Tak for spørgsmålet om et meget vigtigt emne og område, og jeg kan sige: Ja, det er en virkelig god ambition at have så mange internationale tog som overhovedet muligt, og derfor tror jeg, at alle her i Folketinget bifalder, at vi har så stort et udbud som overhovedet muligt.
Når jeg bliver spurgt til, om vi så arbejder for at få flere afgange lige netop fra Aarhus til Hamborg, har det måske noget at gøre med, hvor spørgeren og medspørgeren er valgt og varetager deres interesser, og det synes jeg da er helt fair, for det skal man gøre. Men sandheden er jo, at vi går i gang med et elektrificeringsarbejde på strækningen, som ordføreren jo er bekendt med, hvilket udfordrer os i forhold til at have de her direkte forbindelser. Det, der kommer til at ske, er så, at togene, kommer fra København, altså de fem afgange, og kører via Kolding, samler passagerer op fra Aarhus og kører så videre til Hamborg. Og det skifte får vi lavet så elegant, at det rent faktisk afkorter rejsetiden en lille smule for passagererne fra Aarhus.
Når man så spørger, om vi kan gøre noget mere, og hvad vi kan gøre, er sandheden bare, at reglerne i Tyskland faktisk ikke tillader, at vi køber kørsel i Tyskland. Så vi tillader rent faktisk, at svenskerne må være med til at betale for nattog i Danmark, men hverken svenskerne eller danskerne eller andre får lov til, hvad skal man sige, at understøtte de strækninger, der er på over 1 times kørsel, altså det, vi kalder de lange skinner, i Tyskland. Så vi har jo selvfølgelig haft kontakt ad flere omgange til den tyske transportminister m.fl., men det bliver et blankt nej i forhold til støttet kørsel. Men vi laver togindkøb osv., som skal være med til at gøre de her muligheder mere lækre, sådan at det forhåbentlig, i hvert fald kommercielt, kan være mindst lige så attraktivt i fremtiden.