Fremsat den 2. april 2013 af Finn
Sørensen (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning
Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at beskæftigelseskravet for ret til
sygedagpenge fra kommunen nedsættes til 13 ugers tilknytning
til arbejdsmarkedet og 120 timers beskæftigelse
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der sikrer, at
beskæftigelseskravet, som lønmodtagere skal opfylde
for at få ret til sygedagpenge fra kommunen, nedsættes
fra 26 uger med mindst 240 timers beskæftigelse til 13 uger
med mindst 120 timers beskæftigelse.
Bemærkninger til forslaget
Som et led i genopretningspakken vedtog
Folketinget den 16. december 2010 lovforslag nr. L 8 - lov om
ændring af lov om sygedagpenge (ændring af
beskæftigelseskravet, afskaffelse af ret til sygedagpenge
på søgnehelligedage m.v.) - der bl.a. indeholdt en
fordobling af beskæftigelseskravet fra 13 uger til 26 uger.
Lovændringerne trådte i kraft den 2. juli 2012.
Det blev skønnet, at det
forhøjede beskæftigelseskrav årligt ville
berøre ca. 4.400 syge, der ikke ville opnå ret til
sygedagpenge og dermed var henvist til den lavere
kontanthjælp eller slet ingen indtægt. Det blev
skønnet, at den årlige nettobesparelse ville
være ca. 70 mio. kr,. og de private arbejdsgiveres
merudgifter blev skønnet til ca. 55 mio. kr.
Den 17. november 2010 skrev S, SF, RV og EL i
sit fælles betænkningsbidrag over lovforslag nr. L
8:
»Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget mener ligesom LO og FTF, at indholdet i dette lovforslag
er helt uacceptabelt, fordi der er tale om en ren nedskæring,
der rammer syge medmennesker.
Arbejdskravet for at have ret til sygedagpenge
fordobles fra 13 ugers uafbrudt beskæftigelse med mindst 120
arbejdstimer til 26 ugers uafbrudt beskæftigelse med mindst
240 arbejdstimer. Dette er en væsentlig forringelse for de
medborgere, der er ihærdige og konstruktive, og som i en
arbejdsløshedstid forsøger at komme ind på
arbejdsmarkedet gennem korterevarende vikariater og lign. Det
skærpede arbejdskrav rammer psykisk syge og handicappede
særlig hårdt, da de i forvejen har en usikker
tilknytning til arbejdsmarkedet. For mindretallet er det
besynderligt, at V, DF, KF og LA ønsker at straffe
mennesker, der er initiativrige med hensyn til at hage sig fast i
arbejdsmarkedet, også med det eventuelle løsarbejde,
der er at få, og som arbejdsgiverne har brug for at få
udført.«
Disse ord er ikke blevet mindre aktuelle eller
rigtige i dag, hvor der er gået mere end 2 år efter
lovens vedtagelse. De mange tusinder, der har mistet dagpengeretten
eller mister dagpengeretten i de kommende måneder, mister nu
også retten til sygedagpenge, hvis de bliver syge, før
de har været ansat i 6 måneder.
De 26 ugers arbejdskrav går hårdt
ud over de nye på arbejdsmarkedet, dem, der vender tilbage
til arbejdsmarkedet efter lang tids fravær, og dem med en
usikker tilknytning til arbejdsmarkedet, som bl.a. er borgere med
handicap eller psykisk sygdom. Det gør det sværere at
blive ansat, hvis man ikke har ret til
arbejdsløshedsdagpenge og dermed ret til sygedagpenge, og
det øger risikoen for at blive afskediget under sygdom,
fordi arbejdsgiveren i begge tilfælde ikke får
refusion.
Enhedslisten går ud fra, at de
nuværende regeringspartier stadig mener, at
26-ugersarbejdskravet er helt uacceptabelt, og at
regeringspartierne derfor vil støtte forslaget om at
genindføre et 13 ugers arbejdskrav som betingelse for ret
til sygedagpenge fra kommunen.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge fra kommunen
nedsættes til 13 ugers tilknytning til arbejdsmarkedet og 120
timers beskæftigelse.
(Beslutningsforslag nr. B 95)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.