Fremsat den 18. december 2012 af Peter
Skaarup (DF), Dennis Flydtkjær (DF), Simon Emil
Ammitzbøll (LA), Anders Samuelsen (LA), Tom
Behnke (KF) og Mike Legarth (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en acontoerstatning til ofre for
kriminalitet
Folketinget pålægger regeringen
snarest at fremsætte lovforslag, der sikrer, at der sker
udbetaling af et acontobeløb til offeret og/eller
pårørende i de erstatnings- og
godtgørelsessager, hvor den endelige erstatning og
godtgørelse ikke kan opgøres inden 3
måneder.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 90 fra folketingsåret 2011-12,
dog handler nærværende forslag udelukkende om
udbetaling af et acontobeløb til offeret i de erstatnings-
og godtgørelsessager, hvor den endelige erstatning og
godtgørelse ikke kan opgøres inden 3
måneder.
Uddrag af bemærkninger fra B 90:
Erstatning
efter 3 måneder
Forslagsstillerne er udmærket klar over,
at en økonomisk erstatning ikke kan betale for det, offeret
har været igennem, og de mén på krop og
sjæl, som offeret skal leve med resten af sit liv. Men
det er måden, vi som samfund kan betale en del af
prisen tilbage til offeret. Derfor mener forslagsstillerne, at det
er helt uacceptabelt, at ofre skal vente flere år på
erstatning fra Erstatningsnævnet.
Forslagsstillernes mål med dette
beslutningsforslag er, at der bliver set på alle de
tænkelige tiltag, der kan forkorte den tid, der går fra
voldshandlingen til det tidspunkt, hvor offeret får sin
erstatning.
Derfor foreslås det, at reglerne
vedrørende erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser ses efter i sømmene, og at der under
alle omstændigheder sker en ændring, således
at der ikke længere skal være krav om, at
ansøgningen om erstatning først kan indsendes,
når sagen er afsluttet hos politiet, anklagemyndigheden og
domstolene, jf. nævnets forretningsordens § 6,
stk. 2. , jf. CIS nr. 9190 af 17. april 2012, men at
der fastsættes et krav om, at ansøgningen som
hovedregel skal indsendes snarest efter anmeldelsen
af den kriminelle handling, hvilket efter forslagsstillernes
opfattelse kan være med til at skabe en smidigere og dermed
hurtigere sagsbehandling i Erstatningsnævnet, eftersom
nævnet får et tidligere indblik i sagerne, som kan
tages med i den videre planlægning af sagsbehandlingen.
I forarbejderne til den seneste ændring
af den norske offererstatningslov fremgår det endvidere, at
Justitsministeriet vil pålægge kontoret for
voldsoffererstatning at sagsbehandle alle sagerne inden 3
måneder, jf. Innstilling O. nr. 25 (2007-2008)
fra Justiskomiteen til Ot.prp. nr. 10 (2007-2008)
vedr. endringer i voldsoffererstatningsloven.
Og i forhold til det svar, som
justitsministeren har givet Folketingets
Retsudvalg, jf. REU alm. del - spørgsmål
510, folketingsåret 2011-12, mener forslagsstillerne, at det
ikke vil være vanskeligt, at vi som nordmændene
fastsætter et krav om, at sagerne behandles inden
for 3 måneder.
Af svar på REU alm. del. -
spørgsmål 510, folketingsåret 2011-12
fremgår nemlig følgende:
»Erstatningsnævnet tilkender
erstatning og godtgørelse til ofre for forbrydelser.
Nævnet har derfor fokus på at behandle
ansøgningerne hurtigst muligt. Erstatningsnævnet traf
i 2010 5.306 afgørelser. Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid udgjorde 75 kalenderdage. I 20 pct. af
sagerne traf nævnet afgørelse senest 10 dage efter
modtagelsen af sagen i nævnet. 50 pct. af sagerne blev
afgjort senest 46 dage efter sagens modtagelse i nævnet,
og 80 pct. af sagerne var afgjort inden 123 dage. Nævnet
tilkendte i 2010 erstatning for i alt ca. 116,5 mio.
kr. De nøjagtige tal for 2011 foreligger endnu ikke,
men sagsbehandlingstiderne lå i snit på 86 dage. 20
pct. af sagerne blev behandlet inden for 13 dage, 50 pct. af
sagerne blev behandlet inden for 58 dage, og 80 pct. inden for
130 dage.«
Svaret beskriver endvidere selve
sagsbehandlingen i nævnet, herunder, at
»Ansøgninger om erstatning til voldsofre skal indgives
til politiet i den politikreds, hvor forbrydelsen har fundet sted.
