Fremsat den 10. januar 2018 af Erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs, søloven og lov om Handelsflådens
Velfærdsråd
(Sammenlægning af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd og justering af den årlige
afgift for mindre erhvervsfartøjer)
§ 1
I lov om sikkerhed til sø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1546 af 19. december 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 27 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste
omfattet af lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
§ 2
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 75 af 17. januar 2014, som senest ændret ved § 1 i
lov nr. 1548 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 15 a, stk. 2 og 3, indsættes efter »kr.«:
», jf. dog stk. 10.«
2. I
§ 15 a indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30
udgør den årlige afgift 300 kr.«
§ 3
I lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 17.
januar 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
2. Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af
direktiv 1999/63/EF, EF-Tidende 2009, nr. L 124, side 30, og dele
af Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EF-Tidende
1989, nr. L 183, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1882/2003/EF af 29. september 2003,
EF-Tidende 2003, nr. L 284, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2007/30/EF af 20. juni 2007, EF-Tidende 2007,
nr. L 165, side 21, samt Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1137/2008/EF af 22. oktober 2008, EF-Tidende 2008,
nr. L 311, side 1.«
3.
Overalt i loven ændres »Handelsflådens
Velfærdsråd« til: »Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
4. § 1,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd har til opgave at
1) varetage og
fremme foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland,
herunder praktisk bistand til søfarende, der er efterladt
på et dansk skib eller på et udenlandsk skib i dansk
havn, jf. § 10 a, stk. 1, i lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v.,
2) fremme de
ansattes fysiske og psykiske sundhed og sikkerhed,
3) forebygge
arbejdsmiljøskader, herunder arbejdsulykker,
erhvervssygdomme og nedslidning blandt ansatte på danske
handelsskibe,
4) skabe og
udbygge grundlaget for, at skibenes sikkerhedsorganisationer gennem
et organiseret arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i
stand til at løse sikkerheds- og
sundhedsspørgsmål, således at der kan
opretholdes et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver
tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling
inden for skibsfarten og i samfundet,
5)
kortlægge og vurdere handelsflådens
arbejdsmiljøproblemer i samarbejde med rederiet og
sikkerhedsorganisationen,
6) give
oplysning og vejledning om de regler og bestemmelser, der
gælder inden for søfartsområdet,
7)
fremsætte ønsker og forslag til
Søfartsstyrelsen om ændringer i bestemmelserne om
sikkerheds- og sundhedsforhold i handelsskibe,
8) stille
forslag og udtale sig om nye regler samt om enkelte sager, som
Søfartsstyrelsen forelægger det,
9) samarbejde og
deltage i gensidig udveksling af informationer med andre
berørte myndigheder og organer og
10) medvirke til
indsamling og revision af statistisk materiale om sikkerheds- og
sundhedsforholdene i handelsskibe.
Stk. 3. Til
varetagelse af sikkerheds- og sundhedsarbejdet for personer, der
arbejder om bord, opretter Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd en
arbejdsmiljøtjeneste under dets område.
Arbejdsmiljøtjenesten har til opgave at
1) identificere
og vurdere arbejdsmiljømæssige problemer på
handelsskibe samt bistå reder, skibsledelse og
sikkerhedsorganisation ved løsning af
arbejdsmiljømæssige spørgsmål,
2) rådgive
reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation om udførelse
og vurdering af arbejdshygiejniske målinger,
3) rådgive
reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved indkøb af,
kontrol med og brug af personlige værnemidler,
4) forestå
systematiske helbredsundersøgelser af særligt udsatte
grupper eller enkeltpersoner, og
5) medvirke ved
undervisning og rådgivning i sikkerheds- og
sundhedsmæssige og hygiejniske
spørgsmål.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
5. I
§ 1 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds opbygning, opgaver og funktioner, herunder
om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af
erklæring fra en revisor. Erhvervsministeren kan tillige
fastsætte nærmere regler som nævnt i 1. pkt. for
den arbejdsmiljøtjeneste, som Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd
opretter.«
6. I
§ 2, 2. pkt., indsættes
efter »være«: »ligeligt«.
7. I
§ 3 indsættes efter
»dets virksomhed«: », og
arbejdsmiljøtjenestens opbygning, opgaver, funktioner og
finansiering,«.
8. I
§ 4, stk. 1, ændres
»velfærdsrådets« til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds«.
9. I
§ 4, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 2«: » og 3«, og
i 2. pkt. ændres
»velfærdsrådet« til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«.
10. I
§ 4, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Midler, der stammer fra
søfarende, må alene anvendes til varetagelse og fremme
af foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som
udland.«
11. I
§ 4, stk. 4, ændres
»Velfærdsrådets ledelse« til:
»Ledelsen af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«, og
»velfærdsrådets« ændres til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds«.
12. § 5,
stk. 1, affattes således:
»Midlerne til Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds virke, jf. §
1, stk. 2-4, tilvejebringes ved en afgift, der betales for hver
søfarende, der er forhyret på et dansk handelsskib,
herunder skibsførere, og som er forsikret mod følger
af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler den
søfarende med 70 øre pr. dag og rederen med 402
øre pr. dag, dog udgør rederens bidrag 70 øre
pr. dag for søfarende på skibe med en bruttotonnage
under 20. For søfarende på skibe, som er registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift
på 532 øre pr. dag.«
13. I
§ 5 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Afgifterne reguleres årligt fra 2022 med Finansministeriets
indeks for pris- og lønudviklingen.««
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
14. I
§ 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
finansiering af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd og den arbejdsmiljøtjeneste, som
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd opretter.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af §§ 1 og 3.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
sammenlægningen har virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 4. Regler, der er
fastsat i medfør af § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed
til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar
2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye regler.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men lovens § 2 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Sammenlægning
af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Justering af den
årlige afgift for mindre erhvervsfartøjer | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag om sammenlægning af
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd, idet Erhvervsministeriet finder det
fornuftigt at sammenlægge rådene til et råd,
hvorved begge råds funktioner kan varetages af samme
personer. Dette vil have et effektiviseringspotentiale og
være til fordel for både den søfarende og
rederen.
I lovforslaget lægges der
derfor op til, at Søfartens Arbejdsmiljøråd
nedlægges, og at de opgaver, der efter gældende ret er
varetaget af Søfartens Arbejdsmiljøråd,
herefter vil skulle varetages af Handelsflådens
Velfærdsråd, således at rådet fremadrettet
vil varetage både rådets nuværende opgaver og de
opgaver, der i dag varetages af Søfartens
Arbejdsmiljøråd. Det er således ikke hensigten
med sammenlægningen, at der vil skulle udføres andre
eller færre opgaver af det foreslåede nye råd,
men alene at effektivisere rådenes drift. For at
fremtidssikre det nye råds økonomi foreslås det
endvidere, at der fra 2022 vil ske pris- og lønregulering af
den afgift, som rådet opkræver fra rederierne og de
søfarende til finansiering af rådets virke, herunder
den arbejdsmiljøtjeneste, som rådet opretter.
Med lovforslaget foreslås
herudover, at den årlige afgift for mindre
erhvervsfartøjer, som betales af ejere af skibe, der er
optaget i de danske skibsregistre, justeres med henblik på at
lette de økonomiske byrder for denne del af erhvervet.
