Fremsat den 17. januar 2012 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF), Dennis Flydtkjær (DF) og Pia
Kjærsgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om dna-registrering
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingssamling at fremsætte forslag til
lov, der indebærer, at der på baggrund af
PKU-registeret oprettes et landsdækkende dna-register. Det
skal endvidere være muligt for personer, der er født
før PKU-registerets oprettelse, at lade sig frivilligt
registrere. Forslaget skal endvidere indeholde bestemmelser, der
sikrer, at udlændinge, der tager fast ophold i Danmark,
registreres i dna-registeret.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af B
128, folketingsåret 2010-11. Der henvises til
Folketingstidende 2010-11, A, B 128 som fremsat side 1 ff. , og F,
møde 86.
Formålet med indeværende forslag er at få
oprettet et dna-register på baggrund af det eksisterende
PKU-register, ligesom der skal være mulighed for, at
personer, der blev født før PKU-registerets
oprettelse, kan lade sig registrere frivilligt. Endvidere skal
forslaget sikre, at alle udlændinge, der tager fast ophold i
Danmark, bliver registreret i dna-registeret.
Det Centrale
Dna-profil-register
Rigspolitiets dna-register blev oprettet i 2000 ved lov nr. 434
af 31. maj 2000, lov om oprettelse af et centralt
dna-profil-register. Dna-profil-registeret blev udvidet i 2005 med
lov om ændring af lov om oprettelse af et centralt
dna-profil-register og retsplejeloven. I realiteten betød
denne ændring, at dna-registeret blev sidestillet med
fingeraftryksregisteret, således at der gælder samme
regler for optagelse i begge registre. Loven er senere ændret
ved L 2006-12-20 nr. 1559, L 2008-05-14 nr. 347 og L 2010-04-4 nr.
405. Fremtidige ændringer ved L 2008-06-17 nr. 479 og L
2010-06-25 nr. 715.
Registeret føres og vedligeholdes af Rigspolitiets dna-
og fingeraftrykssektion. Det er Retsgenetisk Afdeling ved
Retsmedicinsk Institut, der udfører dna-profil-analyserne.
Ifølge Retsmedicinsk Institut blev der i 2010 foretaget
14.500 retsgenetiske undersøgelser i straffesager
(http://retsmedicin.au.dk/fileadmin/www.retsmedicin.au.dk/uddannelse/forel__sningsnoter/PdfFiler/Retsgenetik-AU-1101.pdf).
Dna-profil-registeret består af en persondel og en
spordel. Ifølge de seneste tilgængelige oplysninger
står der i dag 56.000 personer registreret i persondelen, og
omkring 34.000 spor fra gerningssteder er registreret i spordelen
(»56.000 er registreret i dna-registret«, Kristeligt
Dagblad, den 29. januar 2010). Til sammenligning er der registreret
omkring en kvart million mennesker i fingeraftryksregisteret.
Politiet forventer, at der med tiden vil være registreret
lige så mange i dna-registeret. Antallet af personprofiler
ventes at vokse fra omkring 1.500 til et sted mellem 8.000 og
15.000 om året (»Dna - Sådan bruger politiet
dna«, www.politi.dk).
Personer, der sigtes for lovovertrædelser med en
strafferamme på 1½ år eller mere og for
overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 2,
registreres. Bestemmelserne fremgår af § 2, stk. 2, i
lov om Det Centrale Dna-profil-register: »Registeret må
indeholde følgende oplysninger: 1) I registerets persondel
må optages dna-profiler af personer, som er eller har
været sigtet for en lovovertrædelse, der efter loven
kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover, eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, hvis dna-analysen er udført i den
pågældende sag på grundlag af biologisk materiale
udtaget efter reglerne i retsplejelovens § 72. 2) I
registerets spordel må optages dna-profiler af biologisk
materiale, der er fundet på gerningssteder eller på
effekter, personer eller steder med tilknytning til en
forbrydelse«.
I 2008 dømte Menneskerettighedsdomstolen Storbritannien
for at opbevare dna-oplysninger i for lang tid. Landet havde
opbevaret dna-oplysninger, fingeraftryk og celleprøver fra
en 11-årig dreng som var blevet frifundet i en
røverisag. De danske regler for optagelse i dna-registeret
og fingeraftryksregisteret adskiller sig dog markant fra de
britiske. I dansk ret er det en betingelse for optagelse af
dna-profiler i registeret, at der er tale om en forbrydelse med en
strafferamme på mindst 1½ års fængsel.
Desuden stiller loven krav om, at den pågældende skal
have været sigtet. Dette udelukker endvidere personer under
den kriminelle lavalder. (Retsudvalget (2009-10), L 90 svar
på spørgsmål 6).
