Fremsat den 4. februar 2020 af Søren Espersen (DF),
Lise Bech (DF), Liselott Blixt (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Rene Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling mellem alle dele af
rigsfællesskabet med hensyn til aftjening af
værnepligt
Folketinget pålægger regeringen at
tage de nødvendige lovgivningsinitiativer med henblik
på, at alle dele af kongeriget ligestilles med hensyn til
aftjening af værnepligt.
Bemærkninger til forslaget
Indeværende beslutningsforslag er en
uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 61
fra folketingsåret 2016-17, forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling mellem alle dele af rigsfællesskabet med
hensyn til aftjening af værnepligt, dog med opdaterede
bemærkninger.
Grundloven, der som bekendt gælder for
alle dele af rigsfællesskabet, pålægger enhver
våbenfør mand at aftjene værnepligt.
Således bliver enhver dansk mand med fast ophold i Danmark
indkaldt til Forsvarets dag det år, hvor han fylder 18
år. Mænd, der har bopæl i andre dele af
kongeriget - Grønland og Færøerne - skal til
gengæld ikke aftjene værnepligt.
Desuden er det således, at mænd,
der er flyttet til Danmark efter at have haft ophold på
Færøerne eller i Grønland i mindst 10 år,
efter ansøgning kan fritages for værnepligt i
Danmark.
Af Betænkning angående revision af
værnepligtslovgivningen, som blev afgivet i 1952 af
Indenrigsministeriets værnepligtsudvalg fremgår, at det
i værnepligtslov nr. 123 af 8. juni 1912 bestemmes, at
»de, der er født på Færøerne eller
Grønland, [er] fritaget for værnepligten, så
længe de ikke erhverver fast hjem i den øvrige del af
den danske stat«, og at disse bestemmelser svarer til
reglerne i de tidligere værnepligtslove af 12. februar 1849,
2. marts 1861 og 6. marts 1869.
Bestemmelsen om, at færøske og
grønlandske mænd ikke skal aftjene værnepligt,
stammer således helt tilbage fra de tidligste
værnepligtslove. Meget er imidlertid sket siden, og
især i de seneste år har de to samfund oplevet en
rivende udvikling med selvstyre og hjemtagelse af stadig flere
sagsområder.
Specielt når det drejer sig om det
udenrigs- og sikkerhedspolitiske område, inddrages
grønlandske og færøske myndigheder mere og
mere.
Set i lyset af denne positive udvikling mener
Dansk Folkeparti, at det er naturligt at se på, om det
fortsat giver mening, at grønlandske og færøske
mænd skal være fritaget for værnepligt. I vore
øjne bør alle tre befolkningsgrupper i
rigsfællesskabet være en del af forsvaret og
beredskabet.
Det blev bl.a. fremhævet af den
grønlandske selvstyrrekommission, der blev nedsat af
landsstyret ved årsskiftet 1999-2000, og som i april 2003
afgav rapport om selvstyre i Grønland. Kommissionen skrev
således, at der bør indføres en kombination af
en værnepligt og en civil samfundspligt (CSP) for den
grønlandske ungdom, idet der i den grønlandske ungdom
er et voksende ønske om at være med til at tage et
personligt ansvar for samfundets fremtid. Samtidig mente
kommissionen, at hvis Grønland skal overskride
tærsklen fra sikkerhedspolitisk set at være et
protektorat med hjemmestyre til at indgå i et reelt
partnerskab med Danmark, kommer det grønlandske folk ikke
uden om at tage et medansvar og yde sit bidrag til at tage vare
på kongeriget.
Denne anbefaling følges op i
Forsvarsministeriets analyse fra 2016 om fremtidig
opgaveløsning i Arktis. Her peges der på, at der er et
uudnyttet potentiale for ansættelse og involvering af den
grønlandske befolkning til løsningen af forsvars- og
beredskabsopgaver. Analysen anbefaler, at der
iværksættes en række pilotprojekter, og at
forskellige elementer af forsvarets uddannelser etableres i
Grønland.
Viljen til at deltage i forsvaret er da
også til stede i Grønland. Det ses ved den store
interesse, der har været i Grønland for at møde
op ved den tillempede version af Forsvarets dag.
Denne analyse gælder naturligvis
også for Færøerne, selv om det er en langt mere
udbredt praksis blandt unge færinger at rejse til Danmark og
tage en uddannelse i Forsvaret. Både Færøerne og
Grønland ønsker mere selvstændighed og heri
bør indgå som en naturlig del, at den
grønlandske og den færøske befolkning bidrager
til forsvaret og redningsberedskabet.
I den forbindelse er værnepligten en
glimrende rekrutteringsmekanisme til forsvaret og
redningsberedskabet. Sammenlægningen af Grønlands
Kommando og Færøernes Kommando til Arktisk Kommando
med placering i Nuuk/Godthåb og med et forbindelseselement i
Tórshavn understøtter kun denne udvikling og viser,
at der er behov for, at folk med lokalt kendskab bidrager til
varetagelsen af forsvarets og beredskabets opgaver i de to
lande.
De økonomiske omkostninger ved dette
forslag er begrænsede: Tidligere forsvarsminister Claus Hjort
Frederiksen har tidligere vurderet, at en udvidelse af
værnepligten til også at gælde
Færøerne og Grønland vil indebære
årlige omkostninger på 1,5-3,6 mio. kr., jf. svar
på FOU alm. del - spørgsmål 40,
folketingsåret 2016-17. Disse omkostninger kan uden problemer
afholdes inden for Forsvarsministeriets ramme.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Espersen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ligestilling mellem alle dele af rigsfællesskabet med hensyn
til aftjening af værnepligt.
(Beslutningsforslag nr. B 86)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.