Således foreslås det, at den årlige afgift for
sådanne skibe med en bruttotonnage under 30 nedsættes
fra de nuværende niveauer til 300 kr. Der er ca. 3.000 skibe,
der forventes at få gavn af forslaget.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Sammenlægning af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd
2.1.1. Gældende ret
Handelsflådens
Velfærdsråd er en privat selvejende institution, som
blev oprettet ved lov nr. 188 af 30. april 1948 om
velfærdsforanstaltninger for søfarende. Formålet
var at varetage og fremme sådanne foranstaltninger i ind- og
udland vedrørende søfarendes velfærd under
ophold i havn, som måtte skønnes formålstjenlige
og ønskelige, eller som var nødvendige til opfyldelse
af de henstillinger, der er indeholdt i den af den XXI.
internationale arbejdskonference i 1936 vedtagne rekommandation
angående søfolks velfærd i havn. Ved lov nr. 253
af 25. april 1990 privatiseredes rådet, og området for
velfærdsarbejde blev udvidet til også at omfatte
velfærdsarbejde til søs.
Finansieringen af velfærdsrådet bestod frem til en
lovændring i 2011 af en andel betalt af erhvervet, en andel
betalt af de søfarende og en andel betalt af staten. Ved lov
nr. 622 af 14. juni 2011 ændredes lovgrundlaget for
velfærdsrådet, idet det statslige årlige bidrag
blev ophævet, og rederierhvervets afgift blev
forhøjet. Med lovændringen blev den afgift, som
henholdsvis rederen og den søfarende bidrog med, fastsat til
70 øre pr. dag, idet rederen dog for søfarende
på skibe, som er registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister (herefter benævnt DIS), skulle betale en afgift
på 200 øre pr. dag. Den samlede afgift til
søfarende på DIS-skibe udgjorde herefter 270
øre pr. dag pr. søfarende.
Den private selvejende institution
Søfartens Arbejdsmiljøråd blev samtidig med
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd oprettet efter en
ændring af lov om skibes sikkerhed i 1993, jf. lov nr. 148 af
31. marts 1993. Det fremgår af bemærkningerne, jf.
Folketingstidende 1992-1993, tillæg A, spalte 365, at
eftersom arbejdsforholdene i fiskerflåden og
handelsflåden var forskellige, var det forudsat, at der
skulle oprettes adskilte arbejdsmiljøorganisationer for
hvert af erhvervene. Med loven blev alle arbejdsgivere, som
beskæftigede personer om bord på henholdsvis fiskeskibe
og handelsskibe i søen, tilsluttet en
arbejdsmiljøtjeneste. Helt små handelsskibe med en
bruttotonnage under 20 er dog undtaget fra pligten til at
være tilsluttet.
Af både bemærkningerne
til den oprindelige lovændring, jf. Folketingstidende
1992-1993, tillæg A, spalte 369, og af den
efterfølgende udstedte bekendtgørelse, hvori rammerne
for rådet og den tilhørende
arbejdsmiljøtjeneste blev nærmere beskrevet,
fremgår det, at det var forudsat, at de søfarende ikke
skulle afholde udgifter til hverken rådet eller tjenesten.
Dette er også i overensstemmelse med principperne i
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet.
Finansieringen af Søfartens Arbejdsmiljøråd
blev som for Handelsflådens Velfærdsråd
ændret med lov nr. 622 af 14. juni 2011, således at
hjemlen til at yde statstilskud til Søfartens
Arbejdsmiljøråd bortfaldt. Der skete ikke i
øvrigt en ændring i finansieringen af de to
råd.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd, der deler adresse, har i
fællesskab fremsat ønske om en sammenlægning af
de to råd. Formålet er at kunne tilbyde bedre
velfærd og arbejdsmiljø til den søfarende i
fremtiden. Rådene vurderer, at der vil kunne opnås
synergieffekter ved sammenlægningen, herunder kunne spares
på omkostningerne gennem en fælles administration.
Herudover kan medarbejderne i de to organisationer udføre
opgaver på tværs af nuværende
organisationsgrænser, ligesom et fælles råd vil
have én bestyrelse i stedet for to forskellige og adskilte
bestyrelser. Rådene har også oplyst, at
Søfartens Bibliotek, som pt. drives selvstændigt ved
siden af de to råd, vil blive lagt under det nye fælles
råd.
Erhvervsministeriet finder, at det
må anses for hensigtsmæssigt for både de
søfarende og rederierne, at der bliver en fælles
struktur med ensartede sagsgange. Endvidere vil der fremadrettet
alene skulle føres tilsyn med et råd frem for to.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder forslag om en sammenlægning af
Søfartens Arbejdsmiljøråd og
Handelsflådens Velfærdsråd, således at de
opgaver, der efter gældende ret påhviler
Søfartens Arbejdsmiljøråd, vil blive varetaget
af et fælles råd.
Ændringen indebærer, at Søfartens
Arbejdsmiljøråd nedlægges, hvorefter den
selvejende institution Handelsflådens Velfærdsråd
overtager Søfartens Arbejdsmiljøråds opgaver.
Det vil fortsat skulle sikres, at midler, som stammer fra de
søfarende, alene kan anvendes til varetagelse og fremme af
foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs
og under ophold i havn såvel i ind- som udland.
I forbindelse med nedlæggelsen af Søfartens
Arbejdsmiljøråd skal rådet opløses i
overensstemmelse med rådets vedtægter, hvorefter der
skal ske likvidation af institutionens ejendele, og et evt.
overskud skal udbetales til en eller flere organisationer til
fremme af rådets formål, dvs. arbejdsmiljøet.
Rådet råder dog ikke over en nævneværdig
formue.
Det bemærkes, at Handelsflådens
Velfærdsråd i 2016 rådede over en formue på
mindst 10 mio. kr.
Det er hensigten, at den afgift, der opkræves af
rederierhvervet og de søfarendes organisationer, kan
reguleres i takt med Finansministeriets indeks for pris- og
lønudviklingen fra 2022, idet det er forudsat, at
driftsunderskud indtil da dækkes af rådets likvide
beholdning. Det bemærkes i den forbindelse, at det er oplyst,
at de to råd har haft driftsunderskud i 2015 og 2016.
Det bemærkes yderligere, at lovændringen
indebærer, at det nye Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd ligesom det
nuværende Handelsflådens Velfærdsråd alene
vil kunne ophøre ved lov. Ved et sådant ophør
vil der skulle tages stilling til fordelingen af en eventuel
formue, herunder om tilbagebetaling af den del af formuen, som
skønnes at hidrøre fra det statstilskud, som
rådene tidligere har modtaget. Det forudsættes i den
forbindelse, at den del af formuen, som skønnes at
hidrøre fra statstilskuddet, vil skulle tilbagebetales til
staten, idet rådets anvendelse af den likvide beholdning til
dækning af driftsunderskud i perioden, indtil pris- og
lønreguleringen finder anvendelse, vil indgå i dette
skøn.
2.2. Justering af den årlige afgift for mindre
erhvervsfartøjer
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i sølovens § 15 a
betaler ejere af skibe en årlig afgift for hvert skib, der er
registreret i skibsregisteret og fartøjsfortegnelsen.
Afgiften er fastsat efter skibets størrelse i bruttotonnage.
Afgiftens størrelse beror bl.a. på en grænse ved
en bruttotonnage på 20. Ejere af skibe med en bruttotonnage
under 20 betaler således en afgift på 800 kr.
årligt, mens ejere af skibe med en bruttotonnage mellem 20 og
500, betaler en årlig afgift på 1.600 kr.
§ 15 b i søloven indeholder nærmere regler om
afgiftsbetalingen, herunder at den årlige afgift forfalder
til betaling hvert år den 1. marts og dækker perioden
fra den 1. marts det pågældende år til den sidste
dag i februar det efterfølgende år.
