L 29 Forslag til lov om ophævelse af lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere, lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed og stormfaldsloven samt ændring af kursgevinstloven.

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l29_som_fremsat (html)

L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ophævelse af lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed.

Fremsat den 6. oktober 2005 af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)

Forslag

til

Lov om ophævelse af lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed

 

§ 1

Lov nr. 918 af 25. november 1992 om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere ophæves.

§ 2

Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999, ophæves.

§ 3

Loven træder i kraft den 1. januar 2006, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999, og regler udstedt i medfør af loven, gælder fortsat for tilskud, der er ydet efter loven.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget fremsættes med henblik på at ophæve lov nr. 918 af 25. november 1992 om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999. En oversigt over Folketingets forhandlinger vedrørende de nævnte love med senere ændringer fremgår af bilag 1.

2. Lovforslagets indhold

Lovforslaget er et led i regeringens regelsanering, der bl.a. har til formål at reducere antallet af love ved at ophæve de love, der ikke længere har nogen funktion. Ifølge lovforslaget foreslås lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophævet, da disse love ikke længere finder anvendelse.

2.1. Ophævelse af lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere

Lov nr. 918 af 25. november 1992 om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere foreslås ophævet.

Ifølge loven kunne der ydes 100 pct. statsgaranti for lån med en løbetid på 10 år ydet af Dansk Landbrugs Realkreditfond til jordbrugere, der var udsat for væsentlige udbyttetab i 1992 på grund af tørken. Der kunne endvidere i 5 år ydes et tilskud til betaling af ydelserne på lånet. Ansøgninger om statsgaranti og ydelsestilskud skulle indgives inden den 1. april 1993. Alle de ydede lån er nu afviklet og statsgarantien hermed ophørt. Det sidste ydelsestilskud blev udbetalt i 2000.

Som en konsekvens heraf foreslås lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere ophævet.

2.2. Ophævelse af lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed

Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999, foreslås ophævet.

Under konsulentordningen for jordbrugere blev der ydet tilskud til nedbringelse af jordbrugernes egenbetaling ved brug af konsulentrådgivning. Ifølge finansloven for 2004 og finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2004 bortfaldt bevillingen til jordbrugets konsulentvirksomhed. Jordbrugerne kompenseres for afskaffelsen af konsulentordningen ved, at landbrugets jordskattebetaling er nedsat, jf. lov nr. 1211 af 27. december 2003 om ændring af beskatning til kommunerne af faste ejendomme (Den amtskommunale grundskyldspromille for landbrugsejendomme og lignende ejendomme).

Som følge af, at bevillingen til konsulentordningen er bortfaldet fra og med 2004, foreslås lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophævet. Lovens ophævelse får således ikke i sig selv konsekvenser.

3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.

6. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

EU-Kommissionen er orienteret om konsulentordningens ophør i Danmarks årsrapport over national finansiel støtte til landbrug for 2003. Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige aspekter.

8. Høring

Lovforslaget har været sendt i høring hos: 3F, Akademirådet, Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Danske Biavleres Landsforening, Danske Godser og Herregårde, Danske Småøer, Danske Vandværkers Forening, Den Danske Landinspektørforening, Det Økologiske Fødevareråd, Direktoratet for FødevareErhverv, DLR Kredit, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og Boligstyrelsen, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Frederiksberg Kommune, Friluftsrådet, Grundejernes Landsorganisation, Hedeselskabet, Hovedstadens Udviklingsråd, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Københavns Kommune, LandboUngdom, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsraadet, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen De Danske Plantningsforeninger, Landsforeningen Økologisk Jordbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), Miljøministeriet, Plantedirektoratet, Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske Erhvervsbiavlere, Skov- og Naturstyrelsen, Statsministeriet, Transport- og Energiministeriet, Vildtforvaltningsrådet, Økologisk Landscenter, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Økonomistyrelsen.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

 

Positive konsekvenser / mindreudgifter

Negative konsekvenser / merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Ingen

Ingen

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Loven giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri hjemmel til at yde garanti for lån i Dansk Landbrugs Realkreditfond til ejere af jordbrugsbedrifter, hvor høstudbyttet var nedsat som følge af tørken i 1992. Loven giver endvidere ministeren hjemmel til at yde tilskud til betaling af ydelserne på lånet. Lånene, hvortil der er ydet garanti, er alle indfriet, og statsgarantien er hermed ophørt, ligesom de sidste tilskud til betaling af ydelserne på lånet er udbetalt. Loven foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 2

Loven giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri hjemmel til at yde tilskud til nedbringelse af jordbrugernes egenbetaling ved brug af jordbrugets konsulentvirksomhed. Fra og med 2004 er der ikke længere afsat midler på finansloven til konsulentordningen. Loven foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 3

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2006. En overgangsbestemmelse for så vidt angår tilskud efter konsulentordningen er nødvendig for at kunne bevare muligheden for at rejse eventuelle tilbagebetalingskrav som følge af uberettiget modtaget tilskud.


Bilag 1

Folketingets forhandlinger

 

Lov nr. 918 af 25. november 1992

 

 

 

 

 

Lovforslag L38, Folketingsåret 1989-90

 

 

Fremsat skr. 7/10 1992

FF

116

Lovforslag som fremsat

A

909

1. behandling 21/10 1992

FF

491

Betænkning 12/11 1992

B

79

2. behandling 19/11 1992

FF

2128

3. behandling 20/11 1992

FF

2229

Lovforslag som vedtaget

C

57

 

Lov nr. 813 af 21. december 1988

 

 

 

 

 

Lovforslag L28, Folketingsåret 1988-89

 

 

Fremsat skr. 6/10 1988

FF

136

Lovforslag som fremsat

A

741

1. behandling 26/10 1988

FF

892

Betænkning 7/12 1988

B

247

2. behandling 13/12 1988

FF

3566

Tillægsbetænkning 14/12 1988

B

543

3. behandling 16/12 1988

FF

4364

Lovforslag som vedtaget

C

429

 

Lov nr. 296 af 24. april 1996

 

 

 

 

 

Lovforslag L142, Folketingsåret 1995-96

 

 

Fremsat skr. 10/1 1996

FF

2383

Lovforslag som fremsat

A

3138

1. behandling 18/1 1996

FF

2888

Betænkning 10/4 1996

B

464

2. behandling 16/4 1996

FF

5470

3. behandling 18/4 1996

FF

5605

Lovforslag som vedtaget

C

409