Jeg tror næsten ikke, at jeg orker at gå ind i en stor polemik med hr. Per Clausen, for det er det, der bliver lagt op til. Det er en polemisk måde at fremstille situationen på.
Det, der en kendsgerning, er, at regeringen har fat i de helt store drej: Transport, landbrug - og i øvrigt er en af de ting, der bliver nævnt her, et strammet bygningsreglement, som jo er under forberedelse, og det ved hr. Per Clausen også godt - og så hele måden, vi beskatter både private og erhvervslivet på. Aldrig har en regering haft fat i så mange af de store drej på én gang.
Må jeg bare minde om, at hr. Per Clausen og Enhedslisten sammen med SF og Det Radikale Venstre tilbage i 1999 under den tidligere regering var med til at beslutte, at Danmark skulle vælge dieseltog i stedet for elektriske tog. Det var så langt, man var nået i 1999, og jeg tror roligt, man kan sige, at en regering jo ikke ville tage den beslutning i dag.
Nu sidder vi faktisk og prøver på at komme med et ambitiøst udspil om, hvordan vi kan knække transportens stigende CO2-udledning, for som hr. Per Clausen ved, er det en af akilleshælene - det er det verden over, det er det i alle europæiske lande, jeg lige kan komme i tanker om. Derfor har regeringen nu sat det arbejde i gang med at få den kurve knækket.