Tak for spørgsmålet.
Ifølge energi-, forsynings- og klimaministeren gav EU-landene den 13.
oktober hinanden et grønt håndslag på den mest ambitiøse klimakurs i verden.
For nærmere at forklare, hvad det kommer til at betyde for transportsektoren, vil jeg gerne fremhæve tre forhold, som har tæt tilknytning til, at vi i Danmark fører en omkostningseffektiv klimapolitik.
For det første sender vi ikke bare kravet om en reduktion på 39 pct.
direkte videre til landbruget og transport- og boligområdet.
For det andet anser vi det for positivt, at aftalen indeholder en række fleksibilitetsmekanismer, der kan bidrage til, at vi får mest muligt klima for pengene.
For det tredje vil Danmark som udgangspunkt være positivt stemt over for de fælleseuropæiske instrumenter til CO
2
-reduktioner i transportsektoren, som Kommissionen har fremlagt i sin vejpakke.
Omstillingen af transportsektoren er en stor opgave.
Vi har i Danmark ikke en bilindustri og har derfor begrænsede muligheder for at drive udviklingen.
Derfor har vi brug for ambitiøse fælleseuropæiske CO
2
-standarder for biler, der kan fremme udviklingen af nye teknologier på en omkostningseffektiv måde.
Regeringen er med energi-, forsynings- og klimaministeren for bordenden i gang med at udarbejde en strategi for opfyldelsen af Danmarks klimamål frem mod 2030.
Der vil være en række muligheder for, at vi kan leve op til forpligtelserne.
Regeringen vil i sin strategi tegne mulighederne op.
Afslutningsvis vil jeg gerne summere op:
Udledningen af drivhusgasser skal fortsat falde, og Danmark er parat til at påtage sig et ambitiøst 2030-mål for sektorerne uden for kvotesystemet.
Regeringen er ved at udarbejde en omkostningseffektiv strategi for, hvordan vi lever op til vores mål for reduktion af drivhusgasser uden for kvotesystemet.
Ved den konkrete udmøntning af klimaindsatsen påtager jeg mig som transport-, bygnings- og boligminister naturligvis ansvaret for de klimatiltag, som regeringen og Folketinget beslutter på mit område.
Tak.