B 134 Forslag til folketingsbeslutning om regler for lobbyister i EU

Udvalg: Europaudvalget
Samling: 2005-06
Status: Vedtaget

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 25-04-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b134_som_fremsat (html)

B 134 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om regler for lobbyister i EU

Fremsat den 25. april 2006 af Rune Lund (EL), Line Barfod (EL), Majbrit Berlau (EL) og Per Clausen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om regler for lobbyister i EU

 

Folketinget opfordrer regeringen til at arbejde for, at der på EU-niveau indføres klare regler for lobbyisternes virke i EU efter følgende retningslinjer

€" Der indføres en registrering over betalte lobbyisters virksomhed. Listen skal være tilgængelig online med søgefunktioner.

€" Der indføres lovgivning, der regulerer etiske retningslinjer for lobbyisters arbejde.

€" Samtidig indføres regler, som sikrer, at betalte lobbyister ikke indgår i de lovforberedende komiteer og udvalg m.v., som er en del af Kommissionens administration, og det sikres, at der er en klar adskillelse mellem forvaltningen og lobbyisterne.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 9, folketingsåret 2002-03 (se Folketingstidende 2002-03, forhandlingerne side 2269 og side 8647, tillæg A side 680 og side 699 og tillæg B side 995.)

Forslagsstillerne ser dette beslutningsforslag som et led i et generelt forsøg på at gennemføre en demokratisering af og en åbenhed og indsigt i Kommissionens og Den Europæiske Unionens måde at fungere på som helhed. Der er sket en stigende overførsel af magt og kompetence til Unionen, og derfor er det vigtigt, at den måde, som beslutningerne i Unionen og lovforslagene €" direktiver, forordninger, rammeafgørelser m.v. €" bliver til på, er demokratisk, gennemskuelig og klar. Det er vigtigt, at det lovforberedende arbejde og påvirkningen af Kommissionen og dens embedsmænd ikke, som tilfældet er nu, bliver udsat for skjult og ukontrollerbar påvirkning fra lobbyist- og industriinteresser.

Derfor er meningen med dette beslutningsforslag at sikre en klar opdeling af de personer, organisationer, firmaer m.v., som laver lobbyarbejde for bestemte produkter, firmaer og sager, og som er registreret som sådanne. Beslutningsforslaget skal desuden sikre, at de pågældende personer er registreret som betalte lobbyister for firmaer og politiske interesseorganisationer, samt at dette automatisk udelukker de samme personer fra at fungere som eksperter eller rådgivere for Kommissionen og dens embedsmænd i de forskellige lovforberedende komiteer.

Det er en offentlig hemmelighed, at de store europæiske firmaer får privilegeret adgang til oplysninger, mens nationale parlamenter og folkelige bevægelser i meget høj grad holdes ude fra det lovforberedende arbejde.

I begyndelsen af januar 2006 startede retssagen i USA mod den tidligere lobbyist Jack Abramoff. Han havde i en årrække modtaget og uddelt store pengegaver, rejser og billetter til amerikanske politikere for at tilgodese særlige interessegrupper i det amerikanske samfund. Retssagen er blevet betegnet som en stor skandale for det amerikanske politiske system.

Europa har endnu ikke haft sin egen Abramoffskandale. Selv om Washington og Bruxelles ligger på to forskellige kontinenter, er der ikke tale om to forskellige planeter. Det er formentlig kun tale om et spørgsmål om tid. Det anslås, at der i Bruxelles er mere end 15.000 lobbyister, der enten arbejder i private virksomheder eller i organisationer for bl.a. lande og virksomheder. I Europa-Parlamentet er der registreret 4.435 organiserede lobbyister med adgang til parlamentets bygninger.

Lobbyisme er også en branche i hastig vækst i Bruxelles. I en meddelelse fra Kommissionen i 1992 blev det anslået, at branchen beskæftigede op mod 10.000 lobbyister mod 15.000 i dag. Til forskel fra, hvad der tilfældet i USA, eksisterer der ikke i EU-systemet regler for lobbyisternes arbejde eller et samlet register over, hvilke interesser de repræsenterer.

Den tyske CDU-politiker og EU-parlamentariker Elmar Brok, som ellers er en populær og munter mand, er på det seneste dalet i popularitet, efter at det er kommet frem i tysk presse, at han ud over sit hverv som EU-parlamentariker modtager knap 1,5 mio. kr. om året som vicepræsident i Europas største mediekoncern, Bertelsmann. Det har ifølge Berlingske Tidende den 29. januar 2006 fået EU-kommissær med ansvar for bekæmpelse af svig Siim Kallas til at overveje at forbyde den slags forbindelser mellem politikere og erhvervsliv. Elmar Broks relation til medievirksomheden kan så tvivl om, hvilke interesser han repræsenterer, hvilket kan svække tilliden til politikere og det politiske system.

Meningsmålinger offentliggjort af Eurobarometeret i 2005 viser, at den folkelige tillid til EU-systemet er helt i bund. En væsentlig forudsætning for, at borgere og politiske aktører kan deltage i det politiske system i EU, må som minimum være, at systemet er åbent og gennemsigtigt, så det er muligt at se, hvem der har påvirket de politiske beslutninger.

Kommissionen har for at fremme åbenhed, nærhed og demokrati fremlagt den såkaldte plan D (KOM (2005) 0494). Den har til formål at styrke borgernes inddragelse i debatten om Europas fremtid. Det vil være et væsentligt bidrag, hvis det danske parlament i den forbindelse sender et klart signal om at støtte konkrete initiativer i denne proces.

