Tak for det, og tak til ordføreren for at løfte debatten om kollektiv transport og prisen herfor. Det er en debat, som vi kommer til at kaste mange kræfter i i 2024, og det glæder jeg mig til at gøre sammen med ordføreren og SF.
Når det er sagt, er tal jo taknemmelige, og det betyder også, at man kan læse det ud af tallene, som man vil. Ud af de tal, som ordføreren henviser til, og som er fra en artikel i Jyllands-Posten, kan man også læse, at det rent faktisk var lige nøjagtig i de år, hvor ordførerens formand var transportminister, at forskellen mellem offentlig transport og privatbilisme steg allermest, altså hvor det lige pludselig blev noget dyrere at køre med offentlig transport og noget billigere at køre i bil. Det gab fortsatte nogle år, og nu er det så blevet kraftigt mindsket, så man kan jo læse tallene, som man vil.
Man kan også fremhæve, at siden 2008 er drift af personlige transportmidler steget med 54 pct., hvorimod det kun er steget med 28 pct. at tage bussen. Så i forhold til alle de her tal synes jeg, vi skal få udpenslet dem i en dialog om, hvordan vi får indrettet den offentlige transport bedst muligt fremadrettet, bl.a. med bidrag fra vores ekspertudvalg, som jo kommer med et katalog af mulige tiltag, som kan forbedre den kollektive transport. Noget af det, de kommer med efter det katalog, er jo anbefalinger til takststrukturer, altså hvordan vi får indrettet vores takststrukturer mest intelligent. Derfor glæder jeg mig til den her debat, og jeg vil også takke for, at ordføreren er med til at holde den aktuel, for den er vigtig.
Vi skal have flere over i den kollektive transport, men det er de rigtige, vi skal have over i den kollektive transport. Det vil sige, at vi ikke skal pille folk af cyklen og sætte dem ind i toget. Det er folk, der tager bilen, der skal føle det attraktivt at bruge den kollektive transport . Så alt det her skal vi have kvalificeret, og det glæder jeg mig til at gøre sammen med spørgeren.