B 108 Forslag til folketingsbeslutning om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider på internettet.

Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 31-03-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b108_som_fremsat (html)

B 108 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider på internettet.

Fremsat den 31. marts 2006 af Magnus Heunicke (S), Mogens Jensen (S) og Rasmus Prehn (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider
på internettet

 

Folketinget opfordrer regeringen til at sikre, at det udtrykkeligt fremgår af danske hjemmesider på internettet, hvem der er ansvarlig for hjemmesiden.

Bemærkninger til forslaget

1. Formål og baggrund

Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at der er klarhed over, hvem der er ansvarlig for ytringer på hjemmesider, som ikke er omfattet af medieansvarsloven eller af lov om massemediers informationsdatabaser.

Personer, som føler sig krænkede af ytringer på hjemmesider, skal vide, hvem de kan gøre et ansvar gældende mod, og offentligheden i bred forstand skal have mulighed for at se, hvem €" og for så vidt også hvem ikke €" der har og påtager sig ansvaret for de meninger og holdninger, som fremgår af en hjemmeside. Endvidere bør det undgås, at der opstår situationer, hvor politiet skal bruge ressourcer på at efterforske, hvem der har ansvaret for ytringer m.v. på hjemmesider.

Et par sager fra slutningen af 2005 illustrerer behovet for ændringer som foreslået med beslutningsforslaget:

I   den kommunale valgkamp blev Louise Frevert (DF) anmeldt for overtrædelse af straffeloven § 266 b (racismeparagraffen) på grund af flere islamfjendske artikler på hendes hjemmeside. Louise Frevert forsvarede i flere dage hjemmesidens artikler og lagde først efter nogle dage ansvaret for artiklerne hos sin webmaster. Statsadvokaten for København fandt imidlertid ikke grundlag for at rejse en sag mod Louise Frevert for overtrædelse af racismeparagraffen. Statsadvokaten mente ikke, det var muligt at bevise, at Louise Frevert havde kendskab til, at artiklerne lå på hendes hjemmeside, da både Louise Frevert og webmasteren havde forklaret, at webmasteren var ansvarlig for indholdet på hjemmesiden. 

Et andet eksempel er protesthjemmesiden greve2005.dk, der blev oprettet kort tid efter, at byrådsmedlem Brigitte Jerkel skiftede parti fra Venstre til Det Konservative Folkeparti. Brigitte Jerkel politianmeldte hjemmesiden, fordi hun syntes, at siden havde en truende undertone mod hende. Protesthjemmesiden er oprettet af nogle personer, som kalder sig for Aktionsgruppen. Hvem de er, vides imidlertid ikke, idet de ikke står frem med navn.

2. Forslaget

Beslutningsforslaget indebærer for det første, at regeringen skal tage initiativ til, at det til DK Hostmaster skal angives, hvem der er ansvarlig for et .dk-internetdomæne ved oprettelse eller fornyelse af domænenavnet, således at denne oplysning automatisk bliver indhentet og registreret. DK Hostmaster skal på anmodning oplyse, hvem der er ansvarlig for domænenavnet. 

DK Hostmaster er administrator for .dk-domænenavne og sikrer bl.a., at der kun er én registrant for hvert domænenavn på samme tid, og at der løbende er registreret kontaktinformationer for det enkelte domænenavn. DK Hostmaster er 100 pct. ejet af foreningen Dansk Internet Forum (DIFO), der har til opgave at fastlægge de overordnede mål og regler for den danske del af internettet.

Beslutningsforslaget indebærer for det andet, at regeringen skal tage initiativ til at sikre, at navnet på den ansvarlige for en hjemmesides indhold fremgår klart og tydeligt af hjemmesiden, f.eks. under en af de ofte anvendte kategorier som »kontakt os«, »hvem er vi?« el. lign.  

Beslutningsforslaget tilsigter på ingen måde at regulere eller begrænse, hvilket materiale der kan lægges ud på hjemmesider m.v., eller at etablere et særligt ansvarssystem for hjemmesider. Personer, som mener sig krænkede af ytringer på hjemmesider eller finder lovgivning, herunder straffeloven og erstatningsretten, overtrådt, kan fortsat uændret få sagen prøvet ved domstolene efter de almindelige ansvarsregler. Kredsen af ansvarlige består af alle, der har medvirket til f.eks. udbredelsen af en artikel eller ytring. Det kan, som det bl.a. fremgår af eksemplerne ovenfor, imidlertid ofte være vanskeligt at finde de ansvarlige. Det forringer krænkedes muligheder for at forfølge en krænkelse, og det er det, beslutningsforslaget bl.a. tilsigter at råde bod på.

3. Medieansvarsloven m.v.

Hovedformålet med medieansvarsloven er at sikre de bedst mulige vilkår for ytrings- og informationsfriheden og dermed også for samfundsdebatten, herunder at give pressens kontrollerende funktion de bedst mulige vilkår.

Medieansvarsloven indeholder et særligt medieretligt ansvarssystem. Kredsen af personer, som kan drages til ansvar, er begrænset. Der er dog altid mindst én person (redaktøren), der er ansvarlig for mediets indhold. Redaktøransvaret betyder bl.a., at artikler kan offentliggøres uden navn og forblive unavngivne og anonyme. Anonyme forfattere og kilder er således ansvarsfrie. Redaktøren er i stedet ansvarlig for artiklerne på et objektivt grundlag. Medieansvarsloven omfatter som udgangspunkt alene de traditionelle medier: trykte aviser, radio og tv. Pressenævnet er et uafhængigt offentligt nævn, der er oprettet ved medieansvarsloven. Nævnet behandler klager over overtrædelse af god presseskik og spørgsmål om genmæle.

Ud fra en umiddelbar betragtning kan beslutningsforslagets formål opnås ved, at kredsen af medier omfattet af mediansvarloven udvides. Forslagsstillerne finder imidlertid, at det vil være uhensigtsmæssigt at udvide medieansvarsloven og dermed udvande det særlige medieretlige ansvarssystem til en meget bred kreds af hjemmesider.

I stedet indebærer beslutningsforslaget, at der gennemføres en ny, særskilt regulering af hjemmesider. Hjemmesider, der måtte være omfattede af medieansvarsloven eller lov om massemediers informationsdatabaser, som har en række lighedspunkter med medieansvarsloven, og som dermed allerede er omfattede af et særligt ansvarssystem, er ikke omfattede af beslutningsforslaget.

Skriftlig fremsættelse

Magnus Heunicke (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om krav om angivelse af, hvem der er ansvarlig for hjemmesider
på internettet.

(Beslutningsforslag nr. B 108).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.