling eller pligt til efterbetaling af en eventuel afgiftsdifference, der måtte opstå for disse køretøjer. Efter lovens ikrafttræden tilbagebetaler eller efteropkræver told- og skatteforvaltningen afgiftsdifferencen til eller hos den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registrering af køretøjet, alene rettes mod den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, kan tilsvarende alene rette et eventuelt krav om efterbetaling af registreringsafgift mod køberen eller leasingtageren m.v. af køretøjet. Krav om tilbagebetaling efter 5. pkt. betragtes ikke som en ændring af leasingaftalen, der er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 8, 1. pkt.

Stk. 9. For køretøjer, for hvilke der er indgået en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest den 17. december 2020, og som i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 1. juli 2021 anmeldes til registrering, og hvor der i forbindelse med registreringen indsendes anmodning om, at køretøjet skal afgiftsberigtiges efter de regler, som var gældende den 17. december 2020, finder stk. 8 ikke anvendelse. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de satser, som var gældende den 17. december 2020. Anmodning skal indsendes til told- og skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse til registrering, og der skal vedlægges dokumentation for, at der er indgået en bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest den 17. december 2020. Virksomheder registreret efter registreringsafgiftsloven §§ 14 og 15 kan dog selv angive registreringsafgiften for disse køretøjer, men skal, inden afgiften angives, indsende en erklæring om anvendelse af de hidtil gældende regler og dokumentation for, at der senest den 17. december 2020 er indgået en bindende købsaftale. 1.-4. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved leasingvirksomheders indgåelse af bindende individuelle aftaler med slutbrugere om leasing af køretøjer. For så vidt angår aftaler omfattet af 5. pkt., skal anmodning og dokumentation for, at der er indgået en bindende leasingaftale, indsendes til told- og skatteforvaltningen senest den 15. februar 2021 eller senest samtidig med registreringen af køretøjet, hvis dette sker fra og med den 16. februar 2021. Til og med den 31. maj 2021 sker afgiftsberigtigelsen efter de satser, der finder anvendelse på indregistreringstidspunktet, hvorefter told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.

Stk. 10. For køretøjer, som er omfattet af registreringsafgiftslovens § 9 a, og som er registreret første gang her i landet senest den 17. december 2020 eller er omfattet af overgangsordningen i stk. 9, og hvor angivelsen efter registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 1, af den afgiftspligtige værdi som et brugt køretøj efter registreringsafgiftslovens § 10 sker den 18. december 2020 eller senere, sker genberegningen af køretøjets afgiftspligtige værdi ved anvendelse af de regler, der fandt anvendelse den 17. december 2020. Der kan dog efter anmodning ske genberegning af den afgiftspligtige værdi ved anvendelse af de nye regler, efter disse er trådt i kraft den 1. juni 2021. Anmodningen skal være fremsat over for told- og skatteforvaltningen senest den 31. maj 2021. Når køretøjet efterfølgende afgiftsberigtiges på ny på grundlag af den nye afgiftspligtige værdi, beregnes afgiften efter de regler, som fandt anvendelse den 17. december 2020. Til og med den 31. maj 2021 sker genberegningen af køretøjets afgiftspligtige værdi og den efterfølgende afgiftsberigtigelse efter de satser, der er gældende på tidspunktet for genberegningen, hvorefter told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler en eventuel afgiftsdifference til den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.

Stk. 11. For køretøjer, for hvilke der senest den 17. december 2020 betales forholdsmæssig registreringsafgift efter en af ordningerne i registreringsafgiftslovens §§ 3 a-3 c, har § 1, § 2, nr. 12, og § 3, nr. 8, først virkning fra og med den første afgiftsperiode, som påbegyndes den 18. december 2020 eller senere.

Stk. 12. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens §§ 4-5 e, og for hvilke der i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. maj 2021 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, finder stk. 8 tilsvarende anvendelse.

Stk. 13. Tilbagebetalingskrav som følge af stk. 8-12 forfalder den 1. december 2021 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.