Efter § 8 a i lov om Dansk Internationalt Skibsregister
finder bestemmelserne om årlige afgifter for registrerede
skibe i sølovens §§ 15 a og 15 b tilsvarende
anvendelse for skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I forbindelse med bestræbelserne på at give de
mindre erhvervsvirksomheder bedre rammevilkår for
vækst, herunder for fiskerierhvervet, har et
folketingsflertal i tillæg til andre tiltag på
området ønsket en generel lettelse af den årlige
afgift for mindre erhvervsfartøjer. Det er fundet, at mindre
skibe, der benyttes til erhvervsmæssig sejlads, det vil sige
handelsskibe og fiskeskibe, og som har en bruttotonnage under 30,
bør have lempeligere vilkår for så vidt
angår den årlige afgift. Formålet hermed er ikke
mindst at bidrage til at sikre bedre rammevilkår i det
kystnære fiskeri.
Herved tilgodeses en række mindre virksomheder til
søs (skibe), der som hovedregel er kendetegnet ved små
besætninger - og for fiskeriets område såkaldte
enmandsbetjente fartøjer i kystnær sejlads. Forslaget
er også afledt af de forhandlinger, der har fundet sted i
Miljø- og Fødevareministeriet med ordførerne
for Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om en Vækst- og Udviklingspakke for
dansk fiskeri.
Regeringen ønsker generelt at lette erhvervslivets
byrder, ikke mindst for de mindre erhvervsdrivende. Det forslag,
som folketingsflertallet således har stillet, er i tråd
med regeringens politik på området. Ejere af ca. 3.000
mindre handels- eller fiskeskibe vil således få
sænket den afgift, der årligt skal betales til
Søfartsstyrelsen i henhold til søloven.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at søloven tilpasses, således
at ejere af handels- eller fiskeskibe med en bruttotonnage under 30
fremover vil skulle betale 300 kr. årligt i afgift. Det
betyder, at mindre erhvervsskibe med en bruttotonnage under 20 vil
få en årlig reduktion på 500 kr., mens skibe med
en bruttotonnage på 20 og derover, men under 30, vil
opnå en reduktion på 1.300 kr. årligt.
Der er tale om ca. 3.000 skibe med en bruttotonnage under 30.
Fritidsfartøjer er ikke omfattet af forslaget om
nedsættelse af afgiften.
Under hensyn til at den årlige afgift forfalder hvert
år den 1. marts, foreslås forslaget endvidere at
træde i kraft den 1. marts 2018.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
En sammenlægning af
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd vil ikke have betydning for statens
indtægt, da de to råd alene finansieres ved bidrag fra
rederne og de søfarende.
Ændringen af den årlige
afgift for mindre handels- og fiskeskibe vil få
økonomiske konsekvenser for staten. Det skønnes, at
forslaget berører ca. 3.000 skibe, hvilket medfører,
at det årlige provenu mindskes med ca. 1,6 mio. kr.
Ændringen af den årlige
afgift kan tillige få en meget begrænset positiv
økonomisk konsekvens for kommuner og regioner, i det omfang
de ejer mindre handelsskibe. Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Muligheden for at pris- og
lønregulere fra 2022 og dermed forhøje
rederierhvervets afgift til Handelsflådens
Velfærdsråd vil på sigt give erhvervet
øgede omkostninger af en begrænset
størrelse.
Herudover vil forslaget om justering af den årlige afgift
for mindre handels- og fiskeskibe give erhvervet inden for dette
område bedre rammevilkår ved, at afgiften sænkes.
Mindre handelsskibe og fiskeskibe vil få en økonomisk
byrdelettelse på samlet ca. 1,6 mio. kr. årligt.
Forslaget forventes derfor at få positive konsekvenser for
den mindre handelsflåde og den mindre kystnære
fiskeriflåde.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lov om Handelsflådens Velfærdsråd
gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er
indgået mellem European Community Shipowners' Associations
(ECSA) og European Transport Workers' Federation (ETF) om
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om
ændring af direktiv 1999/63/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 124,
side 30. Der ændres ikke herved ved sammenlægningen,
hvor gennemførelsen videreføres, men der har ikke
tidligere været en fodnote om dette.
Lovforslaget viderefører
endvidere i forhold til Søfartens
Arbejdsmiljøråd og den tilhørende
arbejdsmiljøtjeneste en gennemførelse af dele af
ovennævnte direktiv, for så vidt angår sundheds-
og sikkerhedsbeskyttelse samt forebyggelse af ulykker.
Lovforslaget viderefører
herudover en gennemførelse af dele af Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet i forhold til Søfartens
Arbejdsmiljøråd og den tilhørende
arbejdsmiljøtjeneste.
Reglerne om statsstøtte skal
iagttages, for så vidt angår den del af det nye
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds formue, som hidrører fra det
statslige bidrag, der blev ydet indtil 2011.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag
vedrørende justering af den årlige afgift for mindre
erhvervsfartøjer har i perioden fra den 27. oktober 2017 til
den 24. november 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Amager Ro- og Kajakklub,
Assuranceforeningen SKULD, Bornholms og Christianøs
Fiskeriforening, Brancheforeningen for Private Sejlerskoler, By
& Havn, Bådklubben Valby, Center for Dykning, CO-SEA,
Danboat, Danish Yacht Union, Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Motor Union
(DMU), Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Amatørfiskeforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Fritidssejler Union, Dansk Forening for Rosport, Dansk Industri,
Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk Rib Charterforening, Dansk
Sejlunion, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Svømmeunion,
Dansk Vandski & Wakeboard Forbund, Danske Advokater, Danske
Havne, Danske Lodser, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske
Regioner, Danske Speditører, Danske Tursejlere,
Duelighedsklubben, Dykkerfirmaernes Brancheforening, Fagligt
Fælles Forbund (3F), 3F Sømændene,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finans Danmark,
Finansrådet, Finanstilsynet, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Fiskeringen, Fiskernes Forbund,
Fluxibox, FOA, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere,
Foreningen af Danske Søassurandører, Foreningen af
Langtursejladsens Fremme, Foreningen af lystbådehavne i
Danmark, Foreningen af rådgivende ingeniører,
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Forsikring &
Pension, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Færgerederierne,
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre,
Handelsflådens Velfærdsråd, Havkajakroerne,
Horesta, Jetski.dk ApS, Jet-Trade Powersport, KL, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen Levende Hav, Landsorganisationen
i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metals Maritime Afdeling,
Multidyk, NORDIC Seaplanes A/S, Offentlige Ansattes Organisationer,
Rederiforeningen af 2010, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Skibs- og Bådebyggeriernes
Arbejdsgiverforening, Søassurancen Danmark, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere,
Søsportens Sikkerhedsråd, Tempo Bådsalg,
Træskibssammenslutningen, Visit Denmark og Watergames.