PKU-registeret
PKU-registeret er et sundhedsregister ved Statens Serum
Institut, som opbevarer blodprøver fra alle nyfødte
siden 1982. Blodprøven tages, ca. en uge efter at barnet er
født, og bliver brugt til at undersøge, om barnet
lider af alvorlige sygdomme. I dag indeholder registeret omkring 2
millioner blodprøver.
Statens Serum Institut beskriver praksis omkring sletning i
PKU-registeret på deres hjemmeside: »Ønsker man
ikke prøven opbevaret i biobanken, skal
pågældende meddele dette skriftligt til afsnit for
Neonatal Screening, afdeling for Klinisk Biokemi og Immunologi,
Statens Serum Institut. Prøven vil da blive
destrueret«. (www.ssi.dk: »Den Neonatale Screenings
Biobank«).
I forbindelse med tidligere debatter om oprettelse af et
landsdækkende dna-register har det flere gange været
anført, at man kan lave PKU-registeret om til et
dna-register.
Som PKU-registeret er i dag, kan det ikke direkte anvendes som
et egentligt dna-register, da politiet skal kende både navn
og personnummer på den mistænkte for at få gavn
af registeret, men registeret kan laves om til et egentligt
dna-register. Der vil hermed på sigt samlet set være
tale om en besparelse, idet registeret vil medføre hurtigere
opklaring af forbrydelser, ligesom det vil forebygge
kriminalitet.
I en kortere overgangsfase fra PKU-register til dna-register vil
man også som borger kunne blive slettet af registeret, men
herefter stoppes muligheden. Undtaget herfor er dog nyfødte,
hvor forældre naturligt i en periode skal kunne
afgøre, om en prøve skal slettes.
Opklaring af forbrydelser og
identifikation af ofre
Dna-registeret har muliggjort opklaring af gamle forbrydelser.
Flere voldtægter og andre grove forbrydelser fra slutningen
af 1990'erne er opklaret, fordi nye personprofiler, der er
registreret, har matchet gamle dna-spor.
Den 24. januar 2008 kunne danske medier rapportere om en person,
der blev fældet i en 8 år gammel sag vedrørende
et bankrøveri af sparekassen i Vipperød ved
Holbæk. Den formodede røver havde i 1999 efterladt en
hue og dermed også sit dna. Dna-profilen blev dengang
registreret i dna-profil-registerets spordel. Manden blev i
efteråret 2007 afhørt af Århus Politi i en
mindre sag, hvor han afgav en dna-prøve. Et tjek i politiets
dna-profil-register sammenkædede den mistænkte med den
8 år gamle røverisag (»Røver indhentet af
fortiden - og sit dna«, Ekstra Bladet den 24. januar
2008).
Dna-profiler kan også bruges til at rense personer, der er
sigtet for noget, de ikke har gjort. Nytårsnat 2010 blev en
ung kvinde brutalt myrdet i Herning. Kort efter blev en
48-årig mand anholdt for mordet. Den anholdte sad
varetægtsfængslet i ca. 3 uger, før en dna-test
viste, at han ikke kunne have begået mordet. Dna-spor har
efterfølgende ført til anholdelse af og dom over den
skyldige gerningsmand i sagen.
I 2010 arresterede politiet den såkaldte Amagermand. Sagen
drejer sig om en mand på 45 år, som boede det meste af
sit liv på Amager. Han har fået en livstidsdom for en
række seksualforbrydelser, der omfatter både
voldtægter og drab på og omkring Amager. Disse
forbrydelser fandt sted i perioden fra 1987 og frem til 2010.
Forbrydelserne omfattede bl.a. et drab, der blev begået i
1990, men som hidtil har været uopklaret. Men politiet fandt
et kondom med sæd i forbindelse med en voldtægt i 2010,
og dette ledte politiet på sporet af sexforbryderen
(»Det er Amagermanden sigtet for«, www.tv2. dk, den 7.
februar 2011). Amagermanden blev den 19. december 2011 kendt
skyldig i seks ud af syv anklagepunkter mod ham, og den 5. januar
2012 besluttede han sig for ikke at anke dommen. Et af de forhold,
han blev kendt skyldig i, var voldtægt af en 17-årig
pige på Kongelundsvej på Amager den 25. september 2010.
Det var ved denne voldtægt, at politiet fandt et kondom med
Amagermandens sæd tæt ved gerningsstedet.
Ovenstående sager er glimrende eksempler på,
hvorledes dna-registrering kan hjælpe politiet og samtidig
styrke retssikkerheden i Danmark. En meningsmåling, som
analysebureauet Zapera har foretaget for gratisavisen 24timer,
viser således også, at der i den danske befolkning er
stor opbakning til et landsdækkende dna-register.
