Den store forskel er jo, for at gå helt ind i det seriøse svar, og jeg forsøgte også at sige det i min åbningsbemærkning, at vi faktisk – og jeg ved godt, at det generer dem, der tror, at de ligesom har taget patent på den der farve – har en ret bred konsensus i Danmark.
Det der billede, der tegnes af, at vi ikke gør noget, passer jo ikke.
Vi har næsten firedoblet den grønne strøm, siden jeg blev minister første gang.
Vi tager globale initiativer, vi bliver valgt af FN, fordi vi kan det, vi kan.
Hvis man skal løse de her problemer, skal man ud i Europa.
I 2030 er al vores strøm grøn, i 2050 er hele vores energi grøn – lige syd for grænsen bruger de brunkul og kul.
Derfor er det jo der, at det skal løftes.
Jeg gentager igen:
Jeg udelukker ikke, at en fælleseuropæisk brændstofafgift kan være en del af en løsning, men det skal være en sammentænkt løsning, hvor man også tænker resten af verden ind og får lukket nogle smuthuller.
Der kører et arbejde i FN, mig bekendt med en deadline i 2021, om fly og transport og brændstof.
Det er jo der, at det kæmpe potentiale ville ligge.
Det handler også om strukturelle forandringer, som hr.
Uffe Elbæk antyder, altså, hvordan man kan få et europæisk jernbanesystem op at stå, når vi nu skal kigge ind i flerårige budgetter, sådan at der reelt kommer nogle alternativer til flytrafikken.
Så det, jeg måske lige anholder, er det der med, at så kommer der lige sådan en hurtig en, altså en afgift på oksekød, med et fingerknips.
Jeg skal ikke kritisere, at folk fra Alternativet flyver, for jeg flyver også selv.
Det var også sagt med et smil på læben, og det var egentlig bare for at sige, at vi også har et andet hensyn.
Vi vil gerne sørge for, at vores erhvervsliv kan flyve til en god og fornuftig pris, og at borgerne også kan det, og de ting skal jo balanceres.