Det var meningen, at det var hr.
Magnus Heunicke, der skulle have været ordfører på dette lovforslag, men jeg er rigtig glad for, at jeg som jyde kan få lov til at tale om infrastruktur på Sjælland, for jeg er nemlig godt træt af den diskussion mellem jyder og sjællændere.
Vi anlægger vel infrastruktur, hvor der er behov for det.
Men til den konkrete sag vil jeg gerne sige, at vi varmt støtter dette lovforslag.
Med lovforslaget opnår vi det, som Venstres ordfører nævnte før, nemlig at der kommer en omfartsvej hele vejen rundt, så vi undgår, at man skal ind på motorvejen og fra motorvejen igen, hvilket ville have medført, at en del biler ville have kørt videre ned gennem byen.
Det er altså vigtigt, at vi her får lavet det hele.
Vi er også enige i, at beløbet ikke er særlig stort, men at vi opnår nogle besparelser ved at gennemføre første og anden etape samtidig.
Det gør vi specielt også, fordi vi hermed kan udnytte den jord, som vi får i overskud i første etape, til den næste etape, og det er sådan set ret godt.
Vi har i Trafikudvalget været i Slagelse for at se på det her projekt, og det er jo rart at tage ud i verden og se, hvordan det foregår.
Og der vil jeg da også gerne rose det arbejde, som Slagelse Kommunes borgmester, Lis Tribler, og resten af kommunen har gjort.
De har gjort et fantastisk stort stykke arbejde, og de har virkelig givet os nogle gode forudsætninger for at kunne lave det her.
Jeg vil godt sige, at jeg er glad for, at der også i bemærkningerne til lovforslaget tages hensyn til cyklister.
Der tales i forslaget også om støjbegrænsning, og vi har jo også været i Tyskland for at se på, hvilke trafikinvesteringer de har foretaget.
Der så vi, at det er muligt virkelig at støjbegrænse, hvis man bruger en speciel type asfalt, som er lavet med gummi fra dæk.
Det ville både være en energirigtig, miljørigtig og økonomisk rigtig løsning.
Da det her nok er en sag, som hurtigt bliver vedtaget, vil jeg sige til ministeren nu, at jeg virkelig håber, at ministeren også er opmærksom på, at vi på den måde kan begrænse støjen på asfalten, og at ministeren vil tage initiativ til, at vi bruger det rigtige materiale, således at vi ikke generer folk mere end højst nødvendigt.
Jeg vil også gerne som jyde sige, at det her jo ikke er det sidste inden for trafikforbedringer på Sjælland, som vi går ind for.
Det her skal jo ses i sammenhæng med, at der også ved Næstved er behov for, at der gøres noget, og det vil vi selvfølgelig være positive over for.
Vi er nemlig positive, når behovet er til stede, og det er ikke et geografisk problem, hvor behovet opstår.
Derfor er vi positive og lidt trætte af den anden diskussion.
Vi går ind for dette lovforslag.