Et udkast til lovforslag
vedrørende sammenlægning af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd har i perioden fra den 23. november
2017 til den 10. december 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Centralorganisationen af 2010 - CO10, CFU -
Centralorganisationernes Fællesudvalg, CO-SEA, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Havne,
Danske Lodser, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner,
Fagligt Fælles Forbund (3F), 3F Sømændene,
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, FOA,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Færgerederierne,
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre,
Handelsflådens Velfærdsråd, Horesta, KL,
Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metals
Maritime Afdeling, Offentlige Ansattes Organisationer,
Rederiforeningen af 2010, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Søfartens
Arbejdsmiljøråd og Søfartens Ledere.
| | | | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringen af den årlige afgift
kan tillige få en meget begrænset positiv
økonomisk konsekvens for kommuner og regioner, i det omfang
de ejer mindre handelsskibe. | Staten får et årligt
provenutab på ca. 1,6 mio. kr. som følge af
justeringer af afgifter for mindre handels- og fiskeskibe. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mindre handelsskibe og fiskeskibe
får en økonomisk byrdelettelse på samlet ca. 1,6
mio. kr. årligt. | Pris- og lønreguleringen af
rederierhvervets bidrag til Handelsflådens
Velfærdsråd vil medføre øgede udgifter
til rederierhvervet af en begrænset størrelse fra
2022. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lov om Handelsflådens
Velfærdsråd gennemfører dele af Rådets
direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af
direktiv 1999/63/EF. Der ændres ikke herved ved
sammenlægningen, men der har ikke tidligere været en
fodnote om dette. Lovforslaget viderefører endvidere
i forhold til Søfartens Arbejdsmiljøråd og den
tilhørende arbejdsmiljøtjeneste en
gennemførelse af dele af ovennævnte direktiv, for
så vidt angår sundheds- og sikkerhedsbeskyttelse samt
forebyggelse af ulykker. Lovforslaget viderefører herudover
en gennemførelse af dele af Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet i forhold til Søfartens
Arbejdsmiljøråd og den tilhørende
arbejdsmiljøtjeneste. Reglerne om statsstøtte skal
iagttages, for så vidt angår den del af det nye
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds formue, som hidrører fra det
statslige bidrag, der blev ydet indtil 2011. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende § 27, stk. 1, i lov om
sikkerhed til søs giver erhvervsministeren hjemmel til at
oprette arbejdsmiljøråd, som har til formål at
fremme de ansattes sikkerhed og sundhed om bord. Der er oprettet to
arbejdsmiljøråd med hjemmel i bestemmelsen. Det drejer
sig om Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, som vedrører
fiskeskibe, og Søfartens Arbejdsmiljøråd, som
vedrører handelsskibe.
Efter § 27, stk. 2, i lov om sikkerhed
til søs, opretter arbejdsmiljørådene en
arbejdsmiljøtjeneste, hvilket både Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd har gjort.
Det foreslås i lovforslagets § 3,
at Handelsflådens Velfærdsråd fremover vil skulle
varetage de opgaver, som varetages af Søfartens
Arbejdsmiljøråd, og at reglerne herom vil fremgå
af lov om Handelsflådens Velfærdsråd, som
samtidig foreslås at ændre navn til lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Som konsekvens heraf foreslås der indsat
et nyt stykke i § 27 i lov om sikkerhed til søs, hvoraf
det fremgår, at stk. 1 og 2 ikke finder anvendelse på
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste
omfattet af lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd. Efter sammenlægningen med
Handelsflådens Velfærdsråd vil de opgaver, som
efter gældende ret påhviler Søfartens
Arbejdsmiljøråd, blive varetaget af et fælles
råd, som vil blive reguleret af lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, jf. lovforslagets
§ 3. Lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd foreslås endvidere at indeholde
bestemmelser om oprettelse af en arbejdsmiljøtjeneste til
varetagelse af sikkerheds- og sundhedsarbejdet for personer, der
arbejder om bord.
§ 27 i lov om sikkerhed til søs
vil herefter fortsat gælde for Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd og den arbejdsmiljøtjeneste,
som rådet har oprettet.
Det bemærkes, at ændringen af
§ 27 ikke foreslås at gælde for Grønland,
jf. lovforslagets § 5. Den gældende § 27 vil
fortsat helt eller delvis kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Det vil gælde såvel i forhold til
handels- som fiskeskibe. Der henvises til lovforslagets § 5 og
bemærkninger hertil.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 15 a, stk. 1, i
søloven, at ejere af skibe, der er optaget i skibsregisteret
og fartøjsfortegnelsen, skal betale en årlig afgift
for hvert skib, der er registreret. Efter det gældende §
15 a, stk. 2 og 3, i søloven udgør den årlige
afgift for skibe med en bruttotonnage under 20 800 kr., og den
årlige afgift for skibe med en bruttotonnage mellem 20 og 500
udgør 1.600 kr.
Det foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 2, at nedsætte den årlige afgift for visse mindre
handels- og fiskeskibe. Dette foreslås at ske ved at
indsætte et nyt stk. 10 i § 15 a i søloven.
Det foreslås som konsekvens heraf at
indsætte henvisninger i § 15 a, stk. 2 og 3, til
undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede § 15 a, stk.
10.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter det gældende § 15 a, stk. 2
og 3, i søloven udgør den årlige afgift for
skibe med en bruttotonnage under 20 800 kr., og den årlige
afgift for skibe med en bruttotonnage mellem 20 og 500 udgør
1.600 kr.
Med forslaget til stk. 10 foreslås, at
den årlige afgift for handelsskibe og fiskeskibe med en
bruttotonnage under 30 udgør 300 kr.
Det betyder, at mindre erhvervsskibe med en
bruttotonnage under 20 vil få en årlig reduktion
på 500 kr., mens skibe med en bruttotonnage på 20 og
derover, men under 30, vil opnå en reduktion på 1.300
kr. årligt.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Titlen på den gældende lov
vedrørende Handelsflådens Velfærdsråd er
»Lov om Handelsflådens
Velfærdsråd«.
Med lovændringen foreslås det, at
titlen ændres til »Lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
Lovændringen er en konsekvens af en
sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd
og Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Lovændringen medfører ingen ændring i
reguleringen vedrørende Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Det er derfor fundet
hensigtsmæssigt, at det angives i lovens titel, at loven
vedrører handelsflådens velfærd og
arbejdsmiljø.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er
indgået mellem European Community Shipowners' Associations
(ECSA) og European Transport Workers' Federation (ETF) om
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om
ændring af direktiv 1999/63/EF indeholder bl.a. bestemmelser
om, at der i passende havne skal være landbaserede
velfærdsfaciliteter til rådighed for alle
søfarende, uanset flagstaten for det skib, hvor de er ansat
og arbejder. Herudover tilskynder direktivet til oprettelse af
velfærdsudvalg, der regelmæssigt skal gennemgå
velfærdsfaciliteterne og -tjenesterne for at sikre, at de er
passende i lyset af ændringer i de søfarendes behov
som følge af den tekniske, driftsmæssige og anden
udvikling inden for søfartssektoren. Disse bestemmelser
anses for gennemført ved Handelsflådens
Velfærdsråds virke. Sammenlægningen ændrer
ikke herved, men der har ikke tidligere været en fodnote om
dette.
Førnævnte direktiv indeholder
tillige bestemmelser om sundheds- og sikkerhedsbeskyttelse samt
forebyggelse af ulykker, som er gennemført bl.a. ved
Søfartens Arbejdsmiljøråd og den
tilhørende arbejdsmiljøtjeneste.
Sammenlægningen ændrer ikke herved.
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12.
juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet
indeholder bl.a. bestemmelser om beskyttelses- og
forebyggelsestjenester, som er gennemført bl.a. ved
Søfartens Arbejdsmiljøråd og den
tilhørende arbejdsmiljøtjeneste.
Sammenlægningen ændrer ikke herved.
Derfor foreslås en fodnote indsat
omfattende begge direktiver.
Til nr. 3
Med lovændringen foreslås det, at
overalt i loven ændres »Handelsflådens
Velfærdsråd« til »Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd« som
konsekvens af sammenlægningen af de to råd.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 1 i lov om
Handelsflådens Velfærdsråd har rådet til
opgave at varetage og fremme foranstaltninger om søfarendes
velfærd til søs og under ophold i havn såvel i
ind- som udland, herunder praktisk bistand til personer, der er
efterladt på skibe.