Politiet videresender ofrets ansøgning til nævnet
vedlagt bl.a. politiets oplysninger om den anmeldte forbrydelse mv.
Hvis sagen, som begrunder erstatningskravet, fortsat er under
behandling hos politiet, ved anklagemyndigheden eller ved
domstolene, fremsendes sagen først til nævnet ved
sagens afslutning. En ansøger, der afleverer en
ansøgning om erstatning hos politiet straks efter sin
tilskadekomst, vil således kunne opleve, at der
går noget tid, før denne modtages i
Erstatningsnævnet. Dog kan sagen sendes til
nævnet, forinden den er færdigbehandlet hos
politiet, anklagemyndigheden eller ved domstolene,
hvis forholdene taler for det.«
I den forbindelse er forslagsstillerne
på linje med Landsforeningen Hjælp til Voldsofre og
Offerrådgivningen, når de fremhæver, at man
bør sætte mere fokus på sagsbehandlingstiden hos
politi, anklagemyndighed og domstole for hele tiden at arbejde
på at nå målet om at forkorte tiden mellem
skadens opståen og udbetalingen af erstatningen. Derfor
foreslås det også, at der i større
omfang end i dag ses på muligheden for at udbetale
erstatningen eller om nødvendigt et acontobeløb
i ikke afsluttede straffesager, der alene er anket under henvisning
til f.eks. nedsættelse af straffen.
Et
acontobeløb
Forslagsstillerne anerkender dog, at der rent
undtagelsesvis kan være sager, hvor det er vanskeligt at
få fastlagt det endelige erstatningsniveau. Men i stedet for
at udskyde udbetaling af erstatningen skal reglerne ændres
således, at offeret i disse sager efter den foreslåede
sagsbehandlingstid på 3 måneder under alle
omstændigheder får udbetalt et
acontoerstatningsbeløb, indtil det endelige
erstatningsbeløb kan opgøres. Det fremgår af
det ovennævnte svar fra ministeren, at det i dag er muligt at
få udbetalt acontobeløb, men samtidig har
forslagsstillerne den opfattelse, at det ikke sker i så stor
en udstrækning, som ofrene finder der er behov for,
hvilket påfører ofrene en helt unødvendig
belastning. Hvis der f.eks. er uenighed om mengraden, der
gør, at den endelige erstatning ikke kan opgøres og
udbetales, kan der i stedet ske en foreløbig udbetaling af
en del af erstatningen, som tager udgangspunkt
i det minimum af mengrad, der er enighed
om.«
Eksempler
fra hverdagen
I Politiken den 20. februar 2012
»Får offeret også en chance til? «
står Marlene Duus frem og fortæller sin historie i form
af en kronik i Politiken. En historie om sin ekskæreste, der
maltrakterede hendes krop og ansigt med et tungt vandrør, og
efterfølgende smed den bevidstløse krop ud fra tredje
sal. Hendes liv og fremtid med en karriere i modebranchen var
ødelagt med en invaliditet på 50 procent.
Gerningsmanden fik seks års fængsel, men var allerede
efter tre år på fri fod og i job hos stjernekokken
Claus Meyer. Der er nu gået snart 4 år siden Marlene
Duus blev overfaldet og maltrakteret og i skrivende stund
kæmper hun stadigvæk med at få erstatning.
I kronikken i Politiken den 6. september 2012
»Min dræbte mands ære blev krænket i
pressen« fik offentligheden kendskab til Kirsten Sandvads
historie. Hendes mand blev stukket ihjel af en psykisk syg person i
maj 2010, mens han var på arbejde, og hun er enke. Her ved
udgangen af december 2012 er det over 1½ år siden
Kirsten Sandvad mistede sin mand, og i skrivende stund venter hun
stadigvæk på erstatning.
Den 18. september 2012 skriver Ritzaus i
artiklen »Erstatning til ofre sander til i systemet« om
Karsten Nybo, hvis kone blev stukket ihjel af en psykisk syg
person. Den 9. maj sidste år slog retten fast, at han har
krav på 1.263.735 kr. for tabet af sin kone. I skrivende
stund har Karsten Nybo ventet alt for længe på at
få pengene udbetalt.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
acontoerstatning til ofre for kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 40)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.