Også fra socialdemokratisk side er vi stærkt optaget af det store problem, der er med støj fra trafikken.
Jeg tror, vi alle sammen kender beretninger ude fra det virkelige liv om, at der er folk, der er naboer til motorveje, der simpelt hen lider under de her støjgener.
Der er folk, som ikke kan sidde i ro og mag og slappe af.
Der er folk, der ikke kan sidde på terrassen og nyde en kop kaffe.
Der er folk, der ikke kan have vinduet åbent, og der er folk, der har svært ved at sove om natten på grund af støj.
Så der er ikke nogen tvivl om, at støj fra motorveje er et gigantisk problem.
Vi haft deputationer i Folketingets Transportudvalg, bl.a.
fra Kolding.
Vi har hørt beretninger fra den københavnske vestegn.
Vi har også hørt beretninger fra Støvringområdet.
Så det er mange steder rundtomkring i landet, at det virkelig er et problem.
Og som det også er blevet nævnt i debatten her, er der folk, der bliver syge af stress, hjerte-kar-sygdomme og andet netop som konsekvens af støjen.
Så fra socialdemokratisk side er vi meget optaget af, at der bliver gjort noget på støjbekæmpelsesområdet.
Det, vi foreslår fra socialdemokratisk side, er, at vi i fællesskab i Folketinget laver en støjbekæmpelsesstrategi, så den pulje, der ligger i den grønne forligskreds, som ministeren var inde på, kan indgå i det, så vi afsætter et betydeligt beløb, der gør, at man kan få lavet støjskærme.
Men det kan også godt være, at vi skal inddrage andre slags forslag i bekæmpelse af støj.
Det kunne være, at man får en bedre, intelligent styring af trafikken, sådan at man på steder, hvor der er behov for at dæmpe støjudfordringen, kan dæmpe hastigheden en smule, men også af andre årsager.
Det kan også være, at vi i højere grad kan arbejde med grøn transport på lastbilområdet, hvor vi jo ved, at danske chauffører, der er medlem af fagforbundet 3F, får kurser hos AMU i at køre mere miljørigtigt.
Det handler bl.a.
om at køre langsommere.
Vi ved, at lastbiler er noget af det, der larmer allermest på motorvejen.
Vi kan også sætte mere ind for at undgå de her kedelige elefantoverhalinger.
Det er i øvrigt meget enerverende, når man selv kommer kørende på motorvejen, at der så er en lastbilchauffør, der tænker:
Jeg bruger lige 5 minutter af de andre bilisters tid på at overhale.
Det er meget stressende for bilisten, men det er altså også noget, der giver en masse støj, når man kører hurtigt i lastbil.
Det kunne være en anden form for asfalt.
Jævnfør Enhedslistens beslutningsforslag fra i går ved vi, at der findes asfalttyper med såkaldt lav rullemodstand.
Det er også noget, man kunne arbejde på at implementere.
Der findes dæktyper, der giver lavere støj.
Så der er en hel masse, der kan indbefattes i støjstrategien.
Det konkrete beslutningsforslag her fra Socialistisk Folkeparti lægger op til, at den enkelte kommune skal kunne komme med indsigelser over for ministeren, og så ligger det nærmest i beslutningsforslaget, at ministeren skal rette ind, eller også skal han have en rigtig god forklaring.
Det kan jo lyde meget tilforladeligt, men vi er altså bekymrede over det her forslag fra socialdemokratisk side.
Vi kan godt forestille os, at der bliver konkurrence kommunerne imellem om at komme med flest mulige forslag om at sætte hastigheden ned og vi får en uhensigtsmæssig styring af hastigheden på motorvejen.
Når vi har brugt milliardbeløb på at anlægge motorveje i Danmark, er det jo for at sikre en vis mobilitet.
Det ville altså være dybt uheldigt, hvis man pludselig kun måtte køre 80 km/t.
Der er nogle, der har argumenteret for, at det f.eks.
skal være om aftenen eller om natten, at man skal køre langsommere.
Jeg kan også godt forstå, at dem, der er naboer til de her motorveje, gerne vil have ro på det her tidspunkt.
Men jeg kan også godt se den bilist, der kommer kørende på en fuldstændig fri motorvej, hvor man er eneste bilist, og pludselig er der så skiltet ned til 80 km/t.
Så tror jeg, man bliver meget lang i ansigtet og synes, det er helt urimeligt, når man tager hensyn til muligheden for fremkommelighed.
Derfor mener jeg, det er et forslag, der er ude af proportioner, og som vil have en masse uhensigtsmæssigheder i sig.
Jeg mener, vi kan nå meget længere med andre tiltag.
Som sagt kunne et af forslagene godt være en mere intelligent trafikstyring, så man meget sårbare steder sætter hastigheden ned.
Men generelt ser vi, at det handler om at sætte støjskærme op, det handler om at få en asfalt, der dæmper støjen, det handler om at få nogle dæktyper, der dæmper støjen, og så handler det navnlig for lastbiler, der larmer rigtig meget, om at køre med lavere hastighed.
For almindelige personbiler er der også en udvikling mod i højere grad at køre i elbil.
Der er udfordringen nærmest det modsatte – det overrumpler folk i trafikken, fordi elbilerne ikke siger noget.
Der er firmaer, der taler om at sætte lyd på simpelt hen for at advare folk.
Så er det måske for meget, at kommunerne skal overgå hinanden for at sætte hastigheden ned på motorvejene.
Derfor støtter vi ikke det her beslutningsforslag, selv om vi på alle mulige måder deler intentionen om, at støj i trafikken skal bekæmpes, for der er en masse mennesker, der forulempes.