L 30 Forslag til lov om indgåelse af tillægsaftale til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 07-10-2004

Lovforslag som fremsat

20041_l30_som_fremsat (html)

L 30 (som fremsat): Forslag til lov om indgåelse af tillægsaftale til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.

Fremsat den 7. oktober 2004 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om indgåelse af tillægsaftale til den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale

 

§ 1. Tillægsaftale af 17. juni 2004 til den mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter samt om bistand i skattesager kan tiltrædes. Tillægsaftalen er optaget som bilag til denne lov.

Stk. 2. Tillægsaftalen træder i kraft og finder anvendelse i Danmark efter bestemmelserne i aftalens artikel 2.

§ 2. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

§ 3. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.


Bilag

Tillægsaftale
til
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale

Tillægsaftale til den mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i skattesager.

Den danske regering og det grønlandske landsstyre er blevet enige om følgende:

Artikel 1

Overførsel til Grønland af pensionsordninger med løbende udbetalinger tegnet i danske pensions- eller livsforsikringsselskaber for personer, som har skattemæssigt hjemsted i Grønland efter artikel 4 i den mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i skattesager, behandles ikke som ud- og indbetaling efter pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Det er en betingelse, at der ikke i Danmark har været givet fradrag for indbetalinger til de pågældende pensionsordninger eller bortseelsesret for arbejdsgivers bidrag til ordningerne. Det er videre en betingelse, at overførsel til Grønland finder sted senest den 31. december 2007.

Artikel 2

Stk. 1. Denne tillægsaftale træder i kraft den dag, som begge parter har undertegnet den.

Stk. 2. Tillægsaftalen skal dog tidligst træde i kraft den dag, hvor det danske Folketing tiltræder aftalen.

Stk. 3. Tillægsaftalen har virkning fra og med den 1. januar 2004.

Artikel 3

Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.

Udfærdiget i København, den 17. juni 2004 i to eksemplarer på dansk og to eksemplarer på grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.

 

For det grønlandske landsstyre

For den danske regering

Josef Motzfeldt

Svend Erik Hovmand

 

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Formålet med lovforslaget er at bemyndige regeringen til at tiltræde en ny tillægsaftale til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale af 18. oktober 1979 og dermed gennemføre aftalens bestemmelser i Danmark. Da Grønland ikke er en fremmed stat bemærkes, at der ikke er tale om indhentelse af folketingets samtykke efter grundlovens § 19.

Tillægsaftalen vedrører overførsel af pensionsordninger fra Danmark til Grønland. Aftalen er en videreførelse af en tidligere aftale, som udløb pr. 1. januar 2004.

Aftalen gør det muligt at overføre private pensionsordninger med løbende udbetalinger fra Danmark til Grønland, uden at overførselen anses for ophævelse i utide med deraf følgende betaling af afgift på 60 pct. af beløbet. Betingelserne er, at pensionsordningerne skal være tegnet i danske pensions- og livsforsikringsselskaber af personer, som hele tiden siden etableringen af pensionsordningerne har været fuldt skattepligtige til Grønland, og at Danmark ikke har givet fradrag for indbetalingerne.

Grønland giver fradrag for bidrag og præmier til pensionsordninger med løbende udbetalinger, som er oprettet i et pensionsselskab godkendt af landstyret, i forsikringsselskaber godkendt af landsstyret eller i godkendte danske pensionsselskaber.

Der har ikke før 2000 eksisteret pensionsselskaber i Grønland. I forbindelse med etableringen af et grønlandsk pensionsselskab i 2000 blev det i tillægsaftale af 28. september 2000 til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale aftalt, at arbejdsgiverordninger inden den 1. januar 2002 skulle kunne overføres fra danske pensionsselskaber til det dengang nyoprettede grønlandske pensionsselskab, uden at en sådan overførsel blev anset for ophævelse i utide. Ophævelse af pensionsordninger i utide medfører som før nævnt betaling af en afgift på 60 pct. af beløbet.

Den 12. juni 2002 blev der indgået en aftale mellem regeringen og det grønlandske landsstyre om, at denne mulighed blev udvidet til alle privattegnede pensionsordninger på de ovenfor nævnte betingelser. Overførsel skulle efter aftalen kunne finde sted frem til udgangen af 2003. Ved tillægsaftalen af 17. juni 2004 forlænges denne frist til udgangen af 2007.

Aftalen skal ses som et led i bestræbelserne på at øge opsparingen i Grønland. Der er i Grønland kun i begrænset omfang adgang til privat investeringskapital. Dette skyldes i høj grad den grønlandske økonomis ringe størrelse, men også at der hidtil kun i begrænset omfang har været foretaget privat pensionsopsparing i Grønland. Etablering af nye pensionsordninger vil ikke blot kunne reducere den offentlige pensionsbyrde på sigt, men vil også kunne tilvejebringe en gradvis kapitalopbygning, der kan skabe grundlag for realinvesteringer i det grønlandske samfund.

Lovforslagets økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Forslaget om, at visse pensionsordninger tilhørende personer, der er hjemmehørende i Grønland, skal kunne overføres fra danske til grønlandske pensionsselskaber, uden at dette vil udløse en afgift på 60 pct. for ophævelse i utide, må anses som en forudsætning for, at overførsel af ordninger overhovedet vil finde sted. Der er således ikke forbundet et egentligt provenutab hermed. I det omfang, at pensionsordninger overføres til Grønland, vil der kunne forekomme et provenutab vedr. pensionsafkastskatten. Dette provenutab skønnes at være meget beskedent.

Lovforslagets administrative konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have væsentlige administrative konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.

Sammenfatning af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser.

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

 

Meget beskedent provenutab på pensionsafkastbeskatningen ved overførsel af pensionsordninger til Grønland.

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Ingen

 

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Øget grønlandsk opsparing og kapitaldannelse til gavn for det grønlandske erhvervsliv.

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

 

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

 

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Ingen EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Efter lovforslagets § 1 bemyndiges regeringen til at tiltræde tillægsaftalen til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale. Tillægsaftalen er optaget som bilag til lovforslaget.

Til § 2

Efter lovforslagets § 2 træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Tillægsaftalen skal efter aftalens artikel 3 træde i kraft den dag, som begge parter har undertegnet den, dog tidligst den dag, hvor Folketinget tiltræder aftalen. Tillægsaftalen skal have virkning fra og med den 1. januar 2004. Den pågældende bestemmelse er udelukkende af begunstigende karakter.

Til § 3

Efter lovforslagets § 3 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, da skattespørgsmål hører under det færøske og grønlandske landsstyre. I det aktuelle tilfælde, hvor aftalen indgås mellem den danske regering og det grønlandske landsstyre, skal Folketingets godkendelse selvsagt alene vedrøre den danske regerings godkendelse af aftalen.