Den foreslåede affattelse af stk. 2 indebærer, at
Handelsflådens Velfærdsråd også
fremadrettet skal varetage disse opgaver. Det foreslås derfor
i stk. 2, nr. 1, at Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd har til opgave at varetage og fremme
foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs
og under ophold i havn såvel i ind- som udland, herunder
praktisk bistand til personer, der er efterladt på skibe.
Det foreslås endvidere i stk. 2, nr.
2-10, at Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd skal varetage en række opgaver
vedrørende arbejdsmiljø, som efter gældende ret
varetages af Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Bestemmelsen er en videreførelse af dele af regel 1 i
kapitel XII, afsnit A, i bekendtgørelse nr. 1246 af 11.
december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere
ændringer.
Det foreslås således i stk. 2, nr.
2-4, at Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd har til opgave at 2) fremme de ansattes
fysiske og psykiske sundhed og sikkerhed, 3) forebygge
arbejdsmiljøskader, herunder arbejdsulykker,
erhvervssygdomme og nedslidning blandt ansatte på danske
handelsskibe og 4) skabe og udbygge grundlaget for, at skibenes
sikkerhedsorganisationer gennem et organiseret
arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i stand til at
løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål,
således at der kan opretholdes et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med
den tekniske og sociale udvikling inden for skibsfarten og i
samfundet.
Det foreslås endvidere i stk. 2, nr.
5-10, at Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd har til opgave at 5) kortlægge og
vurdere handelsflådens arbejdsmiljøproblemer i
samarbejde med rederiet og sikkerhedsorganisationen, 6) give
oplysning og vejledning om de regler og bestemmelser, der
gælder inden for søfartsområdet, 7)
fremsætte ønsker og forslag til
Søfartsstyrelsen om ændringer i bestemmelserne om
sikkerheds- og sundhedsforhold i handelsskibe, 8) stille forslag og
udtale sig om nye regler samt om enkelte sager, som
Søfartsstyrelsen forelægger det, 9) samarbejde og
deltage i gensidig udveksling af informationer med andre
berørte myndigheder og organer og 10) medvirke til
indsamling og revision af statistisk materiale om sikkerheds- og
sundhedsforholdene i handelsskibe.
Med lovforslaget får det kommende
fælles råd således pligt til at varetage de
opgaver, der i dag ligger i regi af Handelsflådens
Velfærdsråd og i Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Det er med lovforslaget ikke tilsigtet, at
sammenlægningen af de to råd medfører en
ændring i forhold til de opgaver, som varetages på
nuværende tidspunkt af henholdsvis Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Med lovforslaget foreslås der indsat et
stk. 3, hvorefter det
pålægges Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd at oprette en arbejdsmiljøtjeneste
under dets område. Bestemmelsen er en videreførelse af
§ 27, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs og dele af
regel 2 i kapitel XII, afsnit A, i bekendtgørelse nr. 1246
af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A,
teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere
ændringer.
Det foreslås således i stk. 3, nr.
1-5, at arbejdsmiljøtjenesten skal have til opgave at 1)
identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige problemer
på handelsskibe samt bistå reder, skibsledelse og
sikkerhedsorganisation ved løsning af
arbejdsmiljømæssige spørgsmål, 2)
rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation om
udførelse og vurdering af arbejdshygiejniske målinger,
3) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved
indkøb af, kontrol med samt brug af personlige
værnemidler, 4) forestå systematiske
helbredsundersøgelser af særligt udsatte grupper eller
enkeltpersoner og 5) medvirke ved undervisning og rådgivning
i sikkerheds- og sundhedsmæssige og hygiejniske
spørgsmål.
Det er hensigten, at Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd skal fungere som
bestyrelse for arbejdsmiljøtjenesten.
Det er med lovforslaget ikke tilsigtet, at
sammenlægningen af de to råd medfører en
ændring i forhold til de opgaver, som varetages på
nuværende tidspunkt af Søfartens
Arbejdsmiljøtjeneste.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Den gældende § 27 i lov om
sikkerhed til søs indeholder hjemmel til at oprette
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjenester under
arbejdsmiljørådene. Det fremgår af § 27,
stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, at erhvervsministeren
fastsætter regler om arbejdsmiljørådenes og
arbejdsmiljøtjenesternes opbygning, opgaver, funktioner og
finansiering. Hjemlen er udnyttet i kapitel XII, afsnit A, i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe med senere ændringer.
Som følge af den foreslåede
sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd
og Søfartens Arbejdsmiljøråd foreslås
§ 27 i lov om sikkerhed til søs ændret,
således at bestemmelsen ikke længere vil finde
anvendelse på arbejdsmiljøråd og
arbejdsmiljøtjeneste omfattet af lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Det foreslåede stk.
5 i § 1 i lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, der bliver til lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, indeholder en
delvis videreførelse af hjemlen i § 27, stk. 4, i lov
om sikkerhed til søs. Det foreslås således, at
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds opbygning, opgaver og funktioner, herunder
om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af
erklæring fra en revisor. Erhvervsministeren kan tillige
fastsætte nærmere regler om samme forhold for den
arbejdsmiljøtjeneste, som Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd opretter.
Det fremgår, at bemyndigelsen er blevet
ændret til, at erhvervsministeren kan fastsætte regler.
Dette skyldes, at der med opgavebeskrivelserne i § 1, stk. 2
og 3, i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, der
bliver til lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, ikke længere vurderes at være
samme behov for at fastsætte regler om opgaver som tidligere.
Det kan dog ikke udelukkes, at der skal fastsættes regler om
både Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds og arbejdsmiljøtjenestens opgaver
inden for arbejdsmiljø. Bemyndigelsen vil f.eks. kunne
anvendes til at fastsætte supplerende opgaver afledt af
eventuelle nye EU-direktiver på området. Bemyndigelsen
vil ligeledes kunne benyttes til at videreføre relevante
dele af kapitel XII, afsnit A, i bekendtgørelse nr. 1246 af
11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A,
teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere
ændringer.
Samtidig foreslås det udtrykkeligt
fastsat, at erhvervsministeren herunder kan fastsætte regler
om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af
erklæring fra en revisor. Dette beror på, at det efter
sammenlægningen vil skulle sikres, at midler, som stammer fra
søfarende, alene må anvendes til varetagelse og fremme
af foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som
udland.
Der er således mulighed for, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om
regnskabsmæssig adskillelse i forhold til, at midler, som
stammer fra de søfarende, alene kan anvendes til varetagelse
og fremme af foranstaltninger om søfarendes velfærd
til søs og under ophold i havn såvel i ind- som
udland, og at dette bl.a. vil skulle dokumenteres ved indhentelse
af revisorerklæring.
For så vidt angår finansiering,
henvises der til de foreslåede ændringer af
§§ 4 og 5 i lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, der bliver til lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af den gældende §
2 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, at
rådet ledes af et råd og en direktion. De
søfarendes og redernes organisationer skal være
repræsenteret i rådet.
Det fremgår imidlertid af den
gældende § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til
søs, at Arbejdsmiljørådene skal
sammensættes med et »ligeligt antal
repræsentanter for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for
disse«.
For at sikre, at der også i det nye
råd vil være paritet imellem repræsentanterne fra
de søfarendes og redernes organisationer, foreslås
ordet »ligeligt« indsat i § 2, 2. pkt., i lov om
Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd. Heri ligger, at rådet skal
være paritetisk sammensat.
Baggrunden for bestemmelsen er, at det
fremgår af både den gældende § 27 i lov om
sikkerhed til søs samt bestemmelsens forarbejder, jf.
