Et tidligere medlem af Folketinget fra vores parti, som havde med det her område at gøre i 1980'erne, har været så venlig at finde et gammelt beslutningsforslag, som SF har fremsat i folketingsåret 1984-85 om styrkelse af politiets og anklagemyndighedens arbejde ved tilsyn, efterforskning og påtale i miljøsager.
Det synes jeg jo er lidt sjovt.
SF er også rigtig positive over for intentionen med det her beslutningsforslag.
Når man starter sådan, plejer man også at ende med at sige, at man ikke vil støtte det, men jeg vil ikke gå så langt som til at sige det.
Men der er nogle områder, jeg synes skal belyses lidt mere.
Men først lidt om vores generelle stilling til forslaget:
Store virksomheder er i dag jo generelt i dialog med myndigheder, og de er også tit positive over for det.
Og i den anden ende af skalaen er der så de såkaldte ikkesager i generelt små virksomheder, f.eks.
husdyrbrug.
I en analyse, der blev lavet i 2011, er der omtalt en række eksempler på en lempelig håndhævelse i den kommunale sagsbehandling.
Over halvdelen af de interviewede sagsbehandlere fortæller, at de ofte i omfattende husdyrbrugssager undlader at påtale overtrædelser, bl.a.
fordi det opleves, at husdyrbrugsindehaverne reagerer opgivende, hvis de står over for et stort antal udbedringer.
Det er kendt som ikkesager hos kommunerne, altså sager, hvor der burde være sket håndhævelse, men hvor det ikke er sket.
Derfor synes vi i SF, at det ville være relevant at få afdækket det nuværende omfang af kommunale ikkesager og anden mangel på tilsyn og håndhævelse, sådan at det ikke bare overlades til politiet, når det rettelig burde udføres af kommunen.
Og den pågældende minister, miljøministeren, havde jo tydeligvis ikke overblikket, da vi behandlede SF's beslutningsforslag nr.
B 119, forslag til folketingsbeslutning om styrkelse af og viden om tilsynet med naturbeskyttelsesloven, planloven m.v.
Det er kun en uges tid siden, tror jeg, vi behandlede det her i salen i regi af miljøområdet, og der var vi jo inde på, at det er for dårligt, at den kommunale håndhævelse, der burde ske, ofte ikke sker, selv efter at der er kommet klare afgørelser i Natur- og Miljøklagenævnet.
Kompetencemæssigt hører det jo til kommunen.
Vi spurgte også på det tidspunkt miljøministeren:
Når ministeren har kompetencen til at løfte pegefingeren, når der er kommet en klokkeklar afgørelse i det relevante nævn, hvorfor skal man så kunne slippe af sted med ikke at efterleve den?
Altså, det er da et problem i forhold til retssikkerheden.
Et helt konkret eksempel er en mand i Nordjylland, der har en sø, som han lejer ud til fiskeri osv., og som er blevet okkerforurenet i en sådan grad, at det går ud over ikke bare naturværdien i den, men også det at udleje den til fiskeri.
Der er kommet en klokkeklar afgørelse, den bliver bare ikke efterlevet.
I sådan nogle sager er det jo også et problem, at vi som lovgivere hører nogle af de her historier og kan se, at der er faldet klokkeklare afgørelser, men at de ikke bliver efterlevet.
Men det hører jo til det kommunale område, og derfor mener jeg også som miljøordfører, at man selvfølgelig ikke bare skal være opgivende, men at man skal sige:
Jamen det ligger der, og det skal håndhæves.
Kompetencen er hos kommunerne.
Derfor ser vi også forslaget i kombination med SF's forslag om, at den kompetence, der rettelig hører til kommunen, i forhold til håndhævelse, også skal effektueres.
Politikredsene er nu blevet så stærke i anklagefunktionen, at man faktisk godt kan specialisere sig.
Det ser vi ikke noget problem i.
Problemet er i forhold til det store, store pres, vi ser, på politiet i de her år.
Det går jo ud over en lang række opgaver.
Som retsordførere får vi hele tiden præsenteret sager, hvor der er en lang række områder, der ikke i høj nok grad er blevet efterforsket.
Politiet er også selv kede af, at der er områder, som de ikke kan give den opmærksomhed, som de ønsker at give.
Politiet siger jo ofte, at de selvfølgelig synes, det er utilfredsstillende, at der er nogle ting, de ikke kan løfte, men som de gerne ville løfte, fordi der simpelt hen ikke er ressourcer.
De har en overarbejdspukkel af en anden verden, nærmest, og det er jo en større diskussion:
Hvad bruger vi de politiressourcer, der er, til?
Så kommer man rimelig langt væk fra det her beslutningsforslag, men det er jo den store diskussion i hvert fald på retsområdet, hvordan vi bruger de politiressourcer, der er, selv med det løft, der er sket.
Så SF er faktisk rigtig positive over for hensigten, og vi vil gerne stemme for det.
Vi synes, vi bliver nødt til at finde nogle ressourcer til at løfte den her del af deres opgave.