Undersøgelsen viser, at 73 pct. af de adspurgte borgere
støtter et dna-register. Formanden for foreningen
Hjælp Voldsofre, Henning Wollsen, bakker også op om
idéen: »Det er et fantastisk godt
bevis-værktøj. Vi kan få naglet dem, som
begår kriminalitet, og ofrene kan få
retfærdighed. Og hvis der er nogle, der ubegrundet kommer i
klammeri i en sag, kan de blive hurtigt frifundet.«
Rigspolitiet mener også, at dna-profiler er til stor gavn i
efterforskningsarbejdet. Således udtalte politimester Michael
Højer som chef for politistaben: »Et dna-register er
et rigtigt godt og nyttigt arbejdsredskab i efterforskningen af
strafbare forhold. Jo flere, der bliver omfattet af et
dna-register, jo større mulighed er der også for at
få et hit«. (»Danskerne er klar til at blive
registreret i dna-bank«, 24timer, den 18. februar 2010). Et
dna-register som foreslået i indeværende forslag vil
således med sikkerhed lette politiets arbejde.
Forhenværende drabschef Ove Dahl fra Københavns
Politi har også talt for et dna-register, idet han også
mener, at det vil lette politiets arbejde. Han ville helst have et
landsdækkende register, men han stiller sig også
tilfreds med et mindre dækkende: »Jeg kunne også
leve med, at for eksempel alle drengebørn, der blev
født, alle mænd indtil en vis alder og alle
mænd, der rejser ind i landet, var i registeret, siger
han«. (»Politichef ønsker et beskåret
dna-register«, www.dr.dk den 18. november 2010). Et register,
der kun omfatter drengebørn, er formentligt i strid med
ligestillingsloven, og derfor mener forslagsstillerne, at et
register bør omfatte alle nyfødte.
Afsluttende
bemærkninger
Den aktuelle sag om den såkaldte Amagermand har igen
fået diskussionen om, hvad vi kan og bør gøre i
forhold til dna til at blusse op. Hvis vi havde haft et nationalt
dna-register, så var han formentligt blevet fanget langt
tidligere.
Tænk på, hvor mange, der har gået frygtsomt
rundt i Københavnsområdet, fordi de vidste, at en
så farlig mand som ham var på fri fod. Tænk
på, hvor mange, der har haft en mistanke til, at det
måske kunne være ham eller ham i bekendtskabskredsen,
der stod bag en af disse frygtelige forbrydelser. Den slags ville
ikke forekomme så ofte, hvis vi takket være et
dna-register fangede potentielle serieforbrydere tidligt.
Vi må heller ikke glemme, at et nationalt dna-register kan
have en stor præventiv effekt. Hvis risikoen for at blive
fanget via ens dna er tæt på 100 procent, vil mange
potentielle forbrydere nok tænke sig om en ekstra gang, inden
de kaster sig ud i kriminalitet.
Der har været røster fremme i debatten med
bekymring for retssikkerheden - altså, hvis nu nogen fandt
på at plante en andens dna på et gerningssted, så
en uskyldig blev dømt. Til det er der at sige, at dna i sig
selv jo ikke er det eneste bevis, der skal føre til
domfældelse. Det er op til politiet at finde så mange
beviser i en sag, som det er muligt. Men når politiet har
linket en bestemt person til en forbrydelse via dna, er det jo alt
andet lige noget nemmere at finde flere brikker til
puslespillet.
Desuden kan et dna-register efter forslagsstillernes opfattelse
også være med til at få uskyldigt mistænkte
af krogen. Der var for eksempel den tragiske drabssag i Herning for
cirka 2 år siden, hvor en uskyldig mand blev hængt ud
som morder. Det var formentligt ikke sket, hvis vi havde haft et
dna-register. Der findes også eksempler på uskyldige,
der har siddet på dødsgangen i USA i årevis,
indtil de er blevet renset via dna. (»Jeg overlevede
dødsgangen«, www.ekstrabladet.dk den 6. april
2008).
Der er således særdeles gode grunde til at få
oprettet et sådant register. Midt i fokus på de
ækle og bestialske forbrydelser viser sagen om Amagermanden,
hvor stor hjælp politiet har af det eksisterende register.
Hvis alle danskere havde stået opført i et
Dna-register, ville det næsten være umuligt for en
person at begå så mange og så alvorlige
forbrydelser over så lang en årrække.
Forslagsstillerne opfordrer Folketingets øvrige partier til
at støtte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dna-registrering.
(Beslutningsforslag nr. B 27)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.