Folketingstidende 1992-1993, tillæg A, spalte 366, at der har
været et ønske om en ligelig repræsentation i
arbejdsmiljørådet. Dette ønskes bevaret efter
sammenlægningen af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Det fremgår endvidere af de specielle
bemærkninger til lov nr. 148 af 31. marts 1993 om
ændring af lov om skibes sikkerhed m.v., jf.
Folketingstidende 1992-1993, tillæg A, spalte 368, at
finansministeren vil udpege en af
arbejdsgiverrepræsentanterne til varetagelse af det
offentliges interesser som reder inden for handelsflåden.
Dette princip videreføres ikke, henset til, at det
offentliges interesser som reder inden for handelsflåden
næppe berettiger et krav om en plads som
arbejdsgiverrepræsentant til varetagelse heraf.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter den gældende § 3 i lov om
Handelsflådens Velfærdsråd skal de nærmere
regler om Handelsflådens Velfærdsråd og dets
virksomhed fastsættes af rådet i vedtægter, der
godkendes af erhvervsministeren.
Med den foreslåede ændring af
§ 3 indsættes efter
»dets virksomhed«: », og
arbejdsmiljøtjenestens opbygning, opgaver, funktioner og
finansiering,«.
Med indsættelsen fastslås det, at
det skal fremgå af rådets vedtægter, hvorledes
opgaven med at oprette og drive arbejdsmiljøtjenesten
nærmere tilrettelægges.
Vedtægterne skal godkendes af
erhvervsministeren, jf. lovens § 3.
Baggrunden for bestemmelsen er
sammenlægningen af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det, at henvisningen til velfærdsrådets virksomhed
ændres til en henvisning til Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds virksomhed. Der er
tale om en ændring som følge af sammenlægningen
af de to råd.
Til nr. 9
Det følger af § 4, stk. 3, i lov
om Handelsflådens Velfærdsråd, at ved
varetagelsen af opgaverne, jf. § 1, stk. 2, disponerer
rådet selvstændigt over de i medfør af § 5
tilvejebragte midler. Med ændringsforslaget får
rådet også til opgave at nedsætte en
arbejdsmiljøtjeneste, jf. forslag til § 1, stk. 3, i
lov om Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til
lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd. Som konsekvens heraf foreslås det,
at der både henvises til § 1, stk. 2 og 3. For så
vidt angår mulighed for anvendelse af midler, som stammer fra
søfarende, henvises der herudover til lovforslagets §
3, nr. 10, nedenfor.
Herudover foreslås det, at henvisningen
til velfærdsrådet ændres til en henvisning til
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd. Der er også tale om en ændring
som følge af sammenlægningen af de to råd.
Til nr. 10
Der er i den gældende lov om
Handelsflådens Velfærdsråd ikke nærmere
regler om anvendelsen af de bidrag, henholdsvis de søfarende
og rederne betaler til Handelsflådens
Velfærdsråd. Det fremgår således af §
4, stk. 3, at Handelsflådens Velfærdsråd
selvstændigt disponerer over de i medfør af § 5
tilvejebragte midler, og at dette også er tilfældet med
andre midler, som tilføres velfærdsrådet.
Med sammenlægningen med Søfartens
Arbejdsmiljøråd foreslås der indsat en
bestemmelse som et 3. pkt. i § 4,
stk. 3, i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, der
bliver til lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, hvorefter midler, som stammer fra
søfarende, alene må anvendes til varetagelse og fremme
af foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland.
Dette vil også, jf. forslaget til § 1, stk. 2, nr. 1, i
lov om Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til
lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, i dette lovforslags § 2, nr. 4,
omfatte praktisk bistand til personer, der er efterladt på
skibe.
Herved videreføres det gældende
princip, som også er i overensstemmelse med principperne i
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet. Det
følger af artikel 6, stk. 5, i Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed under arbejdet, at foranstaltningerne vedrørende
sikkerhed, hygiejne og sundhed under arbejdet under ingen
omstændigheder må medføre finansielle byrder for
arbejdstagerne.
Midler, som stammer fra de søfarende
til det kommende Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, kan herefter alene anvendes til de af
rådets opgaver, som knytter sig til de søfarendes
velfærd. Det svarer til gældende ret, hvor de to
råd er adskilte.
Det bemærkes, at adskillelsen af midler
endvidere vil skulle kunne dokumenteres regnskabsmæssigt.
Forslaget til et nyt stk. 5 i § 1 i lov om
Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, jf. lovforslagets § 3, nr. 5,
indeholder derfor mulighed for at fastsætte regler herom,
herunder mulighed for at stille krav om indhentelse af
revisorerklæring. Der henvises til lovforslagets § 3,
nr. 5, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 11
Det foreslås, at
»Velfærdsrådets ledelse« ændres til
»Ledelsen af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«, og at henvisningen til
velfærdsrådets forhold ændres til en henvisning
til Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds forhold. Der er tale om redaktionelle
ændringer som følge af sammenlægningen af de to
råd.
Til nr. 12
Efter den gældende § 5 i lov om
Handelsflådens Velfærdsråd afholder de
søfarende og rederne bidrag til Handelsflådens
Velfærdsråds arbejde med hver 70 øre pr. dag.
For søfarende på skibe, som er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog 200 øre
pr. dag.
Søfartens Arbejdsmiljøråd
er oprettet ved bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009
med senere ændringer, som er udstedt i medfør af
§ 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs.
Arbejdsmiljørådet finansieres udelukkende af rederne,
jf. bekendtgørelsens kapitel XII, regel 4. Det er oplyst, at
rederen i 2017 betaler 332 øre pr. søfarende pr. dag
til Søfartens Arbejdsmiljøråd for handelsskibe
med en bruttonnage på 20 eller derover.
Med lovændringen foreslås §
5, stk. 1, formuleret således, at midlerne til
Handelsflådens Arbejdsmiljø og
Velfærdsråds virke, jf. § 1, stk. 2-4, i lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd, tilvejebringes ved en afgift, der betales
for hver søfarende, der er forhyret på et dansk
handelsskib, herunder skibsførere, og som er forsikret mod
følger af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler den
søfarende med hver 70 øre pr. dag og rederen med 402
øre pr. dag, dog udgør rederens bidrag 70 øre
pr. dag for søfarende på skibe med en bruttotonnage
under 20. For søfarende på skibe, som er registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift
på 532 øre pr. dag.
Ved henvisningen til § 1, stk. 2-4, er
det understreget, at opkrævningen også dækker den
arbejdsmiljøtjeneste, som Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd opretter.
Udtrykket søfarende omfatter enhver
person, der er ansat, forhyret eller arbejder om bord på et
dansk skib, og som ikke udelukkende arbejder om bord, mens skibet
ligger i havn. For forståelsen af udtrykket søfarende
kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til § 1,
stk. 1, i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.,
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 100 som fremsat, side 13, 44 og
45. Det bemærkes, at udtrykket søfarende efter §
5, stk. 1, i lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd dog også omfatter
skibsførere.
Med bestemmelsen lægges der
således ikke op til en forhøjelse af bidragene, men
alene til at samle de bidrag, som betales til de to råd efter
de gældende regler.
Baggrunden for bestemmelsen er
sammenlægningen af Handelsflådens
Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Der foreslås indsat en bestemmelse i
§ 5, stk. 2, om, at bidragene til
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd årligt fra 2022 reguleres med
Finansministeriets indeks for pris- og lønudviklingen
(PL-opregning).
Der er efter de gældende regler i Lov om
Handelsflådens Velfærdsråd ikke adgang til at
regulere bidragene til rådet.
