L 29 (som fremsat): Forslag til lov om
ophævelse af lov om statsgaranti og ydelsestilskud
vedrørende høsttabslån til tørkeramte
jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets
konsulentvirksomhed.
Fremsat den 6. oktober 2005 af
fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om statsgaranti
og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til
tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets
konsulentvirksomhed
§ 1
Lov nr. 918 af 25. november 1992 om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere
ophæves.
§ 2
Lov om tilskud til jordbrugets
konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10.
februar 1999, ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2006, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lov om tilskud til jordbrugets
konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10.
februar 1999, og regler udstedt i medfør af loven,
gælder fortsat for tilskud, der er ydet efter loven.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at ophæve lov nr. 918 af 25. november 1992 om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov
om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999. En oversigt
over Folketingets forhandlinger vedrørende de nævnte
love med senere ændringer fremgår af bilag 1.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er et led i regeringens
regelsanering, der bl.a. har til formål at reducere antallet
af love ved at ophæve de love, der ikke længere har
nogen funktion. Ifølge lovforslaget foreslås lov om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov
om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophævet, da
disse love ikke længere finder anvendelse.
2.1. Ophævelse af lov om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere
Lov nr. 918 af 25. november 1992 om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere
foreslås ophævet.
Ifølge loven kunne der ydes 100 pct.
statsgaranti for lån med en løbetid på 10
år ydet af Dansk Landbrugs Realkreditfond til jordbrugere,
der var udsat for væsentlige udbyttetab i 1992 på grund
af tørken. Der kunne endvidere i 5 år ydes et tilskud
til betaling af ydelserne på lånet. Ansøgninger
om statsgaranti og ydelsestilskud skulle indgives inden den 1.
april 1993. Alle de ydede lån er nu afviklet og
statsgarantien hermed ophørt. Det sidste ydelsestilskud blev
udbetalt i 2000.
Som en konsekvens heraf foreslås lov om
statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende
høsttabslån til tørkeramte jordbrugere
ophævet.
2.2. Ophævelse af lov om
tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed
Lov om tilskud til jordbrugets
konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10.
februar 1999, foreslås ophævet.
Under konsulentordningen for jordbrugere blev
der ydet tilskud til nedbringelse af jordbrugernes egenbetaling ved
brug af konsulentrådgivning. Ifølge finansloven for
2004 og finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om
finansloven for 2004 bortfaldt bevillingen til jordbrugets
konsulentvirksomhed. Jordbrugerne kompenseres for afskaffelsen af
konsulentordningen ved, at landbrugets jordskattebetaling er
nedsat, jf. lov nr. 1211 af 27. december 2003 om ændring af
beskatning til kommunerne af faste ejendomme (Den amtskommunale
grundskyldspromille for landbrugsejendomme og lignende
ejendomme).
Som følge af, at bevillingen til
konsulentordningen er bortfaldet fra og med 2004, foreslås
lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophævet.
Lovens ophævelse får således ikke i sig selv
konsekvenser.
3. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amter og
kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for borgerne.
6. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
EU-Kommissionen er orienteret om
konsulentordningens ophør i Danmarks årsrapport over
national finansiel støtte til landbrug for 2003.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos: 3F, Akademirådet, Amtsrådsforeningen
i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Danske
Biavleres Landsforening, Danske Godser og Herregårde, Danske
Småøer, Danske Vandværkers Forening, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske
Fødevareråd, Direktoratet for FødevareErhverv,
DLR Kredit, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og Boligstyrelsen,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Frederiksberg Kommune,
Friluftsrådet, Grundejernes Landsorganisation, Hedeselskabet,
Hovedstadens Udviklingsråd, Kommunernes Landsforening,
Kulturministeriet, Københavns Kommune, LandboUngdom,
Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsraadet,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen De Danske
Plantningsforeninger, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Miljøministeriet,
Plantedirektoratet, Realkreditrådet, Sammenslutningen af
Danske Erhvervsbiavlere, Skov- og Naturstyrelsen, Statsministeriet,
Transport- og Energiministeriet, Vildtforvaltningsrådet,
Økologisk Landscenter, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Økonomistyrelsen.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Loven giver ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri hjemmel til at yde garanti for lån i
Dansk Landbrugs Realkreditfond til ejere af jordbrugsbedrifter,
hvor høstudbyttet var nedsat som følge af
tørken i 1992. Loven giver endvidere ministeren hjemmel til
at yde tilskud til betaling af ydelserne på lånet.
Lånene, hvortil der er ydet garanti, er alle indfriet, og
statsgarantien er hermed ophørt, ligesom de sidste tilskud
til betaling af ydelserne på lånet er udbetalt. Loven
foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Loven giver ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri hjemmel til at yde tilskud til nedbringelse af
jordbrugernes egenbetaling ved brug af jordbrugets
konsulentvirksomhed. Fra og med 2004 er der ikke længere
afsat midler på finansloven til konsulentordningen. Loven
foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2006. En overgangsbestemmelse for så vidt
angår tilskud efter konsulentordningen er nødvendig
for at kunne bevare muligheden for at rejse eventuelle
tilbagebetalingskrav som følge af uberettiget modtaget
tilskud.
Bilag 1
Folketingets forhandlinger
Lov nr. 918 af 25. november
1992 | | |
| | |
Lovforslag L38, Folketingsåret
1989-90 | | |
Fremsat skr. 7/10 1992 | FF | 116 |
Lovforslag som fremsat | A | 909 |
1. behandling 21/10 1992 | FF | 491 |
Betænkning 12/11 1992 | B | 79 |
2. behandling 19/11 1992 | FF | 2128 |
3. behandling 20/11 1992 | FF | 2229 |
Lovforslag som vedtaget | C | 57 |
Lov nr. 813 af 21. december
1988 | | |
| | |
Lovforslag L28, Folketingsåret
1988-89 | | |
Fremsat skr. 6/10 1988 | FF | 136 |
Lovforslag som fremsat | A | 741 |
1. behandling 26/10 1988 | FF | 892 |
Betænkning 7/12 1988 | B | 247 |
2. behandling 13/12 1988 | FF | 3566 |
Tillægsbetænkning 14/12 1988 | B | 543 |
3. behandling 16/12 1988 | FF | 4364 |
Lovforslag som vedtaget | C | 429 |
Lov nr. 296 af 24. april
1996 | | |
| | |
Lovforslag L142, Folketingsåret
1995-96 | | |
Fremsat skr. 10/1 1996 | FF | 2383 |
Lovforslag som fremsat | A | 3138 |
1. behandling 18/1 1996 | FF | 2888 |
Betænkning 10/4 1996 | B | 464 |
2. behandling 16/4 1996 | FF | 5470 |
3. behandling 18/4 1996 | FF | 5605 |
Lovforslag som vedtaget | C | 409 |