Ønsket om større åbenhed og gennemsigtighed i og demokratisk kontrol med det politiske system i Bruxelles har også været baggrunden for kommissær Kallas€™ iværksættelse af »European Transparency Initiative« (SEK (2005) 1300). Initiativet, som også har til formål at fremme tilliden til de europæiske institutioner, ser det som en forudsætning, at der skabes et register over de udøvende lobbyister, og at der fastsættes regler for, hvordan EU€™s institutioner håndterer lobbyismen.

Som led i åbenhedsprocessen har der det seneste år været diskussioner i gang mellem Kommissionen, ngo-sammenslutningen ALTER-EU og sammenslutningen af EU-lobbygrupper EPACA om, hvordan der skulle opstilles regler for lobbyisme. Den 26. januar 2006 udtalte EPACA-viceformand Jeremy Galbraith: »Vi vil støtte et obligatorisk registreringssystem for alle Bruxelleslobbyister« (pressemeddelelse fra EPACA den 26. januar 2006). Et fælles onlineregistreringssystem og fælles regler vil kunne medvirke til, at lobbygrupperne og professionen på den måde opnår et særligt kvalitetsstempel.

Der er da heller ingen tvivl om, at hvis registreringen af lobbyister skal blive effektiv, er det nødvendigt med ensartede regler. De amerikanske regler, den såkaldte Lobbying Disclosure Act of 1995 kræver, at næsten alle lader sig registrere, og hvis man ikke gør dette, kan man idømmes en bøde på mindst 50.000 dollars. I den sidst reviderede udgave af denne lovgivning (1995) står der, at »Kongressen finder, at ansvarlig repræsentativ regeringspraksis kræver offentlig opmærksomhed om de bestræbelser, som betalte lobbyister udfolder for at påvirke både den lovgivende og den udøvende del af den føderale regering«.

Selv om den amerikanske lovgivning på dette område var langt den mest avancerede i forhold til lovgivningen i andre lande i verden, besluttede man i 1995 at skærpe lovgivningen og beskrive mere præcist, hvad der krævedes af de betalte lobbyister. Der blev udfærdiget en adfærdskodeks med meget detaljerede krav til lobbyisterne og deres organisationer og firmaer om, hvad der måtte betegnes som lobbyisme, lige fra anmodning om papirer til møder med embedsmænd og politikere.

I interesseorganisationen The American League of Lobbyists, som organiserer de amerikanske lobbyister på tværs af, hvad de beskæftiger sig med, beskrives lobbyarbejdet som »en legitim og nødvendig del af vores demokratiske politiske proces«. Det beskrives bl.a. som påvirkning af lovgivningen og den måde, som lovgivningen kommer til verden på.

Når man har et lobbysystem, der fungerer, og det accepteres, at der eksisterer lobbyister, som for betaling skal påvirke det lovgivende system i EU, burde det være en selvfølge, at der blev opstillet og udfærdiget en klar og detaljeret adfærdskodeks for lobbyisters forhold og deres påvirkning af Kommissionen og Den Europæiske Unions ansatte og for de mange lobbyister, som har som job at påvirke lovgivningsprocessen.

Det burde være unødvendigt at pointere, at et sådant lobbyarbejde ikke automatisk kan siges at være til fordel for befolkningerne i EU-landene, men primært sker, fordi et selskab, en interesseorganisation, en bevægelse el.lign. arbejder på isoleret at fremme de interesser, de har som selskab, bevægelse osv.

Financial Times skrev den 5. juni 2002 i en af avisens mange analyser af de europæiske institutioner, at selv om Kommissionen med sine 20 kommissærer og 20.000 embedsmænd er en besværlig og kompleks institution at finde rundt i, vurdere og påvirke, så er det en gylden regel, at når man skal varetage specielle interesser, skal det ske på et så tidligt stadie i processen som muligt. Elaine Cruikshank, som er chef for Bruxellesafdelingen af Hill & Knowlton €" et af de største lobbyfirmaer i Europa €" siger til Financial Times, at på den ene side er det let at komme i kontakt med embedsmændene, som selv er ivrige efter at få input udefra, på den anden side kan huset være svært at forstå, fordi der er flere lag af bureaukrati og uformelle beslutningsstrukturer, som man skal kende.

Hertil siger Peter Guildford, en tidligere embedsmand i Kommissionen og nuværende partner i lobbyfirmaet GPlus Europe, at det er vigtigt at forstå, at »Kommissionen bliver drevet frem af 25-30 pct. af sine ansatte, dem, som er højt trænede og højt motiverede. Man må finde ud af, hvem de pågældende er«, for at få resultater via lobbyarbejdet. Som Financial Times€™ journalister må konstatere sidst i artiklen den 5. juni 2002, er identiteten af de virkelige magthavere i Bruxelles stadig noget af et puslespil at finde ud af.

Det er på tide, at denne ukontrollable påvirkning af Kommissionen, embedsmændene og komiteerne standses og der indføres en række klare og skarpe krav til lobbyisterne €" og EU. Der er ingen grund til at vente på en europæisk Abramoffsag.

Skriftlig fremsættelse

Rune Lund (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om regler for lobbyister i EU.

(Beslutningsforslag nr. B 134).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.