Bestemmelsen, hvorefter det er muligt at
regulere de fastsatte bidrag i forhold til pris- og
lønudviklingen, er en videreførelse af en lignende
bestemmelse i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009
om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 817 af 30. juni 2011, hvor der i kapitel
XII, regel 4, pkt. 2, er anført:
»Den samlede økonomiske ramme for
Søfartens Arbejdsmiljøråds og
Arbejdsmiljøtjenestes funktioner og drift skal, idet der
bortses fra aktiviteter, som finansieres særskilt, svare til
niveauet eksklusiv statstilskud for år 2008, med tillæg
af det statstilskud, som rådet modtog i 2010.
Søfartens Arbejdsmiljøråd kan uanset 1. pkt.
ændre den økonomiske ramme svarende til udviklingen i
priser, lønninger eller i handelsflådens
størrelse.«
Det er fundet hensigtsmæssigt at
videreføre muligheden for en pris- og lønregulering
for det nye samlede råd, dog således at afgifterne
først pris- og lønreguleres fra 2022. Det er
forudsat, at driftsunderskud indtil da dækkes af rådets
likvide beholdning.
Til nr. 14
Det foreslås indsat som et nyt § 5, stk. 4, at erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om finansiering af
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd og den arbejdsmiljøtjeneste, som
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd opretter.
Baggrunden for forslaget skal ses i
sammenhæng med de under § 3, nr. 5, foreslåede
ændringer af lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, hvorefter der fremadrettet kan
fastsættes nærmere regler om opbygning, opgaver og
funktioner i forhold til både Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd og den
arbejdsmiljøtjeneste, som Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd opretter.
Erhvervsministeren vil herunder kunne fastsætte regler om
dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af
erklæring fra revisor.
Det fremgår af § 5, stk. 2, i lov
om Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til
§ 5, stk. 3, i lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, at rådet
fastsætter betalingen for særlige ydelser.
Erhvervsministeren vil således med hjemmel i bestemmelsen
eksempelvis kunne fastsætte regler om betaling for
særlige ydelser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Bestemmelsen indebærer, at justeringen af den årlige
afgift for betaling efter sølovens § 15 a træder
i kraft den 1. marts. Ikrafttrædelsesdatoen beror på,
at den årlige afgift for betaling efter sølovens
§ 15 a forfalder den 1. marts, jf. sølovens § 15
b, stk. 4, og at det ønskes, at nedsættelsen får
virkning for den afgift, der forfalder den 1. marts 2018.
Efter det foreslåede stk. 2, fastsætter erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§§ 1 og 3, som vedrører sammenlægningen af
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd. Dette skyldes, at en
sammenlægning af rådene forudsætter, at der
forinden gennemføres en likvidation af Søfartens
Arbejdsmiljøråd. Da det ikke på nuværende
tidspunkt kan afklares, hvornår likvidationen kan være
gennemført, findes det mest hensigtsmæssigt, at
ministeren får mulighed for at sætte loven i kraft,
når dette bliver aktuelt.
Det foreslås endvidere i forslaget til
stk. 3, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at sammenlægningen har virkning
fra den 1. januar 2018. Baggrunden for dette er, at det vurderes
hensigtsmæssigt, at et nyt fælles råd efter en
sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd
og Søfartens Arbejdsmiljøråd vil kunne
aflægge et samlet regnskab for hele 2018, uanset
hvornår en sammenlægning måtte finde sted. Der er
således tale om at kunne tillægge sammenlægningen
regnskabsmæssig virkning fra den 1. januar 2018. Det
bemærkes i den forbindelse, at den gældende
finansiering af de to råd og arbejdsmiljøtjeneste
videreføres uændret, men opkræves samlet for det
nye fælles råd.
Med bestemmelsen i stk.
4 foreslås det, at regler, der er fastsat i
medfør af § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til
søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
nye regler.
§ 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til
søs, indeholder hjemmel til at fastsætte regler om
arbejdsmiljørådenes og arbejdsmiljøtjenesternes
opbygning, opgaver, funktioner og finansiering. Bemyndigelsen er
udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe med senere ændringer. Men
indsættelsen af et nyt stk. 3 i § 27 i lov om sikkerhed
til søs, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, rykker §
27, stk. 4, til § 27, stk. 5, ligesom bestemmelsen
ændrer anvendelsesområde. Der er derfor behov for at
fastslå, at bestemmelser udstedt i medfør af §
27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
Til §
5
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, men lovens § 2
vil dog ved kongelig anordning helt eller delvis kunne sættes
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Velfærdsmæssige
foranstaltninger for søfarende er grønlandske
selvstyreanliggender. Lovforslagets § 3 vil derfor ikke kunne
sættes i kraft for Grønland.
Områderne søsikkerhed,
skibsregistering og velfærdsmæssige foranstaltninger
for søfarende er færøske
særanliggender.
Området søsikkerhed er et
rigsanliggende i forhold til Grønland, men den
foreslåede tilføjelse til § 27 i lov om sikkerhed
til søs, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, er ikke relevant
at kunne sætte i kraft for Grønland. Den
gældende § 27 i lov om sikkerhed til søs, som
bl.a. giver erhvervsministeren hjemmel til at oprette
arbejdsmiljøråd og stiller krav om, at
arbejdsmiljørådene opretter en
arbejdsmiljøtjeneste under deres område, vil fortsat
helt eller delvis kunne sættes i kraft for Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Lovforslagets § 2 vil helt eller delvis
kunne sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger, idet
skibsregistrering er et rigsanliggende i forhold til
Grønland.
Velfærdsmæssige foranstaltninger
for søfarende er derimod grønlandske
selvstyreanliggender. Lovforslagets § 3 vil derfor ikke kunne
sættes i kraft for Grønland. For så vidt
angår arbejdsmiljøråd og
arbejdsmiljøtjenester henvises til bemærkningerne om
§ 27 i lov om sikkerhed til søs ovenfor.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1546 af 19. december 2017,
foretages følgende ændring: | | | | § 27.
… Stk. 2-4.
…. | | 1. I § 27 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste
omfattet af lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | | § 2 I søloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 75 af 17. januar 2014, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 1548 af 19. december 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | § 15 a. . .
. Stk. 2. For
skibe med en bruttotonnage under 20 udgør den årlige
afgift 800 kr. Stk. 3. For
skibe med en bruttotonnage mellem 20 og 500 udgør den
årlige afgift 1.600 kr. | | 1. I § 15 a, stk. 2 og 3, indsættes efter »kr.«:
», jf. dog stk. 10.« | | | | § 15
a. . . . Stk.
2-9. … | | 2. I § 15 a indsættes som stk. 10: »Stk. 10.
For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30
udgør den årlige afgift 300 kr.« | | | | | | § 3 I lov om Handelsflådens
Velfærdsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 17.
januar 2014, foretages følgende ændringer: | | | | Lov om
Handelsflådens Velfærdsråd | | 1. Lovens
titel affattes således: | | | »Lov om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«. | | | | | | 2. Som fodnote til lovens titel
indsættes: »1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er
indgået mellem European Community Shipowners' Associations
(ECSA) og European Transport Workers' Federation (ETF) om
konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om
ændring af direktiv 1999/63/EF, EF-Tidende 2009, nr. L 124,
side 30, og dele af Rådets direktiv 89/391/EØF af 12.
juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet,
EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1882/2003/EF af
29. september 2003, EF-Tidende 2003, nr. L 284, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2007/30/EF af 20. juni
2007, EF-Tidende 2007, nr. L 165, side 21, samt Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1137/2008/EF af 22. oktober 2008,
EF-Tidende 2008, nr. L 311, side 1.« | | | | . . . | | 3. Overalt i
loven ændres »Handelsflådens
Velfærdsråd« til: »Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«. | | | | §
1. . . . Stk. 2.
