Tak for ordet, og tak for debatten.
Jeg er selvfølgelig glad for, at ordførerne for regeringspartierne og Dansk Folkeparti støtter lovforslaget.
Jeg har noteret mig, at Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og SF ikke støtter forslaget, og så kan man sige, at det her nærmest er en serenade til hr.
Torsten Gejl, for det er dér, tvivlen er, nemlig hos Alternativet, og så er det vel dér, jeg som ansvarlig minister skal sætte alle gode kræfter ind for at se, om jeg kunne vinde hr.
Torsten Gejls gunst i denne sag.
Det er sådan, at vi lavede en kommuneaftale sidste år mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, og deraf fremgår det, at kommunerne ikke skal opkræve de her afgifter af fiskale, finansielle årsager, og det fremgår også, at regeringen vil søge at finde et flertal for at stramme modregningsreglerne i forhold til kommunerne.
Det er det, vi sådan set prøver at gøre med det forslag, som ligger her.
Jeg vil starte med at være ærlig, hr.
Torsten Gejl.
FDM synes, det er et rigtig fint forslag, og de har sendt et høringssvar, selv om jeg må beklage og sige, at vi ikke havde dem med som høringspart i første runde, hvor de siger, at det er en god idé.
En af grundene kan selvfølgelig også være, at der nu bliver et incitament til at etablere flere pladser, f.eks.
i nogle af de større byer, sådan at man kan løse nogle af de trængselsproblemer, som der rent faktisk er.
Så har der været diskuteret, og det gælder vel især hr.
Magnus Heunicke og hr.
Henning Hyllested, om det her så er en god idé.
Jeg kender faktisk ikke Alternativets holdning til biler.
Jeg ved godt, at I nok bedre kan lide elbiler end andre biler, men biler som begreb, det har jeg ikke sat mig ordentligt ind i, og det beklager jeg.
Men jeg har dog lagt mærke til – og jeg håber ikke, jeg fornærmer nogen – at Enhedslisten og SF plejer at være forholdsvis skeptiske i forhold til biler i de debatter, der har været.
Som repræsentant for en regering og et parti, der synes, der skal være ordentlige forhold for dem, der nu engang skal bruge deres bil, så bemærker jeg da, at de partier, der plejer at være imod, at der skal være gode forhold for bilerne, er imod, mens dem, der repræsenterer bilisterne, er for.
Det er i hvert fald noget, jeg har lagt mærke til.
Men jeg er glad for den undren fra Alternativets side, og jeg svarer utrolig meget gerne på spørgsmål for at afklare alt det, jeg kan.
Så er det selvfølgelig Socialdemokratiet, der nager mig som den anden sag, for jeg synes jo, at det her burde være en sag, hvor Socialdemokraterne skulle støtte regeringen og sige, at de kan se, at en kommune som København godt nok mister på den anden side af 200 mio.
kr.
i likviditet ved det her, men de seneste 3 år, sparede Københavns Kommune 1 mia.
kr.
op i likviditet i perioden 2014-15; sparede i 2015-16 over 1,1 mia.
kr.
op i likviditet; og sparede i 2016-17 1,3 mia.
kr.
i likviditet.
Det vil sige, at Københavns Kommune har øget deres likviditet med ca.
3,5 mia.
kr.
de seneste 3 år.
Så bruger man den øgede likviditet til andet end trafikale investeringer, og det kan man jo diskutere i forhold til de enkelte elementer, men vi kan da i hvert fald konkludere, at der er rimelig luft i forhold til at øge likviditeten i Københavns Kommune specifikt og i kommunerne generelt, hvor vi hastigt nærmer os en opsparing på et sted mellem 45 mia.
og 50 mia.
kr.
i de danske kommuner.
Det nærmer sig halvdelen af, hvad staten sparer op.
Staten skal så i modsætning til kommunerne være polstret, hvis der skulle komme store økonomiske, finansielle kriser og har derfor måske en anden grund til at være polstret.
Det er bare nævnt i parentes.
Det her er et forslag, som gerne skulle sikre, at det ikke bliver en pengemaskine i forhold til bilisterne.
Det skulle sørge for, at der gerne sker noget, i forhold til at trængslen ikke bliver et problem, det skulle sørge for, at der er ligestilling mellem de kommuner, der har været med i betalingsparkering både før og efter 2007, og så skal det også i forbindelse med den modregning, der nu også indføres i forhold til parkeringskontrol, sørge for og sikre, at der ikke bliver nogen omvendte incitamenter, hvor det bedre kan betale sig at gå efter den ulovlige parkering i stedet for at etablere den lovlige parkeringsmodel.
Tak til dem, der bakkede op, for opbakningen, tak for spørgsmål, tak for den undren fra Alternativets side, og jeg vil meget gerne i dialog med både Alternativet og i virkeligheden også med andre partier, hvis de er afsøgende.
Og sådan hører jeg måske også lidt Socialdemokraterne.