L 67 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring og udlændingeloven.

(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på asbestområdet og anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-11-2023

Skriftlig fremsættelse (3. november 2023)

20231_l67_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. november 2023)

Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring (Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på asbestområdet, anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg, m.v.)

(Lovforslag nr. L 67)

Selvom vi i Danmark har en lang tradition for en stærk arbejdsmiljøindsats, er der stadig ansatte, som kommer til skade, bliver nedslidte eller syge på grund af arbejdet.

Derfor indgik alle Folketingets partier i marts 2023 en politisk aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping.

Partierne bag aftalen var bl.a. enige om, at det skal være nemmere for virksomheder at forstå konsekvenserne af at overtræde arbejdsmiljøreglerne, og hvad man som virksomhed skal gøre efter et tilsyn. Samtidig skal Arbejdstilsynet fokusere tilsynsindsatsen på de virksomheder, der overtræder reglerne. Derfor skal Arbejdstilsynets reaktionstyper og virkemidler forenkles, hvilket forudsætter ændringer i arbejdsmiljøloven.

I maj 2022 blev der indgået en bred politisk aftale om initiativer på asbestområdet, hvoraf et af dem forudsætter ændringer i arbejdsmiljøloven.

Dele af anbefalingerne fra det midlertidige AMO-udvalg, der blev nedsat som følge af den brede politiske aftale fra april 2019 om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet m.v., forudsætter også ændringer i arbejdsmiljøloven.

Endelig er der behov for at skabe hjemmel til at kunne foretage ændringer vedrørende adgang til indkomstregistret, aftaleforløb og præciseringer i forhold til uddannelsessteders pligter og ansvar m.v.

Med henblik på at styrke arbejdsmiljøindsatsen foreslås det, at der gennemføres følgende ændringer af arbejdsmiljøloven:

- Indførelse af én entydig reaktion ved overtrædelser, hvor virksomheder skal handle straks

- Afskaffelse af kompetencepåbud

- Ændring af autorisationsordningen for arbejdsmiljørådgivere

- Afskaffelse af gebyrbelagt skærpet tilsyn

- Afskaffelse af ordningen med bindende forhåndsbesked

- Indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om oplysninger fra asbestprotokollen til de ansatte

- Ændring af reglerne om organisering af arbejdsmiljøorganisation

- Ændring af reglen om arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse

- Ændring af reglen om kompetenceudviklingsplan for arbejdsmiljøorganisationen

- Justeringer i reglen om arbejdspladsvurdering (APV)

- NFA's adgang til oplysninger i indkomstregistret efter arbejdsmiljøloven

- Udelukkelse af virksomheder fra at kunne indgå nye aftaler om forbedring af arbejdsmiljøet

- Tydeliggørelse af uddannelsessteders pligter og ansvar

- Ændring af reglen om bisiddere for medlemmer af Arbejdsmiljøklagenævnet

- Modernisering af sprogbrugen i reglen om arbejdslederens pligter

- Ophævelse af reguleringsbestemmelse vedrørende gebyrer til Arbejdstilsynet

- Ændringer af sproglig karakter.

Det foreslås samtidig, at der gennemføres følgende ændringer af arbejdsskadesikringsloven på følgende områder:

- Arbejdstilsynets adgang til oplysninger i indkomstregistret efter arbejdsskadesikringsloven.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.