Handelsflådens Velfærdsråd har til opgave at
varetage og fremme foranstaltninger om søfarendes
velfærd til søs og under ophold i havn såvel i
ind- som udland, herunder praktisk bistand til personer, der er
efterladt på skibe, jf. § 10 a, stk. 1, i
sømandsloven. Stk. 3. . .
. | | 4. § 1, stk. 2, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd har til opgave at 1) varetage og fremme foranstaltninger om
søfarendes velfærd til søs og under ophold i
havn såvel i ind- som udland, herunder praktisk bistand til
søfarende, der er efterladt på et dansk skib eller
på et udenlandsk skib i dansk havn, jf. § 10 a, stk. 1,
i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., 2) fremme de ansattes fysiske og psykiske sundhed
og sikkerhed, 3) forebygge arbejdsmiljøskader, herunder
arbejdsulykker, erhvervssygdomme og nedslidning blandt ansatte
på danske handelsskibe, 4) skabe og udbygge grundlaget for, at skibenes
sikkerhedsorganisationer gennem et organiseret
arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i stand til at
løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål,
således at der kan opretholdes et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med
den tekniske og sociale udvikling inden for skibsfarten og i
samfundet, 5) kortlægge og vurdere
handelsflådens arbejdsmiljøproblemer i samarbejde med
rederiet og sikkerhedsorganisationen, 6) give oplysning og vejledning om de regler og
bestemmelser, der gælder inden for
søfartsområdet, 7) fremsætte ønsker og forslag til
Søfartsstyrelsen om ændringer i bestemmelserne om
sikkerheds- og sundhedsforhold i handelsskibe, 8) stille forslag og udtale sig om nye regler
samt om enkelte sager, som Søfartsstyrelsen forelægger
det, 9) samarbejde og deltage i gensidig udveksling af
informationer med andre berørte myndigheder og organer
og 10) medvirke til indsamling og revision af
statistisk materiale om sikkerheds- og sundhedsforholdene i
handelsskibe. Stk. 3. Til
varetagelse af sikkerheds- og sundhedsarbejdet for personer, der
arbejder om bord, opretter Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd en
arbejdsmiljøtjeneste under dets område.
Arbejdsmiljøtjenesten har til opgave at 1) identificere og vurdere
arbejdsmiljømæssige problemer på handelsskibe
samt bistå reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved
løsning af arbejdsmiljømæssige
spørgsmål, 2) rådgive reder, skibsledelse og
sikkerhedsorganisation om udførelse og vurdering af
arbejdshygiejniske målinger, 3) rådgive reder, skibsledelse og
sikkerhedsorganisation ved indkøb af, kontrol med og brug af
personlige værnemidler, 4) forestå systematiske
helbredsundersøgelser af særligt udsatte grupper eller
enkeltpersoner, og 5) medvirke ved undervisning og rådgivning
i sikkerheds- og sundhedsmæssige og hygiejniske
spørgsmål.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | 5. I § 1 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds opbygning, opgaver og funktioner, herunder
om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af
erklæring fra en revisor. Erhvervsministeren kan tillige
fastsætte nærmere regler som nævnt i 1. pkt. for
den arbejdsmiljøtjeneste, som Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd
opretter.« | | | | § 2.
Handelsflådens Velfærdsråd ledes af et råd
og en direktion. De søfarendes og redernes organisationer
skal være repræsenteret i rådet. | | 6. I § 2, 2. pkt., indsættes efter
»være«: »ligeligt«. | | | | § 3. De
nærmere regler om Handelsflådens
Velfærdsråd og dets virksomhed fastsættes af
rådet i vedtægter, der godkendes af erhvervs- og
vækstministeren. | | 7. I § 3 indsættes efter »dets
virksomhed«: », og arbejdsmiljøtjenestens
opbygning, opgaver, funktioner og finansiering,«. | | | | § 4.
Rådet ansætter direktionen og er ansvarlig for, at
velfærdsrådets virksomhed udføres forsvarligt i
overensstemmelse med loven og vedtægterne. Stk. 2. . .
. | | 8. I § 4, stk. 1, ændres
»velfærdsrådets« til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds«. | | | | Stk. 3. Ved
varetagelsen af opgaverne, jf. § 1, stk. 2, disponerer
Handelsflådens Velfærdsråd selvstændigt
over de i medfør af § 5 tilvejebragte midler. Dette er
også tilfældet med andre midler, som tilføres
velfærdsrådet. | | 9. I § 4, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »stk. 2«: »og 3«, og i 2. pkt. ændres
»velfærdsrådet« ændres til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«. | | | | | | 10. I § 4, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »Midler, der stammer fra
søfarende, må alene anvendes til varetagelse og fremme
af foranstaltninger om søfarendes velfærd til
søs og under ophold i havn såvel i ind- som
udland.« | | | | Stk. 4.
Velfærdsrådets ledelse er efter anmodning pligtig at
meddele erhvervs- og vækstministeren enhver oplysning
angående velfærdsrådets forhold. Stk. 5. . .
. | | 11. I § 4, stk. 4, ændres
»Velfærdsrådets ledelse« til:
»Ledelsen af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«, og
»velfærdsrådets« ændres til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds«. | | | | § 5. Midlerne
til velfærdsarbejdet tilvejebringes ved en afgift, der
betales for hver søfarende, der er forhyret på et
dansk handelsskib, herunder skibsførere, og som er forsikret
mod følger af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler rederen og den
søfarende med hver 70 øre pr. dag. For
søfarende på skibe, som er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift
på 200 øre pr. dag. | | 12. § 5, stk. 1, affattes
således: »Midlerne til Handelsflådens
Arbejdsmiljø-og Velfærdsråds virke, jf. §
1, stk. 2-4, tilvejebringes ved en afgift, der betales for hver
søfarende, der er forhyret på et dansk handelsskib,
herunder skibsførere, og som er forsikret mod følger
af ulykkestilfælde i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler den
søfarende med 70 øre pr. dag og rederen med 402
øre pr. dag, dog udgør rederens bidrag 70 øre
pr. dag for søfarende på skibe med en bruttotonnage
under 20. For søfarende på skibe, som er registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift
på 532 øre pr. dag.« | | | | Stk. 2.
Rådet fastsætter betalingen for særlige
ydelser. | | 13. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2.
Afgifterne reguleres årligt fra 2022 med Finansministeriets
indeks for pris- og lønudviklingen.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | | | 14. I § 5 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
finansiering af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd og den arbejdsmiljøtjeneste, som
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd opretter.« | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af §§ 1 og 3. Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
sammenlægningen har virkning fra den 1. januar 2018. Stk. 4. Regler,
der er fastsat i medfør af § 27, stk. 4, i lov om
sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af
17. januar 2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye regler. | | | | | | § 5 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men lovens § 2 kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om
iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem European Community Shipowners' Associations (ECSA) og
European Transport Workers' Federation (ETF) om konventionen om
søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af
direktiv 1999/63/EF, EF-Tidende 2009, nr. L 124, side 30, og dele
af Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EF-Tidende
1989, nr. L 183, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1882/2003/EF af 29. september 2003,
EF-Tidende 2003, nr. L 284, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2007/30/EF af 20. juni 2007, EF-Tidende 2007,
nr. L 165, side 21, samt Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 1137/2008/EF af 22. oktober 2008, EF-Tidende 2008,
nr. L 311, side 1.